شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۲ - NOV. 1,2003
در صورت توقف عمليات ميدان نفتي منصوري
توليد روزانه ۱۲۰ هزار بشكه نفت و ۲۰ ميليون فوت مكعب گاز متوقف مي شود
با عملي شدن تهديد شاكيان پرونده ميدان نفتي منصوري و پايان ضرب الاجل ۴۸ ساعته براي تخليه تاسيسات اين ميدان كه ديشب به پايان رسيد توليد ۱۲۰ هزار بشكه نفت و ۲۰ ميليون فوت مكعب گاز متوقف مي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، غلامرضا شيرالي، مسئول پيگيري امور حقوقي و قضايي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، با اعلام اين موضوع گفت:«گزارش وضعيت پرونده  ميدان منصوري براي استاندار، رييس كل دادگستري، رييس سازمان بازرسي و معاون سياسي ـ امنيتي استاندار خوزستان ارسال شده است.»
وي افزود: هم اكنون تاسيسات ميدان نفتي منصوري در حال توليد است و همه درهاي تاسيسأت بسته شده و كاركنان و كارشناسان در محل مشغول فعاليت هستند.
در همين رابطه اسدي، مدير عامل شركت ملي نفت  و گاز كارون، نيز ضمن اعلام خطر نسبت به توقف توليد در ميدان نفتي منصوري، گفت:« ميادين نفتي متعلق به كل ملت ايران است و در اين موارد بايد با ظرافت خاصي برخورد كرد.
ميدان نفتي منصوري، چهارشنبه  هفته گذشته با پيگيري مجدد پرونده اختلاف ارضي كشاورزان بخش خويسه در ۷۵ كيلومتري اهواز با شركت ملي نفت ايران، به حكم دادگاه دوباره پلمب شده بود.
پلمب اين واحد بر مبناي حكم سال گذشته شعبه هفت دادگاه اهواز در مورد زمين هايي كه تاسيسات ميدان نفتي منصوري در آن واقع است، انجام شده است.
شركت ملي نفت ايران نيز در پي اين شكايت براي خريد زمين هاي مورد اختلاف به مبلغ يك ميليارد تومان موافقت خود را به كشاورزان منطقه اعلام كرده است، ولي كشاورزان شاكي از تحويل اسناد زمين ها و فروش آن به شركت ملي نفت ايران امتناع مي كنند.

طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در كميسيون صنايع و معادن تصويب شد
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در كميسيون صنايع و معادن تصويب شده است، گفت: طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به اسقاطي كردن خودروهاي فرسوده و آلاينده و با عمر بيش از ۱۵ سال و خودروهايي كه مشخصات دريافت برگ معاينه تردد ندارند مربوط مي شود و جايگزيني آنها با خودروهاي ساخت داخل و يا وارداتي صورت مي گيرد.
علي ظفرزاده در گفت وگو با ايسنا افزود: طبق اين طرح، سازمان مديريت و برنامه ريزي با همكاري سيستم بانكي و از محل وجوه اداره شده موظف شده تا براي جايگزيني خودروهايي كه مشمول طرح مي شوند از محل توليدات داخلي، تسهيلاتي را تا سقف ۵۰درصد قيمت خودروهاي توليد داخل و بدون بهره در اختيار مالكان خودروهاي فرسوده قراردهند.
وي گفت: درطرح آمده كه واردكننده موظف است از محل واردات خودرو، به ازاي هر هزار دلار، نسبت به اسقاطي نمودن ۵/۱ سيلندر خودروي فرسوده اقدام كند. يعني مثلا اگر بخواهد خودروي ۵ هزار دلاري وارد كند براي اينكه تعرفه ۱۷۰ درصدي را پرداخت نكند بايد ۵/۷ سيلندر خودرو از رده خارج كند و آن قانون شامل واردات خودروهايي مي شود كه حداكثر قيمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار دارند.
ظفرزاده در پايان گفت: شركت هاي تاكسيراني و حمل و نقل و مالكين خودروهاي عمومي پلاك قرمز علاوه بر اينكه مي توانند از خودروهاي ساخت داخل طبق ماده ۲ قانون استفاده كنند مي تواننددر قبال اسقاطي نمودن يك دستگاه خودرو پلاك قرمز، نسبت به واردات يك دستگاه خودرو خارجي اقدام كنند و از پرداخت سود بازرگاني و مابه التفاوت معاف شوند.

ارزش ۷۵۵ ميليارد ريالي معاملات بورس در هفته گذشته
گروه اقتصادي :ارزش مبادلات سهام و حق تقدم در معاملات هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران با ۰۷/۴۳ درصد رشد به ۷۵۵ ميليارد و ۳۹۲ ميليون و ۶۰۵ هزار و ۵۱۰ ريال رسيد. در هفته گذشته تعداد سهام و حق تقدم مبادله شده با ‎/۳۶ ۵۳ درصد رشد به ۱۳۰ ميليون و ۴۸۴ هزار و ۴۰۸ سهم و حق تقدم رسيد.
بيش از پنج ميليون و ۳۴۷ هزار و ۴۳۲ سهم به ارزش ۷۷ ميليارد و ۷۹ ميليون و ۲۰۲ هزار و ۸۸۷ ريال، هفته گذشته به وسيله سازمان هاي دولتي در بورس تهران عرضه شد.
يك ميليون و ۶۲۵ هزار و ۹۸۵ سهم از شركت تراكتورسازي ايران به ارزش ۱۱ ميليارد و ۵۳۶ ميليون و ۹۵۹ هزار و ۸۰۱ ريال، ۹۲ هزار و ۵۴۷ سهم از شركت كمباين سازي ايران به ارزش ۴۵۷ ميليون و ۱۸۲ هزار و ۱۸۰ ريال و ۵۰۰ هزار سهم از سهام شركت صنايع آذرآب به ارزش سه ميليارد و ۹۴۵ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال را از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بورس تهران عرضه شد.

مدير عامل فولاد مباركه:
وارد بازار جهاني فولاد شده ايم
مدير عامل فولاد مباركه گفت: اين مجتمع با توجه به كيفيت محصولات خود و تعرفه هاي پائين يكي از رقباي فولاد دنيا به حساب مي آيد و به طور عملي وارد بازار جهاني فولاد شده است.
اسلاميان در گفتگو با ايسنا با اشاره به اينكه تعرفه كشورهاي بزرگ توليدكننده فولاد در جهان براي محصولات فولادي بين ۱۰ تا ۲۰ درصد است گفت: تعرفه هايي كه دولت براي فولاد در نظر گرفته ۶ تا ۱۱ درصد است كه اين نشان دهنده توان بالاي صنعت فولاد براي رقابت با توليد كنندگان جهاني است.وي با بيان اينكه در سال ۲۰۰۲ ، ۵۰۰ ميليون تن فولاد در جهان توليدشده است، افزود:سهم ايران از اين ميزان هفت ميليون تن بود. فولاد مباركه اصفهان ۴۳ درصد فولاد كشور را در سال گذشته ميلادي توليد كرد.

رئيس پژوهشكده پولي و بانكي:
۲۵ درصد از درآمدهاي مالياتي امسال محقق نمي شود
۲۵ درصد درآمدهاي مالياتي كشور امسال تحقق نيافته است و در شش ماه گذشته حدود ۷۰ درصد ماليات هاي پيش بيني شده محقق گرديده. پيش بيني مي شود اين مقدار تا پايان سال به ۸۶ درصد افزايش يابد.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا با اعلام اين مطلب افزود: «واگذاري دارايي هاي دولت به بخش خصوصي در سال هاي ۸۱ و ۸۲ بسيار ناموفق بوده و براي رفع اين نقص بايد يك عزم ملي در سازمان خصوصي سازي انجام شود.»
دكتر مجتهدي با بيان اين كه بعضي از قوانين و مقررات لازم است به نحوي تنظيم شود كه امكان اجرا داشته باشد، خاطرنشان كرد: «قانون واگذاري بانك هاي دولتي به بخش خصوصي با ايراداتي از سوي ديوان عدالت مواجه شد و امسال اين قانون مورد اجرا قرار نگرفت.»
وي افزود: «باتوجه به تغييراتي كه در سازمان خصوصي سازي ايجادشده، مسئول اين سازمان قول انجام ۵۰ درصد از پيش بيني هاي انجام شده را داده است كه درصورت عملي شدن اين امر، افزايش درآمدهاي دولت در شش ماهه دوم محقق خواهد شد.»
وي اظهار كرد: «تقاضاي زيادي براي خريد سهام شركت هاي دولتي در بورس وجود دارد، اما آمادگي نداشتن اين سازمان ها براي واگذاري سهم، به ميزان درآمدهاي دولت و رشد اقتصادي كشور برمي گردد.»
رييس پژوهشكده پولي و بانكي ادامه اين روند و رسيدن به رشد اقتصادي هشت درصد را مانع به وجودآمدن مشكلات عنوان كرد.
وي گفت: «سازمان امور مالياتي اگر بتواند خود را براي اجراي دقيق قانون ماليات ها تجهيز كند، در سال ۸۳ كارايي اش بهتر مي شود.»

ناكامي آمريكا در توقف اعطاي وام بانك جهاني به ايران
معاون وزير دارايي آمريكا اعلام كرد: آمريكا به مخالفت با همكاري بانك جهاني با ايران ادامه مي دهد، اما نتوانسته است اعطاي وام به اين كشور در سالهاي اخير را متوقف كند ؛ زيرا سهامداران ديگر اين بانك افزايش همكاري با جمهوري اسلامي ايران را خواستار شده اند.به گزارش ايسنا اگرچه آمريكا بزرگترين سهامدار بانك جهاني است،  اما نمي تواند بدون حمايت ديگر كشورهاي اصلي عضو اين بانك، تصميمات اعطاي وام را متوقف كند.
ويليام شوراچ، معاون وزير دارايي آمريكا در ميزگرد مجلس نمايندگان اين كشور اعلام كرد: مي خواهم به شما اطمينان دهم كه وزارت دارايي و مدير اجرايي آمريكا در بانك جهاني هميشه و به شكل فعال توقف تمام پيشنهادات گروه بانك جهاني درباره ايران را خواستار بوده اند.وي در ادامه افزود: از ژوئيه ۱۹۹۳ تا مه ۲۰۰۰، هفت كشور صنعتي جهان در اين راستا با يكديگر همكاري كردند، اما اين اجماع، زماني كه برخي از اعضا،  به ويژه اروپايي ها،  حمايت از همكاري دوباره با ايران را آغاز كردند، با شكست روبرو شد.
معاون وزير دارايي آمريكا ادامه داد،  از ماه مه سال ۲۰۰۰ تاكنون، بانك جهاني ۴۳۲ ميليون دلار به ايران وام داده است و بخش خصوصي سرمايه گذاري تسليحاتي و سازمان بين المللي كار يك اعتبار پنج ميليون دلاري را براي ايران تصويب كرده اند؛ چهار پروژه ديگر نيز با ارزش ۶۴۵ ميليون دلار به تصويب رسيده اند.

بررسي راه هاي گسترش روابط بيمه اي ايران با سوئيس و آلمان
گروه اقتصادي: در ديدار رئيس كل بيمه مركزي ايران با رؤسا و مسئولان عالي رتبه شركتهاي مهم بيمه اتكايي سوئيس و آلمان، راه هاي گسترش روابط بيمه اتكايي بين صنعت، بيمه ايران و بازار بيمه آلمان و سوئيس مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت. عبدالناصر همتي رئيس كل بيمه مركزي ايران كه به سوئيس و مونيخ و هانور در آلمان سفر كرده بود در ديدار با روسا و مسئولان شركت هاي بيمه اتكايي سوئيس ري وكانوريوم در زوريخ، مونيخ ري در مونيخ و هانور ري در هانور آلمان ضمن تشريح پيشرفت هاي صنعت بيمه در كشورمان بويژه رشد سريع بيمه و گسترش نفوذ آن در جامعه و نيز شروع فعاليت بيمه هاي خصوصي، راه هاي توسعه روابط بيمه اتكايي و نيز انتقال دانش فني و آموزش متخصصين بيمه كشورمان را در آلمان و سوئيس مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني،اندكي افزايش يافت
گروه اقتصادي: قيمت نفت در بازارهاي جهاني ديروز پس از كاهش مكرر در روزهاي اخير اندكي افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي روز جمعه در بازار سنگاپور هر بشكه نفت خام شيرين سبك نيويورك براي تحويل در ماه آينده ۲۸ دلار و ۷۲ سنت داد و ستد شد و نسبت به روز گذشته ۲۵ سنت افزايش يافت.
در لندن نفت خام برنت درياي شمال نيز براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۲۳ سنت افزايش يافت و ۲۷ دلار و ۳۳ سنت داد و ستد شد.
در اين بازار نفت خام شيرين سبك نيويورك براي تحويل در ماه دسامبر ۳۳ سنت افزايش يافت و ۲۸ دلار و۸ سنت معامله شد. در هفته گذشته قيمت نفت چهار درصد كاهش يافته بود و علت آن افزايش ذخاير نفت خام و فرآورده هاي نفتي در آمريكا اعلام شده است.
گزارش هاي رسيده از بازارهاي جهاني بر اين نكته تاكيد مي كنند كه ثبات و افزايش اندك قيمت هاي نفت نشان مي دهد كه كاهش ۵/۳ درصدي توليد نفت سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك كه از امروز عملي مي شود تاثير اندكي بر قيمت نفت داشته باشد.
از زمان پايان جنگ در عراق تاكنون قيمت نفت خام حدود ۱۴درصد كاهش يافته است.
دست اندركاران بازار انتظار افزايش شديد قيمت ها در زمستان امسال را اندك و دور از انتظار اعلام مي كنند.

گفت و گوي امروز
قانون تجارت الكترونيكي اول آذر
قانون تجارت الكترونيكي مراحل نهايي خود را در مجلس شوراي اسلامي طي مي كند و به زودي به چرخه قانوني كشور وارد خواهد شد. كارشناسان اقتصادي معتقدند با ابلاغ اين قانون فصل جديدي در تجارت كشور گشوده مي شود كه بر مبناي آن خريداران و فروشندگاني كه از طريق شبكه اينترنت مبادرت به داد و ستد مي كنند، تحت پوشش اين قانون قرار مي گيرند. در اين قانون حتي مصرف كنندگان و تبليغات نيز نظام مند شده و فصلي نيز به اين موضوع اختصاص يافته است. براي اطلاع از زمان دقيق اجراي اين قانون با سيد ولي الله توكلي  طبا نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت و گو كرديم:
***
* گويا شوراي نگهبان در برخي موارد با قانون تجارت الكترونيكي موافقت نكرده است، دليل آن چيست؟
موارد مورد اختلاف مربوط به نوع معاملات در اين قانون بود كه شوراي نگهبان از نظر مسائل شرعي نسبت به آن ايراد گرفت ولي در نهايت در جلسه اي كه با نمايندگان شوراي نگهبان برگزار شد، آخرين دفاعيات كميسيون صنايع و معادن از اين قانون به آنان اعلام شد و اين شورا ۱۰ روز فرصت دارد تا نظر نهايي خود را اعلام كند.
* فكر مي كنيد، مجلس توانسته نظر شوراي نگهبان را تأمين كند؟
بله، در صورت اعلام نظر نهايي شوراي نگهبان، قانون تجارت الكترونيك ابتداي آذر ماه سال جاري به دولت و دستگاه اجراكننده آن يعني وزارت بازرگاني ابلاغ خواهد شد.
* چه خدماتي از طرف دولت به استفاده كنندگان اين قانون ارائه مي شود؟
دفتر خدمات الكترونيكي از سوي وزارت بازرگاني تأسيس مي شود كه براي انجام عمليات ارسال، دريافت، ذخيره و ساير فعاليت هاي تجاري با حكم وزير فعاليت خواهد كرد.
*روش هاي اجرايي براي شروع كار چگونه خواهد بود؟
وزارت بازرگاني مطابق با قانون بايد پس از ابلاغ نسبت به تنظيم آئين نامه هاي قانون تجارت الكترونيكي اقدام كند. همچنين قرار است براي برقراري امنيت در سيستم هاي اطلاعاتي، كميته اي تحت عنوان فناوري امنيت و استاندارد سيستم هاي اطلاعاتي تشكيل شود. بانك مركزي نيز موظف است حداكثر ظرف مدت يكسال از تاريخ اجراي اين قانون نحوه انجام پرداخت هاي الكترونيكي را در بستر مبادلات الكترونيكي مدون كرده و اجرا نمايد.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |