سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۵ - Nov 4, 2003
گزارش بانك جهاني:
تفاوت هاي درآمدي در تهران حيرت انگيز است
گروه شهري - بانك جهاني اعلام كرد: با وجود اين كه تفاوت هاي درآمدي بالا، در شهرهايي نظير پاريس و لندن نيز وجود دارد؛ ليكن شدت اين تفاوت ها به اندازه تهران قابل لمس نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس، بنابر تحقيقات انجام شده بانك جهاني بر روي شهر تهران، جدايي گزيني اجتماعي _ فضايي[تشكيل گروه هاي با درآمد همگن در نقاط مختلف شهر] تهران تعجب آور است، چرا كه هزينه خانوارهاي مناطق شمالي سه برابر هزينه خانوارهاي مناطق جنوبي شهر و سطح زيربناي در اختيار خانوارهاي مناطق شمالي شهر چهار برابر آن در مناطق جنوبي تهران است.بنا بر اين گزارش علاوه بر آن نكته جالب توجه ديگر اين است كه، تفاوت هاي فضايي شهر تهران از سمت مركز به سوي مناطق پيراموني نيست، بلكه اين تفاوتها بين شمال و جنوب شهر تهران است.
بانك جهاني آلودگي هواي كمتر در مناطق شمالي را يكي از دلايل تفاوت هاي فضايي در تهران دانسته و آورده است: به دليل اختلاف ارتفاع ۳۰۰ متري بين شمال و جنوب تهران، مناطق شمالي شهر كمتر آلوده هستند و به همين دليل قيمت زمين در اين مناطق بيشتر از قيمت زمين در جنوب تهران است. در اين گزارش عنوان شده است: باتوجه به اين كه تحقق انسجام اجتماعي از اهداف شهرداري تهران نيست، ليكن به نظر مي رسد اين موضوع بايد به عنوان موضوعي برجسته مورد بحث قرار گيرد.

با اختصاص ۱۱۰ ميليارد ريال براي خريد املاك معارض
احداث ادامه بزرگراه يادگار امام هفته آينده  آغاز مي شود
000824.jpg
گروه شهري: كار تملك املاك معارض واقع در فاز يك بزرگراه يادگار امام از محدوده آزادي تا خيابان هاشمي به اتمام رسيد و از نيمه ماه مبارك رمضان عمليات عمراني آن آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، حسيني شهردار منطقه ۱۰ افزود: قرار است فازهاي بعدي اين پروژه طبق دستور شهردار تهران و با اختصاص ۳ ميليارد تومان اعتبار و همچنين فروش كليه اموال و املاك شهرداري در سطح منطقه ۱۰ تا رقم ۸ ميليارد تومان به منظور تملك اراضي واقع در طرح ادامه يابد.
وي همچنين خبر از بازسازي بافتهاي فرسوده منطقه ۱۰ داد و گفت: با همفكري مشاوران شهرساز منطقه و بر اساس طرح تفصيلي موضعي مشكل بافت فرسوده منطقه برطرف خواهد شد به طوريكه فاز اول اين اقدام با همكاري شركت سرمايه گذاري مسكن و فاز دوم از بر خيابان قزوين باهمكاري وزارت مسكن و شهرسازي به انجام خواهد رسيد.
وي ادامه داد: همچنين با امضاي يك قرارداد و توافق نامه با سازمان آب و فاضلاب شهري، فاز سه فاضلاب شهري از نيمه ماه مبارك رمضان در منطقه ۱۰ شروع خواهد شد.
به گفته شهردار منطقه ۱۰ در نيمه ماه مبارك رمضان دو ورزشگاه يكي ويژه بانوان و ديگري ويژه نوجوانان و جوانان در منطقه ۱۰ مورد افتتاح قرار خواهد گرفت .در ضمن در اين روز به دستور شهردار تهران كلنگ احداث يك باب مسجد به مساحت ۱۸۰۰ مترمربع و برخوردار از فضاهاي چند منظوره فرهنگي در بزرگراه نواب به زمين زده خواهد شد.
به گفته وي همچنين به دستور احمدي نژاد به مناسبت فرارسيدن بيست وپنجمين سالگرد انقلاب اسلامي در كليه مناطق شهرداري تهران در آستانه ۲۲ بهمن ۲۵ طرح عمراني، خدماتي، فرهنگي را آماده بهره برداري كنند كه به همين منظور شهرداري منطقه ۱۰ نيز ۲۵ پروژه را با صرف هزينه اي حدود ۲ ميليارد تومان آماده بهره برداري دارد.
وي در توضيح اين مطلب به طرح «ياوران پارك»اشاره كرد كه براي نخستين بار در شهر تهران به اجرا در خواهد آمد.
وي گفت: از آنجايي كه وجود برخي اراذل و اوباش در پاركها موجب سلب آسايش و امنيت خانواده ها مي شد در صدد شديم با بهره گيري از نيروهاي بسيج ساكن در اطراف پاركهاي منطقه و استقرار آنها در بناهاي دو طبقه اي كه به همين منظور در پاركها ساخته خواهد شد كار انتظامات پاركها را تامين كرده و طرح ياوران پارك را به اجرا بگذاريم.
وي از ديگر طرحهاي آماده بهره برداري در منطقه را به مناسبت فرا رسيدن ۲۲ بهمن احداث ۵ سقاخانه در ۵ نقطه پررفت و آمد، ۱۰ آب نما و فواره به ارتفاع ۵۰ متر به منظور تلطيف هواي آلوده و احداث جايگاه سوخت گاز مايع (CNG) درخيابان قزوين نام برد.
وي در ادامه از جمله طرحهاي در دست اجراي منطقه را طرح ساماندهي مشاغل اعلام كرد كه به دنبال آن تمام مشاغل مرتبط با ساخت و ساز در منطقه سامان يافته و به شكل حرفه اي در خواهد آمد كه به دنبال آن از دخالت افراد فاقد تخصص در ساخت وساز كه موجب خسارات سنگين به بخش سازه هاي شهري مي شوند جلوگيري به عمل مي آيد.
حسيني خبر از تجهيز مساجد منطقه ۱۰ به سيستمهاي كامپيوتري داد كه بر اساس آن سيستم اتوماسيون شهرداري منطقه جنبه اجرايي به خود خواهد گرفت.

برگزاري مسابقات قرآن كريم در جنوب تهران
000826.jpg
مراسم پايان نخستين دوره مسابقات قرآن كريم جنوب تهران در منطقه ۱۵ شهرداري تهران برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور مسئولان شهرداري تهران و قاريان بين المللي قرآن برگزار شد، از نفرات برگزيده اين مسابقات تقدير به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران منطقه ۱۵اين مسابقات از روز نخست ماه مبارك رمضان در رشته هاي حفظ، قرائت و روخواني قرآن كريم در گروه سني جوانان و نوجوانان دختران و پسران برگزار شد.
به نفرات برگزيده اين مسابقات جوايز نفيسي چون «كمك هزينه تحصيلي»، «سكه بهار آزادي» و «قرآن هاي نفيس» از سوي شهرداري منطقه ۱۵ تهران اهدا شد.

طرح شوراي شهر براي شناسايي فضاهاي اشتغال در تهران
000828.jpg
گروه شهري: طرح شناسايي فضاهاي اشتغال با تعيين نوع كاربري در دستور كار كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران قرار دارد.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جمع خبرنگاران افزود: بحث اشتغال به عنوان يك معضل در تهران مطرح است و شوراي شهر در صدد پيداكردن حلقه هاي مفقوده با همكاري دستگاه هاي اجرايي است.
وي تصريح كرد كه شناسايي گروه هاي كارآفريني و چگونگي راه هاي ايجاد و جذب گروه هاي كارآفريني از اقدامات صورت گرفته در اين زمينه است.
خادم همچنين از بررسي طرح مسابقات ورزشي بانوان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي در تهران خبر داد و گفت: اگر هماهنگي لازم در اين زمينه انجام شود در سال ۸۳ شاهد برگزاري اولين دوره اين مسابقات در تهران خواهيم بود.
وي گفت: كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در صدد تشكيل كميته نظارت بر مسائل فرهنگي و اجتماعي شهر تهران است.
وي در خصوص طرح پوشش فضاهاي مشرف به مدارس دخترانه گفت: هم اكنون ۱۸۰ مدرسه دخترانه تحت پوشش اين طرح قرار گرفته تا دختران دانش آموز بتوانند در محيطي مناسب و آزاد و بدون حجاب به تحصيل و فعاليت بپردازند.
عضو شوراي شهر با اشاره به طرح ساماندهي آسيب هاي اجتماعي در شورا گفت: تنها مصوبه موجود در اين زمينه بودجه مصوبه سال ۷۸ شوراي عالي اداري است ولي در آن زمان به دليل اينكه شهرداري جمع آوري متكديان و بي خانمان ها را بر عهده نگرفت ، بهزيستي و كميته امداد و وزارت بهداشت و سازمان زندان ها نيز ارزيابي مشخص از چرخه اجرايي اين مصوبه نداشتند.
وي گفت: با آماده شدن مراكز نگهداري متكديان و بي خانمان ها شهرداري ملزم به جمع آوري آنهاست.
خادم از آماده شدن اردوگاه اسلامشهر براي جمع آوري متكديان و بي خانمان ها به عنوان يكي از اردوگاه هاي موجود خبر داد و گفت: دو اردوگاه ديگر يكي اردوگاه لويزان و ديگري اردوگاه شهيد هرندي براي اين موضوع پيش بيني شده است كه به تجهيزات بيشتري نياز دارند.

طرح پليس مدرسه در ۷۰ مدرسه تهران
گروه شهري: همزمان با ۱۳ آبان روز دانش آموز طرح پليس مدرسه به اجرا درمي آيد.
اين طرح در فاز اول ۷۰ مدرسه را در ۷ منطقه تهران زيرپوشش مي گيرد و در فاز دوم در ۱۹۰ مدرسه به اجرا در خواهد آمد و سپس كليه مدارس تهران را شامل خواهد شد. در طرح پليس مدرسه دانش آموزان به وسيله افسران پليس آموزش ديده و تعدادي از دانش آموزان نيز با لباس و پرچم مخصوص، دانش آموزان را براي عبور ايمن از خيابان هدايت خواهند كرد.

توسط شهرداري منطقه ۳
قنوات و مسيل هاي شمال تهران بازسازي مي شود
گروه شهري: معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۳ تهران امروز اعلام كرد در آستانه فرارسيدن فصل نزولات آسماني، قنوات و مسيل هاي شمال تهران، لايروبي و بازسازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران، مهندس ابراهيم يوسفي پور گفت: ۳۰ رشته قنات از جمله قنات محلات زرگنده، اسفنديار، ونك و اختياريه و مسيل نيل بازسازي مي شوند.
وي همچنين از احداث بوستانهاي محلي خبر داد و افزود: تا قبل از پايان سال جاري افتتاح و مورد بهره برداري شهروندان قرار خواهد گرفت.
مهندس يوسفي پور در ادامه گفت: عمليات همسطح سازي دريچه هاي خدماتي در حال اجراست به نحوي كه هر هفته حدود ۴۰ دريچه همسطح سازي مي شود. همچنين با مشاركت شهروندان، معضلات منطقه ۳ در يك دوره زماني ۱۰ روزه شناسايي شد و در اين راستا ۵ هزار نقطه به عنوان معضل شناسايي شد و شهرداري در حال رفع اين معضلات است و پيش بيني مي شود اين موارد تا قبل از پايان سال رفع شود.
معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۳ با اشاره به اين مطلب كه عمليات مرمت و لكه گيري ۹۵ درصد از معابر اصلي محدوده منطقه انجام شده است، تصريح كرد :فاز دوم عمليات روكش آسفالت و ترميم معابر عمومي درجه ۲ منطقه از مدتها پيش آغاز شده و با توجه به فرا رسيدن فصل بارندگي ها، در تلاش هستيم اين مهم در يك دوره زماني كوتاه به پايان برسد.

شهرداري و عدالت اجتماعي
ناصر كرمي
آرمانشهر موعودي كه در آن شهر سيمايي متوازن داشته و به پاره هاي فقيرو غني تقسيم نشده باشد، هنوز در هيچ كجا از جهان رخ ننمايانده است. با اين وجود شهرهايي همچون تهران نيز كه در آنها شكاف بين حوزه استقرار فقر و غنا تا بدين پايه عميق و آشكار باشد، كم نظير است. گزارش اخير بانك جهاني بر همين نكته تأكيد دارد و جالب است كه در حالي اختلاف سيماي دوپاره جنوب و شمال شهر تهران از سوي اين نهاد بين المللي «حيرت انگيز» توصيف شده كه همين نهاد همين بررسي را درباره شهرهاي دو پاره مشهوري همچون مكزيكوسيتي، ريودوژانيرو، كلكته و... نيز انجام داده است.در گزارش بانك جهاني اشاره شده كه «خانوارهاي ساكن شمال شهر تهران نسبت به خانوارهاي جنوب شهر سه برابر هزينه روزانه داشته و در فضاي مسكوني حدود چهار برابر بزرگ تر اقامت دارند». بافت شهري تهران نيز حيرت كارشناسان بانك جهاني را برانگيخته است، از آن جهت كه« در تهران پهنه بندي حوزه فقر و غنا از مركز به سمت پيرامون نيست و به طور ساده شهر به دو نيمه مرفه در شمال و فقير در جنوب، تقسيم مي شود.»
گزارش بانك جهاني از جهات مختلف تأمل برانگيز است اما آنچه كه در اين مجال مي توان به آن پرداخت، تأثير چشم انداز دوگانه طبقاتي در بروز مشكلات اجتماعي در شهر و نقشي است كه مديريت شهري تهران مي تواند در اين باره ايفا كند. ترديدي نيست كه شكاف طبقاتي هميشه منشأ بروز تنش هاي اجتماعي بوده و مانع از آن خواهد بود كه آرامش و صلح ريشه دواند و به صورت پايدار استقرار يابد.
تأمين امنيت در شهرهايي با چشم اندازهاي اقتصادي و اجتماعي چند پاره در گذر زمان هميشه دشوارتر و پرهزينه تر مي شود.نقش شهرداري نيز از آن جهت مهم است كه اگرچه پديده فقر ماهيتاً موضوعي است متعلق به سپهر كلان سياست، اقتصاد و طبيعت. اما در مقياس هاي محدود، سياست هايي كه مديران شهري در جهت تقسيم مزيت هاي نسبي شهر اتخاذ مي كنند تا حدودي مي تواند موجب مهار يا كاهش آن شود. در اين باره تهران، شهري كه نيمه بالادست آن زيبايي ها را به سيطره خود درآورده و زباله و دود و ازدحام و... را نصيب پايين دست كرده است، مصداقي آشكار به شمار مي رود.
شهرداري مي تواند و بايد با توزيع عادلانه مزيت هاي نسبي هم به افزايش ارزش مهم ترين سرمايه مادي ساكنان جنوب شهر، زمين و مسكن، كمك كند و هم با ساماندهي محيط در اين بخش از شهر موجب كاهش تأثيرات اجتماعي پديده فقر شود. ترديدي نيست كه اساس فقر و غنا صرفاً تابع موجودي جيب شهروندان نيست و گاه به صورت مستقيم حاصل القاي محيط پيرامون بر روحيه آدمي است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |