سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۵ - Nov 4, 2003
سفري خوش به روزگار كودكي و جاذبه هاي سحر
000794.jpg
با صداي گرم و پرمهر مادر كه آهسته مرا مي خواند، چشمهايم را گشودم. بالاي سرم نشسته بود و به آرامي موهايم را نوازش مي كرد و زير لب مي گفت: اگه مي خواي روزه بگيري بلند شو دخترم! پلك هايم را به علامت تصديق و تشكر به هم زدم، مادر به گرمي دست هايم را فشرد، بوسه اي بر سرم زد، بلند شد پرده را كنار كشيد و از اتاق خارج شد... لحظه اي در جايم نشستم. نسيم آهسته و نرم از ميان پنجره به درون، خزيد، حركت پرده مرا به خود آورد، نگاه كردم.... فضايي جادويي در پشت پنجره، مرا صدا مي كرد!! بلند شدم به سمت آن رفتم، سپيدي مرموزي در پشت پنجره، بر روي بام ها، گسترده و سكوتي ژرف و عميق حكمفرما بود؛ گويي برف سنگيني در نيمه شب باريده و همه جا را يكباره سپيد پوش كرده، با باز كردن پنجره و هجوم بي وقفه نور نقره اي مهتاب به فضاي تاريك اتاق كه خبر از رمز و راز بيرون داشت روبه رو شدم . حضور پرصلابت سحر را در آرامش حياط ديدم و نسيم ماه را در وسط حوض آبي تاب مي داد و عطر گيج كننده محبوبه شب پيچيده در هواي خنك و تازه، دم سحر؛ و صوت قرآن؛ كسي در دل شب، از شب دلش سخن مي گفت: اللهم اني اسئلك من مسائلك باحبها اليك و كلها اليك حبيبه... نورهاي زرد و كم رنگ از روزنه خانه ها، در كوچه هاي خلوت، بر پيكر مردمي كه قرآن در دست، در گذر بودند، هاله اي از نور عطا مي كرد.
آيه هاي آسماني در لابه لاي ساقه هاي شرمگين مجنون پير مي پيچيد و آنان را به حركت وامي داشت، گويي برگ ها دوباره آن آيه ها را براي زمين تكرار مي كردند... آرامش و سكوتي زيبا در همه جا گسترده بود، فقط صداي طبيعتي بكر بود و زمزمه دلي پاك و بي تقصير... چشم به آسمان دوختم، گويي فلك الافلاك را شسته بودند، برق مي زد، ستارگان شفاف همچو الماس هاي كوچك و بزرگ در دل مخملي كبود ريخته شده بودند، توده هاي ابر به انتظار طلوع فجر در كنار هم آرميده بودند، از انتهاي افق، رگه هاي نور بر دل آسمان چنگ مي زد، حلقه اي از نور همچو تاجي، بر سپهر بي انتها جلوه مي نمود و يا شايد هم گروهي از فرشتگان بودند كه بر گرداگرد آسمان كبود حلقه زده و براي زمينيان، خير و بركت و آمرزش طلب مي كردند و گوش به دعاي شبانه شان مي سپردند، تا در دمادم سحر، به اجابت، قرينش سازند.... صداي مادر مرا به خود آورد: دخترم آمدي؟! زود باش! بيا پائين سحري بخور!؟...
با عجله از پله ها پائين رفتم، دست و رويم را شستم، بر سر سفره سحر نشستم.... شميم خوش ياس هاي تازه چيده در كاسه بلور مادر بزرگ، با عطر چاي تازه درهم آميخته، فضا را پر كرده بود، بخار سماور آرامش را و صداي قل قل آن، تپش قلبها را همراهي مي كرد و تيك تيك ساعت شماته دار، نزديكي لحظات ملكوتي را در ياد زنده مي كرد. حلقه هاي درشت و براق اشك در چشمان مادر، به هنگام دعا همچو قطره هاي باران رحمت، بر سفره سپيد مي باريد، زمزمه دعاي پدر بركت سفره را افزون مي كرد و حضور معصومانه خواهر و برادرهايم كه چون نيلوفرهاي آبي در كنار سفره حلقه زده بودند،مرا به وجد مي آورد. چه بي صدا و با شكوه، صبورانه منتظر پر شدن بشقاب هاي خالي شان بودند؛ تا آغازگر روزي پرتحمل باشند، روزي كه گرسنگي را تجربه مي كنند، درد و رنج سفره هاي خالي را قسمت مي كنند و تشنگي را با خشكي لبها، احساس مي كنند، روزي كه بايد طعام را به هنگام وداع خورشيد با دست هاي مهربان، به سفره هاي خالي هديه داد و دلها را از قساوت و كينه زدود و كلام مهر را بر لبها جاري ساخت؛ و در ماهي، پربركت و پاك، با جانهاي صيقل داده شده از روزه، براي حاجات برحق دل مهربانان پردرد، دعا كرد،* برهنگان را پوشانيد، اسرا را آزاد كرد. قرض بدهكاران را ادا و به آنان ياري نمود و براي هدايت همه مخلوقين به راه راستين و پرصلابت انسانيت، از درگاه احديت عاجزانه استدعا كرد...التماس دعا.
پران- قاجار
* دعاي همه روزه ماه مبارك بعد از هر فريضه واجب.

توصيه هايي به منظور كاهش مصرف دخانيات
000792.jpg
دكتر افراسياب دهلوي
مصرف كنندگان دخانيات با مرگ و مير سالانه حدود ۹/۴ ميليون نفر بزرگترين درصد تلفات انساني را متحمل مي شوند. اعتياد به سيگار اهميت زيادي در اقتصاد خانواده دارد به طوري كه گاهي تا يك پنجم درآمد ماهيانه خانواده جهت خريد دخانيات مصرف مي شود. اين در حالي است كه دود حاصل از مصرف تنباكو براي سلامتي افرادي كه تنباكو مصرف نمي كنند خطري جدي محسوب مي شود. بررسي ها نشان داده است كه اعتياد شوهر به سيگار به دليل خطراتي كه دود آن براي نوزاد دارد گاه همسران را مجبور به دادخواست طلاق نموده است.
دود سيگار در كودكان موجب انواع ناراحتي هاي تنفسي، ناهنجاري هاي گوش مياني، افزايش حملات آسم و مرگ ناگهاني جنين در بانوان باردار مي شود.
در بيست و يكم مه سال ۲۰۰۳ (روز چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ماه ۱۳۸۲) در پنجاه و ششمين مجمع جهاني بهداشت ۱۹۲ عضو سازمان بهداشت جهاني به اتفاق آرا با پيمان كنترل مصرف دخانيات موافقت نمودند و در اين راستا وظيفه هر يك از كشورهاي جهان است كه براي كاهش مرگ و مير مردم اقدام نمايند.
اقداماتي كه دولت ها مي توانند در جهت كاهش مصرف دخانيات در بين جوانان انجام دهند به شرح زير است:
۱) محدود كردن تبليغات دخانيات و عدم حمايت هاي مالي از توليد و بسته بندي محصولات آن
۲) جلوگيري از قاچاق سيگار و تنباكو به داخل كشور
۳) منع استفاده از دخانيات (سيگار و قليان) در كوهسار و زمين هاي ورزشي. خوشبختانه  مصرف سيگار قبلاً در وسايل حمل و نقل عموم چون هواپيما ممنوع اعلام شده است.
۴) تهيه سيگارهاي بدون نيكوتين و عرضه آن با قيمت ارزان جهت ترك اعتياد جوانان.
۵) منع استخدام افراد سيگاري در مؤسسات دولتي، در اين رابطه لازم است از طريق صدا و سيما و روزنامه هاي كثير الانتشار مراتب به اطلاع عمومي برسد.
آنچه مسلم است اعتياد به سيگار و ديگر مواد مخدر ژنتيكي نبوده و هيچ فردي معتاد متولد نمي شود.
به هر حال اگرچه مصرف دخانيات براي سلامت انسان مضر است ولي تأثير تخريب آن بر مغز بسيار كمتر از قرص هاي توهم زا كه به نام قرص هاي شادي آور معرفي شده مي باشد.

پيشنهادهايي براي انجام خدمات سربازي
از منابع انساني كشور استفاده بهينه كنيم
000788.jpg
با عنايت به بحث گذاشته شدن طرح جديد خدمت سربازي در مجلس شوراي اسلامي درخواست اصلاحاتي را دارم كه در صورت انجام مي تواند خدمت مقدس سربازي را به امري مفيد هم براي سربازان وظيفه و هم براي كل نظام الهي مان تبديل كرده و موجب استفاده بهينه  از نيروي انساني موجود در كشور شود. به بهانه تصويب فوريت طرح كاهش مدت خدمت سربازي در مجلس شوراي اسلامي و با اعتقاد به نقش مؤثر مطبوعات در ايجاد تغييرات در جوامع امروزي خواستار درج متن حاضر مي باشم.
نگارنده اين نامه سربازي ۲۷ ساله و متولد سال ۱۳۵۵، داراي مدرك فوق ليسانس مهندسي مكانيك و متأهل نيز مي باشم.
اين جانب پس از اخذ مدرك ليسانس در سال ۱۳۷۸ با همكاري دو نفر از دوستان شركتي توليدي صنعتي را به ثبت رسانديم و با تأسيس كارگاهي ۲۵ فرصت شغلي نيز ايجاد كرده و همزمان به ادامه تحصيل نيز مي پرداختم، با شروع خدمت سربازي به دليل عدم امكان حضور تمام وقت آن موقعيت شغلي از دست رفت و شركت نيز با زيان قابل ملاحظه اي مواجه شد و من نيز با مشقت و جست وجوي فراوان توانستم كار پاره وقتي جهت بعد از ظهرها در يك شركت خصوصي پيدا كنم. اكنون در حالي كه تأمين معاش خانواده خود را به عهده دارم و كمك هزينه اي نيز به پدرم پرداخت مي كردم هر روز از ساعت ۶ صبح از خانه خارج مي شوم و تا ساعت ۳۰/۱۳ مؤظف به حضور در پادگان هستم. پس از اتمام ساعت كار پادگان تازه ساعت كاري من در شركت شروع شده و روزانه ۶ ساعت (از ساعت ۳۰/۱۴ تا ۳۰/۲۰) در شركت مشغول كار تخصصي خود مي باشم و پس از گذراندن حدود يك ساعت و ربع در ترافيك مسير حدود ساعت ۲۲ شب به منزل مي رسم. هزينه كمر شكن اجاره خانه و ساير هزينه هاي زندگي خستگي مفرط ناشي از روزانه ۱۴ ساعت را بيرون از خانه گذراندن تواني برايم باقي نگذاشته و مرا دچار عسر و حرج نموده است.
من با عشق به خدمت به كشور با رتبه ۲۱۹ كنكور ليسانس و رتبه ۱۰۰ كنكور فوق ليسانس و صرف بيت المال جهت ۸ سال تحصيل عاليه بايد خدمتي بس بزرگتر و مفيد تر انجام دهم. چنين حقيقتي درباره همقطاران من نيز مصداق دارد. به جز پزشكان وظيفه كه به هرحال در امري مربوط به رشته تخصصي خود خدمت مي نمايند بقيه افسران وظيفه بخصوص مهندسين رشته هاي فني اكثراً در زمينه خدمات دفتري به كار گرفته شده اند. در حالي كه بيرون پادگان مجال زيادي جهت پيشرفت و كسب تجربه در زمينه تخصصي خود وجود دارد و توسعه كشور نيز نيازمند كار و تلاش همين عده مي باشد. به اين مسأله مشكل تأمين معاش را نيز جهت قشر جوان تحصيلكرده بايد در نظر گرفت كه اكثراً پس از ۵-۴ سال تحصيل، خود گذراننده زندگي خود بوده و در صورتي كه مانند بنده به سنت رسول خدا نيز عمل كرده و متأهل باشند وظيفه تأمين عاطفي و مادي شخص ديگري نيز به عهده آنها مي باشد. از اين رو با توجه به مشكلات پيش گفته و جهت استفاده بهينه از منابع انساني كشور در كوران رقابت جهاني پيشنهاداتي ارائه مي شود. باشد تا مقبول نظر افتد:
۱- با توجه به اين كه در حال حاضر فارغ التحصيلان فوق ليسانس متولد ۱۳۵۸ و ليسانسيه متولد ۱۳۶۰ مشمول شده و جهت خدمت مراجعه مي كنند متولدين ۱۳۵۵ با مدرك فوق ليسانس نيز مي توانستند در زمره معافين اخير كه مشمول لطف رهبري شدند قرار گيرند، مضافاً اين كه اين دسته مشمولين داراي شرايط سني و شغلي مشابهي با متولدين ۱۳۵۴ (كه معاف شده اند) مي باشند و در سن ۲۷ سالگي انجام ۲ سال خدمت غيرمرتبط با تخصص و بلاتكليفي ناشي از آن مشكلات زيادي براي ايشان ايجاد مي نمايد. لذا از مقام معظم رهبري تقاضا دارد با معافيت زمان صلح مشمولان فوق ليسانس متولد ۱۳۵۵ نيز موافقت فرمايند.
۲- با توجه به افزايش سن افرادي كه با مدرك تحصيلي دانشگاهي وارد خدمت مي شوند در صورتي كه به نسبت مدرك تحصيلي و سنواتي كه صرف تحصيل شده است از مدت خدمت افسران وظيفه كاسته شود، اين مسأله به آنان كمك مي كند كه زودتر وارد بازار كار شده و اقدام به تثبيت پايه هاي زندگي خود بنمايند. همچنين چنانچه عسر و حرج افسران متأهل را نيز در نظر بگيريم در صورتي كه از مدت خدمت افراد متأهل نيز كاسته شود هم كمك شاياني به بهبود وضعيت رفاهي و معنوي خانواده هاي جوان آنها شده و هم در تشويق جوانان به امر ازدواج گام مؤثري برداشته ايم كه نتيجه آن در كاهش جرايم و مفاسد اجتماعي و بهبود سلامت رواني جامعه كه با مشكل افزايش سن ازدواج روبه روست بسيار مؤثر مي باشد.
۳- با همه مشكلات گفته شده اينجانب معترف به ضرورت انجام خدمت مقدس سربازي بوده و آن را سازنده روحيه ميهن پرستي و جزو ديون هر جوان ايراني به كشورش مي دانم ولي مشكل عمده در نحوه انجام آن و مدت زمان طولاني و بدون بازده آن مخصوصاً جهت افسران وظيفه مي باشد، ما تجربه تلخ خريد خدمت سربازي كه باعث نابرابري و تبعيض زيادي شده بود را داريم ولي همان طرح با تغييراتي مي تواند در زمان صلح مشكل عده زيادي كه به دلايلي مانند موقعيت سني يا خانوادگي واقعاً امكان انجام خدمت را ندارند
حل كند.
* بنا به تقاضاي نويسنده نام
و تلفن تماس در همشهري محفوظ است.

از ميان نامه ها و پيام ها
مطالبات معوقه بازنشستگان
تقاضا دارم مطالبات كارمندان از جمله پاداش معوقه سالهاي قبل از ۱۳۷۹ بازنشستگان قبل از انتخابات پرداخت شود.
م: ج- قزوين
تقاضاي تأمين خسارت
ما صيادان كيلكا در شمال كشور با توجه به ارزيابي هاي كارشناسي مبني بر خسارات وارده به اين قشر زحمتكش، خواستار تأمين اين خسارات هستيم.
جامعه صيادان شمال كشور
خطر دكل هاي برق
اهالي كوي آزادگان اصفهان واقع در دروازه  شيراز طي نامه اي با اشاره به مشكلات زيستي كه وجود دكل هاي فشار قوي برق در مجاورت واحدهاي مسكوني اين كوي ايجاد كرده و برق منطقه اي اصفهان با گذشت ۹ سال از احداث خانه ها در اين كوي مبادرت به صدور اخطاريه كرده است، مواردي كه از پيامدهاي سوء تأثير ارتعاشات دكل هاي برق بر سلامتي كودكان، خواستار حل اين مسأله شده اند بخصوص كه وجود پارك كوهستاني صفه در مجاورت اين دكل ها براي كساني كه به اين پارك مي آيند، خطرآفرين شده است. نويسندگان نامه با اشاره به سپري شدن ۳۵ سال از زمان احداث دكل ها و با عنايت به موجود بودن فناوري ساخت دكل هاي فشار قوي و خطوط انتقال برق در داخل كشور، خواستار رفع مشكلات موجود شده اند.
آلودگي صوتي
ساكنان كوچه ديدگاه- ميدان كلانتري يوسف آباد با ارسال نامه اي با اشاره به ايجاد آلودگي صوتي توسط واحدهاي صافكاري در اين محدوده، خواستار برخورد قانوني با آلايندگان شده اند.

از شيرهاي كاهنده استفاده كنيد
خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به درج پاسخ زير در ارتباط با مطلب مندرج در آن رسانه محترم در تاريخ ۱/۸/۸۲ تحت عنوان «كنتور آب» همكاري لازم معمول دارند.
بدينوسيله به آگاهي مي رساند كنتورهاي جديد آب به صورت بسيار فني كه از استانداردهاي جهاني تبعيت مي كند و از دقت بسيار بالايي برخوردار است ساخته شد. اين كنتورها مي توانند هر گونه هدر روي آب را به خوبي نشان دهند. بار ديگر به آن عده از شهروندان عزيز توصيه مي شود چنانچه در منزل خود شيرهاي آب چكه مي كند، كولرهاي آب تنظيم نيست، و در دستشويي و حمام آب چكه مي كند حتما اقدام به تعمير و بازسازي آن كنند و از شيرها و قطعات كاهنده آب براي دستشويي ها و حمام استفاده كنند. بديهي است اين گونه كنتور چنانچه در مصرف آب دقت نكنيم ميزان استفاده صحيح از مصرف آب را قرائت خواهد كرد و افزايش آب بها را به دنبال خواهد داشت بنابراين با عنايت به اينكه كنتورهاي جديد از نوع پيستوني مي باشد امكان خطاي آن نادر است.
مدير روابط عمومي شركت آب وفاضلاب استان تهران

كتابخانه ها و مسأله دسترسي به كتاب
000790.jpg
به كتابخانه مركزي پارك شهر مراجعه كردم، مي دانستم كه كتاب هاي خوبي دارد، بي نظمي خاصي در مجموعه كتابخانه مشاهده كردم، با اينكه منابع غني در زمينه كتب ادبي دارد اما جاي تأسف است كه متوليان كتابدار اين مجموعه با توجه به مراجعه مشتاقان كتاب هاي موجود، خدمات مناسبي را ارائه نمي دهند، علاوه بر آن برخي از منابع موجود در بخش كامپيوتري و فهرست كتب درج شده، متأسفانه در جاي خود قرار ندارند پس از پرس وجو با كتابداران اين مجموعه متوجه شدم كه هيچ نشاني از كتاب هاي ثبت شده ندارند.
به طور نمونه كتاب مولانا شناسي در ۱۷ جلد موجود نمي باشد در حالي كه اين كتاب را خانه كتاب به اين كتابخانه اهدا كرده است. در عصر ارتباطات، خدمات رساني با استفاده از روش هاي كارآمد رايانه اي موجب تسهيل دسترسي علاقه مندان به ويژه جوانان به منابع كتابخانه ها مي شود.
اسماعيل فدز
پژوهشگر ادبيات

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |