شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۲ - NOV. 1,2003
رئيس ستاد ازدواج دانشجويي كشور:
۶ ميليون جوان مجرد، بحران دهه سوم انقلاب است
000638.jpg
رئيس ستاد ازدواج دانشجويي كشور به تشريح اهداف و سياست هاي هفتمين جشن بزرگ ازدواج دانشجويي پرداخت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، محمدعلي وكيلي با اشاره به تسهيلاتي كه از طرف دولت به منظور كمك به ازدواج جوانان اختصاص يافته است گفت: بحران دهه سوم انقلاب، بحران ازدواج جوانان است وجود نزديك به شش ميليون جوان مجرد در سن ازدواج و ششصد و پنجاه هزار ازدواج در سال، نشان دهنده دامنه اين بحران است.
وي با عنوان اين مطلب كه ازدواج دانشجويي با ابتكار مقام معظم رهبري در جامعه دانشگاهي كشور به بار نشسته و معظم له با اهداء سالانه چهارده هزار سكه بهار آزادي به زوج هاي دانشجو، موجبات برگزاري اين جشن بزرگ فرهنگساز را فراهم مي نمايند، افزود: تاكنون جشن هاي ازدواج دانشجويي يك ريال از بودجه و اعتبارات دولت را در اختيار نداشته است.
رئيس ستاد ازدواج دانشجويي كشور اعلام كرد: در سال ۸۱ با ثبت نام بيست و شش هزار زوج مواجه بوديم كه به دليل عدم امكانات تنها پاسخگوي چهارده هزار زوج بوده ايم، امسال نيز پيش بيني مي شود با استقبال چشم گيري مواجه شويم كه تلاش بر اين است كه در صورت همكاري و همياري مسئولان كشوري و مجامع مختلف مملكتي در بيست و پنجمين سالگرد انقلاب اسلامي پاسخگوي ۲۵ هزار زوج دانشجو باشيم در غير اين صورت در سال ۸۲ نيز جشن ازدواج دانشجويي با حضور چهارده هزار زوج برگزار خواهد شد.
محمدعلي وكيلي افزود: به دنبال رسالت فرهنگ ساز بودن ازدواج دانشجويي ما در پي اهدافي هستيم كه اهم اين اهداف عبارتند از جايگزيني فرهنگ ساده زيستي به جاي عرف تجمل گرايي، تلطيف فضاي دانشگاهها از طريق تغيير پارامتر دوست يابي به همسرگزيني، ترغيب و تشويق دانشجويان به ازدواج آسان و تامين رضايت ايشان در برپايي جشن هاي ازدواج دانشجويي، كاهش انحرافات اخلاقي در بين قشر تحصيلكرده، تعلق خاطر تحصيلكردگان و نخبگان دانشگاهي به سرزمين خويش به واسطه تكيه بر خرده فرهنگ هاي بومي و رسيدن به يك فرهنگ واحد ملي، بالا بردن ضريب پايداري ازدواج از طريق آموزش هاي لازم قبل و بعد از ازدواج كه با تحقيقات پژوهشگران با موفقيت كامل به اهداف مورد نظر رسيده ايم.
رئيس ستاد ازدواج دانشجويي كشور با انتقاد از اظهارنظرهايي كه بعضا از طريق افراد غيرمسئول در مورد عدم موفقيت ازدواجهاي دانشجويي بيان مي شود، افزود: ۵۵ درصد شركت كنندگان جشن ازدواج خود را با سرانه پانزده هزار تومان برگزار كردند، ۹۲ درصد از شركت كنندگان از اين شيوه ازدواج اظهار رضايت كرده اند؛ ۹۰ درصد از شركت كنندگان نقش اين جشن را در ترغيب دانشجويان به ازدواج را مستقيم و مثبت تشخيص داده اند؛ ۷۶ درصد از شركت كنندگان بر اين عقيده اند كه نقش ازدواج دانشجويي در كاهش انحرافات اخلاقي كاملا مثبت و چشمگير است.
گفتني است امسال جشن ازدواج دانشجويي از ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه در هفته ازدواج دانشجويي برگزار خواهد شد.

درخواست اشاره به اسلام در قانون اساسي اتحاديه اروپا
واحد مركزي خبر: «دليل بوبكر» رئيس شوراي مسلمانان فرانسه امروز در رم اعلام كرد اگر در قانون اساسي آينده اروپايي به ريشه هاي يهودي و مسيحي اروپا اشاره شود اسلام نيز نبايد از اين مسئله مستثني شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه از رم بوبكر در مصاحبه اي اعلام كرد اين كه فقط از ريشه هاي يهودي و مسيحي اروپا سخن گفته شود درحالي كه تنها در اروپاي غربي حدود ۱۷ ميليون مسلمان زندگي مي كنند، اين مسئله كمي غيرمنصفانه به نظر مي رسد.
مدير مسجد پاريس به هفت تا هشت قرن اشغال اندلوس به  دست مسلمانان و دستاوردهاي علمي، فلسفي، فرهنگي و هنري اسلام كه در سرتاسر اروپا به چشم مي خورد، اشاره داشت. بوبكر توصيه كرد كه در قانون اساسي اروپا به معنويت يا توحيد ابراهيمي اشاره شود، زيرا سه دين بزرگ توحيدي جهان به حضرت ابراهيم تعلق دارد.
وي هشدار داد در غير اين صورت ممكن است مشكلات زيادي به وجود آيد كه نتوان آن را حل و فصل كرد.

هشدار آيت الله جنتي به اروپايي ها درباره توافقنامه تهران
آيت الله جنتي، امام جمعه موقت تهران هشدار داد: با توجه به اينكه در نشست چهارجانبه تهران، تعهدات طرفين مطرح شده، اگر اروپاييان به تعهدات خود عمل نكنند، جمهوري اسلامي ايران نيز به هيچ كدام از مسائلي كه از اين سو مطرح شد عمل نخواهد كرد. به گزارش ايرنا، آيت الله جنتي در ادامه تصريح كرد: اروپاييان محدوديت را براي ديگران مي خواهند، خود حقوق بشر را زير پا گذاشتند و از ما مي خواهند به آن عمل كنيم.دبير شوراي نگهبان، در عين حالي كه ابراز داشت چون جزئيات ماهيت پذيرش پروتكل الحاقي را نمي داند به هيچ عنوان وارد آن نمي شود، افزود: هيچ چيز و هيچ كس نمي تواند درباره استقلال، امنيت، عزت و حاكميت جمهوري اسلامي ايران، كمترين سخني بگويد و كمترين خدشه اي به آنها وارد سازد. وي توصيه كرد كه كساني كه از جزئيات اين موضوع اطلاعي ندارند، درباره آن اظهار نظر نكنند.
آيت الله جنتي پس از گراميداشت سالروز شهيد فهميده و نيز تبريك حلول ماه مبارك رمضان گفت: مراقب باشيم كه به اختلاف و تشنج در جامعه دامن نزنيم كه از بزرگترين گناهان است.
در شهرهاي مختلف كشور نيز ائمه جمعه در خصوص امضاي پروتكل الحاقي به ايراد سخناني پرداختند. از جمله آنان، سيد يوسف طباطبايي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان گفت: اجماع مسئولان نظام در خصوص امضاي پروتكل الحاقي، براساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت نظام صورت گرفته است.
سيد كاظم نورمفيدي، امام جمعه گرگان نيز ضمن اشاره به اينكه نظرات افراطي درباره امضاي پروتكل الحاقي به ضرر نظام اسلامي است، اظهار داشت: پذيرش اين پروتكل به نفع نظام بوده و موجب ايجاد شكاف در جبهه دشمنان نظام اسلامي شده است.
پس از نماز جمعه تهران
در پايان نماز جمعه تهران شماري از جوانان نمازگزار (كه عده آنان ۴۰۰ نفر برآورد شد) به تظاهرات و سردادن شعارهايي پرداختند و نيز قطعنامه اي صادر كردند كه در بخشي از آن آمده است: بي تفاوتي و بي  اعتنايي، ركود و سكوت در اين برهه حساس از تاريخ مي تواند به آينده اي ندامت بار منجر گردد... تاريخ، هويت، شرف و غيرت ما اجازه نمي دهد كه زياده خواهي اجانب را بي پاسخ گذاريم و بي اعتنا از كنار تجاوز به استقلال اين ملت بگذريم.
اشاره اين قطعنامه به توافق اخير ايران و اروپا درباره پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي بود.

جلوگيري از ازدواج هاي اجباري نيازمند ارتقاي فرهنگي است
يك كارشناس حقوق معتقد است كه جلوگيري از بروز قتل هاي ناموسي و ازدواج هاي اجباري و به طور كلي تضييع حقوق زنان تنها با تدوين قوانين حمايتي ممكن نيست بلكه بايد ساختار قبيله و عشيره را با بالابردن سطح فرهنگ و آموزش به آنها، اصلاح كرد.عباس شايسته مهر، وكيل دادگستري در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: ازدواج مانند هر عقد و قرارداد ديگري نيازمند قصد و رضاي طرفين است؛ بر اين اساس ازدواج هاي اجباري و بدون رضاي طرفين به ويژه دختر فاقد مشروعيت قانوني وشرعي است. بنابراين ازدواج اشخاصي كه به سن قانوني نرسيده اند و توسط والدين و يا رئيس عشيره و قبيله به نكاح ديگري در مي آيند، اصولا نادرست است.وي افزود:سياست قضايي اكثر قانونگذاران آن است كه حداقل سني كه دختران و پسران قادر به تصميم گيري هستند را براي ازدواج معين مي كنند لذا در ايران ثبت ازدواج اشخاص فقير كه وصلت آنها به طريق سنتي توسط والدين يا بزرگان عشيره انجام مي گيرد، ممنوع است ولي اين منع قانوني در پاره اي از مناطق كشور به ويژه عشاير خوزستان و لرستان موثر واقع نشده و در ميان اين عشاير حتي گاهي واقعه نكاح ثبت نمي شود كه خود منشا مشكلات متعدد حقوقي است.

انتقاد رئيس انجمن حقوق بشر تركيه درباره وضع زندان هاي اين كشور
واحد مركزي خبر: رئيس انجمن حقوق بشر تركيه از وضع زندان هاي تركيه انتقاد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا حسني اوندول رئيس انجمن حقوق بشر تركيه در گفت وگو با خبرنگاران در بورسا گفت: هم اكنون هشت نفر از زندانيان تركيه كه در زندان هاي نوع اف بسر مي برند اعتصاب غذا كرده اند كه وضع آنها وخيم است.
اوندول با اشاره به مشكلات زندانيان در زندان هاي سياسي و غيرسياسي تركيه گفت: در ۳ سال گذشته دست كم ۱۰۷ نفر درپي اعتصاب غذا و گرفتن روزه جان سپرده اند.
رئيس انجمن حقوق بشر تركيه با اشاره به اين كه سال هاي سال است كه در زندان هاي تركيه با مسايل مربوط به نقض حقوق بشر مواجه مي شويم، افزود: در زندان هاي زنان و زندان هاي غيرسياسي هم مشكلات زيادي وجود دارد.

وقتي كودكان با هوش نمره هاي كم مي گيرند
000610.jpg
اشاره:
امروزه در جامعه ما والدين نقش ويژه اي در آموزش فرزندان خود به عهده گرفته اند، اين امر از يك سو به احساس مسئوليت و نگراني آنها نسبت به آينده فرزندانشان مربوط مي شود و از سوي ديگر ناشي از سهمي است كه نظام آموزش كشور و مدارس به عهده آنها گذاشته اند.
يكي از موارد رايج در آموزش و پرورش كشور كسب نمرات كم يا متوسط توسط دانش آموزان است. اين نمرات لزوماً به معناي كم هوشي دانش آموزان نيست بلكه در موارد زيادي كودكان باهوش نيز با كسب نمرات كم يا متوسط خانواده خود را دچار تعارض و ناراحتي مي كنند.
خانم دكتر «سيلويا ريم» به عنوان متخصص برجسته كه از تجربيات وسيعي در زمينه چگونگي رفتار با كودكان باهوش و تيزهوش برخوردار است، در كتابي راهكارهاي حل اين معضل اساسي يعني مقابله با عدم توفيق كودكان باهوش را ارائه كرده است.
در اين كتاب كه با عنوان «وقتي كه فرزندان باهوش نمره  هاي كم مي گيرند» با ترجمه ناهيد آزادمنش توسط انتشارات صابرين به دست چاپ سپرده شده است، تأكيد اصلي نويسنده بر «سندرم كم آموزي» است. «سندرم» در علم پزشكي به مجموعه اي از مشخصه ها و علل مختلف گفته مي شود كه در ايجاد و بروز يك اختلال نقش دارند و نمي توان به وضوح مشخص كرد كه كدام يك از اين مشخصه ها به صورت خاص و يا به صورت تركيبي از آنها عامل ايجاد اين اختلال هستند.
دكتر سيلوياريم در كتاب خود تأكيد كرده است كه كم آموزي در كودكان باهوش و تيزهوش علل بسيار زياد و ناشناخته اي دارد كه خود تنها به برخي از آنها پرداخته است.
دكتر سيلويا ريم كتاب خود را براي دو گروه مشخص از مخاطبين يعني معلمان و والدين به رشته تحرير درآورده و به تفصيل راهنمايي هايي براي هر دو گروه ارائه داده است.
سندرم كم آموزشي مشكلي همه گير است، اين مشكل در هر خانه  و كلاس وجود دارد و تنها با كمك والدين و معلمان حل مي شود. عدم موفقيت ،مشكلي است كه زندگي خانواده ها را آشفته مي كند، بازدهي كلاس را به حداقل مي رساند و انگيزه و احساس كنترل فردي را از كودك مي گيرد.
فعاليت هاي هر سال تحصيلي جديد، با سؤال ها،موفقيت ها، نااميدي ها و مشاركت معلمان در راهنمايي دانش آموزان، آغاز مي شود. معلمان مي خواهند تمام دانش آموزان، خوب كار كنند و درس بخوانند. آنها مي دانند كه بچه هاي زيادي نيز هستند كه اشتياق چنداني براي درس خواندن ندارند. آنها نمي دانند كه اين بچه هاي درس نخوان را چگونه به طرف موفقيت سوق دهند.
در كتاب سيلويا ريم مدل سه وجهي براي كاهش و معكوس كردن روند كم آموزي دانش آموزان ارائه شده است. اين مدل بر اساس مشكلات واقعي زندگي در خانه و مدرسه شكل گرفته است. اگر بعضي از طرح هاي مطرح شده حس  نگراني يا گناه را در شما ايجاد مي كند، به خاطر بسپاريد كه حتي بهترين والدين جهان نيز ممكن است اشتباه كنند. همانطوري كه مشغول بررسي روش هايي براي حل مشكلاتتان با بچه ها هستيد، به كارهاي خوب و درستي كه تاكنون انجام داده ايد فكر كنيد.
كم آموزي تحصيلي چيست؟
به راستي چرا ميليونها كودكي كه هيچ گونه ناتواني جدي در يادگيري ندارند يا كودكان متوسط، بالاي متوسط و يا حتي تيزهوشاني كه مهارت هاي هوشي ويژه اي دارند، با بچه هايي كه امر تحصيل ،در خانه آنها فضايي متفاوت و بسيار مهم دارد، نتوانسته اند به اندازه ظرفيت هاي خود عمل كرده و خود را نشان دهند؟ ظرفيت هاي واقعي اين بچه ها گاهي براي معلمان و والدينشان بسيار روشن است، آنها ممكن است خيلي خلاق يا از هوش كلامي، رياضي و يا استعداد بالاي ديگري برخوردار باشند. ولي با وجود اين نمي توانند در مدرسه به خوبي ايفاي نقش كنند، بچه هاي باهوش كم آموز را همه جا مي توان ديد. آنها منابع آموزشي و تلاش هاي صبورانه بهترين معلمان را هدر مي دهند و به طرزي استادانه، خانواده خود را با بحران روبه رو مي سازند.آنها كم كم اعتماد به نفس و حس كنترل فردي خويش را از دست مي دهند و والدين در هر جايي مي توانند نشانه هاي كم آموزشي را تشخيص دهند.
دكتر سيلويا ريم پس از تشريح مفصل ويژگيهاي متفاوت و مختلف كودكان باهوش ولي كم آموز به والدين توصيه مي كنند: اول سعي كنيد نوع كم آموزي را در كودكتان تشخيص دهيد، سپس به اطراف و الگوهاي مدرسه و خانه توجه كنيد. ممكن است كم آموزي او در يكي از اين دو مكان و يا هر دوي آنها شكل گرفته باشد. معمولاً شناسايي نوع عدم موفقيت كودك و الگوي خانه يا مدرسه او بسيار راحت تر از تغيير دادن آن است. پس صبور و با پشتكار باشيد!
كودكان كم آموز چگونه اند؟
كودكان كم آموز چند دسته اند. آنها گرچه واقعاً منحصر به فرد هستند، اما معمولاً در گروه مشخصي قرار مي گيرند. كمال گرا، منفعل، مريض، دست و پاچلفتي و هالو، دربه در و بي جا و مكان، شوخ طبع، اجتماعي، هنرمند، دانشمند، فريبكار، خلاق، سركش، بيش فعال، قلدر و گردن كلفت، از ويژگي هاي دانش آموزان كم آموز است كه دكتر ريم توضيحات كاملي راجع به هر يك از آنها ارائه كرده است.
خطرات اوليه
روانشناسان و مربيان تربيتي، درباره اصل ذاتي بودن و پرورش دادن هوش، ميزان دخالت توارث و محيط در توان شناختي و ذهنِ، بحث هاي پايان ناپذيري دارند، در ادبيات علوم تربيتي و روانشناسي چيزي وجود ندارد كه حاكي از ارثي بودن كم آموزي باشد.
عادت به كم آموزي، ناخواسته بودن كودك، توجه بيش از حد، مشكلات زودهنگام نظير بيماري كودك، ترتيب خاص قرار گيري برادران و خواهران در خانواده، اثر خويشاوندان و اطرافيان در تربيت فرزند، آسيب شناسي كودك تيزهوش، وابستگي يا سلطه جويي از خطرات اوليه بروز كم آموزي در كودكان تيزهوش است.
براي مقابله با اين خطرات والدين به عنوان الگوهايي موثر نقش اصلي را دارند. پدران و مادراني كه احساس خوبي نسبت به توانمنديهاي خويش دارند الگوهاي مثبتي براي كودكان خود هستند. اولين وظيفه شما اين است كه به اوقات و روش هايي كه بچه ها از طريق آنها بيشتر شما را مي بينند و از نزديك شاهد رفتارهاي شما هستند، بيشتر توجه كنيد.
با كودكانتان درباره نقاط مثبت مشترك بين خود و آنها صحبت كنيد تا امكان همانندسازي درست را افزايش دهيد، بيشتر از مسائلي سخن بگوييد كه الگوي مثبت را در آنها ايجاد كند. بعدها وقتي كه همانند افرادي موفق، هويت شخصي خود را تثبيت كرديد مي توانيد جزئيات مشكل آفرين زندگي خود را نيز بازگو كنيد.
با انجام اين كار ممكن است اين احساس به شما دست دهد كه نقش بازي مي كنيد ولي كوچولوهايي كه بر آنها اثر مي گذاريد، فقط شما را وقتي كه در پايگاه اصلي خود(خانه) هستيد از نزديك تماشا مي كنند: كمتر سخنراني كنيد و تنها بخشي از نقاط مثبت را با آنها در ميان بگذاريد. كودكان بايد منظم باشند. آنها به ساختار و عاداتي روزمره نياز دارند تا بتوانند محدوديت هاي خود را درك كرده و حدود بين آنها را كشف كنند. به نظر مي رسد داشتن انعطاف، همراه با نظم بهتر از هر چيزي است.
رابطه تربيت والدين و موفقيت كودكان
داشتن الگو، مسئله اي بسيار حساس در تربيت موفقيت آميز است، نه تنها والدين بايد خودشان افرادي موفق باشند، بلكه بايد در كودكانشان نيز با ديدي مثبت و واقع گرا در زمينه موفقيت، همراهي و مشاركت كنند. والدين بايد از همسران خويش «تصويري موفق» بسازند، هردوي آنها بايد به گرفتاري هاي مشترك زندگي توجه كنند، نبايد مرتباً از عدم حضور همسرشان در خانه به دليل گرفتاري هاي شغليش شكايت كنند، حتي اگر نگران اين مسئله هستند كه كودكانشان از تربيتي كه شريك زندگيشان نيز بايد در آن مشاركت داشته باشد محروم شده اند.
اگر مادران بيرون از خانه كار نمي كنند، پدران بايد درباره اهميت كار همسران خويش در خانه، حساس و مثبت باشند، مشكل عادي مردان اين است كه از ارزش مشاركت هاي همسر خويش در خانه مي كاهند. خطري كه حرف هاي اين نوع پدرها در خانواده دارد عبارتند از: بي ارزش كردن و فاقد قدرت جلوه دادن مادر. در ديد بچه ها، اين مادر است كه دائماً عهده دار مسئوليت هاي اوليه زندگي است، از آنجا كه پدر، قدرت مادر را از بين برده، او نيز براي راهنمايي بچه ها در درس و منضبط كردن آنها بايد بي قدرت بودن خودرا بپذيرد. اگرچه پدر هرگز مستقيماً به فرزندانش نگفته است كه از مادرشان اطاعت نكنند و حتي ممكن است درباره اطاعت كردن از مادرشان هم تا حدي قاطع باشد ولي مسلماً عدم اطاعت و بي احترامي كودكان نسبت به مادر را بدون توجه به اهميت رابطه با همسرش شكل داده و ايجاد كرده است. او نه تنها همسرش را بي ارزش كرده بلكه تمام كارهاي او را بي اهميت جلوه داده است. در واقع او مراقبت دلسوزانه توأم با محبت مادر از كودكان را بي ارزش كرده و از بين برده است. نگاه فرزندان به مادرشان، دست كم تا حدودي بر اساس تعاريف پدر و ارزشي است كه او براي فضائل مادر قائل مي شود. پسران، مادر سخت كوش خود را بي ارزش پنداشته و او را منكوب مي كنند، اما خود به افرادي ناموفق تبديل مي شوند.
نكته قابل توجه ديگر براي والدين اين است كه بدانند هر نوع كم دقتي بيش از اندازه كودكان ناشي از محيط هاي خانوادگي بوده كه در آنها حداقل يكي از والدين دائماً امر و نهي مي كرده و فرمان بله و نه يا بكن و نكن به كودك مي داده است. شايد رفتار مشكل دار كودك پرانرژي، باعث مي شود كه والدين به او امر و نهي كنند، ولي در واقع همين امر و نهي هاست كه تمركز و توجه كودك را گرفته و در نتيجه او عادت مي كند براي جلب توجه و محبت والدين خود، دائماً دست به كارهايي بزند كه از نظر آنها مطلوب است.
اين نوع بچه ها تقريباً به طور اتفاقي متوجه مي شوند كه رفتارهاي مشكل آفرينشان محبتي را كه در پي آن بوده اند، براي آنها فراهم مي كنند. آنها هيچ مانعي مشخص براي قابل پذيرش نبودن نمي يابند. براي آنها نتايج خوب يا بد يكي شده و اين نتايج به آنها اجازه مي دهد كه به طور آني و بدون تفكر و با هدف جلب هر نوع توجه والدينشان، تلاش كنند.
بدرفتاري و فريبكاري در بچه هايي كه محصول امر و نهي و «بله» و «نه»هاي والدينشان هستند تا حدي فزوني مي گيرد كه براي خود و ديگران مشكلاتي ايجاد مي كنند. اين بچه ها در انجام رفتارهاي توأم با بي مسئوليتي، افرادي متخصص، كاردان و موفقند و توجهي به نتايج منفي رفتارهاي خود نمي كنند، مسئوليت هاي مالي و شغلي بزرگسالان، در نگاه اول نمي بايستي به سندرم كم آموزي كودكان ربطي داشته باشد، ولي نقش مهمي را در دادن پيام هاي مربوط به پذيرش مسئوليت در مدرسه دارد. مدرسه، نظام و سازماندهي خاص دارد و اگر بچه ها به الگوي والدين خود بنگرند و طفره رفتن آنها را از كار و مسئوليتشان ببينند، سعي مي كند نظام قانونمند مدرسه خود را در هم بشكنند.
دكتر سيلويا ريم در بخش پاياني كتاب خود نحوه استفاده از مدل سه وجهي براي معكوس كردن سندرم كم آموزي بچه هاي تيزهوش را تشريح كرده است. اين مدل براي كودكان سلطه طلب ناسازگار، كودكان سلطه طلب سازگار و كودكان وابسته سازگار و ناسازگار است.
مدلي سه وجهي، شامل شش مرحله است كه از پنج مرحله اول آن مي توان براي تمام بچه هاي ناموفق استفاده كرد، در مرحله ششم كودكان ناموفق را به سه دسته تقسيم مي كنند. شما براي موفق شدن در اجراي اين مدل،بايد صبر و پشتكار داشته باشيد. متوسط زمان معكوس كردن روند عدم موفقيت كودكان ناموفق، شش ماه بود. طول اين مدت، به ميزان حاد بودن مشكل، سن كودك و مهم تر از همه ثبات و پشتكار والدين و معلمان بستگي دارد. در مورد بچه هاي بسيار كوچك، اين كار فقط چند ماه طول مي كشد، اما دانش آموزان دبيرستاني حداقل به يك سال تحصيلي كامل نياز دارند. انجام اين فرآيند و برنامه در بچه هاي بزرگتر اغلب به خاطر فشار همسالان، كاري بسيار مشكل است.
سيلويا ريم در سه بخش پاياني، نحوه انجام امور كلينيكي در خصوص كودكان ناموفق را تشريح كرده است.

بدترين عباراتي كه مي توانيد به فرزندتان بگوييد
000612.jpg
۱- مطابق سن و سالت عمل كن
گريه يك كودك ۶ ساله ممكن است به خاطر اين باشد كه او نمي تواند آن چه را كه مي خواهد داشته باشد و يا سر باز زدن يك كودك ۴ ساله در برابردستور كمتر وول خوردن در صندلي ماشين، مربوط به اقتضاي عملكرد سن او باشد. ما واقعاً وقتي احساس خوشحالي مي كنيم كه بچه هايمان رفتار حساب شده تري از خود نشان دهند. بسياري از والدين اين حقيقت را فراموش مي كنند كه يك دندگي، احتياج و خودپسندي كودك صرفاً به رشد آن ها مربوط مي شود. لذا در صورت مواجهه با آن، اين گونه رفتارهاي بچه گانه مي تواند آزار دهنده باشد.
بنابر اين، هنگامي كه شما به كودكتان مي گوييد كه مطابق سن و سالت عمل كن، با گفتن اين جمله انتقاد بي جايي كرده ايد بدون اين كه بدانيد چرا او اين روش رفتاري را داشته است. در واقع توجه تان را برروي چگونگي رفتارش كه شما را تحت تأثير قرار مي دهد، متمركز كرده ايد. به جاي اين ها سعي كنيد احساساتش را درك كنيد و براي ابراز همدلي با او در جوابش از جملاتي استفاده كنيد مانند «به نظر مي رسد واقعاً عصباني هستي» يا «مي دانم از بعضي چيزها مانند اين اتفاقات كه پيش مي آيد ناراحت مي شوي.»
۲- من فقط شوخي كردم
شوخي كردن با كودكتان ممكن است شبيه يك روش بي خطر براي كمك كردن او در بالا بردن حس شوخ طبعي به نظر برسد، اما احتمالاً او كلمات تحقيرآميز را ملكه ذهنش كرده و در هرجا آن ها را به كار مي برد. به قول يك ضرب المثل «هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد.» برخلاف آن چه بسياري از والدين فكر مي كنند، سربه سر كودك گذاشتن، باعث نمي شود كه او آدم شوخ طبع و جوري در آينده شود و حتي ممكن است بيشتر جنبه منفي داشته باشد كه باعث شود با ديگران برخوردي خشن تر و زورگويانه داشته باشد. وظيفه شما به عنوان يكي از والدين اين است كه او را دوست داشته باشيد و از او حمايت كنيد، نه اين كه با او طوري رفتار كنيد كه به يك شخص با نمك يا زيرك همراه با توهين هاي آدم بذله گو تبديل شود. اگر واقعاً منظورتان اين نيست، هرگز اين گونه با او صحبت نكنيد.
۳- چرا نمي تواني شبيه خواهر (يا برادرت) باشي؟
مقايسه كردن كودكان با يكديگر درست مثل اين است كه با فرزندتان مانند يك شهروند درجه دو رفتار كنيد و همچنين باعث مي شود كه هم چشمي و رقابت خواهر و برادر بدتر شود. اين روش اصلاً راه مؤثري نيست كه كودك تكاليفش را به همان سرعت خواهرش انجام دهد و يا توپ را مثل برادرش درون سبد بسكتبال پرتاب كند. اين راهكار فقط باعث سرخوردگي كودك شده و همچنين باعث از دست دادن اعتماد به نفسش مي شود. هرچه بيشتر به او بگوييد كفايت نمي كند و در نهايت شايد مجبور شود ظاهراً آن چه را كه مي گوييد قبول كند. بنابر اين شما بايد نقاط ضعف و قوت فرزندتان را بشناسيد و هر كودك را بسته به خلق و خو و رفتار خودش تشويق كنيد.
۴- تند نرو ، زمين مي خوري
حتي در صورت وجود بهترين اهداف و عشق به حمايت كردن از فرزندتان، چنين اخطارهايي، باعث مي شود كه او بيشتر دچار لغزش و اشتباه شود. در واقع شما به او مي گوييد كه انتظار داريد كه از عهده كار برنيايد- و اين بسيار دلسرد كننده براي كودكي است كه سخت تلاش كرده كه مستقل شود و از عهده كار برآيد. به جاي اين، بايد بگوييد: «مطمئن هستي كه بندهاي كفشت را قبل از اين كه بيرون بروي، محكم بستي» در اين روش، شما درباره بندهاي كفش او صحبت كرده ايد نه درباره دست و پا چلفتي بودنش. به علاوه دادن اخطارهاي بيشتر از طرف والدين واقعيت را وارونه نمي كند. (مراقب باش يا آب ميوه ات را روي زمين خواهي ريخت) نظاير آن متأسفانه باعث مي شود كودك نصيحت شما را ناديده بگيرد چون فكر مي كند از چيزي صحبت مي كنيد كه اطلاعي از آن نداريد.
۵- من به شما چه گفتم؟
ظاهراً، جواب اين سؤال را مي دانيد. اين سؤال نيش دار (طعنه آميز) در واقع سرزنش ظريفي است كه در لفافه گفته مي شود و ممكن است كودكتان پاسخ اين پرسش را اين گونه بگويد: «خوب شما ژاكتتان را كجا انداختيد؟» و به اين صورت مانند يك فرد زيرك و باهوش به صحبت خاتمه دهد. اگر شما از دست فرزندتان به خاطر آن چيزي كه از او خواسته بوديد و انجام نداده عصباني شديد، به او بگوييد: «من از اين كه مجبورم اين موضوع را چند بار تكرار كنم خسته شدم، اما يك دفعه ديگر هم مي گويم: «ژاكتت را آويزان كن!»
نويسنده: دايان دبرنو
ترجمه: رزيتا شاهرخ

نكاتي كه والدين بايد در مورد شب ادراري كودكان بدانند
شب ادراري حالتي است كه كودكان به طور غيرعمد به آن دچار مي شوند.
بدن كودكان به اخطار و دستور مثانه براي رفتن به دستشويي جواب نمي دهد و محققان نيز مطمئن نيستند كه چرا چنين اتفاقي مي افتد.
محققان اين موضوع را مي دانند كه در بسياري موارد بچه ها در زمينه شب ادراري آمادگي ژنتيكي دارند. اگر يكي از والدين دچار اين مشكل بوده باشد ۴۰ درصد احتمال دارد كه كودك نيز به آن مبتلا شود.اگر هر دو نفر والدين در كودكي دچار اين مشكل بوده باشند احتمال مبتلا شدن كودك به ۸۰ درصد افزايش مي يابد. گاهي اوقات يك مجموعه داروهاي معين هم مي تواند باعث به وجود آمدن دوره هاي شب ادراري شود. بسياري از كودكان با وجود توجه زياد خانواده هايشان باز هم دچار شب ادراري هستند.
شب ادراري مسئله اي طبيعي است .بخصوص در ميان پسران، در كودكي فاصله هاي بين شب ادراري به تدريج كم شده، تا كاملاً برطرف شود. در سن ۵ سالگي تقريباً ۱۰ درصد بچه ها هنوز مشكل شب ادراري را دارند. در سن ۱۰ سالگي تعداد اين بچه ها به ۵ درصد مي رسد. در بيشتر موارد شب ادراري بين سنين ۵ تا ۶ سالگي برطرف مي شود. بعضي از بچه ها هر روز خودشان را خيس مي كنند. در حالي كه ديگران يك يا دوبار در هر هفته اين كار را انجام مي دهند. براي اينكه كودكي دچار مشكل شب ادراري باشد بايد حداقل ۲ بار درهفته خودش را خيس كند. اين كاملاً مشخص است كه كساني كه دچار شب ادراري هستند داراي خواب سنگين بوده، به كندي به محرك واكنش نشان مي دهند و بدن آنها حجم زيادي ادرار توليد مي كند و يا مثانه آنها از حالت عادي كوچكتر است.
بچه هاي ۶ ساله كه دچار شب ادراري هستند بايد توسط پزشك خانواده معاينه شوند تا از تأثيرات منفي داروها بر روي بدن آنها جلوگيري كنند و نيازي به درمان ديگر نيست.
اگر كودك شما دچار شب ادراري است، پزشك خانواده شما مي تواند راههاي كمتر شدن مشكل را به شما نشان دهد.
جعبه صدا يا ساعت كوك كردن معمول  ترين روش معالجه است. اين به بچه ها كمك مي كند تا به پيامها و اخطارهاي مثانه بهتر جواب دهند.
يك سيم به ساعت زنگ دار متصل مي شود و سيم ديگر به بدن بچه هنگامي كه يك يا دو قطره از ادرار بچه چكيد، حسگر ساعت فعال شده و به صدا درمي آيد و كودك شما بيدار شده و به دستشويي مي رود و يا شما او را به دستشويي مي بريد. ۶۰ الي ۷۰ درصد بچه ها به اين حسگرها واكنش نشان داده و در فاصله يك تا سه ماه مي توانند شبها بيدار شوند و خود را خيس نكنند. به هر حال كودك شما بايد در قبال شب ادراري خود مسئول و بالغ باشد و به برطرف شدن آن تمايل داشته باشد.
در غير اين  صورت اين دستگاه موفق نخواهد بود. حتي عوض كردن پوشك بچه ها هم نمي تواند خيس كردن بچه ها را تضمين كند. والدين بايد صبور باشند. مشكل شب ادراري بچه ها خود به خود برطرف مي شود. در ضمن كودكاني كه پدر و مادر، آنها را همراهي كنند بهتر مي توانند اين مسير را طي كنند. كودكان شما بايد بدانند كه شب ادراري يك موضوع كاملاً معمولي و طبيعي است و تنها آنها نيستند كه اين مشكل را دارند. اگر در خانواده شما كسان ديگري هم بودند كه دچار شب ادراري بوده اند. بهتر است كه كودكان شما نيز در مورد آنها بدانند. دانستن اينكه پدر كودك هم زماني كه كوچك بوده دچار شب ادراري بوده به فرزند شما كمك مي كند كه احساس بهتري در مورد خودش داشته باشد.
ترجمه: آزاده خاكسار

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |