سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۶
نصف مردم دنيا روزانه كمتر از ۱۶۰۰ تومان پول درميآورند
000388.jpg
براساس تحقيقات صورت گرفته توسط دفتر بين المللي كار سازمان ملل حدود ۳ ميليارد نفر از مردم جهان، روزانه با درآمدي كمتر از دو دلا ر (حدود ۱۶۰۰ تومان) زندگي مي كنند.
اين ميزان درآمد براساس تعاريف سازمان ملل منطبق با خط فقر است. به عبارت ديگر نيمي از مردم جهان فقير محسوب مي شوند.
دفتر بين المللي كار در آماري كه در ماهنامه >كار< انتشار داد، يادآور شد: ۲۳ درصد از مردم كشورهاي در حال توسعه با درآمدي كمتر از يك دلا ر زندگي مي كنند.
در بسياي از مناطق كره زمين، فقر به وخامت گراييده است. در كشورهاي زير صحرا ي آفريقا، شمار مردمي كه در دهه ۱۹۹۰ در فقر زندگي مي كرده اند با افزايشي به ميزان ۲۵ درصد تقريباً به ۵۰۰ ميليون نفر رسيده است.
دفتر بين المللي كار افزود: در طول همين دوره، شمار افرادي كه در آمريكاي لا تين و منطقه كارائيب در فقر زندگي مي كنند، از ۱۲۱ ميليون نفر به ۱۳۲ ميليون نفر افزايش يافته است. يك چهارم مردم اين كشورها هنوز با روزانه يك دلا ر و يا كمتر زندگي مي كنند.
در خاورميانه و شمال آفريقا شمار افرادي كه در خط فقر زندگي مي كنند، در همين دوره از ۵۰ ميليون نفر به حدود ۷۰ ميليون نفر افزايش يافته و در شرق آسيا و آسياي مركزي نيز با افزايشي به ميزان سه برابر به ۹۷ ميليون رسيده است.
براساس اين گزارش، در چين و ديگر كشورهاي شرق آسيا شمار مردم كم درآمد در دهه ۱۹۹۰ از ۱/۱ ميليارد نفر به ۹۰۰ ميليون نفر كاهش يافته و در جنوب آسيا شمار افرادي كه در فقر زندگي مي كنند، كم و بيش روي ۱/۱ ميليارد نفر ثابت مانده است.
دفتر بين المللي كار يادآور شد: با وجود برخي نشانه هاي تشويق كننده، گرايش كلي تيره و تار است و نشانه هاي بسيار نگران كننده اي وجود دارد كه اوضاع مي تواند به وخامت برود.
براساس اين گزارش بيش از يك ميليارد نفر از جوانان طي ده سال آينده به سنين كاري خواهند رسيد. در اغلب كشورهاي در حال توسعه، آنها با انتخاب كارهاي غير رسمي و يا بيكاري روبرو هستند و اين موجب فقر گسترده اي مي شود. در آمريكاي لا تين براي مثال، درآمدي كه افراد ۲۰ تا ۲۴ ساله كسب مي كنند، درست نصف درآمد افراد ميانسال است.
بيش از ۱۱۵ ميليون نفر از كودكان سنين مدرسه در كشورهاي كم درآمد در طول سال ۱۹۹۹ به دبستان نمي رفتند و در سال ۲۰۰۰، از هر شش كودك بين ۵ تا ۱۴ سال (۲۱۱ ميليون نفر) يك كودك به كار اشتغال داشته است.
دفتر بين المللي كار در اين گزارش بر اشتغال دو سوم از كاركنان زن جهان در خارج از بخش كشاورزي در اقتصاد غير رسمي و عمدتاً در كارهايي با دستمزد اندك تأكيد كرده است.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
چرا صندلي هاي مترو كمربند ايمني ندارند؟
000402.jpg
اول بگذاريد وسايل ضروري مترو، مثل تهويه مطبوع و ... را درست كنند تا بعد به وسايل تجملي برسيم.
چون نود درصد مردم ناچارند ايستاده و به هم فشرده اين سفرهاي كوتاه را تجربه كنند، چندان عاقلا نه به نظر نمي رسد براي ده درصد باقي زحمت كار گذاشتن كمربندهاي ايمني را تقبل كرد.
معمولا ً به ندرت متروها دچار حادثه مي شوند. شايد روزانه دهها تصادف منجر به جرح يا مرگ در جاده ها رخ دهد، اما سالا نه ده مسافر قطار هم جان خود را از دست نمي دهند. بنابراين نياز به كمربند نيست.
به همان دليل كه در هواپيما كسي كمربند نمي بندد. هزينه اي كه صرف هر مسافر مي شود ارزش چنين سرمايه گذاري را ندارد، حتي اگر جان چند نفري هم در اين ميان به خطر بيفتد چندان مهم نيست.
به عنوان راننده مترو معتقدم لا زم نيست نگران اين دست مسايل باشيد. مثل اينكه كسي بخواهد براي فرار از بمب اتم، زير تخت پنهان شود؛ كمربند ديگر در حوادث وحشتناك چاره ساز نيست.
فكر كنيد يك نفر بنشيند، كمربند ببندد و چند دقيقه بعد آن را باز كند و يكي ديگر جايش را بگيرد. مضحك است، قفل كمربند چند روزه خراب خواهد شد.
به ندرت كسي به دليل تصادفات ريلي از پنجره قطار به بيرون پرتاب مي شود، تازه كساني هم كه درون قطار نيستند، در اين قبيل تصادفات وحشتناك، چندان ايمن نيستند.
برخي قطارها آن چنان آهسته مي رانند كه اصلا ً نيازي به اين وسائل بيهوده نيست؛ بعضي وقت ها هنگام حركت آنها مي توانيد به سادگي پياده شويد!

ده پرسش روز
مرد مجرد شاغل
000422.jpg
شغل: كارشناس برق
درآمد: مشابه همه كارمندها
۱-دلتان مي خواست چكاره بوديد؟ 
در حيطه مديريتي شغل خودم را مي پسندم .
۲-چقدر از درآمد شما در ماه صرفه جويي مي شود؟
آدم ولخرجي نيستم.
۳-آيا با اين درآمد به والدين يا خواهران و برادران خود كمك مي كنيد؟
معمولا ً بله.
۴-تاكنون چه وسايلي را براي زندگي آينده خود تهيه كرده ايد؟
اتومبيل، زمين و لوازم صوتي و تصويري.
۵-بيشترين هزينه هاي شما صرف چه چيزي مي شود؟
رفاه نسبي.
۶-فكر مي كنيد والدينتان بايد در زمينه هاي اقتصادي چه نصيحتي به شما مي كردند؟
بهترين نصيحت درست خرج كردن است كه آموخته ام.
۷-آيا براي شما مهم است همسر آينده تان كار كند؟
بله، (باتوجه به شرايط اقتصادي فعلي).
۸-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
هزينه هايم دو برابر و شايد رفاه نيز دو برابر شود.
۹-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
مطمئناً در حال حاضر به اين مقدار نخواهد رسيد.
۱۰-بين يك اتومبيل لوكس و صفر كيلومتر و يك قطعه كوچك زمين در شمال ايران كدام را بر مي گزينيد؟
بدون اتومبيل كه شمال به آدم نمي چسبه!

آيينه تصوير
000408.jpg

به اسارت كشيدن حيوانات وحشي آفريقايي، از پردرآمدترين كارهايي است كه مديران باغ وحش ها به آن روي آورده اند. دراين ميان اسب هاي آبي، كه تماشاگران زيادي را به خود جلب مي كنند جايگاه ويژه اي دارند. >جازي< اسب آبي سه ماهه كه در باغ وحش سن ديگو زندگي مي كند، در حال وارسي دهان مادرش است. باغ وحش سن ديگو در حال حاضر پنج اسب آبي آفريقايي را براي نمايش نگاه مي دارد كه با اقبال مردم و منفعت بسيار براي صاحبان آن روبه رو شده است.
000404.jpg

گونه  هاي مختلفي از سبزي ها. دانشمندان معتقدند هر فرد بايد روزانه سبزي و يا ميوه را در رژيم غذايي خود جاي دهد تا مواد معدني، ويتامين ها يا ساير مواد مورد نياز بدن او تأمين شوند. در اين ميان بسياري با روي آوردن به سبزي هاي پخته سعي دارند كمبود مصرف سبزي خود را به طور مستقيم در وعده هاي غذايي جبران كنند اما محققان دريافته اند پختن سبزي در مايكروفر سبب نابودي تمام مواد مغذي آن مي شود، از اين رو توصيه مي شود تا حد مقدور اين خوراكي ها را با بخار آب طبخ كنند.
000410.jpg

اهميت ندادن به محيط زيست در كنار پيشرفت تكنولوژي، سبب شده طبيعت زيبا در بسياري از نقاط زمين رو به اضمحلا ل رود. شركت بزرگ نفتي >تگزاكو< در حين عمليات حفاري خود براي رسيدن به نفت در شهر كوچك ساچاي اكوادور، كه در نزديكي آمازون واقع شده، طبيعت بكر منطقه را به نابودي كشانده است. نفت پراكنده شده در جنگل هاي اطراف، خشم سرخ پوستان را برانگيخته و آنان با رنگ كردن بدن و صورت خود به راهپيمايي برابر دادگاه محلي كه پرونده شكايت از >تگزاكو< را در دست دارد، پرداخته اند.
000406.jpg

باستان شناسان به تازگي در مقبره اي زيرزميني نزديك قاهره، موميايي بسيار قديمي را يافته اند كه گمان مي رود متعلق به پانصد تا ششصد سال پيش از ميلا د مسيح باشد. آنها هم اكنون مشغول بررسي دست نوشته هاي روي تابوت اين موميايي هستند. از ديگر سو شيميدان ها نيز با بررسي مواد به كار رفته براي موميايي كردن بدن اين انسان، به نوعي روغن خاص دست يافته اند كه در گذشته دور، جهت پيشگيري از فساد بدن به كار مي رفته است. دانشمندان اميدوارند در اين مقبره به آثار ديگري از مصر باستان دست يابند.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000088.jpg
توفيق اجباري 
چندي پيش براي كوبيدن ساختمان كلنگي خود واقع در منطقه ۱۵ شهرداري، به اداره برق شعبه هفت تير رفتم و تقاضا كردم هر دو كنتور برق ساختمان قطع شود. مأموري كه براي اين كار آمد، تنها يك كنتور را قطع كرد و گفت كنتور ديگر حتماً براي مصارفي چون نگهبان و غيره لا زم ميآيد. اما مدتي بعد همان مأمور قبض جريمه به دستم داد و گفت: بايد هر دو كنتور را قطع مي كردم! عسگري 
بشكه هاي شوتينگ!
يك برج ۴۰ طبقه در خيابان آقابزرگي(خيابان پارسا) در حال ساخته شدن است كه مسير شوتينگ نخاله هاي آن از چند بشكه سر هم بندي شده تشكيل يافته. باور كنيد وقتي نخاله هاي ساختماني را از طبقه چهلم داخل اين لوله مي ريزند، صدايي همچون رعد و برق ناشي از توفان تورنادو تمام منطقه را مي لرزاند. اعتراضات كتبي و شفاهي ساكنين محل به شهرداري و اداره خدمات شهري منطقه تاكنون هيچ نتيجه اي نداشته است.مو‡مني، ساكن خيابان استانبول 
موتورهاي انژكتوري 
مدتي است در رسانه ها راجع به مزاياي استفاده از خودروهايي كه موتور انژكتوري دارند تبليغات زيادي به راه افتاده، اما در واقع مصرف كنندگان اين گونه خودروها اطلا عات فني خاصي راجع به سيستم انژكتور ندارند.
از شركت هاي خودروسازي و يا رسانه ها خواهشمنديم با راههاي مناسب همچون پخش كاتالوگ و بروشور در سطح شهر، نسبت به ارتقاي سطح علمي مصرف كنندگان در اين رابطه و به طور كلي نحوه كاركرد و راههاي تعمير جزئي انژكتور كه به صرفه جويي در هزينه خانواده ها مي انجامد، اقدام كنند.مير يونسي 
نرخ مكالمات تلفن محمدآباد
به نظر مي رسد اخيراً سيستم مخابرات و تلفن محمدآباد شهريار دچار اختلا ل شده است. با اكثر شماره ها ارتباط برقرارنمي شود، خط  روي خط مي افتد و از همه مهم تر نرخ مكالمات در قبوض بسيار غيرمنطقي صادر مي شود. گويا تمام مكالمات حتي نقاط نزديك طبق تعرفه شهرستان حساب مي شود.آب پرور- ساكن شهريار
احتياج به سرعت گير داريم 
در دولتآباد، خيابان بروجردي كه مجتمع هاي مسكوني جديد ساخته شده و رفت و آمد افزايش پيدا كرده است نصب سرعت گير ضرورت دارد. ضمنا روشنايي اين خيابان هم مناسب نيست.كاظم زاده- ساكن دولتآباد
انتقال حرفه هاي پر سر و صدا
بين خيابان هاشمي و دامپزشكي، پشت ميدان ميوه و تره بار، چند واحد صنفي پر سر و صدا همچنان فعال هستند كه مي توانند مشمول طرح ساماندهي حرفه هاي مزاحم شده و به خارج از محدوده مسكوني انتقال يابند.اوليايي- ساكن محل 
گراني در ماه رمضان 
اخبار حاكي از اين است كه اكثر كشورهاي مسلمان منطقه به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، قيمت مواد غذايي را كاهش داده اند. جاي تأسف است كه اين مسأله در كشور ما روند معكوس دارد.محمدي 
بي مبالا تي برخي از شهروندان 
در ستون صداي مصرف كننده، پيام هاي متعددي را از شهروندان درج كرديد كه نسبت به جمعآوري زباله كارگران شهرداري گله مند بودند و گفته بودند كارگران با بي دقتي، زباله ها را كاملا ً جمع نمي كنند و حتي در برخي موارد، زباله از ماشين سر ريز شده و دوباره در سطح كوچه ها پخش مي شود. من طي سال ها انجام وظيفه در اين حرفه شاهد بوده ام كه چطور برخي از شهروندان بي مبالا ت، كيسه زباله هاي خود را از طبقات سوم و چهارم و يا حتي طبقات بالا تر آپارتمان ها به پايين پرت مي كنند تا از زحمت بالا  و پايين رفتن از پله ها راحت شوند. رفتار اين دسته از شهروندان غيرمتمدنانه است.قائمي- كارگر شهرداري 
فروش ويژه براي تبليغات بوده 
اسفندماه ۸۱ براي پژو ۲۰۶ثبت نام كردم، شهريور ۸۲ در مرحله دوم پول واريز كردم و مهرماه ماشين را تحويل گرفتم. ولي متوجه شدم درشهريور همين خودرو را با شرايط يك ماهه به فروش ويژه گذاشته اند. وقتي از يك صبح تا بعدازظهر دوندگي بالا خره موفق شدم با آقايان تماس برقرار كنم گفتند فروش ويژه براي تبليغات بوده! آيا من كه بيش از ۶ ماه پولم را خوابانده ام بايد همزمان با خريداران ويژه كه يك ماه پولشان خوابيده، خودرو را دريافت كنم؟خدايي
كماكان ادامه دارد
چندي پيش يك گزارش كامل و جسورانه از قاچاق چاي خارجي، منافذ و معابر آن و سرانجام وعده هاي مسئولا ن نسبت به پيگيري قاطعانه اين پديده توسط گزارشگران اقتصادي تلويزيون تهيه و پخش شد. فكر مي كنم در اين گزارش، مطلب ناگفته اي نمانده بود و بنظر مي رسيد يك رسانه در برخورد با معضل عميقي همچون قاچاق، قدرتمندانه عمل كرده است. اما افسوس كه انبارهاي كذايي كماكان خالي و پر مي شوند، گويي هيچ كس و هيچ قدرتي جلودار اين روند نيست. حسيني
آيا بيمه راننده هاي رالي درست است؟
آيا تا به حال رانندگي وحشتناك بعضي رانندگان اتوبوس هاي شركت واحد را ديده ايد؟ هر روز اخبار تصادفات اين رانندگان به گوش همگان مي رسد مثل حادثه خيابان جمهوري و غيره. مسؤولين براي حفظ جان و مال شهروندان از دست اين رانندگان بي احتياط چه تمهيداتي انديشيده اند؟ وقتي ازبعضي از آنها در مورد بي احتياطي شان مي پرسيم جواب مي دهند: >پول بيمه مي ديم براي چي؟! بايد خسارت ماهارو بدن ديگه!< چرا فكري به حال اين رويه نادرست نمي شود؟ حسن آزادپيما

گوناگون
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |