سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۵- Nov. 4, 2003
سايه اي از وهم
گروه ورزشي: دور برگشت از جام قهرمانان آغاز شد تا اندك اندك چهره تيم هاي صعود كننده از گروه هاي گوناگون آشكار شود؛ اگرچه در اين ميان، برخي از بزرگان، براي گريز از سقوط به شدت تلاش مي ورزند و سرنوشت برخي نيز در هاله اي از ابهام فرورفته؛ ولي اين دور مي تواند شگفتي ناشي از شكست برخي بزرگان نظير ميلان، اينتر و آرسنال را كامل كند.
000660.jpg

گروه E
منچستر يونايتد در اوج تشويش و دغدغه، توانست در ايبروكس گلاسكو، رنجرز را در جدالي بريتانيايي، با تك گل زود هنگام فيل نويل شكست دهد تا دست كم در جام قهرمانان شكست برابر اشتوتگارت را به فراموشي بسپارد و اوضاع خود را ساماني ببخشد.
شايد «من يو» بتواند در اولدترافورد، بار ديگر رنجرز را شكست دهد، اما تيمي كه فرگوسن پرداخته از انسجام لازم براي پشت سر نهادن رقيبان اروپايي برخوردار نيست. در ديگر ديدار اين گروه پاناتينايكوس پذيراي اشتوتگارت خواهد بود. يوناني ها همواره در بازي هاي خانگي بسيار پرشور و مبارزه جو نشان داده اند، اگر آنها موفق به متوقف كردن ژرمن ها شوند، يونايتد قادر است با پشت سر نهادن رنجرز بر صدر جدول گروه تكيه بزند، اگرچه رنجرز و اشتوتگارت قادر به تغيير دادن شرايط گروه E خواهند بود.
گروه F
رئال مادريد تا حدود زيادي حضور خود در دور بعدي رقابت ها را مسجل ساخته است. شيوه يگانه بازي اين تيم، ارائه نمايش هاي گروهي و ثبت هشت گل، مردان كارلوس كوئيروز را به عنوان مدعي نخست قهرماني بازي ها معرفي كرده است. آنها هفته پيش در خانه تنها با يك گل پارتيزان را شكست دادند و اكنون زمان آن فرارسيده تا در بلگراد با بردي پرگل، صعود خود به مرحله بعدي را قطعي سازند.
پورتو، قهرمان جام يوفا، بر خلاف قوهاي سفيد، ديداري بسيار حساس را در پيش روي دارد. پرتغالي ها هفته پيش در مسابقه اي پرفراز و نشيب توانستند در ولودروم، مارسي را با نتيجه سه بر دو به زانو درآورند، يك برد خانگي مي تواند پورتو را پس از رئال به عنوان تيم دوم گروه معرفي كند، اگرچه، مارسي، قهرمان روزهاي دور اروپا، حريف چندان ساده اي نخواهد بود و تنها براي پيروزي و راهيابي به دور بعدي رقابتها، گام به اين جدال مي گذارد.
گروه G
سرنوشت اين گروه بر خلاف پيش بيني هاي اوليه، بسيار غامض شده است و هر چهار تيم حاضر در مجموعه براي صعود مبارزه مي كنند. پس از باخت خانگي برابر بشيكتاش، چلسي با نمايشي زيبا و برتر توانست لاتزيو را به زانو درآورد تا جامه صدرنشيني بر قامت آبي پوشان لندني پوشيده شود. اكنون آنها در رم به مصاف مردان مانچو مي روند تا با كسب حداقل امتياز نبرد، بخت صعود از گروه را براي خود حفظ كنند. پيروزي ارتش رم و برتري بشيكتاش يا اسپارتا در ديگر نبرد گروه، عملاً چلسي را به رده سوم مي راند. از اين رو احتمالاً رانيري ستاره هايش را به بند رويه اي محتاطانه خواهد كشيد تا بخت صدرنشيني را از كف ندهد. اسپارتا نيز كه هفته قبل در خانه، بشيكتاش را دو بر يك برده بود، در تركيه نبردي پاياپاي را برگزار خواهد كرد، توقف هر يك از دو تيم به معناي خارج شدن از كورس رقابت براي صعود خواهد بود.
گروه H
بزرگ ترين شگفتي اين فصل ليگ قهرمانان، هفته گذشته در سن سيرو رقم خورد و ميلان نامدار و پرادعا مقابل بروژ، تيمي كم نام و نشان از بلژيك شكست خورد تا تابوي قهرمان اروپا در هم شكسته شود و بيهودگي تاكتيك هاي آنچلوتي كه چندان قادر به استفاده از مجموعه اي پرستاره نيست، آشكار شود. ميلان، در صورت ادامه ارائه بازي هاي ملال آور، قادر به تكرار افتخار فصل پيش نخواهد بود. سلتاويگوي قعرنشين نيز كه روز قبل بازيها در آمستردام با تك گل ابراهيموويچ برابر آژاكس شكست خورده بود، در اسپانيا ميزبان مردان هلندي خواهد بود. پس از افتي فاحش، ياران موستوي، در اسپانيا به تدريج شرايط آرماني خود باز مي يابند، شايد آنها بتوانند در چند هفته باقي مانده، رقيبان را يكي يكي كنار زده و به دور بعد راه يابند و براي رسيدن به اين غايت،  آژاكس مي تواند نخستين قرباني باشد.
گروه A
بايرن پس از يك فصل ناكامي در جام قهرمانان، اينك در اروپا به تركتازي مشغول است. روي ماكاي، ماشين گلزني تيم، به سرعت در تركيب تيم جا افتاده و دروازه  حريفان را يكايك باز مي كند؛ او در بازي هفته پيش برابر ليون با تك گل خود تا هشتاد و هشتمين دقيقه بازي ژرمن ها را از ليون پيش انداخته بود، شايد مردان هيتسفلد با كمي خوش اقبالي قادر به كسب هر سه امتياز خارج از خانه مي بودند اما بازي در نهايت به تساوي يك بر يك انجاميد تا ليون براي صعود از گروه، يك راه بيشتر پيشاروي خود نداشته باشد، برتري بر بايرن مونيخ و آيا كسي بهتر از جيوواني البر چارچوب دروازه اليوركان را مي شناسد؟ يك گل از مهاجم برزيلي- كه مي تواند حساس ترين گل زندگي اش  باشد- صعود ليون را به دور بعد را قطعي مي سازد. در مسابقه دوم اين گروه، سلتيك در گلاسكو ميزبان اندرلشت است. دو تيم يكپارچه و منسجم كه هر دو از بخت راهيابي به مرحله حذفي برخوردارند. مارتين اونيل برنامه هاي زيادي را براي تلافي شكست يك بر صفر در بلژيك تدارك ديده است.
گروه B
هنگامي كه گروه بندي اين برهه از بازيها اعلام شد، هيچ كس گمان نمي كرد آرسنال در پايان دور رفت، با يك امتياز در قعر جدول، با حسرت به انتظار مسابقات بعدي نشسته باشد. روز قبل رقابت ها، همه چيز با پيروزي  مردان سيبريايي خاتمه يافت، ديناموكيف دو بر يك آرسنال را شكست داد و لوكوموتيو مسكو، در ميان ناباوري اينتر را سه بر صفر له كرد. حالا توپچي ها هيچ چاره اي جز پيروزي در سه بازي باقيمانده خود ندارند و اين فشار روحي را بر آنها وارد مي سازد كه از كيفيت كاريشان خواهد كاست.
از ديگر سو ناتواني مالي باشگاه در خريد بازيكنان مورد نياز، برطرف ساختن كاستي  ها و يافتن جايگزيناني مناسب در رقابت هاي طاقت فرساي ليگ برتر و بازي هاي اروپايي، به تدريج آنها را به انحطاط خواهد كشاند.
آرسنال بايد ديناموكيف را در هايبري شكست دهد، در غير اين صورت باز هم وداعي تلخ و زودهنگام با ليگ قهرمانان خواهد داشت.
000698.jpg

شرايط اينتر نيز، بهتر از  آرسنال نيست. زاكه روني، مربي جديد تيم، در اولين گام اروپايي خود به همراه آبي و سياه پوشان، در سن سيرو، ستيز با لوكوموتيو مسكو را تجربه خواهد كرد تا تأثير آموزه هاي جديد او بر مردان اينتر مشخص شود. اگر اينتر در خانه برابر روس ها ببازد، سرنوشت اين تيم نيز به مانند آرسنال، در سايه اي از وهم جاي خواهد گرفت.
گروه C
انگار لاكرونيا و موناكو، بخت صعود از اين دور را ميان خود تقسيم كرده اند و نه آيندوهوون و نه آاك اقبال چنداني براي به پس راندن آنان ندارند. هر دو تيم هم   اكنون در ليگ هاي اسپانيا و فرانسه از شرايط مطلوبي برخوردارند و تنها ناكامي موناكو در جام حذفي، با شكست برابر مارسي، رقيب ديرين، در ولودروم رقم خورده است. به هر روي موناكو قصد دارد به مدد گلزني هاي پايان ناپذير فرناندو مورينتس، در فرانسه، شكست يك بر صفر بازي رفت را به جبران بكشد كه ظاهراً از انجام چنين كاري برخواهد آمد. در صورت تساوي دو تيم يا برتري موناكو و توقف آيندهوون در هلند برابر آاك، لاكرونيا و موناكو عملاً راه به مرحله بعد خواهند جست.
سرنوشت اين گروه تاكنون، ساده تر از باقي مجموعه ها بوده است، چه دو تيم صدرنشين تا به حال به خوبي برتري خود را بر سايرين آشكار كرده اند.
گروه D
سوسيه داد در لاليگا چهار گل از آتلتيكو مادريد دريافت كرد تا مشخص شود شگفتي ساز اسپانيا قادر به جبران شكست چهار بر دوي بازي رفت با يووه، حتي در خانه نخواهد بود. مردان مارچلو ليپي تاكنون به خوبي برتري خود از تمامي وجوه بر تك تك تيم هاي حريف را به نمايش كشيده اند.
سه پيروزي قاطعانه مبين همين امر است، از اين رو بعيد به نظر مي رسد سوسيه داد بتواند حتي به يك تساوي ساده در اسپانيا برسد مگر اينكه شگفتي خاصي روي دهد. از ديگر رو، يووه با دستيابي به هر سه امتياز اين ديدار خارج از تورين به حضور خود در مرحله حذفي جامه تحقق خواهد پوشيد.
در ديگر ديدار از اين گروه، المپياكوس كه بازي در استانبول را با يك گل واگذار كرده، پذيراي گالاتا سراي است تا شايد سرانجام بتواند طالع نحس سايه افكنده بر تيم را به كناري بزند و دست كم به يك امتياز ساده دست يابد.
گالا نيز براي صعود از اين گروه به عنوان تيم دوم به پيروزي بر ميزبان خود- كه در ورزشگاهي پرشور بازي مي كند- نيازمند است.
رقابت هاي امشب
گروه E
منچستر يونايتد- گلاسكورنجرز
پاناتينايكوس - اشتوتگارت
گروه F
پارتيزان - رئال مادريد
پورتو- مارسي
گروه G
بشيكتاش- اسپارتاپراگ
لاتزيو- چلسي
گروه H
سلتاويگو- آژاكس
بروژ- ميلان
فرداشب
گروه A
بايرن مونيخ- ليون
سلتيك- اندرلشت
گروهB
آرسنال- ديناموكيف
اينتر- لوكوموتيو مسكو
گروه C
موناكو-ديپورتيو لاكرونيا
آيندهوون- آاك
گروه D
المپياكوس-گالاتاسراي
رئال سوسيه داد- يوونتوس

ليگ برتر واليبال در هفته چهارم
بازيهاي خوب، توقع تماشاگران
000662.jpg
علي شاكري: ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران فردا واردچهارمين هفته خود مي شود. بعد از گذشت سه هفته و به ثبت رسيدن نتايجي دور از انتظار حالا با جا افتادن تيم ها در چرخه مسابقات، همه چشم به كيفيت فني تيم ها دوخته اند. با توجه به موفقيت هاي واليبال در ابعاد بين المللي، تماشاگران ديگر توقع ديدن بازيهاي معمولي را نداشته و در حقيقت انتظار از واليبال بالا گرفته است. با بازگشت صنام و پيكان از پيكارهاي دوستانه، ليگ واليبال از اين هفته با تمام ظرفيت خود در جاده نظم و ترتيب در انديشه به اتمام بردن بازيهاي نيم فصل خود خواهد بود. نكته آزاردهنده در هفته گذشته اعتراض به قضاوت داوران در دو ديدار پاس - نئوپان در گنبد و سايپا با پيكان در تهران بود كه اگر به موقع چاره جويي نشود شايد ليگ را در ادامه راه دچار مشكل سازد.
مشكل داوري و خويشتنداري تيم ها
ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران از همين ابتداي فصل از نظر قضاوت داوران دچار مشكل شده است. اگر تا سال پيش همواره يكي دو بازي در طول مسابقات مشكل ساز مي شد حالا در حالي كه سه هفته از اين رقابت ها پشت سر گذاشته شده، صداي اعتراض تيم هاي برنده و بازنده حسابي درآمده است. البته نمي خواهيم يك جانبه حق را به تيم هاي معترض بدهيم، اما توصيه ما به كميته داوران فدراسيون واليبال اين است كه با دورنگري و بررسي همه جانبه اقدام به گزينش داوران كنند و از سوي ديگر مسئولان تيم ها به خصوص مربيان و بازيكنان هم در مقابل يكي دو اشتباه داوران كه امر طبيعي تلقي مي شود، خويشتنداري بيشتري از خود نشان دهند.
پاس با خيالي آسوده
پاس صدرنشين ليگ در پايان هفته سوم فردا در تهران ميزبان فولاد سبا است. فولاد كه هفته پيش در خانه اش توسط دخانيات نقره داغ شده بود، در شرايطي به مصاف تيم صدرنشين مي رود كه دو بازيكن ممتاز فصل قبل خود عندليب و زارع را در اردوي رقيب تهراني مي بيند. پاس از نظر روحي در بهترين شرايط خود بسر مي برد و تاكنون محمد شريعتي بازيساز ملي پوش اين تيم به خوبي توانسته است جوانان جنگنده اين تيم را مهره هايي كارآمد جلوه دهد. مهدي بازارگرد، رامين بابايي تا قبل از بازي فردا بهترين هاي ليگ بوده اند.
فولاد سبا هم جواناني با آتيه همچون مهدي رنجبر،  پيمان كريمي را در اختيار دارد كه در كنار تجربه سلطاني،  كاوه آهنگران و خبارگه به جز لغزش در بازي با دخانيات در ديدار با برق بسيار خوش درخشيده اند.
آخرين فرصت براي برق
برخورد دو تيم تهراني برق و سايپا شايد آخرين فرصت براي كادر فني تيم برق باشد. تيمي كه با گذشت سه هفته در حسرت برد است و مي خواهد از اين هفته جبران مافات كند. برقي ها در پيكار سوم خود با صنام تنها يك «ست» با انگيزه و با روحيه ظاهر شدند و با فروكش كردن اشتهاي بازيكنان جوانش از دستيابي به پيروزي محروم ماندند. طبيعي بود كه پيروزي بر صنام مدعي قهرماني چندان كار آساني نبود، اما برق برغم به نمايش گذاشتن بازي زيبا فاقد تجربه كافي براي كسب برتري مقابل تيمي بود كه اسكلت بندي اصلي تيم ملي را در ميدان داشت. برق كمبود ديگر گرداننده با تجربه را كاملا حس مي كند، بازيكني كه بتواند در تنگناها به فرياد بازيكنان جوان و مربيان اين تيم برسد! سايپا حريف فرداي برق روي كاكل اصغر نائيني بازيساز قديمي واليبال مي چرخد. بازيكني كه هنوز با وجود سن بالا احساس جواني مي كند. نائيني اگر در مقابل ناملايمات داوري اسير مسايل حاشيه اي نشود، چه بسا از او مي توان به عنوان باارزش ترين بازيكن ليگ برتر ياد كرد.
صنام در گنبد، پيكان در شيروان
پيكان و صنام قهرمان و نايب قهرمان ليگ برتر پس فردا در گنبد و شيروان به ميدان مي روند. ديدارهايي سخت و دشوار انتظار مدعيان قهرماني را در سفر به شمال و شمال شرق كشور مي كشد. گنبدي ها كه هفته پيش در آخرين لحظات پيش روي چشمان تماشاگران مشتاق خود از كسب پيروزي مقابل پاس شرمنده شدند، در اين بازي برابر تيم پرقدرت صنام به آب و آتش خواهند زد. صنام هم با آن همه تجربه، تيمي نيست كه به اين راحتي از پا در آيد. اين تيم بارها در چنين وضعيتي با دست پر از گنبد بازگشته است. تنها نگراني صنامي ها غيبت احتمالي محمد تركاشوند خواهد بود. كاپيتان باارزش و باتجربه صنام بدليل مصدوميت در بازي با برق پايش در گچ است.
گنبدي ها اگر چه هفته پيش در نيمه راه بازي با پاس پاي پرويز فرخي را به بازي كشيدند، اما هنوز نتوانسته اند با نور محمد تعاون كنار آيند.
پيكان هم با وجود خستگي ناشي از سفر به روسيه، به شيروان مي رود. بازي در شيروان و در سالن نقلي اين شهر كار آساني نيست. انتخاب داوران شجاع و ناظر آگاه مي تواند به برگزاري سالم وبدون حاشيه اين بازي كمك كند.
بازيكنان پيكان در بازگشت از روسيه در پيكار با سايپا بدليل استرس بالا چندان راضي كننده ظاهر نشدند، اما پيكان آنقدر بازيكن توانمند دارد كه به لحاظ فني در برابر تيم متوسط شيروان دچار مشكل نشود. شايد پس فردا پيكان از «ماكسي ميليان» ملي پوش اوكرايني خود استفاده كند. اين بازيكن از اين همه حساسيت در واليبال ايران در بازي پيكان - سايپا كمي جا خورد و خوشحال بود كه به ميدان نرفت.
روز سخت اهوازي ها
پگاه اروميه براي دومين هفته متوالي در خانه ميزبان است. يك هفته استراحت و يك پيروزي خانگي بر نئوپان مي تواند زمينه ساز پيروزي دوم براي تيمي باشد كه به همراه نئوپان گنبد بيشترين طرفدار را دارد. به هر روي پس فردا روز سختي انتظار اهوازي ها را مي كشد. تنها مشكل اين ديدار، بازي در سالن قديمي اروميه است و معلوم نيست چرا تيم هاي اين شهر راضي به بازي در سالن بزرگ و استاندارد ساخته استانداري نيستند؟ اگر مشكل نور سالن استانداري حل شده باشد، فدراسيون واليبال اجازه بازي در سالن قديمي را به پگاه نمي دهد.
برنامه بازيهاي هفته چهارم
چهارشنبه ۱۴ آبان: سالن ۷ تير
ساعت ۱۹: پاس تهران - فولاد سبا
ساعت ۲۱: سايپا تهران - برق تهران
پنج شنبه ۱۵ آبان
نئوپان گنبد - صنام تهران
قند شيروان - پيكان تهران
پگاه اروميه - لوله سازي اهواز

خبرها و نگاه ها
با مطالعه  ژنهاي  انساني،  مي توان  قهرمانان  ورزشي  را از بدو تولد شناخت 
معراج مژده - دانشمندان  از احتمال  وجود ژنهاي  منحصر به  فرد در بدن  قهرمانان  ورزشي  خبر مي دهند و معتقدند كه  با مطالعه  ژنهاي  انساني  مي توان  از بدو تولد هر انساني  پي برد كه  اين  انسان  در آينده  قهرمان  ورزشي  در سطح  جهان  و المپيك  خواهد بود يا خير.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از آتن  ، پروفسور دكتر «جان  هولوژي» از دانشمندان  شركت كننده  در كنگره  جهاني  علوم  پزشكي  ورزشي  كه  در آتن  برپاست،  گفت : دامنه  تحقيقات  در پزشكي  و پزشكي  ورزشي  به حدي  پيشرفت  كرده  است  كه  ظرف  چند سال  آينده  قادر خواهيم  بود هر انساني  كه  متولد مي شود از همان  بدو تولد پي  ببريم  كه  اين  كودك  يكي  از قهرمانان  ورزشي  آينده  خواهد بود يا خير.
دكتر هولوژي  مژده  داد كه  در آينده  نزديك  با شناخت  كامل  عملكرد ژنهـــا مي توان  ژنهايي  را در ورزشكاران  شناسايي  كرد كه  سرعت  دويدن  را شدت  مي بخشد و يا ارتفاع  پرش  را بالا مي برد و يا قدرت  بدن  را به طور روزافزون  افزايش  مي دهد، شناسائي  كرد . اين  دانشمند اضافه  كرد : ترديدي  وجود ندارد كه  يك  قهرمان  جهان  ژنهايي  منحصر به  فرد (متفاوت  از عامه  مردم ) دارد، چرا كه  اگر فردي  اين  ژن  خاص  را نداشته  باشد، اگر سالهاي  متمادي  هم  تلاش  كند هرگز نخواهد توانست  ورزشكاري  در سطح  يك  قهرمان  جهان  باشد. در حالي كه  اگر فردي  اين  ژن  در او به  صورت  خداداد يافت  شود، تنها با تمرينات  كم  و در مدت  زماني  بسيار كوتاه  به  يك  قهرمان  بدل  مي شود.
ارتش دو نفره
در تاريخ فوتبال ،برادران زيادي نتوانستند در سطح بالا فوتبال بازي كنند، نگاه آماري به اين معدود ستارگان خالي از لطف نيست. البته سعي كرديم نگاهي به اين برادران فوتباليست بيندازيم كه در اين دوره بازي مي كنند. پس برادران واندروكركوف و چارلتون را نديده بگيريد.

000674.jpg
برادران نويل مدافعان تيم منچستريونايتد،كه فيل نويل تا كنون ۴۳ بازي ملي و گري نويل ۵۸ بازي ملي انجام داده اند.
000676.jpg
برادران كواچ، تاكنون بازي هاي ملي شان زياد نشده است و بدين ترتيب نيكو ۲۱ بازي ملي و روبرت ۲۰ بازي ملي تاكنون انجام داده اند.
000678.jpg
در دانمارك نيز برادران لادروپ از معروفترين برادران ورزشكار هستند كه ميشل تاكنون ۱۰۴ بازي ملي و برايان ۷۸ بازي ملي انجام داده اند.
000680.jpg
برادران دي بوئر، دو ستاره هلندي كه هنوز در فوتبال مي درخشند. رونالد تاكنون ۵۹ بازي و فرانك عضو باشگاه گالاتاسرا ي تاكنون ۱۰۴ بازي ملي انجام داده است.
000666.jpg
در ايتاليا فيليپو اينزاگي تاكنون ۵۰ بار براي تيم ملي ايتاليا بازي كرده در حالي كه برادر او هنوز به عضويت اين تيم در نيامده است.
۵۰ درصد سهام پرسپوليس فروخته مي شود
به دنبال خريد سهام تيم هاي انگليسي، انگار اين ويروس خوش يمن به فوتبال ما نيز رسوخ كرده است. قرار است ۵۰ درصد از سهام باشگاه پرسپوليس تهران به مبلغ ۱۵ ميليارد ريال فروخته شود.
اين مبلغ را بايد صاحب اصلي باشگاه يعني سازمان تربيت بدني دريافت كند. اتفاقاً حمايت كننده مالي اين پيشنهاد، يك باشگاه انگليسي است و شايد هم يك ميلياردر روسي.به نظر مي رسد سازمان تربيت بدني موافقت ضمني خود را اعلام داشته است و به زودي پاي ميز قرارداد خواهد نشست.
پيشنهاد خوبي است، اما در اينكه سازمان تربيت بدني اين تيم و استقلال را به اين راحتي به اشخاص واگذار كند، جاي ترديد باقي است و هزاران حرف در پشتش قرار دارد.
آمريكا، قهرمان اسنوبورد
آدام اسميت از آمريكا در مسابقات «اسلالوم» (مارپيچ) و اسنوبورد قهرماني دنيا در «لاندگراف» هلند به مقام قهرماني دست يافت.
در قسمت بانوان نيز «دانيل مئولي» با شكست هموطن سوئيسي اش «اورسولا بروهين» به مقام قهرماني رسيد و در اين باره به خبرنگاران گفت: اين براي اولين باري بود كه در هلند و در اين مسابقات شركت مي كردم، آفتاب در آسمان نبود و هوا سرد بود، اما مسابقات در سطحي خوب برگزار شد.

سايه روشن ورزش
شناخت كامل
000668.jpg

گروه ورزشي:بسكتبال به عنوان يك ورزش دانشجويي كمتر مسابقاتش در سالهاي اخير دچار تنش و حاشيه مي شد. البته با توجه به آنكه اكثر افراد درگير با اين ورزش از تحصيلات بالايي برخوردارند، جز اين هم انتظار نمي رفت. متاسفانه چند صباحي است كه اين ورزش هم پايش به درگيري و جنجال باز شده و از همه بدتر آنكه همانهايي كه به عنوان بزرگتر وظيفه هدايت بازيكنان و افراد زيرمجموعه خود را دارند، آتش بيار معركه اند و جرقه نخست  در حقيقت توسط آنها زده مي شود.
و چه خوب محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال كه خود همه سمت ها را در اين رشته تجربه كرده است، در نشست با مديران باشگاه هاي مطرح با شناخت كامل نسبت به مشكلات پش آمده خطاب به مديران و نمايندگان باشگاه ها گفت: متاسفانه ايجاد حساسيت و كسب مقام در نزد مديران به هر ترفندي، موجب شده است تا بازيكنان در ميدان به جاي استفاده درست از قدرت و تكنيك خودبه بيراهه كشانده شوند. وي به خوبي نوك تيز حملاتش را متوجه عاملين اصلي ايجاد درگيري ساخت كه به جاي بررسي دلايل باخت ها در پي افزايش حاشيه هستند و به نوعي با اين شيوه، قصد پوشاندن كم كاري خود را دارند. اميدواريم عاملين اصلي ماجراهاي اخير بسكتبال به خود آيند و با محورقراردادن اخلاق، كسب پيروزي را آن چنان مهم جلوه ندهند كه بازيكنان و مربيان براي رسيدن به امتيازات بيشتر همه چيز را زير سئوال ببرند.
اعتراض و پشيماني
000670.jpg

مصطفي هاشمي سرمربي تيمهاي ملي بسكتبال و صنام از جمله مربيان آگاه اين ورزش محسوب مي شود .
او در بازي با شهرداري گرگان در گرگان و در حين بازي به شهادت مصاحبه اش با خبرنگار ايرنا به قضاوت داوران اين ديدار معترض شد، اما بلافاصله در پايان بازي با پشيماني ابراز داشت: من هم اگر به داوران اعتراض كردم، مي گويم اشتباه نمودم.
وي اضافه كرد: در اين ديدار داوري اگر هم اشتباه داشت يك امر طبيعي است. به گفته وي در هر ديداري ممكن است داوران دچار خطا و اشتباه شوند.
سئوال اينجاست كه اگر همه مربيان با بازيكنان و حتي سرپرستان با چنين نگاه و ديدي به قضاوت در مورد داوري بپردازند، آيا باز هم شاهد حاشيه و جنجال خواهيم بود؟ مطمئنا جواب خير خواهد بود.
۸۰درصد حاشيه، ۲۰درصد بسكتبال
000672.jpg

در چند هفته گذشته پيرامون جنجال و حاشيه در بسكتبال بسياري از كارشناسان در اين مورد اظهار نظر كرده اند كه به ديد ما حرف هاي پيام سيفي زاده داور جوان و بين المللي كه اتفاقا در تحليل رويدادهاي بسكتبال نيز دستي بر قلم دارد، بعد از بازي دو تيم هم خانواده صنام و صباباطري بسيار بر دل مي نشيند و پرده از واقعيت هاي ماجراهاي اخير برمي دارد.
سيفي زاده با اشاره به اين مطلب كه بايد نوع قضاوت ها به اين سمت برود كه هر برخوردي خطا نيست و اگر همكاران ما هم چنين روشي را پيش بگيرند، مشكل اعتراضات بازيكنان تا حد زيادي حل خواهد شد گفت: كتمان نمي كنم كه قطعا من و هروس در قضاوت صباباتري و صنام هم اشتباهاتي داشته ايم، اما روي هم رفته فكر مي كنم  توانستيم اين بازي سنگين، مهم و پرحاشيه را جمع و جور كرده و خوب از كار دربياوريم. بازي كه حدود ۸۰ فول در آن ثبت مي شود به عقيده من حاشيه آن ۸۰درصد و بسكتبال آن ۲۰درصد است!
داور بازي صباباتري و صنام در مورد تماشاچيان اين ديدار گفت: تماشاچيان واقعي اين بازي ۵۰ ، ۶۰ نفر بيشتر نبودند كه هميشه هم منضبط و با آرامش روي صندلي ها بسكتبال را تماشا مي كنند، اما متاسفانه در اين بازي عده اي هم به عنوان تماشاچي حضور داشتند كه تماشاچي بسكتبال دانشگاهي نيستند و بار ديگر آنان را در تالار بسكتبال مشاهده نخواهيد كرد، مگر در شرايطي مشابه!
من فكر مي كنم اگر باشگاهي قصد كمك كردن و زيباكردن صحنه بسكتبال را دارد بايد تماشاچياني داشته باشد كه حرمت بسكتبال دانشگاهي را حفظ كنند. حتي شاهد بوده ام كه در پاره اي از موارد معدود كه در برخي از مسابقات بسكتبال رخ داده، داوران يا برگزاركنندگان مسابقه از تماشاچي يا تماشاچياني خواسته اند كه تالار را ترك كنند و آنان هم عليرغم ميل باطني و به حرمت بسكتبال اين كار را كرده اند و از تماشاچي بسكتبال چنين انتظاري وجود دارد، اما برخي از تماشاچيان كه در اين ديدار حضور داشتند، الفاظ ناشايستي بكار بردند كه اميدوارم از اين پس فقط تيم خود را تشويق كنند.
سيفي زاده در پايان گفت: مطمئن باشيد اگر كوچكترين بي حرمتي را از بازيكنان يا مربيان دو تيم مي شنيديم، بدون شك عكس العمل نشان مي داديم. البته بازيكنان بارها مدعي بودند كه بازيكنان حريف به آنان توهين مي كنند كه سر و صدا در تالار آن قدر زياد بود كه هرگز چنين الفاظي را نشنيديم. چون اغماض كردن به بي حرمتي ها، هرج و مرج در بازي را به دنبال دارد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |