سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۶
تكنولوژي در خدمت رفاه خانواده
تلفن هاي همراه، آميزه اي از خيال و واقعيت
000400.jpg
ساخت تلفن هاي همراه، رنسانسي در ارتباطات ايجاد كرد كه به واسطه آن، زندگي بسياري از خانواده ها را دستخوش دگرگونيهاي عميقي ساخت. قابليت برقراري ارتباط در هر زمان و مكاني، خصوصاً از لحاظ اقتصادي، براي تك تك افراد جامعه پرمنفعت مي نمايد؛اما اكنون اين گوشي ها، يك گام ديگر به سوي تكنولوژي برتر و در پي آن رفاه بيشتر افراد برداشته اند.
در حال حاضر، امكان فرستادن پيام، دسترسي به اينترنت و فرستادن نامه هاي الكترونيكي، بررسي تقويم سالا نه و انجام بازي هاي كامپيوتري گوناگون، گوشي هاي همراه را به يك منشي كارآمد با وزني اندك و قابل حمل تبديل و بسياري را از پرداخت هزينه هاي زائد براي دستيابي به اين دست امكانات بي نياز كرده است. مديران كارخانجات ساخت گوشي تلفن همراه هدف نهايي خود را ساخت وسيله  اي عنوان كرده اند كه چه در خانه و محل كار و چه به هنگام حمل و نقل، از ابزار كليدي زندگي هر شخص به شمار رود.
عصري جديد در ارتباطات 
شركت نوكيا اعلا م كرده است تا پايان هفته گوشي هايي را وارد بازار خواهد كرد كه قادر به پخش برنامه هاي تلويزيوني يا راديويي است . مديران اين كارخانه معتقدند به زودي گوشي هايي عرضه خواهند كرد كه از لحاظ سيستم هاي صوتي - تصويري، بسيار پيشرفته اند و با اقبال عمومي زيادي روبرو خواهند شد.
اما آنها خاطرنشان كرده  اند به تنهايي قادر به انجام پروژه عظيم ساخت تلفن هاي هوشمند نيستند و در اين راه بايد ائتلا في از چند شركت عظيم جهت ايجاد نرم افزار مورد نياز صورت گيرد.
به هر روي در ماههاي پاياني سال جاري ميلا دي، رقابت شركت هاي سازنده گوشي تلفن همراه به اوج خود رسيده و هر كارخانه، علاوه برارائه يك يا چند فناوري جديد در سازه خود كه غالباً با چند كارآيي جنبي همراه است، به كاستن از بهاي محصولات خود روي آورده تا با اقبال افزون تر خانواده ها روبرو شود.
در دنياي هري پاتر
جدال ميان اين قبيل كارخانجات سبب شده تا آنها از هر تفكر نو و انديشه جديدي براي ساخت محصول كاراتر سود جويند. همين امر سبب شده تا مدير فني شركت نوكيا به داستانهاي پرفروش و جنجالي هري پاتر پناه ببرد: >همه كتاب هاي هري پاتر را خوانده ام. زماني كه اين كتاب ها را از منظر ذهن من - با ساختاري تكنولوژي گرايانه - ورق مي زنيد، به دنبال يافتن راهي جهت رسيدن به ايده هاي نوي آن مي گرديد. جي كي رولينگ به خوبي آينده را پيش بيني كرده است.< او سپس مي افزايد: خيلي از چيزهايي كه او در كتابهايش به رشته تحرير درآورده مي توانند تا پنج يا ده سال آينده در قالب گوشي هاي تلفن همراه بگنجند. اين واقعاً هيجان انگيز است. تا پايان سال جاري ميلادي نوكيا سازه اي را روانه بازار خواهد كرد كه با آن مي توان تصوير را به طور مستقيم از گوشي به بيرون تاباند؛ وسوسه ايجاد تصاوير سه بعدي، اهداف بلند پروازانه شركت فنلاندي را نمايانگر مي سازد؛ اما هنوز مي توان آرزوهاي واقعي تري را مدنظر قرار داد. قابليت حمل و نقل افزون  تر، كاربرد بيشتر در تجارت و كارهاي روزمره خانگي و دسترسي آسان به اينترنت، مقاصد كوتاه مدتي هستند كه مديران نوكيا مد نظر دارند. انتقال تصاوير، پخش آهنگ يا تصاوير ويديويي و ... به زودي جزء ساده اي از هر گوشي خواهد بود.
احتمالا ً به زودي گوشي هاي تلفن همراه جانشينان كوچك، سبك، ارزان و به صرفه تري براي >نوت بوك< ها (كامپيوترهاي قابل حمل) خواهند بود كه هزينه هاي كمتري را براي خانواده و در مقابل كارآيي بيشتري را براي آنان در برخواهند داشت.

روند روز افزون استفاده از تلفن همراه
آمار نشان مي دهد شمار مشتركان تلفن هاي همراه در جهان از مشتركان تلفن هاي ثابت فراتر رفته است. اتحاديه بين المللي ارتباطات اعلا م كرد كه شمار مشتركان تلفن هاي همراه در جهان تا پايان سال ۲۰۰۲ ميلا دي به يك ميليارد و ۱۵۰ ميليون نفر رسيده است. اين در حالي است كه تعداد مشتركان تلفن ثابت در جهان يك ميليارد و ۱۲۹ ميليون نفر مي باشد. اين اتحاديه پيش بيني كرده كه تا پايان سال جاري شمار مشتركان تلفن همراه در جهان به يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر برسد. اين تعداد در سال ۱۹۹۲ ميلا دي تنها ۲۳ ميليون نفر بوده كه در طول ۱۰ سال حدود ۵۰ برابر افزايش يافته است.
گزارش ها نشان مي دهد كه چين در پايان سال ۲۰۰۲ ميلا دي با داشتن افزون بر ۲۰۰ ميليون نفر بيشترين مشترك تلفن همراه در جهان را دارد.
آمريكا با ۱۴۰ ميليون نفر و ژاپن نيز با ۸۱ ميليون نفر پس از چين در رده هاي دوم و سوم دارندگان مشتركان تلفن همراه در جهان مي باشند.
در همين حال اين گزارش نشان مي دهد كه از جهت رواج استفاده از تلفن همراه تايوان، لوكزامبورگ و رژيم صهيونيستي در رده هاي نخست تا سوم قرار دارند. براساس اين گزارش در تايوان براي هر ۱۰۰ نفر ۱۰۶ اشتراك تلفن همراه وجود دارد. اين ميزان در لوكزامبورگ و رژيم صهيونيستي به ترتيب ۱۰۵ و ۹۵ اشتراك مي باشد.

بازارچه ارتباطات
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |