دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۷
بازارچه خوراك
000704.jpg
000708.jpg
000710.jpg
000712.jpg
000714.jpg
000746.jpg
000726.jpg
000728.jpg
000730.jpg
000732.jpg
000760.jpg
000716.jpg
000718.jpg
000734.jpg
000736.jpg
000738.jpg
000740.jpg
000742.jpg
000744.jpg
000762.jpg
000722.jpg

به؛ ميوه سفارش شده انبياء
000702.jpg
اگر توجه كرده باشيد، ديده ايد كه مصرف بعضي ميوه ها به كرات توسط انبياء الهي سفارش شده است. اين بدان جهت است كه سلا مت، نشاط و زيبايي جامعه همواره مد نظر دين مبين اسلا م بوده و به آن توصيه گرديده است. اگر مي خواهيد بدانيد جايگاه به در اين ميان كجاست، به شما مي گوييم كه مصرف آن بارها به مردم سفارش و تأثيرات آن بخصوص در سيماي خوش نوزادان يادآوري شده است.
به داراي انواع جنگلي، ترش و شيرين مي باشد. نوع جنگلي آن گس بوده و قابل خوردن نمي باشد ولي بهدانه آن بسيار مفيد است. بوي بسيار خوشايندي دارد، مقادير فراواني ويتامينB وC دارد، مو‡ثر بر تسكين اعصاب است، در حفظ جنين مؤثر است و
نوزاد  را  خوش سيما مي نمايد.
در هر ۱۰۰ گرم از اين ميوه ۵۷ كالري انرژي موجود است. پوست آن، چين و چروك پوست را از بين مي برد. از خاصيتهاي درماني اين ميوه مي توان به تسكين سرفه، زياد كردن اشتها، تأثير بر روي يرقان و التهاب معده و خونريزي معده اشاره كرد.از اين ميوه مي توان انوع آش و خورش و مربا تهيه كرد كه علا وه بر طعم دهي به غذا، در تسكين درد معده ، سرفه و سينه مو‡ثر است. در وسط اين ميوه دانه هايي است كه بيشتر از انواع جنگلي آن به دست ميآيد. لعاب اين دانه ها نيز براي نرم كردن سينه و درمان سرفه بسيار مو‡ثر است. هم اكنون خانواده ها مي توانند اين ميوه را در بازار از ۵۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان تهيه كنند.

چرا مردم كم ميگو مصرف مي كنند
بررسي ها نشان مي دهد ميگو با وجود اينكه در كشور به آساني قابل استحصال و خريد است، هنوز در سبد خريد خانواده ها نقشي ندارد.
به گزارش گروه غذايي «بازارچه»، ايران از جمله كشورهايي است كه با وجود واقع شدن در حاشيه شمالي خليج فارس و درياي عمان و استعداد مناسب براي پرورش آبزيان، مصرف كننده منابع غذايي دريايي محسوب نمي شود و با وجود مقرون به صرفه بودن و اثبات بالا  بودن ارزش غذايي بالا ي ماهي و ميگو هنوز استفاده از اين نوع گوشت سفيد در ايران رايج نشده است. بسياري از كارشناسان ضعف فعاليت بخش خصوصي در توليد ارزان و تبليغ براي افزايش اين محصول را دليل اين مشكل مي دانند.
در حال حاضر قيمت ميگو در تهران به تناسب كيفيت آن بين ۳۰۰۰ تا ۹۶۰۰ تومان در نوسان است.
گراني ميگو موجب كاهش مصرف آن شده است 
كارشناسان معتقدند، با ارتقاي سطح فرهنگ و ارائه اطلا عات در زمينه ارزش غذايي ميگو مي توان مصرف آن را در كشور بالا  برد.وجود برخي مشكلا ت نظيرامكانات نامناسب سردخانه اي و نگهداري ميگو موجب كمبود آن در سه فصل زمستان، بهار و تابستان مي شود. اين مشكل به افزايش قيمت ميگو منجر شده و همين قيمت گزاف موجب پايين آمدن مصرف آن شده است. از ديگر دلا يل كاهش مصرف ميگو در خانواده ها عدم آشنايي با نحوه صحيح پخت است كه در اين زمينه نيز بايد به مردم آموزشهاي لا زم داده شود.با رواج مصرف ميگو در كشور، ميزان فروش و سرمايه گذاري در اين بخش افزايش مي يابد. اين موضوع به كاهش قيمت و افزايش ميزان دسترسي مردم به ميگو مي انجامد.
هم اكنون ميگو به صورت باسر و بدون سر در بازار عرضه مي شود. اگر تمام اصول بهداشتي رعايت شود و حمل و نقل مناسب صورت گيرد مي توان ميگو باسر عرضه كرد و اگر مشكلا ت حمل و نقل و آلودگي وجود داشته باشد، سر ميگو جدا مي شود.
ويژگي ميگوي سالم اين است كه از آن بوي آمونياك و فساد استشمام نمي شود، بوي مخصوص ميگو را دارد و رنگ آن نيز بر حسب نوع فرق دارد.
در گونه موزي، رنگ آن صورتي روشن است. در ميگوي سرتيز رنگ آن سفيد و در ميگوي پلنگي، سبز تيره است. سر ميگوي سالم محكم به بدن چسبيده و تغيير رنگ در اين ناحيه وجود ندارد.
ارزش غذايي ميگو(خام)
در هر ۱۰۰ گرم ميگو
(رطوبت) آب: ۷۶ گرم 
كلسترول: ۱۵۲ ميلي گرم 
قند: صفر
فسفر: ۲۰۵ ميلي گرم 
مس: ۳/۰ ميلي گرم 
كلسيم: ۵۲ ميلي گرم 
سديم: ۱۴۸ ميلي گرم 
پروتئين: ۲۰ گرم 
چربي: ۷/۱ گرم 
انرژي: ۱۰۶ كيلو كالري 
ميگو نيز مانند ساير فراورده هاي گوشتي داراي كلسترول است.
كلسترول يك نوع چربي نامحلول در آب است كه انتقال آن در بدن به وسيله دسته اي از پروتئين ها به نام ليپوپروتئين ها صورت مي گيرد. براساس نوع ليپوپروتئين كلسترول را به دو دسته LDL و HDL تقسيم مي كنند.
در اصطلا ح، بهLDL كلسترول بد نيز گفته مي شود. زيرا به راحتي درون سرخرگها رسوب مي كند و باعث تصلب شرايين و در نتيجه بيماريهاي قلبي و عروقي مي شود. كسانيكه از كلسترول خون بالا  رنج مي برند، در واقع ميزان اين نوع كلسترول در آنها بالا ستHDL. يا كلسترول خوب در رگها رسوب نمي كند و در بازگرداندن كلسترول اضافي به كليه نقش دارد. در كليه، كلسترول تجزيه شده و دفع مي شود. سطحHDL با ميزان بيماريهاي قلبي رابطه عكس دارد. يعني هر چهHDL بالا تر باشد خطر ابتلا  به بيماري قلبي كمتر خواهد بود. مطالعاتي كه در دانشكده بهداشت هاروارد و مركز تحقيقات راكفلر بر روي ۱۸ نفر با كلسترول خون پايين صورت گرفت نشان دادكه بعد از ۳ هفته مصرف روزانه ۳۰۰ گرم ميگوي بخارپز اگرچه كلسترول خون بالا  رفت ولي اين ميزان مربوط بهHDL بود. به طور كلي ميگو به دليل داشتن چربيهاي غيراشباع شده باعث افزايشHDL يا كلسترول خوب مي شود. پس در سبد غذايي خانواده خود حتماً ميگو، اين آبزي مغذي را   قرار دهيد.

افزايش قيمت ميوه و سبزي
افزايش قيمت انواع ميوه و سبزي در فروشگاههاي كوچك محلي موجب هجوم مردم به ميادين تره بار و فروشگاههاي زنجيره اي شده است.
گزارش خبرنگار ما حاكي است طي روزهاي اخير قيمت هر كيلو سبزي به طور متوسط ۱۰۰ تومان و قيمت انواع ميوه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در ميوه فروشي هاي كوچك افزايش يافته و اين موضوع موجب گرايش مردم به مراكز تره بار شده است.يك خانم خانه دار به خبرنگار ما در مورد افزايش قيمت سبزي در تهران گفت: قيمت سبزي قبل از ماه رمضان در ميادين حدود هر كيلو ۱۲۰ تومان و در سبزي فروشي ها حدود هر كيلو ۲۰۰ تومان بود در حالي كه قيمت آ ن اكنون در مراكز تره بار به ۱۵۰ تومان و در سبزي فروشي هاي محلي به ۳۰۰ تومان رسيده است. با اين وجود خريد از مراكز تره بار صرف بيشتري دارد.
در همين حال ارائه بن هاي خريد از فروشگاههاي زنجيره اي نظير شهروند و رفاه به طور همزمان با تخفيف ۵ تا ۱۵ درصدي اقلا م مصرفي نظير برنج، روغن، چاي، قند، گوشت، آرد، ماكاروني و ... موجب شده است اين فروشگاهها شاهد حضور انبوه مشتريان به ويژه در بخش مايحتاج مصرفي مردم باشند. مردم مي گويند افزايش قيمت ها به تدريج از مرغ و تخم مرغ در حال سرايت به مواد كم مصرف تري نظير سركه، آبليمو و ... است.

افزايش قيمت مرغ، تخم مرغ، ميوه و سبزيها در هفته دوم آبان ماه
000750.jpg
در هفته منتهي به شانزدهم آبان ماه، متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در بازار تهران افزايش يافت.
به گزارش مديريت آمارهاي اقتصادي بانك مركزي، در هفته مورد گزارش بهاي شير پاستوريزه نسبت به هفته گذشته افزايش يافت، اما قيمت اقلا م مختلف گروه لبنيات ثابت بود.
در اين هفته نرخ ماست پاستوريزه (يك كيلوگرم) پنير پاستوريزه ۴۵۰ گرمي، كره پاستوريزه (يك كيلوگرم) و شير به ترتيب ۵۱۹۰، ۹۰۰۰، ۲۵۱۰۰ و ۵۲۴۰ ريال عرضه شد كه به طور متوسط نسبت به هفته گذشته ۴/۰ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۲/۲ درصد افزايش داشته است.
قيمت تخم مرغ از شانه اي ۱۳۰۰۰ به ۱۴۵۰۰۰ ريال رسيد كه نسبت به هفته گذشته ۸/۰ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۳/۷ درصد افزايش قيمت داشت و بهاي انواع برنج و حبوب بدون تغيير ماند.
براساس اين گزارش، در هفته مورد بررسي، در ميادين ميوه و تره بار زير نظر شهرداري تهران اقلا م ميوه و سبزي تازه به نرخ سازمان ميادين و ميوه و تره بار شهرداري عرضه شد.
در عين حال در هفته گذشته قيمت انواع ميوه و سبزيجات تازه در ميوه فروشي هاي سطح شهر با افزايش مواجه شد. همچنين در اين هفته قيمت انواع گوشت قرمز در حد ۴۱ هزار ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۱/۰ درصد كاهش يافت، اين قيمت در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۳/۰ درصد افزايش داشت.
نرخ گوشت مرغ در هفته مورد بررسي ۱۳ هزار و ۸۱۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۱/۹ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۸/۷ درصد افزايش يافته است.
در هفته منتهي به شانزدهم آبان ماه بهاي قند، شكر و روغن نباتي جامد (حلب ۵/۴ كيلويي) كاهش جزئي داشت و به ترتيب ۵۰۴۰، ۴۵۶۰ و ۴۱ هزار و ۵۸۰ ريال عرضه شد.
قيمت هر بسته نيم كيلويي چاي خارجي و هر ليتر روغن مايع نيز به ترتيب ۲۸۲۷۰ و ۹۲۲۰ ريال عرضه شد كه نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۱/۰ و ۳/۰ درصد افزايش يافت.
در هفته مورد گزارش قيمت حبوبات بدون تغيير ماند، قيمت برنج ۴/۰ درصد كاهش و بهاي ميوه و سبزيهاي تازه ۳/۳ درصد افزايش يافت.
بانك مركزي در اين گزارش تصريح كرده است: درصد تغيير قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران نسبت به هفته مشابه ماه قبل (مهر ماه) لبنيات ۲/۲ درصد، تخم مرغ ۳/۷ درصد، حبوبات ۵/۰ درصد، سبزيهاي تازه 
۷/۷ درصد، ميوه تازه ۶/۰ درصد و گوشت مرغ ۸/۷ درصد افزايش يافت، اما قيمت برنج ۱/۰ درصد، قند و شكر ۸/۰،  چاي ۲ درصد و روغن نبات۳/۰ درصد كاهش يافت و قيمت گوشت قرمز بدون تغيير ماند.

بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |