سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۶
توصيه وزارت بهداشت به خانواده ها:
از مصرف محصولا ت وارداتي بدون مجوز خودداري كنيد
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اطلا عيه اي به خانواده ها توصيه كرد كه از مصرف محصولا ت وارداتي بدون مجوز خودداري كنند.
000394.jpg
000396.jpg

وزارت بهداشت در اين اطلا عيه از مردم خواست كه باتوجه به تبليغات گسترده محصولا ت غذايي، مكمل ها و لوازم آرايشي، آشاميدني و بهداشتي وارداتي بدون مجوز در رسانه هاي گروهي كه به علت عدم بررسي و آزمايش هاي لا زم مي تواند مخاطرات غيرقابل جبراني را به همراه داشته باشد و به منظور حفظ سلا متي، از خريد محصولا ت وارداتي بدون مجوز و برچسب فارسي تأييديه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خودداري كنند.
اين اطلا عيه مي افزايد: در صورت تكرار تبليغات اينگونه محصولا ت بدون مجوز به خصوص انواع مكمل هاي غذايي، صابون و لوازم آرايشي و بهداشتي، به تفكيك محصول و نام آن و غيرقابل مصرف بودن آنها اعلا م خواهد شد.

آلودگي هوا، سبب كاهش سطح ويتامينD خون مي شود
نتايج يك پژوهش در هند نشان داد: سطح خوني ويتامين >د< در كودكاني كه در مناطق با آلودگي هواي بيشتر زندگي مي كنند، كمتر است.
به گزارش ايسنا، ويتامين >د<كه به ويتامين نور خورشيد معروف است، از كلسترول موجود در پوست در هنگامي كه در معرض اشعه ماوراي بنفش خورشيد قرار گيرد، ساخته مي شود.
از آنجايي كه در مناطق با آلودگي هواي بالا ، ذرات آلوده موجود در هوا، جلوي اشعه ماوراي بنفش خورشيد را مي گيرند، ساخت ويتامين >د< در بدن كاهش مي يابد.
گفتني است، منابع عمده ويتامين >د<، شير، زرده تخم مرغ و روغن كبد ماهي هستند.

وسايل كهنه و رنگ و رو رفته را دور نريزيد
به راحتي و فقط با صرف هزينه بسيار اندكي وسائل قديمي را نو كنيد.
اكثر ما وسائلي در منزل داريم كه به دليل كهنه و مستعمل بودن، يا آنها را در انباري گذاشته ايم و يا در پي فرصتي مناسب براي جايگزين كردن آنها با لوازم مشابه جديد و نو هستيم. حال آنكه با كمي حوصله و هزينه بسيار اندك مي توان همه آنها را به رنگ مورد نظر درآورد و با ساير اجزاي چيدمان هماهنگ نمود. به مورد زير توجه كنيد:
وسائل مورد نياز براي رنگ كردن ميز
رنگ روغن آبي نفتي، زرد، سفيد
تينر روغني 
سنباده مخصوص چوب 
چند متر كاغذ ديواري حاشيه (گلدار)
چسب كاغذ ديواري 
روش كار
چند ورق كاغذ روزنامه باطله را زير ميز پهن كرده و آن را خوب سنباده بزنيد. اگر امكان استفاده از فضاي حياط يا بالكن و حتي پشت بام را داريد، بهتر است همه مراحل كار را در آنجا انجام دهيد. پس از سنباده زدن سطوح مختلف و قابل رو‡يت ميز، با دستمال نخي نسبتاً مرطوب ذرات باقيمانده را از روي آن پاك كنيد. رنگ روغن آبي را با مقداري تينر روغني مخلوط كرده و آن را كمي رقيق كنيد تا به راحتي سطوح مورد نظر را پوشش دهد. قلم مو را به رنگ آغشته كرده (فقط سر قلم مو)  و با دقت و به آرامي رنگ را با كمك لبه قوطي رنگ بگيريد و با حركت دست (از بالا  به پايين و بالعكس) همه قسمتهاي ميز، به جز سطح روي آن را رنگآميزي كنيد. در صورت شره كردن رنگ، بلا فاصله قلم مو را روي آن بكشيد تا رنگ اضافي پخش شود. پس از آنكه ميز يك دست رنگ خورد، چند ساعت بعد و پس از خشك شدن رنگ، دست دوم را شروع كنيد. سطح روي ميز را پس از سنباده زدن و تميز كردن با رنگ سفيد دو دست رنگ بزنيد. توجه داشته باشيد كه رنگ دست دوم را فقط بعد از خشك شدن كامل رنگ قبلي بزنيد. براي چهارخانه كردن آن هم مي توان از مداد و خط كش استفاده كرد و سپس روي خطوط علا متگذاري شده را با يك قلم موي ظريف با رنگ زرد پوشاند و هم از غلتكي كه دو سر آن با كمي ابر يك سانتي به طول مساوي پوشانده شده است، استفاده كرد. پس از چهار خانه كردن سطح روي ميز، چند عدد از طرح گل روي كاغذ ديواري را در آورده و به طور پراكنده در جاهاي مختلف آن بچسبانيد (با استفاده از چسب كاغذ ديواري). در صورت عدم دسترسي به كاغذ ديواري، به راحتي مي توان طرحي را روي يك مقوا كشيد و داخل آن را با كاتر يا قيچي نوك تيز كوچك خالي كرد و سپس آن را در جاهاي مختلف بر روي سطح روي ميز منتقل نمود. در اين صورت از طرحهايي استفاده كنيد كه تسلط بيشتري در رنگ كردن داخل آنها داريد. نقاطي را نيز با رنگ روغن آبي تيره در فاصله بين گلها رنگآميزي كنيد. گلدانهاي سفال، آبپاش و ساير وسائل كهنه را نيز مي توان به همين ترتيب رنگ كرد و از تحميل هزينه هاي اضافي به خانواده كاست.

اين بيماري پر هزينه
علا ئم آسم در دوران بلوغ تشديد مي شود
آسم يكي از پرهزينه ترين بيماري هاي رايج است كه به دليل طول درمان زياد، هزينه زيادي را متوجه خانواده مي سازد.
000418.jpg
مشكل اصلي اينجاست كه علا ئم اين بيماري در محدوده سني بلوغ به دليل استرس هاي خاص اين دوران تشديد مي شود. دكتر محمد قره گزلو با اشاره به اين كه آسم يكي از شايع ترين بيماري هاي تنفسي دركودكان است، اظهار داشت: بيماري آسم در ميان كودكان از دوران شيرخوارگي آغاز مي شود.
وي شايع ترين علا مت بيماري آسم در ميان كودكان را سرفه هاي مزمني كه به دنبال ابتلا  به عفونت هاي تنفسي (سرماخوردگي) به مدت ۲ تا ۳ هفته خود را نشان مي دهد عنوان كرد و خس خس كردن و افزايش تعداد تنفس و احساس تنگي نفس را نيز از ديگر علا ئم دانست.
دكتر قره گزلو با اشاره به اين كه آسم يك بيماري ژنتيكي و ارثي است، تصريح كرد: آسم بيماري خاموشي است كه به وسيله عوامل محرك همچون تماس با انواع آلا ينده ها و شوينده ها، دود سيگار، حضور حيوانات خانگي درمنزل و ابتلا  به عفونت هاي تنفسي عود مي كند.
دكتر قره گزلو با بيان اين كه پيشگيري از بيماري آسم در بين كودكان و بزرگسالا ن يكسان بوده و در ۳ مرحله صورت مي گيرد، عنوان كرد: در مرحله اول پيشگيري قبل از به وجود آمدن علا ئم، عدم مصرف تركيبات كم عارضه و تحريك كننده و استفاده از تغذيه هاي كمكي در شيرخواران قبل از شش ماهگي تأكيد مي شود.
به گفته وي، براي پيشگيري و كنترل مرحله دوم اين بيماري كه علا ئم آسم ظاهر مي شود، بايد از تماس با مواد آلا ينده، افراد مبتلا  به بيماري هاي تنفسي و تحريك كننده هاي موجود در محيط هاي آلوده دوري كرد.
دكتر قره گزلو گفت: در مرحله سوم پيشگيري كه علا ئم بيماري به صورت حاد خود را نشان داده و حملا ت بيماري آسم شدت مي يابد، پيشگيري هاي دارويي براي جلوگيري از تشديد اين بيماري مفيد است.
وي بهترين راه پيشگيري آسم را آموزش دانست و تصريح كرد: با توجه به اين كه درمان بيماري آسم بستگي به شدت سن بيمار و نوع آن(خفيف،شديد، متوسط) دارد، داروهاي استنشاقي جزو مهم ترين داروهاي درماني اين بيماران بوده و براي شيرخواران نيز استفاده از داروهاي خوراكي پيشنهاد مي شود.
دكتر قره گزلو همچنين به بيماران توصيه كرد در هنگام فعاليت هاي خود از ماسك استفاده كنند.
وي در عين حال آرايشگران را به دليل مصرف انواع خوشبوكننده ها و مواد آرايشي و زنان خانه دار را به علت استفاده از شوينده ها و اسيدها بيشتر در معرض ابتلا  به آسم دانست.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |