شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۲
هرم غذايي را بشناسيم:
ميوه : شفابخش  طبيعي
محبوبه باغچه سرايي -كارشناس تغذيه 
000262.jpg

در ادامه مباحث گذشته در خصوص هرم غذايي اين بار به معرفي گروه ديگري كه در سطح دوم هرم قرار دارد يعني گروه ميوه ها مي پردازيم:
هر واحد از گروه ميوه ها شامل موارد زير است:
يك عدد ميوه متوسط: سيب، پرتقال، هلو، ليموشيرين، موز و... (حدود ۱۲۰ گرم)
آب ميوه (طبيعي): سه چهارم ليوان 
ميوه هاي ريز (انار، انگور، توت و...): يك دوم ليوان 
ميوه هاي خشك (برگه، كشمش، توت، انجير خشك و...): يك چهارم ليوان.
خرما (متوسط): ۲-۳ عدد
براساس هرم غذايي ميزان مصرف روزانه اين گروه ۲ تا ۴ واحد مي باشد.
انرژي حاصل از مصرف هر واحد از اين گروه ۶۰ كيلوكالري مي باشد. علا وه بر تامين بخشي از انرژي مورد نياز انسان، ميوه ها حاوي فيبر (بخش غيرقابل هضم مواد غذايي گياهي)، ويتامين A ،C و پتاسيم هستند.
اهميت اين گروه به دو دليل عمده مي باشد:
۱- به دليل اينكه ميوه ها فاقد سديم و از طرف ديگر حاوي پتاسيم هستند مصرف آنها براي افراد مبتلا  به فشار خون بالا  مي تواند مفيد باشد.
۲- ميوه ها چربي و كلسترول ندارند پس مصرف آنها براي افراد داراي چربي خون بالا ، بيماريهاي قلبي و عروقي بدون ضرر است. در حالي كه فراورده هاي حيواني مثل گوشت و لبنيات حاوي مقادير زيادي كلسترول هستند و مصرف آنها در اين قبيل افراد محدود مي باشد.
اثر ميوه ها بر دستگاه عصبي انسان:
تأثير ميوه بر دستگاه عصبي را از دو جنبه مي توان بررسي كرد:
۱- ميوه ها تأثير بسيار خوبي بر مغز دارند اگر شما به طور مرتب ميوه مصرف كنيد مغز شما مي تواند اطلا عات را سريعتر و راحت تر به خاطر بياورد. اين امر بخصوص براي افرادي كه خود را براي امتحانات مختلف آماده مي كنند و دانشآموزان و دانشجويان بسيار حائز اهميت است. علت اين امر آنست كه تنها منبع سوخت مغز نوعي قند به نام گلوكز است و ميوه ها نيز قندهاي طبيعي هستند كه در بدن به گلوكز تبديل مي شوند و در نتيجه با مصرف ميوه ما انرژي مورد نياز مغز را براي آن فراهم كرده ايم.
۲- مصرف ميوه باعث مي شود كه از نظر رواني در وضعيت بهتري قرار بگيريم و احساس شادابي بيشتري بكنيم. مطالعات نشان داده است كه مصرف مداوم ميوه  بعد از حدود ۳۰ روز در افرادي كه دچار افسردگي بودند باعث بهبود چشمگيري در حالا ت روحي و رواني اين افراد شد.
نكات مهم:
۱- اگر دچار ناراحتي خاصي نيستيد حتي المقدور ميوه را با پوست مصرف كنيد چون بخش عمده فيبر موجود در ميوه  در پوست آن است.
۲- به جاي آب ميوه خود ميوه  را مصرف كنيد. ضمن اينكه حتي الا مكان از آب ميوه هاي طبيعي استفاده كنيد زيرا آب ميوه هاي سنتتيك (كارخانه اي) حاوي مقادير زيادي شكر و اسانس هستند و خواص آب ميوه هاي طبيعي را ندارند.
۳- ميوه ها منابع غني ويتامينA وC هستند. زردآلو، انبه و طالبي داراي بيشترين مقادير ويتامينA هستند. مركبات،  كيوي، گيلا س نيز منابع بسيار خوب ويتامينC به شمار مي روند.
براي بهره گيري هر چه بيشتر از اين ويتامينها، ميوه ها يا آب آنها را ۲۰ دقيقه قبل از وعده غذايي (صبحانه، ناهار،  شام)  مصرف كنيد زيرا در اين حالت اين مواد به طور مؤثري جذب بدن مي شوند.
۳- خرما از آن دسته ميوه هايي است كه منبع بسيار خوبي براي كسب انرژي مي باشد، انرژي حاصل از مصرف ۱۰۰ گرم آن از تمامي ميوه ها بيشتر است (۱۰۰ كيلوكالري). ضمن اينكه اين ميوه منبع خوبي از فيبر نيز مي باشد. مصرف آن براي كسب انرژي از دست رفته در طي دوران روزه داري بسيار مفيد مي باشد.
000292.jpg
000294.jpg
000296.jpg
000298.jpg

خرما، دهها فايده اقتصادي براي خانواده ها
000282.jpg
خرما - اين پرورده آب و هواي گرم و خشك - را يك غذاي كامل مي دانند كه با طعم شيرين منحصر به فردش مصرف كنندگان زيادي را به خود جلب كرده است.
اين ميوه سرشار از مواد قندي است و قند آن شامل فروكتوز، لا كتوز و ساكارز است. خرما همچنين داراي ويتامينهايA ،B ،E وD و پروتئين و چربي است، از اين رو بسياري از نيازهاي غذايي بدن را برآورده مي سازد.
املا ح موجود در خرما عبارتند از مقدار قابل ملا حظه اي پتاسيم، مقداري كلسيم، فسفر، آهن، سديم و مس. خرما مقداري از آهن مورد نياز بدن را تأمين مي كند كه براي بهبود وضعيت كساني كه به كم خوني مبتلا  هستند مفيد مي نمايد. خاصيت انرژي زايي اين ميوه باعث جذب ورزشكاران به آن شده است. كارشناسان مواد غذايي همواره توصيه كرده اند به جاي قند و شكر همراه چاي از خرما استفاده شود.
خرما از نظر اقتصادي اهميت زيادي دارد. مصرف آن از بسياري بيماريها نظير ام.اس، اسهال، اختلا لا ت دوران بارداري، تردي و زودشكني استخوانهاي كودكان پيشگيري مي كند و در درمان برونشيت، سوءتغذيه و التيام زخمهاي بدخيم سنگهاي مثانه مؤثر است.
از تنه اين درخت براي ساختن قايق، سقف خانه هاي روستايي، صنايع نئوپان و فيبرسازي و نيز صنعت فراوري سركه و الكل صنعتي مي توان استفاده كرد.
ارزش غذايي خرما را مي توان با مرغ، گوشت، ماهي و نان مقايسه كرد كه در قياسهاي اقتصادي به صرفه بودن آن كاملا ً آشكار است.
در اسلا م بر مصرف خرما توسط مادران نيز تأكيد شده است. اين مطلب از نظر علمي نيز پيامهاي متعدد مهم و با ارزشي دارد چرا كه خوردن خرما شير مادر را زياد و از سوءتغذيه كودكان جلوگيري مي كند.
دين اسلا م حتي دور ريختن هسته خرما را اسراف مي داند، چون هسته خرما هم به عنوان غذاي حيوانات و هم به عنوان بذر استفاده مي شود.

عدم استفاده از سبوس، دور ريختن سرمايه است
سبوس را يكي از مفيدترين بخش هاي گندم مي دانند كه نه تنها مواد مغذي بسياري دارد كه مي تواند جايگزين گوشت و مرغ باشد كه براي سلول هاي روده نيز مفيد هستند.
000254.jpg
از يك سو، در قياس با قيمت انواع گوشت، مصرف سبوس بسيار ارزان  مي نمايد و از ديگر سو، با افزايش ضريب سلا متي، در بسياري اوقات شما را از پرداخت هزينه هاي سنگين بعدي درمان، آسوده مي سازد.
سبوس چيست؟
جدار خارجي گندم را سبوس مي گويند كه به طور مستقيم در معرض پرتوهاي آفتاب و در مجاورت هوا است و از تشعشع خورشيد و نيروي كهربايي آفتاب و باد و باران سود مي جويد و سرشار از ويتامين هاي گوناگون است.
ديگر خواص مفيد سبوس به اين قرارند:
تنها قسمت ازت دار گندم است كه براي ساختار بدن پرمنفعت است.
در حقيقت مصالح ساختماني بدن به شمار مي آيد.
سيليس نيز كه عامل ساختماني دندانها و استحكام استخوانهاست و با كمك اكسيژن هوا، قلب و كليه ها را محكم مي سازد، در اثر الك كردن براي جداسازي و دور ريختن سبوس از بين مي رود. يكي از علل ايجاد بيماري ديابت فقدان سيليس مي باشد.
فسفر: ماده اي است كه براي استخوانها و مغز و سلسله اعصاب و جذب كلسيم ضروري است.
منيزيم: فقدان منيزيم اساس عده اي از سرطان هاست.
آهن: فلزي كه فقدانش باعث كم خوني است.
فلوئور: يكي از شبه فلزات گرانبهايي است كه در گندم وجود دارد و پايه هاي ميناي دندان به آن بستگي دارد، اين شبه فلز نيز با الك كردن ازآرد خارج مي شود.
همچنين نانهايي كه حاوي فيبرسبوس هستند از بيماريهاي قلبي و عروقي جلوگيري مي كنند.
اما نان سنگك و بربري از ساير نانها بيشتر سبوس دارند و قيمت آنها در نانوايي به ترتيب ۸۰ و ۴۰ تومان است. از ديگر سو اين نانها حاوي مقدار قابل ملا حظه اي ويتامين اند كه براي سلا مت سلولها ضروري است. فيبرغذايي در نان از افزايش چربي خون، سرطان، يبوست و فشار خون جلوگيري مي كند و قراردادن نانهاي سبوس دار در رژيم غذايي روزانه از لحاظ هزينه بسيار با صرفه تر از گوشت و مرغ است كه قيمت آنها در بازار به ترتيب ۴۰۰۰ و ۱۳۰۰ تومان است . ازلحاظ هزينه خانواده براي يك خانواده ايراني قرار دادن نانهاي سبوس دار در سبد غذايي بسيار به صرفه تراز استفاده دائم از مواد گوشتي گرانقيمت است.

بازارچه خوراك
000290.jpg
000288.jpg

بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |