سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۵- Nov. 4, 2003
ترويج خشونت در رسانه ها
تازه در صندلي يا كاناپه منزل نشسته ايد و به اخبار نيم روزي يا شامگاهي نگاه مي كنيد اما از همان آغاز صحبت گوينده، آواري از اخبار بد مثل سيل، زلزله، كشتار در مناطق آفريقايي، بمب گذاري در خاورميانه و در نهايت خفه شدن عده اي در معدني در چين يا آمريكاي لاتين به سراغتان مي آيد. اغلب ما با شنيدن اين همه اخبار بد شوكه مي شويم و اگر اهل شنيدن اخبار باشيم، سعي مي كنيم با تمامي تنش هاي حاصله از خشونت جاري در آن، اخبار را تا پايان مرور كنيم، ولي اگر انسان زودرنجي باشيم، سريعاً به سروصداي  گوينده، خبر خاتمه مي دهيم، اما ظاهراً شنيدن خبرهاي بد تمامي ندارد، فرزند يا همسرتان قبل از هر گونه خبر خوش، معمولاً درگيري در مدرسه، پاره شدن لباس، گم شدن مداد و كيف، درگيري همسايه با همسرتان و يا پيدا نشدن سهيمه شير را براي شما گزارش مي كنند. به راستي چه شده كه ما ايرانيان قبل از شنيدن هر نوع خبرخوش به دنبال اخبار ناخوش هستيم؟
«سمانه بامشاد» با اكبر نصرالهي مدرس دانشگاه و كارشناس ارشد ارتباطات، گفت وگويي را در زمينه خشونت در رسانه ها انجام داده است كه با هم آن را مي خوانيم:
000686.jpg

پخش تصاويري از درگيري، مجموعه هاي پليسي، حوادث وحشتناك مثل سيل، زلزله و غيره از شبكه هاي تلويزيوني، درگيري هاي جناح هاي سياسي و همين طور چاپ تصاوير و مطالبي در اين خصوص در مطبوعات، از مصاديق خشونت رسانه اي است.
متأسفانه به نظر مي رسد سهم مطالب و تصاوير خشونت آميز اين روزها در رسانه هاي نوشتاري و الكترونيكي در حال افزايش است. بنابر اين، به طور مشخص مطبوعات يا رسانه هاي گروهي كه محتواي آن خشونت آميز نباشد يا آن را ترويج نكند، وجود ندارد. به عبارت ديگر رسانه ها خواسته يا ناخواسته به اخبار و مسائل خشونت آميز مي پردازند و به انتشار آن گرايش دارند.
البته تا حدودي، انتشار اخبار خشونت آميز در ذات كار رسانه اي نهفته است و يكي از ارزشهاي مهم خبري، ارزش خبري برخوردار يا Conflit است. كه هم دست اندركاران رسانه به توليد و انتشار آن گرايش دارند و هم مردم به ديدن، شنيدن و خواندن آن علاقه مند هستند. اما بايد تأكيد كنيم كه رسانه غير از وظيفه اطلاع رساني صحيح و انتشار آنچه كه روي داده است، مسئوليت امنيت رواني و اجتماعي مردم را نيز بر عهده دارد. بنابر اين نبايد با انتشار برخي از اخبار و تصاوير خشونت آميز را افزايش ميزان آن، امنيت رواني مردم را به مخاطره انداخت. متأسفانه رسانه هايي كه حرفه اي نيستند و راههاي مختلف جذب مخاطب را نمي دانند و به عبارت ديگر نمي توانند اخبار عجيب و خبرهاي توسعه اي توليد و پخش كنند، بيشتر اين گونه اخبار، مطالب و تصاوير را منتشر مي كنند و بدين وسيله بر آرمان مخاطبان خود مي افزايند.
***
* آقاي نصرالهي، ميزان خشونت چقدر بر روي مردم تأثير گذار است؟
- نوع فرهنگ مردم، نوع آموزش، نوع ارتباطات ميان فردي كه وجود دارد بر درجه تأثيرگذاري خشونت مؤثر است، آموزش، طبيعتاً اثرگذاري خشونت را كمتر مي كند. همچنين پاسخ اين پرسش در نظريه هاي مختلف متفاوت است، بر اساس نظريه تزريقي، رسانه آن قدر قوي است كه هر چه را منتشر مي كند، بر روي مخاطباني كه ارتباطات ميان فردي ندارند و مثل اتمهاي مجزا هستند، مستقيم و بي واسطه اثر مي گذارد.
اما بر اساس نظريه استحكام، رسانه ها تأثيري نامحدود ندارند، به عبارتي رسانه ها آن قدر قوي و مخاطبان نيز منفعل نيستند، بنابر اين هر آنچه ما از رسانه  پخش كنيم، الزاماً بر روي مخاطبان مورد نظر ما تاثير ندارد و به اين ترتيب با توجه به زمينه هاي فرهنگي مخاطبان پخش پيام، اثر تقويت كنندگي يا تضعيف كنندگي دارد.
بر اساس اين نظريه، انتشار مطلب و تصاوير خشونت آميز از رسانه ها، الزاماً بر روي مخاطبان اثرگذار نيستند، بلكه بسته به زمينه هاي فرهنگي و ارتباطات ميان فردي، ميزان بهره مندي از رسانه هاي ديگر در اين زمينه مؤثر است و مي تواند اين زمينه ها را افزايش يا كاهش دهد.
*آموزش رسانه اي چه جايگاهي در تلويزيون دارد؟
- اگر هدف كاهش خشونت و تضمين سلامت رواني افراد باشد، بنابر اين مضمون برنامه هاي مطرح و شاد كه مشاركت اجتماعي، همزيستي مسالمت آميز و همكاري را ترويج مي دهد، مي تواند در اين زمينه براي مردم جنبه آموزشي داشته باشد و در كاهش خشونت و افزايش همدلي اجتماعي مؤثر واقع شود. بنابر اين بايد به مردم در برنامه هاي مختلف ياد بدهيم كه با داشتن اختلاف ذائقه و تفكر مي توان در كنار يكديگر كار كرد و به مردم اين باور را بياموزيم كه اختلاف نبايد به حذف همديگر منجر شود، بلكه مي تواند باعث رشد عاطفي و انساني در جامعه شود.
* صدا و سيما چه ميزان در ايجاد خشونت رسانه اي سهيم است؟
- ميزان اثرگذاري مثبت و منفي راديو و تلويزيون با توجه به ميزان پوشش آنتن، اعجاز تصوير، ارزان بودن و مغايرت نداشتن استفاده از آنها بسيار زياد است.
البته مردم فقط به اين دو رسانه مراجعه نكرده و از رسانه هاي نويني مانند اينترنت نيز بهره مي گيرند. اما براي فهميدن سهم صدا و سيما در اين زمينه، نياز به تحقق علمي است. اما يقيناً در جوامع سنتي با توجه به كمي سواد مردم و محروم بودن آنان در استفاده از ساير رسانه ها مثل اينترنت و رسانه هاي نوشتاري و كاهش ارتباطات جغرافيايي تأثير راديو و تلويزيون بسيار زياد است.
* به نظر شما چه ميزان از برنامه هاي صدا و سيما خشونت آميز است؟ آيا تا به حال در اين زمينه آمار جامعي جمع آوري شده يا نه؟
- چندي قبل تحقيقي در زمينه سهم اخبار و بخصوص ارزش خبري برخورد در اخبار شبكه اول و دوم انجام دادم كه نتيجه آن اين بود كه سهم اخبار داراي ارزش خبري برخورد (Conflit)، در اخبار مطبوعاتي بسيار زياد است. البته اين تحقيق را در سالهاي ۷۴-۷۳ انجام دادم. يافته هاي آماري تحقيق مذكور نشان مي داد كه سهم اخبار داراي ارزش خبري برخورد بيش از ۷۰ درصد بوده است. در صورتي كه بعد از جنگ تحميلي و در شرايط بازسازي كشور به اخبار توسعه، رفتار موفقيت آميز و پيشرفتهاي كشور نياز بيشتري داشتيم.
* كودكان چقدر از خشونت رسانه اي تأثير مي گيرند؟
000690.jpg

- كودكان تأثيرپذيري بيشتري نسبت به بزرگسالان در زمينه آموزش از رسانه ها دارند. زيرا تجربه و آموزش آنها كمتر است و همچنين شخصيت آنها هنوز نهادينه نشده لذا ميزان خطرپذيري خشونت رسانه اي در آنها بيشتر است.
* به باور شما برنامه هاي كودكان خشونت زا هستند؟
- معتقدم برنامه هاي كارتوني اين خشونت را به صورت برجسته به كودكان آموزش مي دهند و امنيت و سلامت رواني آنها را تحت تأثير قرار مي دهند، زيرا ما توليدات متنوع و متناسبي با فرهنگ خودمان نداريم و اغلب از توليدات كشورهاي ديگر استفاده مي كنيم كه آنها نيز در بطن محتواي آثار خود به اين نكات مي پردازند.
* نظرتان در مورد برنامه هاي كامپيوتري چيست؟
- رايانه در مقام يكي از رسانه هاي قوي، با پوشش وسيع و با دسترسي آسان، هم اينك در كشورمان جاي خود را باز كرده و قطعاً محتواي آن با توجه به استقبال مردم، به ويژه جوانان كشورمان از آن در آموزش، رشد فرهنگ، تجارت و... مؤثر است. يعني مي توانيم از آن در جهت مثبت و يا برعكس در جهت منفي استفاده كنيم. در مورد اين رسانه بايد تأكيد كنيم امروز سايت هاي مختلفي وجود دارند كه سلامت جوانان و خانواده ها را به چالش مي كشاند. بنابر اين رسانه ها، خانواده ها، مدارس و... بايد جوانان را به استفاده صحيح از اينترنت و بازيهاي كامپيوتري آشنا كنند، چرا كه نمي توانيم صرفاً آنها را از ديدن و مراجعه به سايت هاي خاص منع كنيم.
* اگر پخش برنامه هاي خشونت آميز به ساعات آخر شب موكول شود، تأثير كمتري نخواهد داشت؟
- اين مسئله به بحث مديريت رسانه، مربوط است در حالي كه بحث ما بر روي محتواي برنامه هاست نه ساعت پخش آنها، با اين حال برخي از برنامه هاي تلويزيون مناسب بچه ها و ساير اقشار جامعه نيست، لذا نمي توانيم صورت مسئله را پاك كنيم. بلكه مي توان برنامه ها را طوري ساخت كه صلح، تعاون و... را در جامعه ترويج دهد. از سوي ديگر، در همه جاي دنيا اغلب يك نوع فيلترگذاري و مديريت رسانه اي نسبت به اين نوع برنامه ها وجود دارد.
* آيا اين فيلترگذاري در كشور ما رعايت مي شود؟
- در كشور ما مديريت رسانه و پخش برنامه آنچنان اعمال نمي شود، لذا اغلب برنامه ها را همه افراد خانواده حتي به همراه بچه ها نگاه مي كنند مثل پاورچين يا باغچه مينو كه شايد از نظر آموزشي داراي بدآموزي هم باشد. در اين زمينه هم رسانه ها و هم خانواده ها مقصر هستند.
* به باور گروهي، نشان دادن اعمال مجرمانه از رسانه ها باعث عبرت ديگران مي شود. شما با اين نظريه موافقيد؟
- بستگي دارد به نوع جهت گيري آشكار و پنهان برنامه و پيامي كه كارگردان برنامه در آخر مي خواهد از آن ارائه نمايد.
ولي شايد پخش اعمال مجرمانه از طريق رسانه، نه تنها باعث عبرت آموزي نشود، بلكه به طور ناخواسته فعل مجرمانه را نيز به افراد آموزش دهد. در اين زمينه نيز به مخاطب بستگي دارد كه از زمينه هاي مختلف اجتماعي و آموزشي استفاده كند.
*  آيا برخي از دست اندركاران تلويزيون از خشونت به عنوان تفريح استفاده مي كنند؟
- ما فرهنگ انتشار شادي را اغلب بلد نيستيم، بنابر اين معمولاً غم و ناراحتي را در جامعه ترويج مي كنيم تا فرهنگ شادي را ، پس بايد در اين زمينه بيشتر كار شود، چون ما در جامعه نيز از فرهنگ شادي كمتر استفاده مي كنيم و اغلب به غم و اندوه گرايش داريم، بنابر اين رسانه  ها نيز تا حدودي متأثر از همين فرهنگ جامعه هستند. لذا بايد از اين همه ظرفيت هاي شاد در جامعه مثل تصاوير زيباي جنگل ها، درياها، مردم نوع دوست و فرهنگ غني شادي استفاده كرد و به مردم انرژي شاد تزريق كنيم تا كاستي هاي گذشته جبران شوند.

روابط عمومي الكترونيك، گام جديد ارتباطي
نقش روابط عمومي هاي فعلي در سازمانها و نهادهاي دولتي خلاصه شده در ارائه اخبار سپيد و كتمان كردن سياهي ها.
بنابراين براي دستيابي به اخبار و اطلاعات درست بايد به روش هاي ديگر روي آوري،  البته گاهي هم در ميان آمار و اطلاعات ناخواسته مي تواني واقعيت ها را دريابي. تجربه شكل گيري روابط عمومي ها در بعد از انقلاب اسلامي موجب شد كه تمامي متوليان امور اجرايي و دولتي پاسخگويي به مردم و رسانه هاي گروهي را به عهده روابط عمومي ها واگذار كنند و چه بسا كه در اين ميان آنچه كه براي مردم و رسانه ها غيرمفيد است شايد همان اطلاعات ارائه شده از سوي روابط عمومي ها باشد، اما امروزه روابط عمومي الكترونيك،  افق جديدي را پيش روي مردم و علاقه مندان به ارتباطات نوين گشوده است.
«مهدي مؤمني نورآبادي» مطلبي را در زمينه شكل گيري «روابط عمومي الكترونيك» ترجمه كرده  است كه با هم آن را مي خوانيم:

فناوري با چنان سرعتي در زندگي انسان امروزي تأثير گذار شده كه شايد بدون آن انجام هيچ كاري ممكن نباشد. شتاب فزاينده انتشار داده ها و اطلاعات كه خود حاصل عصر ديجيتالي و فراورده هاي نوين علمي است سبب خواهد شد، انقلابي جديد و تحولي بنيادين در زمينه اطلاع رساني بوجود آيد. تبديل دهكده «جهاني» به «ذهنيت جهاني» و «انقلاب ارتباطات» به «انقلاب اطلاعات»  دلالت بر اين رخداد شگرف و عميق در عرصه ياد شده دارد.
عصر «E» (حرف نخستين از واژه ELECTRONIC) آغاز شده است كه اگر بر سر واژه اي افزوده شود، معناي آخرين تحول در آن زمينه را مفهوم مي بخشد. مانند:
پست الكترونيك:E-MAIL
تجارت الكترونيك: E-BUSINESS
مجله الكترونيك:E-MAGAZIN
دولت الكترونيك: E-GOVERMENT
و نهايتاً  E-PUBLIC RELATIONS كه موضوع اين مقاله است. بايد گفت: پيشرفت علم در زندگي امروزي تا آنجا نفوذ يافته كه در بسياري از كشورهاي صنعتي و پيشرفته، بسياري از خدمات عمومي از طريق پايگاههاي اينترنتي انجام مي پذيرد. مردم به جاي مراجعه حضوري به ادارات، سازمانهاي دولتي و حتي شركت هاي بزرگ و معتبر بخش خصوصي مي توانند، پاسخ خود را با تماس از طريق اينترنت با نهاد مورد نظر بگيرند و حتي خدمات دريافت كنند. چنين امكاناتي كه نتيجه شيوع و نفوذ علم و دانش كامپيوتر است سبب پيدايش دولت الكترونيك (E-GAVERMENT) شده است كه در پي آن و بنابر نياز چنين تسهيلاتي، نهادي به نام روابط عمومي الكترونيك ELECTRONIC PUBLIC REKATION ظهور يافته است.
روابط عمومي الكترونيك
روابط عمومي الكترونيك، روش به كار گرفتن فناوري جديد ارتباطي و اطلاعاتي «IT» و«ICT» و سيستم هاي نوين اطلاع رساني براي ارائه خدمات منطبق بر خواسته ها و نيازهاي مخاطبين به طور لحظه اي و «ON LINE» به منظور تحقق بخشيدن به هدفهاي روابط عمومي است. راه اندازي روابط عمومي الكترونيك رسيدن به زماني است كه بتوان تمام خدمات يك سازمان را به طور شبانه روزي و بدون نياز مراجعه حضوري و فيزيكي مخاطبان آن سازمان و تنها با اتصال به پايگاه هاي اينترنتي و الكترونيكي آن نهاد انسجام داد.
روابط عمومي نقش مهم و برجسته اي در برخورد با مخاطبان سازمان دارد، لذا به علت حجم فراوان و ارتباط آن با تعداد بسياري از مخاطبان كه درخواست اطلاعات مي كنند، مي تواند روش مناسبي را در اختيار مديران سازمان و حتي وب سايت اينترنتي آن سازمان قرار دهد.
همچنين با روابط عمومي الكترونيكي مردم مي توانند نظر خود را راحت تر و سريع تر به مسئولان ارشد سازمان انتقال دهند. سرعت اطلاع رساني اصلي ترين عاملي است كه روابط عمومي الكترونيك را به روابط عمومي سنتي تحميل مي  كند.
از مزاياي روابط عمومي هاي الكترونيك، كاهش هزينه هاي غيرضروري در انتقال اطلاعات و كمك به حذف هزينه هاي اضافي است.
روابط عمومي الكترونيك و دولت الكترونيك
يكي از بحث هاي روز ارتباطات همانطور كه پيش از اين ذكر شد، موضوع دولت الكترونيكي يا همان E-GOVERNMENT است. اين جنبه از ارتباطات رايانه اي و الكترونيكي حدود پنج سال است كه در جهان امروزي مورد توجه جدي قرار گرفته و بسياري از سازمانهاي دولتي براي ارائه خدمات خود به مردم به استفاده از اين شيوه روي آورده اند. دولت الكترونيكي E-GOV  اصطلاحي است كه به ارائه خدمات دولتي از طريق اينترنت و با به كارگيري ابزارهاي رايانه اي اطلاق شود.
نهايت اين بحث رسيدن به روزي است كه بتوان تمام خدمات دولتي را حتي بدون نياز به مراجعه به پايگاه هاي مختلف و تنها با اتصال به يك پايگاه واحد انجام داد. وجود دولت هاي الكترونيكي و ماهيت آن تنها به ارائه خدمات بهتر و سريع تر به مردم خلاصه نمي شود. با وجود چنين پديده اي مردم مي توانند نظرات خود را بسيار راحت تر و بدون آسيب از اعمال سانسور به گوش دولت ها و دولتمردان برسانند. در اين ميان مي توان ادعا كرد كه روابط عمومي هاي الكترونيك مي توانند فاصله بين دولتمردان و مردم را به حداقل رساند و ضمن انعكاس نظرات دو سويه آنها از طريق نظر سنجي هاي روزانه (و حتي به ثانيه) نحوه و چگونگي خدمات دولت را اصلاح و گسترده نمايند. همانطور كه پيش از اين گفتيم بستر حركت و شكل گيري دولت الكترونيك، روابط عمومي هاي الكترونيك و در نهايت روابط عمومي هاي ديجيتال هستند.
از طرف ديگر مي توان براي دولت هاي الكترونيك مزاياي زير را در نظر گرفت:

* برقراري عدالت اجتماعي از طريق اعطاي فرصتهاي مساوي به عموم مردم در بهره گيري از امكانات ملي (نظير مناقصه ها و مزايده ها و اعلام واگذاري شركتها و اعلام هاي عمومي و ...)

اين در حالي است كه اگر دولتهاي الكترونيك بتوانند با ارائه خدمات بهتر، مطمئن تر و سريع تر در جلب اعتماد بيشتر مردم موفق شوند، آنگاه مي توان ادعا كرد كه دولت الكترونيك با افزايش مشاركت مردمي به برقراري وفاق عمومي و ثبات اجتماعي نيز كمك خواهد كرد.
*در اينجا بايد متذكر شد كه در كنار عوامل متعدد در جهت تحقق دولت الكترونيكي، نقش و عملكرد روابط عمومي هاي الكترونيك بسيار مهم و كارساز است، چرا كه علاوه بر مديريت منسجم و پيشرفته، تحول اساسي روابط عمومي هاي سازمانها و نهادهاي دولتي و خصوصي و رسيدن به مفهوم واقعي اين گونه روابط عمومي ها بسيار ضروري است.

نگاه ديگر
حمايت  از خبرنگاران  در ازبكستان 
كميته  مطبوعات  و اطلاعات  مجلس  عالي  ازبكستان،  چگونگي  اجراي  قانون  مطبوعات  را براي  حمايت  از فعاليت  حرفه اي  خبرنگاران  استان  فرغانه  مورد بررسي  قرار داد.
روزنامه  «پراودا وستوكا» نوشت : توجه  زياد به  اجراي  قانون  سبب  چاپ  تعداد ۷۲ روزنامه  در استان  فرغانه  كه  اكثر آنها خصوصي  هستند، شده  است .
همچنين  پخش  برنامه هاي  تلويزيوني  به  زبان  تاجيكي  در استان  فرغانه  از رشد خوبي  برخوردار بوده ، اما هنوز مطالب  برخي  از برنامه هاي  راديو و تلويزيون  و مقالات  روزنامه ها از كيفيت  خوبي  برخوردار نيست .

 اعتراض  آمريكا به  تلويزيون  حزب الله 
وزارت  امور خارجه  آمريكا   به  دولتهاي  سوريه  و لبنان  در خصوص  پخش  يك  سريال  ضد صهيونيستي  از تلويزيون  حزب  الله اعتراض كرد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه،  اين  سريال  موسوم  به  پراكندگي ها، قرار است  در ۲۶ قسمت  به  نمايش  درآيد. به گفته ريچارد بوچر سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا، واشنگتن  هيچ  نفوذي  بر حزب  الله  كه  نامش  در فهرست  سازمانهاي  تروريستي  درج  شده  است  ندارد و كشورش  نگراني  خود را از اين  بابت  به  دولتهاي  سوريه  و لبنان  ابلاغ  كرده  است .
وي افزود:  ما به شدت  مخالف  نمايش  هر گونه  برنامه  ضد يهود يا برنامه اي  هستيم  كه  حاوي  به  رسميت  شناخته  شدن  كتاب  پروتكلهاي  حاكمان  صهيونيسم  باشد.
اين  برنامه  غير قابل  قبول  است  و نقشي  در ايجاد جو تفاهمي كه  خاورميانه  بدان  نياز دارد، نخواهد داشت .

اعتياد كودكان به تلويزيون
000688.jpg

به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي .ان .ان  نتايج  تحقيقات  نشان  مي دهد يك  سوم  كودكان  زير ۶ سال  در آمريكا در اتاق  خواب  مخصوص شان  تلويزيون  دارند و به  صورت  مستمر از آن  استفاده  مي  كنند.
يكي  ديگر از يافته هاي  اين  پژوهش  آن  است  كه  دو سوم  كودكان  در خانه هايي  بزرگ  مي شوند كه  در روز تلويزيون  ۱۲ ساعت  يا بيشتر روشن  است ، خواه آن كه  فردي  برنامه هاي  آن  را تماشا كند يا وضع  بدين  صورت  نباشد. تماشاي  تلويزيون  سبب  مي شود اين  كودكان  وقت  كمتري  براي  خواندن  كتاب  صرف  كنند و توانايي  كمتري  براي  خواندن  داشته  باشند.
اين  وضعيت  زنگ  خطري  براي  والدين  آمريكايي  است . مادران  اين  كودكان  به  علت  انجام  وظايف  ديگر مجبور هستند كودكانشان  را با تماشاي  برنامه هاي  تلويزيوني  مشغول  نگاه  دارند و بدين  ترتيب  آنها را سرگرم  كنند.
متخصصان  اطفال  توصيه  مي كنند كودكان  كمتر از دو سال  به  هيچ  وجه  برنامه هاي  تلويزيوني  را تماشا نكنند و كودكان  بيشتر از ۲ سال  نيز در روز بيش  از يك  تا دو ساعت  تلويزيون  تماشا نكنند. به  گفته  كارشناسان  با وجود اين  مسايل  تماشاي  برنامه هاي  تلويزيوني  و استفاده  از رايانه  مي  تواند در آموزش  كودكان  نقش  مهمي  ايفا كند.

كميسيون  انتخابات  هند و  شبكه  خبري 
كميسيون  انتخابات  هند راه اندازي  يك  شبكه  خبري  تلويزيوني  دولتي  در اين  كشور را بلامانع  اعلام  كرد.
حزب  كنگره  هند، از راه اندازي  اين  شبكه  خبري  براي  استفاده  تبليغاتي  حزب  حاكم  بي جي پي  در آستانه  انتخابات  ايالتي  ياد كرده  و به  كميسيون  انتخابات  هند شكايت  كرده  بود. كميسيون  انتخابات  هند دلايل  حزب  كنگره  را رد كرده و با راه اندازي  آن  موافقت  كرد.

طرح منزل الكترونيكي
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، مجريان طرح منزل الكترونيكي كه از مؤسسه ارتباطات امارات هستند، اعلام كرده اند كه با احداث منزل و دفتر هوشمند برآورده كردن همه نيازهاي روزانه با به كارگيري فناوري روز بسيار آسان خواهد بود. در نمونه منزل هوشمند، نمونه كاملي از فناوري هاي جديد بي سيمي عرضه شده است؛ به طوري كه اعضاي خانواده مي توانند با وسايل هدايت از راه دور از همه وسايل برقي استفاده كنند. در فناوري هاي منزل هوشمند، استفاده از اينترنت، برنامه هاي تلويزيوني و پست الكترونيك پيش بيني شده است و كودكان از فناوري هاي آموزشي جديد بهره مي برند.

آموزش روزنامه نگاران افغان
000696.jpg

يك مؤسسه آلماني مستقر در كابل به برگزاري دوره هاي آموزش خبرنگاري و روزنامه نگاري براي جوانان افغان اقدام كرده است. بنا بر اين گزارش، اين مؤسسه آلماني با برگزاري آزمون از ميان دانشجويان دانشگاه كابل، دوازده نفر از آنان را كه به زبان انگليسي مسلط بودند، انتخاب و به آموزش آنان پرداخت.
نحوه كسب خبر، راهبردها، نحوه تهيه گزارش  مكتوب و صفحه آرايي از جمله موارد درسي اين دوره آموزشي است. همچنين گفته مي شود اين مؤسسه قصد دارد براي اعضاي راديو و تلويزيون افغانستان نيز دوره آموزشي برگزار كند.

سايه روشن رسانه
شبكه جام جم، پرمخاطب ترين شبكه
شبكه جهاني جام جم، شبكه اي برون مرزي است و با وجود امكانات رسانه اي متعدد در آن سوي مرزها، اين شبكه، جايگاه ويژه اي در ميان ايرانيان و فارسي زبانان خارج از كشور پيدا كرده است.
به گفته مدير شبكه جهاني جام جم، نظرسنجي ها نشان مي دهد كه جام جم پربيننده ترين و پرمخاطب ترين شبكه فارسي زبان موجود در دنياست. سعيد فانيان مي افزايد: حوزه پخش كانال جام جم يك ، حوزه اروپا و شمال آفريقا، جام جم دو قاره اي آمريكا و كانادا و جام جم سه آسيا و اقيانوسيه را پوشش مي دهد.
وي، در پاسخ به اين سؤال كه تناسب برنامه ريزي و هدف گذاري در كانال هاي سه گانه شبكه جهاني جام جم چگونه است، يادآور شد: پاسخگويي به نيازهاي مخاطبان ايراني و فارسي زبان خارج از كشور، توجه به فرهنگ ايراني- اسلامي، حفظ ارتباط ايرانيان خارج از كشور با داخل، اطلاع از رويدادها و به طور كلي اين كه ايراني با همه مشخصات فرهنگي اي كه دارد، ايراني و براي ايران بماند، اهداف اصلي شبكه جام جم را تشكيل مي دهد.
سعيد فانيان با اشاره به اين مطلب كه مخاطبان شبكه جهاني جام جم در محيط هايي هستند كه بيشتر از ديگران در معرض امواج تبليغاتي قرار دارند و فضا، فضاي تبليغاتي غرب است، اظهار داشت: نيازهاي مخاطبان اين شبكه ها متفاوت تر از مردم داخل كشور بوده و نياز به نقد و تحليل نيز به همان نسبت بيشتر احساس مي شود.

تهيه يك مجموعه تلويزيوني در اوكراين
000692.jpg

حسن هدايت در صدد ساخت سريالي پليسي با موضوع حمل و توزيع مواد مخدر است.
به گفته وي اين مجموعه كار مشتركي با كشور اوكراين است و منتظر پاسخ نهايي تلويزيون خودمان هستيم، چرا كه كار در چند كشور اتفاق مي افتد.
هدايت در ادامه گفت: قرار است علاوه بر ساخت سريال يك نسخه سينمايي نيز تدوين شود.
وي در خصوص مضمون اين سريال گفت: در اين مجموعه به طور خيلي وسيع و دقيق معضل مواد مخدر و شيوه حمل و توزيع آن در كشورهاي ديگر و مسيرهايي كه بايد طي شود تا مواد مخدر به اروپا برسد، در قالب داستاني پرهيجان مطرح مي شود، ضمن آن كه سعي ما بر اين است تا زحمات نيروي انتظامي را به مردم گوشزد كنيم.
اين روزها نيروي انتظامي فعاليت بسياري در اين راه داشته است، ولي اغلب نتيجه كارش خوب نيست. براي مثال سريال «معما» به نظرم كمي پيش پا افتاده به نظر مي رسيد.

مردم، تشنه كارهاي پليسي هستند
به گفته سيد جمال ساداتيان، تهيه كننده سينما و تلويزيون استقبال مردمي نشان داده است كه توقع مردم از كارهاي پليسي، يك مقدار بيشتر از برنامه هاي ديگر است و اين مجموعه ها بايد در استانداردهايي باشند كه ذائقه تماشاگر را تأمين كنند.
تهيه كننده سريال خواب و بيدار مي افزايد: بخش اول اين مجموعه ها، امكانات و تجهيزات است كه اگر در خدمت يك كارگردان و گروه خوب قرار گيرد، مي توان بهترين بهره برداري را از آن كرد كه متأسفانه اين موارد كمتر ديده شده است.
وي تصريح كرد: به خاطر مشكلات و موانعي كه براي تأمين تجهيزات وجود دارد، رويكرد تهيه كننده ها در سال هاي اخير به كارهاي پليسي كمتر شده، ولي مشكل اصلي عدم وجود سازماني براي تأمين قطعات است. در زمينه دفاع مقدس شهرك دفاع مقدس وجود دارد، اما در ژانر پليسي اين چيزها را كمتر مي بينيم.

بايد به مردم كلك زد
000694.jpg

تلويزيون رسانه اي است كه در اختيار همه است و به عنوان رسانه اي براي آموزش، بيشترين برد را دارد.
به گفته مجيد قهرايي، تهيه كننده و كارگردان تلويزيوني، اگر تلويزيون بخواهد آموزش دهد، مي   تواند؛ ولي متأسفانه اكثراً تلويزيون در اين زمينه تلاشي از خود نشان نمي دهد و بيشتر به سمت برنامه هاي سرگرم كننده مانند برنامه هاي روزمره كه مرتب پخش مي شوند و هيچ نوع بار آموزشي ندارند، روي آورده است.
وي، ميزان بار آموزشي يك برنامه را متوجه تهيه كننده آن دانست و گفت: اين تهيه كننده است كه تعيين مي كند برنامه هايش آموزشي باشد يا اين كه تنها به منظور سرگرم كردن مردم ساخته شود.
مجيد قهرايي، با اشاره به برنامه هاي «دوربين مخفي» گفت: ما ترجيح داديم كه در لواي دوربين مخفي، به امر آموزش نيز بپردازيم تا اين برنامه، سرگرمي صرف نباشد.

مجموعه امام علي(ع) در تلويزيون عراق
همزمان  با ماه  مبارك  رمضان  مجموعه تلويزيوني  امام  علي (ع ) از تلويزيون  عراق  به  نمايش  گذاشته  شد.
مجموعه تلويزيوني  امام  علي (ع ) به  كارگرداني  «داود ميرباقري » از توليدات  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  است .
اين  مجموعه  به  صورت  دوبله  و برگردان  زبان  عربي  براي  مردم  عراق  به  نمايش  درمي آيد.
اين  نخستين  بار است  كه  يك  رسانه  عراقي  زندگي  امام  علي  (ع ) را در اين  سطح  گسترده  به  تصوير مي كشد.

فرهنگ
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |