دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۷ - Nov 17, 2003
محورهاي برنامه چهارم توسعه در امور زنان اعلام شد
001500.jpg
مشاور رييس جمهور و رييس مركز امور مشاركت زنان گفت: كاهش نابرابريهاي جنسيتي در بازار كار و رفع هر گونه تبعيض بر اساس جنسيت، از محورهاي مهم و اساسي برنامه چهارم توسعه در امور زنان است.
زهرا شجاعي در گفت وگو با ايسنا، اصلي، عمده و جاري كردن مسائل زنان در اجزا و بخشهاي مختلف تصميم گيري و اجرايي كشور را از استراتژيهاي برنامه چهارم توسعه بيان و اظهار كرد: در چشم انداز آينده و سياستهاي كلي برنامه چهارم، دو بند بسيار جامع درباره مسائل زنان در نظر گرفته شده كه احقاق حقوق زنان، كاهش نابرابريهاي جنسيتي، تقويت نهاد خانواده، افزايش مشاركت زنان و... از نكات مهم و كليدي آن به شمار مي آيند.وي با اشاره به اين كه در تبصره ۱۱۱ پيش نويس لايحه برنامه چهارم توسعه به طور مفصل به بحث زنان پرداخته شده است، گفت: در اين تبصره دولت موظف شده است برنامه و سند جامعي را در زمينه مشاركت زنان براي ۵ سال آينده كشور تبيين كند؛ بنابراين با توجه به تحقق مطالبات زنان بر اساس اولويت، رعايت تناسب ميان نيروهاي عرضه كار و عرصه اشتغال زنان با جذب نيروي كار مورد توجه اساسي قرار گرفته است.
شجاعي با اعلام اين كه اولين بند از ماده ۱۱۱ برنامه چهارم توسعه به اشتغال زنان اختصاص يافته است، خاطر نشان كرد: با توجه به رشد دانش آموختگي زنان، افزايش تعداد دانشجويان دختر، بالا رفتن ميانگين سن ازدواج، رشد نرخ جمعيت فعال اقتصادي كشور و نيز زنان جوياي كار، دولت در برنامه چهارم توسعه موظف شده است تا زمينه را براي رشد اشتغال زنان به نحوي كه سبب پايين آمدن نرخ بيكاري كل كشور شود، فراهم كند.
وي همچنين ايجاد شوراي عالي خانواده به رياست رييس جمهور را از ديگر بندهاي ماده ۱۱۱ برنامه چهارم خواند و گفت: از آنجا كه نهاد متولي براي انسجام، وحدت رويه و تعيين سياستي مشترك در امور مربوط به خانواده در كشور وجود ندارد، باتوجه به تغيير نقش اعضاي خانواده، ورود تكنولوژي جديد ارتباطات در خانواده، بالا رفتن نرخ رشد طلاق، افزايش ميانگين سن ازدواج و تحولات هرم جمعيتي و ...، ضرورت تأسيس اين شورا از سوي برنامه ريزان كلان كشور احساس و در برنامه چهارم توسعه به آن پرداخته شد.
مشاور رييس جمهور با بيان اين كه در برنامه چهارم توسعه به تحكيم بنيان و نقش محوري زن در خانواده و تلاش براي افزايش مشاركت زنان تاكيد بسياري شده است، خاطرنشان كرد: همچنين تلاش براي محو كامل خشونت عليه زنان از ديگر محورهاي برنامه است كه دولت را موظف كرده زمينه ها و عوامل ايجاد آن، ساز و كار و برنامه ريزيهاي لازم براي محو كامل خشونت عليه زنان را شناسايي و اجرا كند.وي ادامه داد: توسعه نهادهاي مدني و سازمانهاي غيردولتي زنان نيز با توجه به اين كه سياست اصلي دولت تمركززدايي و واگذاري امور به مردم است، از محورهاي ديگر مورد توجه در برنامه براي استفاده بيشتر از پتانسيل و ظرفيت زنان در مشاركت سياسي و اجتماعي كشور است.
شجاعي با اظهار اميدواري نسبت به رشد شاخصهاي توسعه انساني بر حسب جنسيت در برنامه چهارم گفت : در اين برنامه گام جدي و بلندي در زمينه عدالت اجتماعي براي زنان برداشته شده است.

دبير كميته حمايت از بزه ديدگان شوراي عالي توسعه قضايي:
رشد جمعيت عامل اصلي بزهكاري اطفال است
001498.jpg
دبير كميته حمايت از بزه ديدگان شوراي عالي توسعه قضايي دو برابر شدن جمعيت كشور در دو دهه و نيز افزايش فقر و بيكاري را از زمينه هاي اصلي سير صعودي بزهكاري اطفال برشمرد.
دكتر مهرداد رايجيان در تشريح عوامل سير صعودي ارتكاب جرايم خطرناك از سوي نوجوانان و اطفال گفت: جنس و سن از مهم ترين عوامل ارتكاب بزهكاري محسوب مي شود، اما در قلمرو عوامل اجتماعي با طيف گسترده اي از عوامل تاثيرگذار جرم زا مانند طلاق، بدرفتاري پدر و مادر، نابساماني كانون خانواده، موقعيت اجتماعي خانواده، شغل پدر، وضعيت تحصيلي والدين، جنگ و تراكم جمعيت مواجه هستيم.
رايجيان در ادامه تصريح كرد: امروزه با آمار و گزارش هايي رو به رو هستيم كه از رشد ۵ درصدي ساليانه جرايم در جهان حكايت مي كند كه طبيعي است بخشي از اين رقم به بزهكاري كودكان و نوجوانان مربوط مي شود.
اين حقوقدان عامل اصلي افزايش بزهكاري كودكان و نوجوانان در ايران را عامل جمعيت دانست و گفت: قبل از انقلاب جمعيت ايران حدود ۳۵ ميليون نفر بود كه با گذشت بيش از دو دهه از انقلاب به دو برابر يعني ۷۰ ميليون نفر افزايش يافت. اين مساله بيانگر مواجه شدن ايران با يك تحول اجتماعي ناگهاني و مهم يعني جهش جمعيت است و اين بدان معناست كه سن ۳۵ ميليون نفر افزوده شده به جمعيت كشور حداكثر بين ۲۵ تا ۳۰ سال است؛ يعني اين كه جامعه ايران جامعه جواني است كه بيش از نيمي از آن را قشر جوان اعم از كودكان، نوجونان و جوانان تشكيل مي دهد.
اين حقوقدان اظهار داشت: در يافته هاي جرم شناسي ثابت شده است كه هرچه جمعيت يك جامعه بيشتر باشد احتمال افزايش و گسترش بزهكاري در آن بيشتر خواهد بود، بنابراين بايد اين تجربه را در كشور خود نيز صادق بدانيم كما اين كه رييس سازمان زندان ها اظهار داشته اند كه سن جرم در ايران رو به كاهش گذارده و آمار موجود نيز اين مساله را تاييد مي كند.
دبير كميته حمايت از بزه ديدگان شوراي عالي توسعه قضايي خاطرنشان كرد: شمار بسياري از معتادان كه در حال حاضر بالاترين رقم زندانيان كشور را به خود اختصاص داده اند را قشر جوان و نوجوان تشكيل مي دهد؛ به نحوي كه طيف گسترده اي از بزهكاران و محكومان به زندان بين ۳۵-۱۹ سال بودند و اين نشان مي دهد كه سن جرم با توجه به عامل جمعيت بسيار پايين است و با گذشت زمان حتي پايين تر هم آمده است.
رايجيان ادامه داد: عامل جمعيت، خود به عوامل ديگري دامن مي زند كه در گسترش و افزايش اين پديده مي تواند موثر باشد؛ زيرا عامل جمعيت يك عامل كلان است و در طبقه بندي عوامل جرم زا قرار مي گيرد؛ يعني از اين عامل كلان عوامل خرد و كلان ديگري نيز سرچشمه مي گيرند كه در كشور ما چنين امري دقيقا صادق است.
اين حقوقدان هم چنين تصريح كرد: جمعيت جوان كشور بدان معناست كه اين جمعيت نيازمند كانون گرم خانواده (خانواده سالم)، آموزش و پرورش، تفريحات سالم، شغل، ازدواج، امكانات و رفاه است ، بنابراين اگر جامعه اي با اين طيف گسترده جمعيت رو به رو باشد و نتواند به نيازهاي منطقي و ضروري آنها پاسخ دهد با واكنش هايي همچون بزهكاري و وقوع جرايم رو به رو خواهد شد.

۹۲ درصد نوجوانان سيگاري در مسير مدرسه تا خانه گرفتار شده اند
001502.jpg
يك  استاد دانشگاه  وآسيب  شناس  علوم  اجتماعي ، گفت : تحقيقات  آماري  نشان مي دهد كه  ۹۲ درصد از نوجوانان  سيگاري ،در مسير مدرسه  تا خانه  با سيگارآشنا و گرفتار آن  شده اند.
دكتر مجيد ابهري  در گفت  و گو با ايرنا، خواستار كنترل  غيرمحسوس  نوجوانان  ازسوي  والدين  شد و خاطرنشان  كرد: مصرف  سيگار در بين  جوانان و نوجوانان ، اين  قشراز جامعه  را به عنوان  سرمايه  ملي  مورد تهديد قرارداده  است .
وي  در ادامه  به  پيامدهاي  ناشي  از مصرف  سيگار در جامعه  اشاره  كرد واظهار داشت :افزايش  مصرف  سيگار بالا رفتن  آمار اعتياد در جامعه ، تضعيف اقتدار خانواده  و به  خطر افتادن  سلامت  و بهداشت  نوجوانان  و جوانان  را به دنبال  دارد.
ابهري  تأكيد كرد: در كنار آموزشهاي  زيربنايي  لازم  است  كه  والدين  بافرزندان  خود دوست  باشند و آنان  را از نتايج  رفت  و آمد با دوستان  ناباب  وپيروي  كردن  از الگوهاي  غلط، آگاه  سازند.
به  گفته  وي ،نبود كنترل  بر دوستان  از سوي  والدين  و مربيان  آموزشي  وپرخطر بودن  راه  مدرسه  تا خانه ، از منظر آسيب  شناسي ، از دلايل  عمده  روي آوري  نوجوانان  و جوانان  به  مصرف  سيگار است .
اين  استاد دانشگاه ، نبود مشاور در مدارس  راهنمايي  را نيز از جمله مشكلات  فرا روي  دانش  آموزان  عنوان  كرد و افزود: در مقطع  مدارس  راهنمايي  كه نوجوان  مقطع  سني  بحراني  را مي گذراند، نبود مشاور بر دامنه  بحران  خواهدافزود.
ابهري  گفت : در سطح  دبيرستانهاي  كشور مشاور وجود دارد اما شمارمشاوران در مقايسه  با تعداد دانش  آموزان  (يك  مشاور براي  ۴۰۰ دانش  آموز) تاسف  آور است .
وي  درادامه  تأكيد كرد كه  بايد در مدارس  ،مهارتهاي  زندگي  به  عنوان  يك درس  مجزا تدريس  شود.
به گفته  اين  استاد دانشگاه  اگردرسي  باعنوان  مهارتهاي  زندگي  در برنامه آموزشي  دانش آموزان  لحاظ شده  باشد، صرفا به  صورت  يك  درس  خشك  كلاسي  و خيلي محدود ديده  شده  و اين  مساله  پاسخگوي  روحيه  كنجكاو، فعال  و تلاشگر نوجوان ايراني  نيست .

بدرقه خونبار اسوه عدالت و تقوا
همه آمده بودند، از خرد و كلان، كسي باور نمي كرد كه در پاسي از شب، بزرگراه منتهي به مصلاي تهران شلوغ باشد: كودكان، نوجوانان، جوانان و هم آن كساني كه قرار بود با تنهايي مولا علي(ع) دمساز شوند، خود را به مصلاي تهران رسانده بودند.
كتاب مقدس قرآن مجيد و كتابهاي مفاتيح الجنان و ادعيه با سجاده هاي كوچك و بزرگ در ميان دستان پر نياز و هواخواهان عدل علي(ع) خودنمايي مي كرد. فضاي داخل مصلي از جمعيت موج مي زد. بعد از مداحي مداحان اهل بيت، قرائت دعاي جوشن كبير آغاز شد.
الغوث، الغوث، خلصنا من النار يا رب در فضاي ملكوتي مصلاي تهران طنين افكند. الغوث... الغوث... تنها كلامي بود كه از زبان روزه داران شب زنده دار تهراني با اشك و اندوه جاري مي شد.
شهروندان تهراني آمده بودند تا در وداعي خونبار، تنديس عدالت و تقوا را در ماه مبارك رمضان بدرقه كنند. همزمان با عزاداران مولا علي، مومنين در حرم مطهر امام «ره» نيز با سخنراني رئيس جمهور محبوب و مداحي مشتاقان اهل بيت تا پاسي از شب، خاطره شهادت حضرت علي(ع) را پاس داشتند. همچنين برخي از ايرانيان و شيعيان عراقي نيز با حضور در شهرهاي مذهبي نجف و كوفه با اجراي مراسم عزاداري و مداحي و سرگرفتن قرآن، شب قدر را پاس داشتند.
از سويي ديگر در سراسر ايران، محبان آل علي(ع) با اجراي مراسم احيا و برنامه هاي سنتي مذهبي اين روز را گرامي داشتند.
شماره بايگاني: ۴۵۶۸۲

۷ درصد افراد بالاي ۳۰ سال تهراني دچار ديابت هستند
كارشناس مسؤل برنامه كنترل و پيشگيري ديابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: ۷ درصد افراد بالاي ۳۰ سال تهراني دچار ديابت و ۱۴ درصد آنها گرفتار عدم تحمل گلوكز هستند.
دكتر عليرضا مهدوي با اعلام اين خبر به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: چيزي حدود ۳ درصد افراد جامعه و نزديك به ۲ ميليون نفر در كشور مبتلا به ديابت هستند كه ۹۰ تا ۹۵ درصد آنها «ديابت تيپ دو» و ۵ تا ۱۰ درصد آنها «ديابت تيپ يك» است. وي با اشاره به اين كه «ديابت تيپ دو» ارتباط مستقيمي با شيوه زندگي افراد دارد، افزود: لذا در سالهاي اخير به دليل شيوه زندگي و نحوه تغذيه اين بيماري رو به افزايش است. به گفته وي، ۵۰ درصد بيماران ديابتي بدون دارو و با رژيم غذايي و ورزش قابل درمان هستند.
از سوي ديگر رئيس انجمن ديابت ايران اين بيماري را چهارمين علت مرگ در دنيا دانست و گفت: سالانه ۷۰ ميليارد تومان صرف درمان بيماران ديابتي در كشور مي شود.
دكتر اسدالله رجب در گفت وگو باخبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه تغذيه غلط و كم تحركي علت اصلي بروز ديابت است، خاطرنشان كرد: متاسفانه بخش عمده غذاي روزانه افراد كشور مواد قندي سريع الجذب نظير شيريني جات است و در حال حاضر ايرانيان با مصرف روزانه ۱۵ ليتر نوشابه مقام اول در مصرف را دارند. وي مصرف ميوه  به جاي شكلات، كلوچه در كودكان دبستاني و غذاهاي سنتي به جاي غذاهاي سريع را از راههاي پيشگيري از بروز ديابت دانست و اظهار داشت: متاسفانه ديابت جزو بيماريهاي خاص محسوب نمي شود و قابل پيشگيري با واكسن نيز نيست لذا آموزش نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بروز بيماري دارد. دكتر رجب افزود: ۵۰ تا ۷۰ درصد ديابتي ها به ويژه تيپ دو اطلاعي از بيماري خود ندارند و حين بروز عوارض متوجه بيماري مي شوند. دكتر رجب مشكلات قلبي و عروقي، چشمي و كليوي را از عوارض اين بيماري دانست و يادآور شد: ۵۰ درصد افراد دياليزي به دليل بيماري ديابت دچار مشكلات كليوي شده اند.

سانحه رانندگي محور ساوه- سلفچگان ۲۲ كشته بر جاي گذاشت
گروه اجتماعي: به علت وقوع تصادف در محور ساوه به سلفچگان ۲۰ تن از سرنشينان يك دستگاه ميني بوس و دو سرنشين يك دستگاه تريلر كشته شدند.
در اين تصادف كه ساعت يازده و سي دقيقه ديروز در كيلومتر ۱۲ جاده ساوه به سلفچگان ميان يك دستگاه ميني بوس و تريلر به وقوع پيوست ۲۲ تن از سرنشينان ميني بوس و تريلر كشته و ۱۶ نفر ديگر زخمي شدند.
حال چند نفر از مجروحان اين حادثه وخيم گزارش شده است مجروحان اين سانحه رانندگي به بيمارستانهاي قم و تهران اعزام شدند.گفته مي شود اين ميني بوس حامل ۳۳ نفر از روستائيان روستاي قلعه شيرخان بوده كه قصد زيارت امامزاده عبدالله اين روستا را داشتند .علت اين حادثه در حال بررسي است.
فرمانده  منطقه  انتظامي ساوه  در اين  خصوص  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : در اين  سانحه  يك  دستگاه  ميني  بوس  به  شماره  انتظامي «۵۲۱۵۵ تهران  ۱۳» كه  از سمت  سلفچگان  در مسير ساوه  در حركت  بود با يك  دستگاه  تريلي  به  شماره انتظامي «۲۱۲۹۴ تهران  الف» در سمت  مخالف  برخورد كرد.
سرهنگ  صادق  حسنوند افزود: بر اثر اين  برخورد هفت  نفر در دم  كشته  و ۱۵نفر از مجروحان  نيز پس  از انتقال  به  بيمارستانهاي  ساوه  به  علت  شدت  جراحات جان  خود را از دست  دادند.

ارتكاب جرايم عمده در ماه رمضان كاهش يافته است
دادستان اسلامشهر گفت: اثر معنوي ماه مبارك رمضان سبب كاهش جرايم عمده در جامعه شده است.
احد خان بيگي در گفت وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در ماه مبارك رمضان جرايمي از قبيل استعمال مشروبات الكلي، مزاحمت براي نواميس و خانواده و جرايم منافي عفت عمومي بسيار كاهش يافته است.وي موضوع جرايم اكثر پرونده هاي مطروحه فعلي را جرايم غيراراداي و از روي تصادف خواند و گفت:  حضور مذهب در زندگي مردم اين منطقه، اثر مثبتي در كاهش جرايم در اين ماه مبارك داشته است.خان بيگي در ادامه سياست كلي قوه ي قضاييه را تاكيد بر توسعه ي شوراهاي حل اختلاف عنوان كرد و افزود: كسب اعتماد عمومي، آشنايي با مبناي حقوقي و علاقه مندي به كار از جمله ويژگي هاي افراد فعال در شوراهاي حل اختلاف است.

واكسيناسيون سرخك از پانزدهم آذر در كشور اجرا مي شود
معاونت سلامت وزارت بهداشت گفت: واكسيناسيون سرخك از پانزدهم آذر در كشور اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، دكتر محمد اسماعيل اكبري افزود: واكسيناسيون سرخك ايران، بزرگترين واكسيناسيون در جهان است كه در آن به ۳۳ ميليون نفر واكسن تلقيح مي شود.وي گفت: اين طرح شامل افراد پنج تا ۲۵ ساله است و دليل اينكه كودكان زير پنج سال واكسينه نمي شوند، پوشش خوب واكسيناسيون در اين سنين است .اكبري گفت: فرهنگ سازي براي پذيرش واكسن در بزرگسالان مهم است زيرا بر خلاف گذشته كه بزرگسالان، كودكان خود را براي واكسيناسيون به مراكز بهداشتي مي بردند اين بار خود بزرگسالان بايد واكسينه شوند.
همچنين دكتر مسعود پزشكيان گفت: حذف بيماري سرخك و سرخجه يكي از اهداف بزرگ وزارت بهداشت است.وزير بهداشت افزود: با توجه به اينكه ۱۸ كشور منطقه مديترانه شرقي بيماري سرخك و سرخجه را حذف كرده اند، وجود اين بيماري در ايران پذيرفتني نيست و بايد تلاش كنيم در عمليات بسيج همگاني واكسيناسيون كه از پانزدهم آذر تا دهم دي اجرا مي شود اين بيماري را در ايران ريشه كن كنيم.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |