شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۲ - NOV. 1,2003
حرفهاي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران
جايگاه واقعي فوتبال ايران در آسيا
گروه ورزشي : طبقه بندي فوتبال جهان در قالب تيم هاي ملي به كشورهاي آسيايي چه رده و مقامي مي دهد. اگر به رده بندي فيفا نگاه كنيم، مكان ما چندان واقعي به نظر نمي آيد،  اما آنها نيز براي خود معيارهايي دارند كه اگر بخواهند براساس آن مقام بدهند بايد امارات را در رده تيم هاي سوم آسيا قراردهند. اگر بر اين اساس و معيار هم نگاه كنيم فوتبال ما هميشه نزديك و چسبيده به دو كشور متحول و سرمايه گذار در اين زمينه بوده است. امروز نمي توان منكر قدرت مالي و ورزشي دو كشوري شد كه در سطح آسيا هم المپيك برگزار كرده اند و هم جام جهاني. ميزباني چنين مسابقاتي راحت و آسان نيست اما فوتبال ما با همين بضاعت هميشه همپاي اين دو كشور پيش رفته و حتي از ژاپن صاحب عنوان ترشده است.ما در سطوح مختلف مقام قهرماني داريم. بازي هاي آسيايي، بازي هاي جام ملت هاي آسيا، قهرماني باشگاه هاي آسيا، اقيانوسيه و آسيا و...
000630.jpg

با اين پشتوانه امروز در راس فوتبال ما يك كروات تحصيلكرده قرار گرفته است كه اتفاقا قدم خوبي هم داشت. يعني با آمدن او شرايط براي فوتبال،  مساعد مي شود. برانكو نرسيده دو پيروزي با ارزش به دست آورد. پيروزي در مقابل نيوزيلند و كره شمالي، حرف هاي او پس از بازي با كره شمالي اگرچه كمي دير است اما جالب و خواندني است.
تيم ملي فوتبال ايران از نظر روحي و آرامش در فضاي كلي و تيمي در شرايط خوبي قرار دارد. انگار همه منتظر آمدن برانكو بودند و يا دنبال يك تغيير كه تمام تنش ها پايان يابد. نتايج بدست آمده در مقابل نيوزيلند و كره شمالي نيز بر اين خواسته مهر تأييد زد.
برانكو ايوانكوويچ مربي با هوش و زيركي است، او جامعه ايران را به ويژه فوتبال را خوب مي شناسد، جامعه شناسي او باعث شده تا با تدبير خاص خود كه اكثر شرقي ها آنرا دارا مي باشند تسلط لازم را در اداره نفرات داشته باشند.
برانكو ايوانكوويچ هر ويژگي خوب و هر عادت بدي داشته باشد براي فوتبال ما غنيمتي است. او نه به اندازه بلاژويچ مكار است و نه سياست هاي خام اروپاي غربي را دارد.
برانكو چشم انداز فوتبال ايران و تيم ملي را بسيار درخشان توصيف مي كند و از ما نسبت به آينده فوتبال خوشبين تر است.
بايد خوشحال باشيم كه سازمان تربيت بدني در اين امر پافشاري كرد و رئيس فدراسيون فوتبال نيز با متانت آن را پذيرفت و در كل برآيند مثبتي براي فوتبال ما به ارمغان آورد.
برانكو مي گويد: تيم ملي در جريان ديدار با كره شمالي كه حريفي قدرتمند و صاحب نام بود، ظرفيت هاي واقعي خود را به نمايش گذاشت. تيم ملي در اين ديدار انگيزه داشت. ليگ ايران سومين سال حرفه اي بودن خود را پشت سر مي گذارد و هر سال نسبت به سال گذشته منظم تر و حرفه اي  تر مي شود. از اين ليگ مي توان تيم ملي قوي و قدرتمندي ساخت.
تيمهاي ليگ به دليل برخورداري از موقعيت حرفه اي در سطح برابري قرار دارند. ساختارهاي فعلي تيمهاي حاضر در ليگ حرفه اي كمك خواهد كرد تا ديگر تيمي مدعي بلامنازع مسابقات نباشد.
من نگاهم به ليگ است و از اين مجموعه تيم ملي را انتخاب مي كنم. بايد پذيرفت كه فوتبال ايران از سالها قبل نيازمند حرفه اي شدن بود و دير اين خواسته را عملي كرده است.
ايران پيشرفت چشم گيري در جهان داشته، جدا از درجه بنديهاي فيفا بايد قبول كنيم كه فاصله فوتبال ايران با بقيه كشورهاي آسيايي بيشتر مي شود. ايران چون كره جنوبي و ژاپن ديدگاههاي گسترده تري دارد و به آن نيز دست پيدا خواهد كرد. فوتبال ايران در حال پيشرفت است بايد صبور بود و اين ذهنيت را از مردم فوتبال دوست دور كرد كه همه چيز آني بدست مي آيد و بايد كار كرد و الگوهاي مناسب را پيدا كرد. در مدت كوتاه و با برنامه هاي فصلي نمي  توان به اهداف بزرگ رسيد. خواسته هاي لحظه اي باعث فشار رواني روي بازيكنان تيم ملي مي شود. فوتبال رشته اي است كه نتايج آن از قبل مشخص نيست و جذابيت آن نيز در همين است، به همين دليل بايد به بازيكنان تيم ملي اعتماد داشت و آنها را در فضاي آرام رها كرد تا طبق برنامه ،خود را آماده كنند. بازيكنان ايران، زيرك، باهوش و داراي خلاقيت هاي فردي منحصر به فردي هستند. من اين ويژگي ها را در كمتر بازيكناني از كشورهاي كره جنوبي، ژاپن و چين ديده ام، بنابر همين دلايل ايران بايد نسبت به بقيه تيمها در سطح بالاتري قرار بگيرد.
000628.jpg

برانكو تاكيد دارد كه بازيكنان تيم ملي ايران نبايد خود را درگير مسايل حاشيه اي كنند و تنها بايد به بازي فوتبال و فتح قله هاي پيشرفت بيانديشند.
بازيكنان ايران براي آموختن، براي تمرين كردن، انگيزه  بالايي دارند و سرعت فراگيري آنها نيز بسيار خوب است. به تركيب فعلي تيم ملي نگاه كنيد، با اينكه سن ها متفاوت است، اما هماهنگي آنها فوق العاده است. آنها تفاهم دارند و درك متقابل آنها بي نظير است.
اعضاي تيم فعلي با يكديگر بسيار صميمي اند و من از اين بابت خوشحالم.
در تركيب فعلي تيم ملي ۸ بازيكن از اميد داريم و اين باعث اميدواري هر مربي خواهد بود. ما تيم اميد خوبي داريم و من مطمئن هستم در مقابل كره جنوبي و چين نتايج خوبي خواهيم گرفت. برانكو به سر گروهي تيم ايران بسيار اميدوار است و مي گويد: ما صعود مي كنيم،  ما به قهرماني در آسيا فكر مي كنيم نه صعود از گروه.

ليگ كشتي آزاد كشور
مسابقه هماي تهران با صنام مازندران برگزار نشد
گروه ورزشي: مسابقه حساس تيم هاي هماي تهران و صنام مازندران از هفته دوم رقابت هاي ليگ كشتي آزاد كشور به دليل هجوم ۱۲ هزار تماشاگر به محل سالن برگزاري اين مسابقه كه گنجايشي حدود تنها ۴ هزار نفر را دارد انجام نشد و با نظر مسئولين برگزاركننده و مقامات محلي اين مسابقه به زمان ديگري موكول شد.
هجوم تماشاگران براي ديدن اين مسابقه در سالن سيدرسول حسيني شهرستان ساري تا به آن اندازه زياد بود كه مسئولان امر در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه برگزاري اين مسابقه را لغو و در جلسه اي كه امروز در محل فدراسيون كشتي برگزار مي شود تاريخ و محل تازه آن را تعيين نمايند.
رضايي: امروز بررسي مي كنيم
اسدالله رضايي مسئول اجرايي ليگ كشتي مي گويد: با وجود اينكه مكررا به مسئولان برگزاري مسابقات تذكر داده شده بود كه توجه  ويژه اي به مسايل امنيتي داشته باشند، اين امر در جريان پيكار دو تيم هما و صنام مازندران جدي گرفته نشد!
رضايي افزود: پس از پيگيري مسايل بوجود آمده در برگزاري اين ديدار، هيأت كشتي مازندران و شوراي تأمين استان براي رفع مسئوليت خود تقصير را به گردن ديگري مي اندازند كه اين موضوع نيز در جلسه  امروز با جديت پيگيري مي شود.
رضايي در ادامه با اشاره به پيش بيني چنين شرايطي در اساسنامه  ليگ برتر كشتي گفت:ما در اساسنامه  چنين مسايلي را پيش بيني كرده ايم كه در صورت وقوع آن، علاوه بر جريمه  نقدي ميزبان، با نظر كميته اجرايي ليگ و كميته  انضباطي پيكارهاي به تعويق افتاده در شهر ديگري انجام خواهد شد.

ليگ برتر واليبال ايران
صدرنشيني پاس به هفته سوم رسيد
گروه ورزشي: ليگ برتر واليبال ايران هفته سوم رقابت هاي خود را هم با چند نتيجه غيرمنتظره به پايان برد. در اين هفته تيم پاس با كسب سومين پيروزي پياپي همچنان صدرنشين باقي ماند. پاس در شرايطي بازي دو بر يك باخته را بدل به پيروزي ساخت كه امير حيدري از تعويض هاي خود نتيجه لازم را گرفت و محسن عندليب و پاپيران به خوبي جواب دادند.
شريعتي، بابايي و بازارگرد برترين هاي پاس در بازي با نئوپان بودند. در تهران صنام با شكست دادن برق از بحران خارج شد. در پيكاري كه هر دو تيم محكوم به برد بودند و با عزمي راسخ چشم به شكست هم داشتند، تجربه بيشتر ياران صنام بر قدرت جواني برق چربيد. البته پيروزي صنام چندان راحت حاصل نشد و اين تيم غرامتي سنگين از بابت آسيب ديدگي تركاشوند كاپيتان خود پرداخت. پيمان اكبري و اميرحسين منظمي در موفقيت اين تيم بسيار عالي ظاهر شدند. در اصفهان جوانان فولاد سبا در پيله غرور غلبه بر برق، مقابل دخانيات شكست سختي خوردند. نتيجه اي كه كمتر كسي تصورش را داشت. دخانيات حالا با پوركاشيان مربي سرد و گرم چشيده اش در انديشه تداعي نام بزرگ گذشته اين باشگاه است. دخانيات با شكست فولاد سبا به دومين برد خود طي سه هفته رسيد.
نتايج بازيهاي هفته سوم
*صنام تهران ۳- برق تهران يك
*فولاد سبا صفر- دخانيات تهران ۳
*نئوپان گنبد ۲- پاس تهران ۳

ذوب آهن صدرنشين در نوشهر باخت
گروه ورزشي: ذوب آهن صدرنشين اين فصل ليگ برتر فوتبال پس از هشت هفته ديروز تن به نخستين شكست خود در اين فصل داد. فاتح تيم صدرنشين شموشك نوشهر بود كه بازي اين تيم با حريف اصفهاني اش به دليل وقوع سيل هفته پيش در مازندران يك هفته به تعويق افتاده بود. شموشك براي رسيدن به نخستين برد خانگي خود تمرينات منظمي را پشت سر نهاد، ضمن آن كه نبود رحمان احمدي دروازه بان شماره يك اين تيم كه همراه با تيم ملي به پيونگ يانگ رفته بود، مي توانست ضريب اطمينان اين تيم را در آخرين ايستگاه دفاعي كمرنگ سازد. اگرچه يكي از مسئولان ذوب آهن دليل تعويق بازي هفته گذشته اين تيم ناشي از سيل را بهانه خواند و آن را به نبود «احمدي» ربط داد، اما ديروز هم شموشك و هم ذوب آهن به دليل تأخير پرواز تيم ملي از پكن به تهران هيچكدام قادر به استفاده از ملي پوشان خود- احمدي و تقي پور- نشدند.
در اين بازي ذوب آهن صدرنشين به خط حمله پرتوان خود مي باليد و در عوض ميزبان هم به استحكام خط دفاعي اش. بازي با حملات ميهمان شروع شد، اما به تدريج شاگردان ميثاقيان به لطف حمايت تماشاگران حريف را عقب راندند. در ديداري كه بازي فيزيكي بيشتر نقش تعيين كننده داشت، شموشك درست در لحظات پاياني نيمه با گل «بنگر» تماشاگران نوشهري را به كسب نخستين پيروزي اميدوار ساخت.اصفهاني ها در نيمه دوم براي تغيير نتيجه بازي همه تلاش خود را به كار گرفتند، اما دفاع حسابگرانه شموشكي ها موجب شد تا ميهمان با تحمل نخستين باخت خود در اين فصل روانه اصفهان شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |