يكشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۰ - Nov 9, 2003
زندان قصر به مجموعه فرهنگي تفريحي و فضاي سبز تبديل مي شود
شهرداري فردا نيمي از زندان قصر را تحويل مي گيرد
گروه شهري: واگذاري فاز دوم زندان قصر به شهرداري تهران فردا انجام مي شود.
زندان قصر كه در روزگاري نه چندان دور خارج از بافت مسكوني شهر قرار داشت، به دليل رشد فيزيكي و كالبدي شهر، ناخواسته در بافت مسكوني واقع شد و از اين رو تبعات منفي در عرصه مسائل زيست محيطي و حتي مديريت شهري بو جود آورد.
پس از پايان جنگ و آغاز مديريت نوين شهري، بحث انتقال زندان قصر به خارج از شهر و از سويي تغيير كاربري آن به فضاهاي عمومي از يك دهه پيش به طور جدي دنبال شد. موضوع انتقال زندان قصر به خارج از شهر در اين مدت به يك مطالبه جدي از سوي مديريت شهري و شهروندان قرار گرفت و روزنامه همشهري نيز كه به تازگي پا به عرصه مطبوعات كشور گذاشته بود از انجام اين مهم و تبديل اراضي آن به يك بوستان بزرگ شهري خبر داد.
به هر تقدير با بيان توجيهات علمي و ضرورت هايي كه داراي پشتوانه عقلي بود، متوليان اداره امور زندانهاي كشور متقاعد شدند براي انتقال زندان قصر به خارج از شهر با مديريت شهر تهران مشاركت كنند. از اين رو مقرر شد اين موضوع بر اساس يك برنامه زمانبندي شده و به طور تدريجي صورت گيرد.
حسين صادقي ، شهردار منطقه ۷ تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: زندان قصر كه نخستين زندان مدرن ايران به شمار مي رود در سال ۱۳۰۸ و در دوره پهلوي اول افتتاح شد و پس از آن در دوره هاي مختلف، ساختمانهاي جديدي به بناي اوليه آن اضافه شد، به نحوي كه در حال حاضر اين زندان در زميني به وسعت ۱۲ هكتار قرار دارد.
وي با بيان اين مطلب كه شهرداري تهران براي خريد اين زندان بيش از ۱۰۰ ميليارد ريال به سازمان زندانها پرداخت كرده است، افزود: فاز دوم عمليات نقل و انتقال زندان قصر كه حدود ۵۵ درصد اراضي زندان را شامل مي شود، فردا با حضور مسئولين ذيربط انجام مي شود و شهرداري متعاقباً در مرحله اول، اراضي موردنظر را به فضاي سبز عمومي تبديل كرده و در نهايت يك مجموعه فرهنگي، تفريحي و فضاي سبز جايگزين زندان خواهد شد.
مهندس صادقي تصريح كرد: بخشي از بناهاي زندان قصر نظير كلاه فرنگي به عنوان نمادي از آثار تاريخي حفظ خواهد شد و به زودي عمليات بازسازي مكان هاي يادشده نيز آغاز مي شود.
شهردار منطقه ۷ تهران گفت: سرانه فضاي سبز در اين منطقه از تهران حدود ۵/۲ متر مربع است كه با تغيير كاربري فضاي موجود، سرانه فضاي سبز عمومي و حتي سرانه خدمات شهري به ميزان قابل توجهي ارتقاء خواهد يافت.
وي خاطرنشان كرد: به رغم تلاش هايي كه سازمان  زندان ها در زندان قصر انجام داده  بودند، سرريز فاضلاب اين زندان به سطح معابر نفوذ كرده و معضلات زيست محيطي پديده آورده بود، همچنين به دليل استقرار اين زندان در بافت شهري، مسئولين زندان دچار مشكل شده بودند، لذا با مذاكراتي كه به سرانجام رسيد، عمليات انتقال زندان قصر به خارج از تهران و تغيير كاربري آن از مدتي پيش انجام شد و پيش بيني مي شود فاز سوم و نهايي اين مهم نيز به زودي آغاز  شود.
اين گزارش به نقل از بختياري ، رئيس سازمان زندان هاي كشور مي افزايد: در مرحله دوم تخليه زندان، پنج هزار زنداني به مكان ديگري منتقل مي شوند و زندان قصر ابتداي سال آينده به صورت كامل تخليه و در اختيار شهرداري قرار مي گيرد.
زندان قصر به دليل پيشينه اي كه دارد با شماره ۸۰۰۹ در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفته است.

سرعت نابودي طبيعت ايران اعلام شد
تخريب جنگل ۵۰ متر مربع در ثانيه فرسايش خاك ۱۹۰۰ تن در دقيقه
001222.jpg
001224.jpg

گروه شهري: استاد منابع  طبيعي  دانشگاه  نوشهر و چالوس  گفت : تخريب  جنگل  و مرتع  باشدت ۵۰ مترمربع  در ثانيه  كشور را با بحران  و چالش  جدي  مواجه  مي كند.
دكتر محمد رضواني  ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: علاوه  بر اين تخريب  اراضي  زراعي  وباغي  با شدت  ۴۸ مترمربع  در ثانيه  و فرسايش  خاك  باشدت ۳۲ تن  در ثانيه  وضعيت  مخاطره آميزي  را براي  محيط زيست  و پتانسيل  توليدي كشور ايجاد كرده  است .
001220.jpg

وي  در ادامه  گفت : همچنين  به  علت  عدم  مديريت  بهينه  منابع  آب  سطحي ، ۷۰ درصد آب  حاصل  از نزولات  جوي  در كشور هدر مي رود.
اين  استاد دانشگاه، مقدار سالانه  نزولات  جوي  در كشور را ۴۰۰ ميليارد مترمكعب  اعلام  كرد.رضواني  با اشاره  به  بارندگي  سالانه  در ايران  به  ميزان  ۲۵۰ ميلي متر و واقع شدن  درمنطقه  نيمه خشك ، برضرورت  اتخاذ شيوه  اصولي  در اين  عرصه ها تأكيد كرد.

نگاه
يك مقام مسئول: توليدات نا مطلوب، صنعت لاستيك كشور را تهديد مي كند.
001158.jpg
افشين سبوكي

نحوه استقرار كارگران فصلي و دائم ساماندهي مي شود
گروه شهري: رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي،  اجتماعي و زيست شهري گفت: تجمع كارگران فصلي و دائم در معابر شهر ازجمله معضلاتي است كه امنيت اجتماعي و شهرنشيني را با خطر مواجه كرده است و طرح ساماندهي و نحوه استقرار كارگران فصلي و دائم در تهران از سوي فرمانداري تهران به كميسيون فرهنگي ارائه شده است.
وي افزود: بخشي از آسيب هاي اجتماعي در اين تجمع ها پديد مي آيد، بنابراين ساماندهي آنها ضرورتي اجتناب ناپذير است.
بيشتر اين كارگران، كارگران ساختماني هستند، البته عدم نظارت بر نوع و سطح تخصصي آنها، وضعيت نيروي كار ساخت و ساز در شهر را با تعريفي مبهم مواجه كرده است، بنابراين ضمن جمع آوري و ساماندهي اماكن استقرار افراد مذكور، نسبت به طبقه بندي تخصصي آنان توسط سازمان هاي مربوطه اقدام خواهد شد.

وضعيت  املاك  واقع  در طرح  ميدان  توحيد تهران  مشخص  شد
گروه شهري: شهردار منطقه  ۱۰ تهران  از مشخص  شدن  وضعيت  املاك  قرار گرفته  در طرح  ميدان توحيد پس  از ۱۸ سال  سردرگمي  شهروندان  اين  منطقه  خبر داد.
وي  افزود: با دستور شهردار تهران  محدوده  ميدان  توحيد تا ميدان  جمهوري  از وضعيت  فعلي  خارج  و در عرض  ۴۵ متر تثبيت  مي شود.
وي  توضيح  داد: تمامي  املاكي  كه  در عرض  ۴۵ متر از خيابان  توحيد و بزرگراه نواب  قرار دارند خريداري  شده  و بقيه  املاك  پس  از سال ها از طرح  خارج  مي شوند.
حسيني  گفت : طرح  تعريض  محدوده  ميدان  توحيد تا ميدان  جمهوري  حد فاصل  ميدان جمهوري  تا خيابان  آذربايجان  عرض۵۰ متر را خواهد داشت  و با اين  حساب  املاكي كه  در اين  محدوده  در عرض۵۰ متر قرار گيرند ، از سوي  شهرداري  تمليك  خواهندشد.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
تهران بايد جايگاه خاصي در برنامه چهارم داشته باشد
گروه شهري: رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت :تهران  به  عنوان  پايتخت  كشور بايد  جايگاه  خاصي  در برنامه  چهارم  توسعه  داشته  باشد.مهندس  «مهدي  چمران» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: تهران  داراي  مشكلات  و معضلات  پيچيده اي  است  و تا برنامه اي  وجودنداشته  باشد، مشكلي  حل  نخواهد شد.شوراي  اسلامي  شهر تهران ، هفته  گذشته  طرح  الزام  شهرداري  به  تهيه  و ارائه برنامه  پنج  ساله  را بررسي  كرد.در ماده  واحده  اين  طرح  آمده  است : شهرداري  تهران  به  منظور ساماندهي  شهرمكلف  است  تا پايان  شهريورماه  سال  ۱۳۸۳ اقدام  به  تهيه  يك  برنامه  استراتژيك پنج  ساله  كند.

توان ساخت مسكن در تهران يك پنجم نياز است
گروه شهري: نتايج مطالعات حاكي از آن است كه كاهش قدرت خريد برخي گروه هاي درآمدي، موجب كاهش تقاضاي خريد مسكن و راندن خانوارهاي مربوط به سمت بازار مسكن اجاره اي شده است.به گزارش ايسنا، دكتر زهره عبدي دانشپور دانشيار دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي در پژوهشي مي افزايد: افزايش اجاره بها در شهر تهران داراي نرخ رشد بيشتري از بهاي فروش مسكن در شهر تهران بوده و موجب جابجايي جمعيت در سطح شهر و از درون به حاشيه و بيرون شهر شده است. با نگاهي كلي گرايانه و در صورت اختيار هدف سكونت هر خانوار در يك واحد مسكوني، مي توان به نيازي برابر حدود شصت هزار واحد مسكوني در سال دست يافت. اين در حالي است كه توان ساخت دو بخش عمومي و خصوصي در شهر تهران تقريبا يك پنجم اين مقدار است.

شهرها مشمول قوانين نظام مهندسي مي شوند
گروه شهري: «تا پايان سال ۸۴ كليه شهرها و مناطق  داراي  سكونت  عمده  مشمول  قوانين  نظام  مهندسي  مي شوند.» مهندس محسن اكبرزاده، معاون وزير مسكن و شهرسازي ،در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تصويب قانون نظام مهندسي در چند سال اخير، گسترش حوزه عملكردي و تبيين آن به كليه شهرها و مناطق داراي سكونت عمده را از جمله مباحثي برشمرد كه به پيشنهاد وزارت مسكن به تأييد وزارت كشور رسيده و گفت: «اميدواريم تا پايان سال ۸۴ بتوانيم دايره شمول اين قانون را به كل كشور تعميم دهيم.»

انتقاد شوراي شهر از رد طرح تغيير ساعات كار توسط آموزش و پرورش
گروه شهري: عضو شوراي  اسلامي شهر تهران ، تأكيد كرد: بخشي نگري  آموزش  و پرورش  در رد طرح  تغيير ساعت  كار مدارس  تهران ، ضربه  بزرگي  به  ترافيك  تهران  وارد مي كند.
«اميررضا واعظ آشتياني » ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: طرح  پيشنهادي  تغيير ساعت  كار مدارس ، كارخانجات ، ادارات  و نهادهاي  نظامي  و انتظامي ، يكي  از راه هاي  مؤثر كاهش  بار ترافيكي  تهران  است  كه  متاسفانه  با بخشي نگري  دستگاه ها در اين  زمينه  مواجه  شده  است .وي  اظهار داشت : آموزش  و پرورش  شهر تهران  اعلام  كرده  است  كه  اين  طرح  عوارض نامطلوبي  بر مدارس  دارد، بي آنكه  نامي از ادله  خود و عوارض  نامطلوب  اين  طرح  ببرد.
وي  گفت : تصميم  آموزش  و پرورش  شهر تهران ، نمونه  بارز بخشي نگري  و اثرات  نامطلوب  آن در جامعه  است ، به  اين  معني  كه  سازمان هاي  مسئول  ترافيك  در مورد طرحي  تحقيق  و مطالعه  بسيار كرده  و آموزش  وپرورش  با نگاه  بخشي  به  حل  مشكلات  خود مي انديشد.خزانه دار شوراي  اسلامي  شهر تهران ، تصميم  آموزش  و پرورش  را موجب  افزايش  مشكلات  عديده  ترافيك  تهران  دانست  و تصريح  كرد: اگر قرار است  آموزش  و پرورش  نظري  منفي  را اعلام  كند بايد پيش  از اعلام ، آن را با كارشناسان  ترافيك  و شهرداري  مطرح  كرده  و نقاط ضعف  و قوت  آن را مي سنجيد.
وي  خاطر نشان  كرد: با توجه  به  تردد بيش  از دو ميليون  خودرو در تهران  ويك  ميليون  موتور سيكلت ، ارگان هاي  دولتي  نبايد در زيرمشكلات  شهر شانه  خالي كنند.هفته  گذشته ، رئيس  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران ، طرح  تغيير ساعت  كارمدارس  را موجب  به  وجود آمدن  مشكلات  اخلاقي  و كاري  فراوان  در مدارس  دانست  وبا اجراي  آن در مدارس  شهر تهران  موافقت  نكرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |