شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۲
اصلاحات ساختاري در نظام آموزش عالي آلمان
000120.jpg
ترجمه: بابك خدادادي
مجلس فدرال آلمان با تصويب مكمل چهارم «قانون ساختاري دانشگاه ها»، امكان راه اندازي مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد ناپيوسته را در دانشگاه هاي اين كشور فراهم آورده است. دانشگاه هاي آلمان تا پيش از تصويب قانون مكمل مذكور، تنها داراي مقطع كارشناسي ارشد پيوسته بودند و اكنون با تصويب مكمل چهارم «قانون ساختاري دانشگاه ها» ي آلمان، سيستم بين المللي مقاطع تحصيلي درجه بندي شده در دانشگاه هاي اين كشور نيز به مرحله اجراء درخواهد آمد.
مجلس آلمان موفق شده است تا از رهگذر تصويب مكمل چهارم «قانون ساختاري دانشگاه ها»، شرايط لازم جهت دستيابي به چند هدف مهم را فراهم آورد كه از آن جمله مي توان به بهبود وضعيت و به رسميت شناخته شدن مقاطع تحصيلي متفاوت؛ تقويت پويايي دانشجويان ، تقويت پويايي دانشگاه ها و مدارس آموزش عالي، فراهم آوردن جذابيت بيشتر براي دانشگاه هاي آلمان در سطح بين الملل، گسترش و تقويت همكاريهاي متقابل ميان دانشگاه ها، كاهش مدت زمان تحصيلي و سرانجام افزايش شفافيت و وضوح شرايط لازم امتحاني و تحصيلي، اشاره كرد.
يكي از اهداف اصلاحات نظام دانشگاهي در اين كشور، فراهم آوردن شرايط رقابتي بواسطه جهت بخشي به ميزان بازدهي ها مي باشد بدين معنا كه دانشجويي كه بخواهد به مقاطع تحصيلي بالاتر دست يابد، بايد ميزان بازدهي و نيز توانايي علمي خود را افزايش دهد. اصلاحات يادشده همچنين درصدد است تا توان رقابتي دانشگاه هاي آلمان را در سطوح بين المللي ارتقاء دهد.
در سايه اجراي اين اصلاحات، دو واژه «كيفيت» و «بازده» به هم گره خورده و همواره لازم و ملزوم يكديگر محسوب مي شوند. هنگامي كه در دانشگاه صحبت از «كيفيت» مي شود، تنها كيفيت تحقيقات مدنظر نيست بلكه بايد كيفيت آموزش را نيز مورد توجه قرار داد.
آلمان در فاصله سالهاي ۲۰۰۰-۱۹۹۶ و در قالب «برنامه سوم دانشگاهي»، مبلغي معادل ۳/۶۱ ميليون يورو (۱۲۰ ميليون مارك) را به ارتقاي سطح كيفي آموزش اختصاص داده است.
تضمين كيفيت
«ارزيابي» و « نظارت» دو شيوه متفاوت و در عين حال مرتبط با يكديگر جهت تضمين كيفيت مي باشند. «ارزيابي» سعي بر آن دارد تا با بررسي و تجزيه و تحليل مسايل، امكان قضاوت را فراهم آورد و «نظارت» به اين موضوع مي پردازد كه حداقل استانداردها جهت تشكيل يك مقطع تحصيلي و يا تأسيس يك دانشگاه جديد، احرازشده باشد.
در حال حاضر در كشور آلمان آژانسها و شبكه هاي ارزيابي زيادي تشكيل يافته اند كه به ارزيابي آموزش و كيفيت در دانشگاه هاي اين كشور بر مبناي استانداردهاي بين المللي مي پردازند. ضمناً در داخل دانشگاه هاي آلمان نيز دفاتر و نهادهاي ارزيابي وجود دارند كه به امر ارزيابي كيفي آموزش مبادرت مي ورزند.
در سايه فعاليت ارزياب هاي داخلي و خارجي دانشگاه هاي آلمان، در اين كشور گزارشات زيادي از آموزش دانشگاهي منتشر شده و اين مقوله به شدت نقد مي گردد و از همين روست كه كيفيت آموزشي در دانشگاه هاي اين كشور از وضعيت خوبي برخوردار است.
وزارت فدرال آموزش و تحقيقات آلمان نيز با اجراي پروژه «كيفيت آموزش»، حمايت گسترده اي از تضمين كيفيت در دانشگاه هاي اين كشور مبذول مي دارد، هدف اين پروژه، بهبود روند مبادلات اطلاعات و تجربيات در زمينه تضمين كيفيت آموزش در دانشگاه ها مي باشد.
نظارت
امر خطير نظارت بر روند حفظ كيفيت محتوايي مقاطع تحصيلي جديد و ايجاد هماهنگي هاي لازم در اين زمينه برعهده شوراي تازه تأسيس نظارت مي باشد كه از اين رهگذر، كيفيت علمي مقاطع تحصيلي جديد تضمين گرديده و همچنين اطلاعات دقيقي از امكانات آموزشي اين كشور جهت همكاري هاي بين المللي به دست خواهد آمد.
از جمله ديگر ابزارهاي نظارت بر كيفيت مقاطع جديد تحصيلي مي توان از اجراي دو طرح آزمايشي در اين زمينه ياد كرد كه هدف عمده آن، بهره برداري مناسب از رسانه هاي جمعي و ارتباطي در امر آموزش ذكر شده است.
رسانه هاي جديد در دانشگاه ها
وزارت آموزش و تحقيقات آلمان قصد دارد، با اجراي طرح «رسانه هاي جديد در آموزش»، آموزش الكترونيك را در دانشگاه هاي آلمان گسترش دهد. در حال حاضر فناوري اطلاعات از جايگاه بسيار خوبي در حوزه تحقيقات كشور برخوردار است و وزارت آموزش و تحقيقات اين كشور در پي آن است تا استفاده از فناوري مذكور در حوزه آموزش دانشگاهي از جايگاه خوبي برخوردار شود.
بدين منظور دولت آلمان قصد دارد تا پايان سال جاري (ميلادي)، يكصد پروژه ملي را جهت گسترش ميزان استفاده از رسانه هاي جديد و نرم افزارهاي آموزشي لازم با تخصيص بودجه اي معادل ۱۹۳ ميليون يورو در دانشگاه هاي اين كشور به مرحله اجرا درآورد. بزودي تمامي دانشگاه هاي آلمان مجهز به سيستم آموزش الكترونيك خواهند شد.
ولي تمامي موارد مذكور موجب غفلت دانشگاه هاي آلمان از امر آموزش فرهنگي نمي شوند. آنها پروژه هايي را به مرحله اجرا درمي آورند كه آموزش فرهنگي و رسانه هاي جديد را با يكديگر مرتبط نمايد.

معرفي انجمن هاي علمي ايران - ۵
انجمن زيست شناسي ايران
اكرم قديمي
سيدعبدالله محمدي
اين انجمن در تاريخ ۲۳/۱۲/۷۱ با هدف شناساندن همه جانبه نقش دانش زيست شناسي در بهبود وضع كنوني جوامع بشري، اعتلاء و گسترش دانش زيست شناسي در امر آموزش و پژوهش تأسيس شد.
وظايف:
- ايجاد ارتباط علمي، فني، تحقيقاتي، آموزشي و تبادل نظر بين محققان، متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي با شاخه هاي گوناگون زيست شناسي سروكار دارند.
- همكاري با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالي در برنامه ريزي امور آموزشي، پژوهشي و صنعتي و برگزاري گردهمايي ها.
- ارزيابي و بازنگري برنامه هاي آموزشي، پژوهشي، صنعتي و ارايه پيشنهادهاي لازم در مسايل مذكور
- ارايه خدمات آموزشي، علمي، پژوهشي، فني و صنعتي
- ترغيب و تشويق پژوهشگران، صنعتگران و دانشجويان در پيشبرد و فعاليت هاي علمي
- تهيه و تدوين و انتشار نشريات علمي، آموزشي و برگزاري گردهمايي هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در سطوح داخلي و خارجي
تعداد اعضا: ۳۰۰ نفر عضو پيوسته، ۳۰۰ نفر عضو وابسته و ۱۲۰۰ نفر عضو دانشجويي
برنامه هاي سال جاري:
- برگزاري كنفرانس سراسري زيست شناسي شامل سه كنفرانس علوم گياهي، جانوري و سلولي و مولكولي
- برگزاري اولين كنفرانس سلولي و تكويني (شهريور ۸۲)
- برگزاري كارگاه «ارتقاي دانش و مهارت هاي اعضاي هيأت علمي» (تيرماه ۸۲).

فصلنامه «علوم پيراپزشكي» منتشر شد
اولين شماره فصلنامه علمي- پژوهشي «علوم پيراپزشكي» به صاحب امتيازي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي منتشر شد.
هدف از انتشار اين نشريه چاپ مقالات پژوهشي اصيل، گزارش موردي و مروري در زمينه هاي تحقيقات اپيدبيولوژيكي، مطالعات باليني،  آمار زيستي، مدارك پزشكي، كتابداري و اطلاع رساني پزشكي،  علوم پايه توانبخشي،  تكنولوژي پرتوشناسي و رشته هاي مديريتي وابسته است.
در سرمقاله اين نشريه مي خوانيم: «نشريه علوم پيراپزشكي با مشي علمي- پژوهشي خاستگاه انتشار مقالات و تحقيقات استادان و صاحب نظران جامعه پزشكي و پيراپزشكي كشور است. اميدواريم كه به سهم خود و به ياري انديشمندان و دانشمندان اين عرصه موجبات تداوم انتشار آن و اعتلاي هر چه بيشتر علوم پيراپزشكي فراهم آيد.»

سايت هاي مفيد
www.youngmath.NET
فرنوش مرتضوي
«شبكه ارتباطي رياضيدانان جوان» يا اختصاراً YMN يك سازمان آزاد، براي دانشجويان رياضي سال هاي آخر دانشكده ها است.
از فعاليت هاي اين شبكه انتشار خبرنامه اي الكترونيكي تحت عنوان «درباره رياضيدانان» مي باشد كه شامل مطالبي پيرامون فعاليت رياضيداناني است كه كار حرفه اي خود را به تازگي آغاز كرده اند.
براي دسترسي به شماره جديد اين نشريه حاوي آخرين اخبار از جهان رياضيات در اينترنت و... به آدرس www.youngmath.net/concern مراجعه كنيد.
www.maa.ORG
ماهنامه رياضيات آمريكا كه در سال ۱۸۹۴ توسط يك معلم رياضي ايجاد شد اكنون پس از گذشت بيش از صدسال با داشتن دو همايش بين المللي در سال، ارتباط با ۱۶۰۰ دانشكده، چند نشريه، كتابخانه ديجيتال و... به يك سازمان گسترده تبديل شده است.
www.math.byu.edu
در سايت دانشكده رياضي دانشگاه BYU، ضمن معرفي امكانات و فعاليت هاي اين دانشكده، مطالب و پيوند هاي مفيد رياضي براي سه گروه دانشجويان، فارغ التحصيلان و عموم مردم ارائه شده است.
http://archives.math.utk.edu
اين سايت آرشيو بزرگي از اطلاعات قابل جستجو در زمينه رياضيات است، كه در آن پيوند سايت هاي مناسب براي كارشناسان رياضي، انجمن ها و دانشگاهها به همراه نرم افرازهاي كمك آموزشي، منابع online، مسابقات و جوايز و مطالب مفيد ديگر در اختيار دوستداران اين علم قرار گرفته است.
http://mathworld.colframe.com
سايت «جهان رياضي»، سايت سازندگان نرم افزار معروف Mathematica يك دايره المعارف جامع رياضي براي دانشجويان، فارغ التحصيلان و محققان علوم رياضي است. در اين سايت كه به صورت مرتب، به روز مي شود، به كشفيات و تحقيقات در رشته هاي جبر، رياضي كاربردي، آناليز، تئوري اعداد، توپولوژي و... پرداخته شده است.
www.aip.COM
جامعه فيزيك آمريكا (AIP) با هدف گسترش صلح آميز اين علم در سال ۱۹۸۱ تاسيس شد.
اين سايت با ارائه نشريات online، مطبوعات AIP، اخبار روز فيزيك، فهرست همايش ها، معرفي مجلات و كتب معتبر و... منبع خوبي براي دانشجويان و فارغ التحصيلان اين علم به شمار مي آيد.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |