دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۱
قيمت ماهي سفيد افزايش مي يابد
با توجه به كاهش ماهي سفيد در درياي خزر فعالا ن بازار ماهي پيش بيني مي كنند قيمت آن طي ماههاي آتي با افزايش روبه رو شود.
000558.jpg
به گزارش خبرنگار ما با وجود گذشتن يك ماه از آغاز فصل صيد ماهي بازارهاي محلي مملو از انواع ماهي كفال شده است، در حالي كه حجم ماهي سفيد به ميزان قابل توجهي به نسبت سالهاي گذشته كاهش يافته است.
همچنين امسال با توجه به ناياب شدن ماهي كيلكا بسياري از صيادان فعال در درياي خزر بيكار شده اند.
ماهي كيلكا علا وه بر مصارف خوراكي، مصارف صنعتي نيز دارد. براساس گزارش هاي حاصله عدم موفقيت صيادان براي صيد ماهي سفيد و جايگزيني آن با صيد كفال موجب كاهش درآمد صيادان و نگراني آنان شده است. قيمت هر كيلو ماهي سفيد متوسط حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قيمت هر كيلو ماهي سفيد درشت حدود ۵ هزار تومان است، در حالي كه قيمت هر كيلو ماهي كفال درشت حدود ۲ هزار تومان و متوسط حدود هزار و ۳۰۰ تومان است.
همچنين قيمت هر كيلو كپور پرورشي حدود هزار و ۵۰۰ تومان ، اردك ماهي درشت ۲ هزار تومان، فيتوفاك هزار تومان و آمور ۲ هزار تومان است.
ماهي سفيد پرطرفدارترين نوع ماهي بين اهالي سواحل شمالي كشور است.
فعالا ن بازار ماهي همچنان پيش بيني مي كنند قيمت ماهي كفال امسال با كاهش نسبي روبه رو شود.

دلا يل افزايش قيمت لبنيات اعلا م شد
مديرعامل اتحاديه فرآورده هاي لبني دلا يل افزايش قيمت فرآورده هاي لبني در روزهاي اخير را اعلا م كرد.
محمدرضا گنجي فرا رسيدن فصل سرما و قطع توليد شير گوسفندي در اين فصل را موجب پايين آمدن ميزان توليد شير عنوان كرد.
وي گفت: افزايش حجم شير يارانه اي توسط دولت در نيمه دوم سال به دليل افزايش مصرف آن در جامعه، اختصاص ۸۴ هزار تن شير براي مصرف مدارس و در نتيجه كاهش عرضه شيرخام سبب شد تا دامداران شير خام توليدي را با قيمت بالا تري در اختيار واحدهاي صنعتي قرار دهند.
وي با بيان اينكه قيمت هر كيلوگرم شير خام عرضه شده به واحدهاي توليدي فرآورده هاي لبني در روزهاي گذشته دست كم ۳۰۰ ريال افزايش يافته، افزود: اين امر تأثير مستقيم خود را در افزايش قيمت فرآورده هاي لبني نشان داده است.
گنجي افزايش قيمت نهاده هاي دامي را نيز در رشد قيمت فرآورده هاي لبني مو‡ثر دانست و اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي بايد راهكاري را براي تأمين نهاده هاي دامي مورد نياز دامداران به قيمت مناسب پيدا كند.
وي در خصوص ميزان افزايش قيمت فرآورده هاي لبني گفت: قيمت محصولا ت واحدهاي مختلف توليدي به ميزان متفاوت بالا  رفته اما محصولا تي كه از طريق اتحاديه فرآورده هاي لبني در سطح ميادين ميوه و تره بار شهر تهران توزيع مي شود ، زير ۱۰ درصد افزايش قيمت داشته اند.
مديرعامل اتحاديه فرآورده هاي لبني با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت هيچ سودي را نصيب دامداران و فرآوري كنندگان شيرخام نمي كند، افزود: در اين ميان تنها مصرف كننده است كه زيان مي كند.
به گفته وي هر چه فرآورده هاي لبني گران و از سفره غذايي مردم كم و يا حذف شود، سلا مت جامعه بيشتر مورد تهديد قرار مي گيرد.
وي ابراز اميدواري كرد با نگرش مثبت دولت و وزارت جهاد كشاورزي و توليد فرآورده هاي لبني به قيمت مناسب، زمينه براي مصرف بهتر و بيشتر اين محصولا ت در جامعه فراهم شود.

تشديد نظارت بر بازار مواد غذايي در ماه رمضان
سازمان بازرسي و نظارت بر توليد و توزيع كالا  و خدمات از اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان در سراسر كشور خبر داد.
روابط عمومي اين سازمان اعلا م كرد: با افزايش تقاضا براي خريد برخي از اقلا م كالا يي مانند خرما، زولبيا و باميه، مواد لبني و پروتئيني و غيره و به منظور تنظيم و كنترل بازار كالا هاي خاص اين ايام و مبارزه با تخلفات اقتصادي مرتبط و جلوگيري از افزايش غيرقانوني قيمت ها و همچنين نظارت كيفي بر عرضه كالا هاي پرمصرف، سازمان بازرسي و نظارت با بهره گيري از نيروها و امكانات ستادي و اجرايي استان ها >طرح نظارتي ويژه< را تاريخ چهارم آذر ماه به مرحله اجرا درآورده است.در اين گزارش آمده است: در اين طرح بازرسان، كليه واحدهاي صنفي و مراكز اقتصادي كه ارائه كننده كالا ها و خدمات مربوط به ماه مبارك رمضان مي باشند، به صورت ويژه مورد بازرسي و نظارت قرار مي دهند و تخلفات احتمالي واحدهاي متخلف خارج از نوبت توسط شعب تعزيرات حكومتي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.اين سازمان از كسبه و بازاريان درخواست كرد كه با رعايت موارد قانوني نظير نصب برچسب قيمت، صدور فاكتور معتبر،  سودهاي قانوني رسته فعاليت و نرخ هاي مصوب، زمينه بهره برداري مردم از خدمات بهتر را فراهم كنند.

قيمت مرغ همچنان در حال افزايش است
طي ۱۰روزگذشته قيمت گوشت مرغ با ۶/۸ درصد افزايش مواجه بود كه به اين ترتيب در بين مواد خوراكي بيشترين افزايش قيمت را داشته است.
به گزارش خبرنگار >بازارچه<، براساس آمار بانك مركزي قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ در هفته منتهي به نهم آبان به ۱۳ هزار و ۵۵۰ ريال رسيد، در حالي كه اين ميزان در هفته قبل از آن ۱۲ هزار و ۴۸۰ ريال بوده است. قيمت هر كيلو گوشت مرغ در هفته مشابه ماه قبل ۱۲ هزار و ۲۵۰ ريال بوده است.
براساس اين گزارش، در هفته مورد گزارش بهاي گوشت يك دهم درصد پايين آمد؛ اما گوشت گاو و گوساله يك دهم درصد افزايش يافت.
همچنين قيمت هر كيلو گوشت گوسفند در تهران طي هفته گذشته ۴۳ هزار و ۲۶۰ ريال بوده است.
بنابر آمار بانك مركزي، قيمت ميوه در هفته مورد اشاره نسبت به هفته قبل از آن از رشدي معادل ۲/۴ درصد برخوردار بوده و اين در حالي است كه قيمتها نسبت به هفته مشابه ماه قبل از رشدي معادل ۱۵ درصد حكايت مي كند.در اين هفته قيمت هر كيلو سيب قرمز ۵ هزار و ۲۲۰ ريال، سيب زرد ۴ هزار و ۷۴۰ ريال، پرتقال درجه يك ۶ هزار و ۳۵۰ ريال، پرتقال درجه دو ۳ هزار و ۵۱۰ ريال و نارنگي ۳ هزار و ۹۶۰ ريال گزارش شده است.

دلا يل مصرف پايين ميگو در كشور كدام است؟
اين روزها توليدكنندگان و مصرف كنندگان ميگو دليل پايين بودن مصرف آن را در كشور به گردن يكديگر مي اندازند.
000586.jpg
به گزارش خبرنگار ما، در شرايطي كه مردم معتقدند بالا  بودن قيمت موجب شده آنان تمايلي به مصرف اين منبع پرطرفدار پروتئيني نداشته باشند، توليدكنندگان ميگو پايين بودن ميزان مصرف را مانعي براي افزايش توليد و كاهش قيمت مي دانند.
به اعتقاد توليدكنندگان بايد مصرف ميگو افزايش يابد تا مقياس توليد آن اقتصادي شود و با سرشكن شدن هزينه ها، قيمت هر كيلو ميگو حدود ۲۰ درصد كاهش خواهد يافت.
در حال حاضر با توجه به اينكه قيمت هر كيلو ميگوي پاك شده اندكي از گوشت قرمز بالا تر است براي طبقه متوسط به پايين جامعه صرف نمي كند از آن استفاده كنند.
اين در حالي است كه كارشناسان تغذيه و پزشكان توصيه مي كنند مصرف غذاهايي نظير ميگو و ماهي در سبد غذايي خانواده ها بايد افزايش يابد كه به گفته توليدكنندگان و كارشناسان عدم آگاهي از سودمندي هاي غذاهاي دريايي مانع رواج مصرف آن در كشور شده است.
قيمت هر كيلو ميگوي پرورشي پاك نشده ريز و ميگوي دريايي پاك شده درشت در تهران بين ۳ تا ۹ هزار تومان متغير است و فروشندگان اعتراف مي كنند مصرف ميگو به تدريج در حال افزايش است.
كارشناسان رشد فرهنگ خريد از فروشگاههاي زنجيره اي و معتبر را يكي از علل توجه بيشتر مردم به غذاهاي دريايي مي دانند. از سوي ديگر عدم آشنايي خانم ها با انواع شيوه هاي طبخ ميگو از موانع رواج آن عنوان مي شود.
رئيس هيأت مديره انجمن صنفي توليدكنندگان ميگو در همين راستا به خبرنگار ايرنا گفت:ميزان توليد ميگوي پرورشي كشور امسال سه هزار تن نسبت به سال گذشته افزايش مي يابد.
دكتر علي اكبر خدايي افزود: در مجموع هشت هزار تن ميگو در سال جاري از مزارع زير كشت برداشت مي شود.
وي سطح زير كشت ميگوي پرورشي ايران را در زمان حاضر سه هزار و ۷۰۰ هكتار ذكر كرد و گفت: در مقايسه با سال گذشته هزار و ۲۰۰ هكتار بر وسعت اين مزارع افزوده شده است.
وي افزايش سطح زير كشت و ميزان برداشت از هر هكتار را از دلا يل بالا  رفتن ميزان توليد ميگو در سال جاري ذكر كرد.
به گفته وي، كمتر از ۱۰ درصد ميگوي توليدي كشور در داخل مصرف و بيش از ۹۰ درصد آن به خارج صادر مي شود.خدايي با بيان آنكه حداقل ۳۰ درصد ميگوي پرورشي در كشورهاي عمده توليدكننده اين محصول به مصرف داخلي مي رسد، نبود فرهنگ استفاده از ميگو را از دلا يل پايين بودن مصرف آن در ايران دانست.
وي اظهار داشت: در ايران مردم به تصور اينكه ميگو غذايي لوكس و گران است، رغبتي به مصرف آن ندارند در حالي كه قيمت ميگو در مقايسه با گوشت قرمز بسيار كمتر است.
وي ابراز اميدواري كرد: با اطلا ع رساني مناسب از خواص غذايي ميگو، افزايش كيفي و پايين آمدن هزينه توليد، مردم به استفاده از اين محصول غذايي تشويق شوند.
رئيس هيأت مديره انجمن صنفي توليدكنندگان ميگوي ايران تصريح كرد: ميگوي توليدي در كشور از نوع سفيد است كه از نظر طعم، مزه و كيفيت بافت گوشت ارزش بالا يي دارد، به طوري كه با بهترين نوع ميگوي پرورشي جهان كه در آمريكاي لا تين توليد مي شود، برابري مي كند.
وي با اشاره به اينكه طرح حمايتي ميگو پس از ۵/۱ سال تلا ش اخيراً به تصويب وزارت جهاد كشاورزي رسيد،ابراز اميدواري كرد كه با تسريع در تصويب اين طرح توسط هيأت وزيران و حمايت هايي كه در قالب اين طرح از توليدكنندگان و پرورش دهندگان ميگو صورت خواهد گرفت، فاصله قيمت ميگوي ايران با قيمت  جهاني در يك دوره پنج ساله از بين برود.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |