يكشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۰ - Nov 9, 2003
روسيه:
فناوري هسته اي ايران منشأ داخلي دارد
وزير انرژي اتمي روسيه در طول ديدارش از واشنگتن در خصوص مشكل عدم توليد سلاح هاي هسته اي از جمله برنامه  هسته اي ايران با مقام هاي آمريكايي ديدار و گفت وگو كرد و در طول كنفرانس مطبوعاتي مشتركي كه با همتاي آمريكايي خود داشت براي اولين بار به عنوان بالاترين مقام روسي اعتراف كرد كه ايران صرفا با توانايي داخلي خود توانسته است كه به فناوري هسته اي دست يابد.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، الكساندر روميانتسف، وزير انرژي اتمي روسيه در ديدار از واشنگتن با كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، جورج بوش رئيس جمهور و جان بولتن معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور تسليحاتي و امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
براساس اين گزارش روميانتسف در سفر خود به واشنگتن همچنين با اسپنسر آبراهام، همتاي آمريكايي خود طي جلساتي مشورتي به تبادل نظر در مواردي از جمله مساله  ايران پرداخت.
وزير انرژي اتمي روسيه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك كه با حضور آبراهام برگزار شد، اعلام كرد: روسيه تلاش مي كند تا ايران را براي ترك نظريه  ايجاد چرخه  بسته  سوخت براي راكتورهاي هسته اي متقاعد سازد. وي همچنين خاطر نشان كرد: ايران قصدش را براي متوقف كردن فعاليت غني سازي اورانيوم اعلام نكرده است بلكه تهران فقط عنوان كرده است كه مي تواند براي دوره اي مشخص اين فعاليت را متوقف سازد.
روميانتسف در ادامه اظهار داشت: توليد سوخت نيروگاه هاي هسته اي ايران در داخل اين كشور انجام گرفته است.
وي ادامه داد: مقامات روسي بارها به ايراني ها توضيح داده اند كه اين اقدام از ديدگاه اقتصادي غيرمنطقي است و از ديد فيزيكي نيز مي تواند نامطمئن باشد.
روميانتسف همچنين گفت: روسيه مي تواند سوخت پايگاه هسته اي بوشهر را در طي يك دوره  به ايران ارسال كند و اين اقدام مي تواند براي ايران بسيار كم هزينه تر باشد.
وي ادامه داد: روسيه مي تواند ارسال سوخت هسته اي را آغاز كند، فقط با اين شرط كه سوخت مصرف شده به روسيه بازگردانده شود.
وزير انرژي اتمي روسيه همچنين اين واقعيت را خاطرنشان كرد كه نيروگاه هسته اي بوشهر كه روسيه در حال ساخت آن مي باشد، ايران را به فناوري هاي توليد سلاح هاي هسته اي نزديك نخواهد كرد.

دستور كار اين هفته مجلس
001160.jpg
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسات علني اين هفته خود «طرح فوريتي امكان  تغيير حوزه انتخابيه داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي پس از ثبت نام» را بررسي مي كنند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، لايحه تقسيم خراسان و طرح تجارت الكترونيكي كه از سوي شوراي نگهبان رد شده است، طرح نظام صنفي، لايحه فوريتي ساختار سازمان نظام تأمين اجتماعي، طرح برگزاري مناقصات و طرح نحوه اداره مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي از ديگر مواردي است كه قرار است در نشست علني اين هفته مورد بررسي قرار گيرد.
همچنين نمايندگان ۹۷ ماده باقيمانده از لايحه فوريتي ۱۳۷ ماده اي مجازات جرائم نيروهاي مسلح و ۳۷ لايحه موافقتنامه همكاري ميان دولت ايران و ۲۶ كشور ديگر را بررسي خواهند كرد.
همچنين اعظم ناصري پور نماينده اسلام آباد غرب، محمد محمدرضايي نماينده بيجار و علي اكبر آقائي مغانجويي نماينده سلماس به ترتيب سئوالات خود را از عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور، صفدر حسيني وزير كار و كمال خرازي وزير امور خارجه در صحن علني مجلس مطرح خواهند كرد.
از سوي ديگر طرح فوريتي دوره خدمت وظيفه سربازي در كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي، شور دوم لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان در كميسيون اقتصادي، طرح فوريتي ممنوعيت شنود در كميسيون صنايع و معادن، طرح الحاق ايران به كنوانسيون منع شكنجه در كميسيون حقوقي و قضايي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

با ميانجيگري عبدالعزيز حكيم
۵۶ ايراني بازداشت شده در عراق آزاد مي شوند
001164.jpg
۵۶ نفر از اتباع ايراني كه در زندانهاي ام القصر، سامرا و فرودگاه بغداد از سوي نيروهاي اشغالگر در بازداشت هستند، به زودي آزاد مي شوند.سيد محسن حكيم، مشاور سياسي رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، با اعلام خبر مذكور گفت: از سوي سفارت ايران در بغداد ليستي از اسامي اين افراد بازداشت شده به سيدعبدالعزيز حكيم، رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و عضو شوراي حكومت انتقالي تحويل داده شد، كه ايشان نيز به طور رسمي اين ليست را به پل برمر، حاكم نظامي آمريكا در عراق منتقل كرده است.وي در ادامه تصريح كرد: پس از انتقال اسامي به پل برمر و مذاكره در اين خصوص، قول هاي مساعدي جهت آزادي هرچه سريع تر اين افراد داده شده و اميدواريم روزهاي آينده شاهد آزادي سريع اين عزيزان باشيم.

سخنگوي وزارت امورخارجه:
حكم ديوان لاهه سياسي است
001162.jpg
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران راي ديوان بين المللي لاهه درخصوص غرامت ايران از آمريكا را متاثر از انگيزه هاي سياسي و غيرحقوقي دانست.
به گزارش اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، حميدرضا آصفي گفت: در حكم صادره ديوان تناقض وجود دارد و درحالي كه اين ديوان حمله آمريكا به سه دكل نفتي ايران را غيرقابل توجيه دانسته و آنرا رد كرده است، به دلايل واهي از صدور حكم براي پرداخت غرامت به جمهوري اسلامي ايران خودداري كرده است.
سخنگوي وزارت امورخارجه تاكيد كرد:  پرداخت غرامت تنها جبران خسارات مادي وارده به ايران نيست كه ديوان بين المللي به آن توجه نكرده است.

ديدار حكيم با وليعهد عربستان
خبرگزاري رسمي عربستان ديشب اعلام كرد كه سيدعبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و هيأت همراه بعد از ظهر ديروز در رياض با امير عبدالله وليعهد عربستان ديدار و گفت وگو كرد.
خبرگزاري عربستان به جزئيات گفت وگوهاي دو طرف اشاره نكرد.

خبرهاي كوتاه
* دكتر غلامحسين  الهام  و دكتر سيدفضل الله  موسوي  نامزدهاي  پيشنهادي  رئيس  قوه  قضاييه  براي  عضويت  در شوراي  نگهبان  هستند. مجلس  اين  هفته  بايد يكي  از دو را برگزيند.
به گزارش ايرنا معرفي   اين  دو حقوقدان ، در پي  استعفاي  محمدرضا عباسي فرد يكي  از شش حقوقدان  عضو شوراي  نگهبان  از مسئوليت  خود صورت  مي گيرد.
شش  حقوقدان  شوراي  نگهبان  در رشته هاي  حقوقي  از ميان  حقوقدانان بوسيله  رئيس  قوه  قضائيه  به  مجلس  شوراي  اسلامي  معرفي  و با رأي  مجلس  براي  مدت  شش  سال  انتخاب  مي شوند.
الهام ، در حال  حاضر سخنگوي قوه  قضاييه ، رئيس  مركز تحقيقات  شوراي  نگهبان  و عضو هيأت  علمي و استادحقوق  دانشكده  حقوق  دانشگاه  تهران  است .
موسوي  نيز مدتي  رياست  دانشكده  حقوق  دانشگاه  تهران  را برعهده  داشته  است .
* دومين نشست بررسي بحران خاورميانه و مسأله فلسطين با عنوان «ايران و مسأله فلسطين» بعدازظهر امروز در تهران برگزار مي شود.
* دريابان علي شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران، با ارسال پيام هاي جداگانه به وزراي دفاع اتريش و قزاقستان، فرا رسيدن روزهاي ملي اين دو كشور را تبريك گفت.

ديدار اعضاي مجمع اسلامي دانشجويان و دانش آموختگان ايران با رئيس مجلس
اعضاي شوراي مركزي مجمع اسلامي دانشجويان و دانش آموختگان ايران، صبح ديروز با مهدي كروبي، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار كردند.
طوراني، جانشين دبيركل مجمع اسلامي دانشجويان و دانش آموختگان ايران در گفت وگو باايسنا با اعلام اين خبر افزود: در اين ديدار، مباحثي درباره  نگاه مجمع دانش آموختگان و دانشجويان ايران به آسيب شناسي جنبش دانشجويي، تحرك بخشي به جنبش به عنوان پيشقراول جنبش اصلاح طلبي و انتقال دهنده  پيامها به حاكميت مطرح شد.
وي با اشاره به ديگر موارد مطرح در اين ديدار گفت كه اعضاي تشكل متبوعش با اعتقاد به مشي معتدل مجمع روحانيون، نظراتشان را به كروبي منتقل كرده اند.
طوراني ادامه داد: رياست مجلس شوراي اسلامي نيز در اين ديدار گفت كه حركت انقلاب يك حركت زماني نبوده بلكه در تاريخ ريشه داشته و مردم با اعتقاد به امام (ره) در اين راه حركت كردند.
وي به نقل از كروبي بيان كرد: بهترين پشتوانه  نظام مردم هستند.مردمي كه ريشه در اعتقادات ديني و اسلامي دارند، مردمي كه ريشه در اعتقادات مذهبي خود دارند.
طوراني ادامه داد: كروبي در اين ديدار به حساسيت امام (ره) به مسئله  مردم اشاره كرد و گفت: در اوايل انقلاب برخي مايل به حكومت اسلامي بودند كه امام گفتند جمهوري اسلامي تنها كلمه اي است كه مي شود به كار برد و اين نشان دهنده  اعتقاد امام به ظهور و حضور مردم به عنوان پشتوانه  نظام است.
وي ادامه داد: كروبي در ادامه  صحبتهايش تشكل هاي دانشجويي را به تعامل دعوت كرد و اظهار داشت كه تعامل تشكلها، موجب پويايي جريان ها و جنبش دانشجويي مي شود.

ديدگاه
نگاه به بيرون
محسن آژيني
چندي است كه از بعضي افراد و گروهها مي شنويم كه اگر مردم از دولتمردان نااميد شوند نگاه خود را به بيرون از مرزها معطوف نموده و به قدرتها و مجامع خارجي روي خواهند آورد.
اين نگاه به مردم ايران گذشته از برخي اهداف سياسي نهفته در آن، نشانه ناآگاهي از سرشت مردم ايران است. تاريخ اين مرزوبوم بيانگر آنست كه استقلال خواهي و دشمن ستيزي از جمله مؤلفه هاي اصلي جامعه ايراني است.
دست كم در تاريخ صد سال اخير ايران مي توان نمونه هاي متعددي را در اين باره ارائه كرد: مقاومت مردم ايران در مقابل قراردادهاي استعماري رويتر و تنباكو تا نهضت ملي شدن نفت و پانزدهم خرداد ۴۲ و ماجراي كاپيتولاسيون.
تاريخ ۲۵ ساله بعد از انقلاب اسلامي همه سراسر آكنده از دفاع جانانه مردم و جوانان ايران اسلامي از دين و عزت و استقلال كشور در مقابل دشمنان خارجي و متجاوزان بوده است. پس ابتدا بايد اين اتهام را از مردم ايران رفع نمود و سپس به آنان كه چنين اهانتهايي را به ملت مي كنند توصيه كرد كه از مردم عذرخواهي نمايند. اما به نظر مي رسد پس پرده اين نظر چيز ديگري نهفته است.
كساني كه خود از مردم نااميد شده اند و احساس مي كنند تكيه گاهي در داخل ندارند، نگاه خود را به بيرون از مرزها معطوف كرده اند و به بازيگران خارجي اميد بسته اند. اينها و كلوپهاي قدرتي كه بعضا در آنها گرد مي آيند متأسفانه ريشه اي در تاريخ انقلاب ندارند و به قول بعضي، «يك شبه» و با استفاده از رانتهاي دولتي پديد آمده اند. اينان در واقع براساس يك تحليل غلط، تاريخي و سياسي سهم و نقش عمده اي را براي عوامل خارجي در معادلات داخلي قائل شده اند و تصور مي كنند خارجيها هر آنچه را كه اراده كنند مي توانند به كرسي بنشانند لذا اميدوارند كه با همراه و همسو نشان دادن خود با مواضع و گفتمان غربيها درباره ايران بتوانند خود را بعنوان يك نيروي مؤثر به آنان قبولانده و در پرتو حمايت آنان، جايگاه خود را در داخل تثبيت نمايند.
در اين باره مي توان به نمونه هايي كه تنها مربوط به يكسال اخير است اشاره نمود:
۱- زماني كه آمريكا به عراق حمله كرد و  آن كشور را اشغال نمود و ادعا كرد كه مي خواهد براي ملت عراق آزادي و دموكراسي به ارمغان بياورد، برخي از اين چهره هاي سياسي ضمن استقبال از آمدن آمريكاييها به عراق فرصت پيش آمده را مغتنم دانسته، مسئولان كشور را مخاطب قرار داده و گفتند اگر آنچه را كه ما مي گوييم و مي خواهيم انجام نشود مردم ممكن است از تهاجم آمريكا استقبال كنند و حتي براي آنها فرش قرمز پهن نمايند.
۲- در موضوع مسائل هسته اي ايران و بحثهاي مربوط به پروتكل الحاقي، اين عده در همان آغاز با اوج گيري جوسازيها و فشارهاي خارجي عليه دولت ايران براي توقف فعاليتهاي هسته اي و تن دادن به خواسته هاي آنان، همسو با اين تبليغات در داخل كشور اصرار كردند كه دولت بايد هر چه سريعتر و بدون قيد و شرط به آنچه كه غربيها و آمريكاييها مي گويند تن دهد.
۳- در طول ساليان پس از انقلاب يكي از محورهاي دائمي تبليغات جهاني عليه ايران مسائل مربوط به حقوق بشر است. تلاش آمريكا و غرب و مجامع وابسته به آنها مانند كميسيون حقوق بشر، متهم كردن دولت جمهوري اسلامي به نقض حقوق بشر و تحميل آنچه كه آنان مي پسندند به دولت ايران است.
همزمان با اين تبليغات خارجي،  در داخل كشور هم مي بينيم همين محورها توسط برخي گروهها و چهره هاي سياسي و فرهنگي مرتبا مطرح مي شود و حتي تهديد مي نمايند كه در صورت عدم تمكين به نظرهاي ايشان حاكميت ناچار از تسليم به فشار خارجي خواهد شد.
۴- يكي ديگر از موارد مذكور، مراجعه و تظلم خواهي از مجامع بين المللي است. اين گروهها به بهانه پيگيري مسائل تعدادي از متهمان به بست نشيني در كنار ديوار سفارتخانه هاي كشورها يا مجامع بين المللي روي آورده و آنرا دستمايه جنجال و هياهو قرار مي دهند.
۵- اخيرا موضوع نظارت خارجي بر انتخابات و حتي برگزاري همه پرسي تغييرقانون اساسي توسط تعدادي از اين افراد و گروهها مطرح شده است و اين در حالي است كه چگونگي اجرا و نظارت بر انتخابات بطور دقيق در قانون اساسي و قوانين عادي معين شده و مكانيزم تغيير قانون اساسي نيز در قانون اساسي پيش بيني شده است ولي اين گروهها براي بي اعتبار كردن مقررات و نهادهاي داخل كشور و استفاده از اهرم فشار براي به تمكين واداشتن نهادي مانند شوراي نگهبان، موضوع نظارت مجامع بين المللي را بر انتخابات مطرح مي نمايند.
از سوي ديگر اين گروهها تاكنون حاضر نشده اند عليرغم وعده هاي مكرر، طرح رفراندوم را به مجلس ارائه دهند چرا كه مي دانند فاقد رأي موافق لازم در مجلس خواهند بود.
به هر حال بايد به اين دوستان يادآور شد: اين ره كه تو مي روي به تركستان است.
مردم ايران نسبت به بيگانه و بيگانه دوستان حساسيت خاصي دارند و اگر كساني اين را فراموش كرده اند بهتر است يك بار ديگر تاريخ صد سال اخير ايران را مرور كنند تا مطلب برايشان روشن تر شود.

سليمان پور به زودي آزاد مي شود
منابع  دولتي  آرژانتين  براين  اعتقاد هستند كه  طي  روزهاي  آينده  انگليس با رد اسناد ارائه  شده  از سوي  آرژانتين ، هادي  سليمانپور سفيرسابق جمهوري  اسلامي  ايران  را آزاد خواهدكرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كاراكاس  روزنامه  كلارين  چاپ  بوينوس  آيرس  در شماره  ديروز خود نوشت : خوان  خوزه  گاله  انو قاضي  فدرال  آرژانتين  مدعي  است  اسناد محكمي براي  اقامه  سوء ظن  عليه  هادي  سليمانپور به  انگليس  ارائه  كرده  است  امامنابع  دولتي  آرژانتين  تأكيد مي  كنند كه  اين  احتمال  كه  مقامات  انگليسي طي  روزهاي  آينده  سليمانپور را آزاد خواهند كرد بين  مقامات دولتي  آرژانتين  بيشتر قوت  گرفته است.
دستگيري  هادي  سليمانپور در انگليس  درميان  موج  حملات  بين  المللي  عليه ايران  طي  ماههاي  گذشته  انجام  شد.
اين  حملات  بين  المللي  به  بهانه  واهي تلاش  ايران  براي  دستيابي  به  سلاحهاي  هسته اي  آغاز شد.
درهمين  رابطه مطبوعات  آرژانتين  قبلا فاش  كردند دولت  انگليس  در دستگيري  سليمانپورسفير سابق  ايران  در آرژانتين  كه  از چند سال  پيش  تاكنون  در انگليس مشغول  تحصيل  بود پيشقدم  بوده  و آمادگي  خود در اين  زمينه  را به آرژانتين  اعلام  كرده  بود.

اين هفته برگزار مي شود
نخستين نماز جمعه در مصلي
اولين نمازجمعه در مصلي امام خميني(ره) تهران روز ۲۳ آبان ماه جاري مصادف با ۱۹ ماه مبارك رمضان، همزمان با روز ضربت خوردن اميرالمومنين علي(ع) اقامه خواهد شد.
براساس گزارش روز شنبه روابط عمومي مصلاي امام خميني(ره) نماز جمعه تهران در صحن بزرگ مركزي و فضاهاي احداث شده اطراف اين صحن بزرگ اقامه خواهد شد. از نخستين روزهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون نماز جمعه تهران در دانشگاه تهران برگزار شده است.

گقت و گوي اختصاصي همشهري با دبير شوراي امنيت ملي
در مذاكرات ديشب وين چه گذشت؛ دو تصميم مهم ايران و آژانس
مذاكرات دكتر حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ديشب پايان يافت. روحاني و البرادعي پس از اين مذاكرات با ابراز خرسندي از نتيجه كار از دو اقدام مهم كه طي روزهاي آينده انجام مي شود، خبر دادند.
خبرنگار اعزامي همشهري به وين در گفت وگو با حسن روحاني جزئيات مذاكرات و نتايج آن را جويا شد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين گفت وگو پيرامون گزارش البرادعي به شوراي حكام گفت: اين گزارش روز سه شنبه (پس فردا)به شوراي حكام ارائه مي شود و ايران نيز متعاقب آن و در يك هفته آينده آمادگي خود را براي پيوستن به پروتكل الحاقي و تعليق موقت غني سازي اورانيوم به آژانس اعلام خواهد كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه «باتوجه به اين كه مهم ترين خواسته آژانس شفافيت در مورد فعاليت هاي گذشته و رفع ابهامات براي آينده بود، عكس العمل آژانس در مورد همكاري هاي گذشته چه بود» گفت: البرادعي و همكاران وي از همكاري هاي ايران در جهت شفافيت پيرامون برنامه هسته اي صلح آميز ابراز رضايت كردند و عكس العمل آنها به نمونه برداري هاي محيطي در ايران مثبت بود.
خبرنگار همشهري درباره اين كه گفته مي شود «ايران در گذشته در مورد ارائه اطلاعات به آژانس قصور كرده است» پرسيد و دكتر روحاني پاسخ داد: ايران قصوري كه نقض معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي و فعاليت صلح آميز باشد، نكرده است. فعاليت هاي ايران براي آژانس روشن است و آنها مي دانند كه ايران هيچگاه در پي اين نبوده است كه اين فعاليت ها از قالب صلح آميز خود خارج شود. لذا در مذاكرات براي آژانس روشن شد كه در گذشته هرگاه ايران «گزارش كامل» ارائه مي كرد موجي از تحريم هاي جديد عليه فعاليت هاي صلح آميز به همراه تبليغات سوء بين المللي راه مي يافت. ايران براي جلوگيري از تحريم ها و تبليغات كه درواقع نقض ان.پي.تي توسط برخي كشورهاي عضو بود، ترجيح مي داد برخي قسمت ها را در آن زمان گزارش ندهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره ادامه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران گفت: در مذاكرات با آژانس تصريح شد كه ايران مصمم است تمام حقوق خود را در مورد حفظ و گسترش فعاليت هاي هسته اي صلح آميز در چارچوب ان.پي.تي و موافقتنامه پادمان و پروتكل الحاقي ادامه دهد و در مقابل براي جلب اعتماد جامعه جهاني، در چارچوب ملاحظات و تحت نظارت آژانس فعاليت خواهد كرد.
خبرنگار همشهري از دكتر روحاني پرسيد: «باتوجه به مسائل پيش آمده آيا امكان احاله پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل وجود دارد؟» وي در پاسخ گفت: برداشت ما از گفت وگو با آژانس و البرادعي و بسياري از كشورها اين است كه اقدام هاي سازنده و اعتمادسازي ايران، توجيهي براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت وجود ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره هدف سفر به مسكو كه پس از مذاكرات وين انجام مي شود، گفت: ايران و روسيه همكاري هاي هسته اي خوبي دارند و سفر به مسكو در جهت تقويت همكاري ها و رايزني در مورد مسائل بين ايران و روسيه كه يكي از اعضاي شوراي حكام است،  مي باشد. علاوه بر اين، ايران و روسيه در حوزه هاي ديگر مانند عراق و افغانستان و ساير مسائل منطقه اي نيز مذاكره مي كنند.
محمد البرادعي نيز در پايان مذاكرات ديشب گفت: از محتوا و نتايج مذاكرات خرسند است و موضع ايران را مثبت تلقي مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |