دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۷ - Nov 17, 2003
رقابت هاي وزنه برداري قهرماني جهان - كانادا
«هليل موتلو» بازگشت دوباره اش را با ۳ مدال طلا جشن گرفت
001486.jpg
گروه ورزشي: هفتادو سومين دوره مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني بزرگسالان جهان با درخشش وزنه برداران چيني در وزن ۵۶ كيلوگرم در شهر ونكوور كانادا آغاز شد و در روز دوم با قهرماني وزنه بردار معروف تركيه هليل موتلو در وزن ۶۲ كيلوگرم رنگ تازه اي پيدا كرد. در اين دو وزن تيم كشورمان نماينده اي در صحنه نداشت.
«مي جين وو» وزنه بردار قدرتمند چيني در ميان ۳۹ وزنه بردار شركت كننده در وزن ۵۶ كيلوگرم با حد نصاب مجموع ۵/۲۸۲ كيلوگرم (۱۶۰ دو ضرب و ۵/۱۲۷ يك ضرب) مدال طلاي اين دسته را به گردن آويخت. در اين وزن آدريان جيكو وزنه بردار روماني با مجموع ۲۸۰ كيلوگرم مدال نقره گرفت و سلات آرتوك از تركيه با مجموع ۵/۲۷۷ كيلوگرم صاحب مدال برنز شد. از نكات قابل توجه رقابت هاي اين وزن حضور دو وزنه بردار از كشورهاي عراق و عربستان به نام هاي محمد علي وعبدالله عبداللطيف بود كه توانستند در رده هاي نهم و دوازدهم جاي گيرند.
در جدال وزنه برداران با پولاد سرد در وزن ۶۲ كيلوگرم هليل موتلو قهرمان سرشناس وزنه برداري جهان از تركيه بعد از يك سال دوري از مسابقات، باز هم صاحب ۳ مدال طلا شد.
موتلو در ونكوور و در ميان ۳۶ وزنه بردار شركت كننده در اين وزن با حد نصاب۵/۳۲۲ كيلوگرم (۱۷۵ دو ضرب و ۵/۱۴۷ يك ضرب) بر سكوي اول قرار گرفت.
چيني ها در اين وزن نيز درخششي نسبي داشتند و ژي شي يانگ وزنه بردار اهل اين كشور با مجموع ۵/۳۱۷ كيلوگرم به مدال نقره دست يافت تا تيم اين كشور در پايان دومين روز مسابقه هاي جهاني با ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز صدرنشين شود.

فوتبال مقدماتي جام ملت هاي اروپا- Playoff
اسكاتلند بر ستاره هاي هلند پيروز شد
001484.jpg
گروه ورزشي:نتايج بدست آمده در رقابتهاي دور رفت Play off يورو ۲۰۰۴ به گونه اي بود كه نمي توان از هم اكنون تيمي را صعودكننده دانست.
حتي پيروزي يك بر صفر اسكاتلند در برابر ستارگان پرآوازه  هلندي نمي تواند نتيجه قابل اطميناني براي اين تيم باشد و فوگتس مربي اين تيم ۹۰ دقيقه دلهره آور را در هلند بايد پشت سر بگذارد. يا پيروزي دو بر يك اسپانيا بر نروژ نيز نمي تواند دليل برتري اسپانيا باشد.
جهنم گلاسكو
در گلاسكو اسكاتلند ميزبان هلند بود و در دقيقه ۲۲ با شليك زيباي پاي چپ «مك فادن» دروازه حريف را گشود. بعد از اين حادثه مهم دو مهاجم بزرگ هلند كلايورت و نيستلروي تلاش زيادي كردند تا نتيجه را تغيير دهند، اما دفاع چند لايه اسكاتلندي ها مانع از فرو ريختن قلعه آنها شد. شيوه اي كه برتي فوگتس متخصص آن است.
در پايان فوگتس گفت: ما در اين بازي فقط به يك برد يك بر صفر نياز داشتيم، نه چيز ديگر. بدون شكست هلند در خانه دچار دردسرهاي زيادي مي شديم.
ادوكات نيز ضمن ابراز نارضايتي از عملكرد بازيكنان تيمش گفت: انتظار داشتيم بازي به تساوي كشيده شود اما مهاجمان ما روز خوبي را پشت سر نگذاشتند. وي در پايان گفت: نبرد با اسكاتلند در خانه دشوار است اما ما مي توانيم در ديدار برگشت به پيروزي برسيم. در ديدار برگشت ياپ استام مدافع تيم ملي هلند به دليل دواخطاره بودن غايب خواهد بود.
در صورتي كه هلند نتواند به يورو ۲۰۰۴ راه يابد دومين ناكامي اين تيم بعد از عدم صعود به جام جهاني ۲۰۰۲ خواهد بود.
ولز در سرماي روسيه مساوي كرد
اما در بين ۱۰ تيم حاضر در اين مرحله ولز بهترين نتيجه را با تساوي بدون گل برابر روسيه در مسكو گرفت. مردان مارك هيوز بعد از راه يافتن به اين مرحله يك بازي منطقي را برابر روسيه ارائه دادند و موفق شدند نود دقيقه تهاجم روسها را خنثي كنند.
ولز آخرين افتخارش حضور در رقابتهاي جام جهاني ۱۹۵۸ است و از آن زمان به بعد ديگر در هيچ تورنمنت مهمي حضور نيافته است.
مارك هيوز مربي ولز در پايان اين بازي گفت: ما در آستانه يك موفقيت بزرگ قرار گرفته ايم و اميدوارم در كارديف بتوانيم به اين آرزوي هواداران جامه عمل بپوشانيم.
اسپانيا در والنسيا برد
در ساير بازي هاي اين مرحله اسپانيا در والنسيا با نتيجه نه چندان اميدواركننده دو بر يك نروژ را شكست داد. رائول كاپيتان اين تيم در دقيقه ۲۱ و برگ مدافع نروژ در دقيقه ۸۵ براي اسپانيا گل زدند و تنها گل نروژ توسط ايورسن در دقيقه ۱۳ به ثمر رسيد.
لتوني بر تركيه غلبه كرد
در ريگا تيم گمنام لتوني موفق شد با يك گل تركيه تيم سوم جهان را در رقابتهاي ۲۰۰۲ مغلوب كند. ماريس ورپاكوف سكيس در دقيقه ۲۹ تنها گل اين ديدار را به ثمر رساند.
در اين ديدار امره بلگوزلو در نيمه دوم از بازي اخراج شد تا در ديدار برگشت غايب باشد.
كرواسي در زاگرب مساوي كرد
در زاگرب نيز كرواسي عليرغم برخورداري از امتياز ميزباني برابر اسلووني با نتيجه يك بر يك متوقف شد. كروات ها اگر چه در دقيقه ۵ توسط پرسو به گل رسيدند اما سلياك در دقيقه ۲۱ نتيجه را براي اسلووني به تساوي كشاند.
نتايج بازي هاي رفت
*لتوني يك- تركيه صفر
* كرواسي يك- اسلووني يك
* روسيه صفر- ولز صفر
* اسكاتلند يك- هلند صفر
* اسپانيا ۲- نروژ يك
برنامه بازي هاي برگشت چهارشنبه ۲۸ آبانماه
*تركيه- لتوني (استانبول)
*اسلووني- كرواسي (لوبليانا) 
*ولز- روسيه (كارديف)
*هلند- اسكاتلند (آمستردام)
*نروژ- اسپانيا (اسلو)
بازيهاي مقدماتي جام جهاني- آمريكاي جنوبي
در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ در منطقه آ مريكاي جنوبي ۴ بازي برگزار شد كه طي آن آرژانتين با پيروزي سه بر صفر برابر بوليوي با ۷ امتياز به صدر جدول صعود كرد.
در اين بازي كه در بوينس آيرس برگزار شد دي الساندرو (۵۷) هرنان كرسپو (۶۲) و پابلو آ يمار (۷۰) سه گل اين تيم را درون دروازه حريف جاي دادند.
در ساير بازي ها نيز پاراگوئه دو بر يك اكوادور را مغلوب كرد،ونزوئلا در زمين كلمبيا يك بر صفر به پيروزي رسيد ،اروگوئه نيز با دو گل شيلي را شكست داد.
در آخرين بازي دور سوم اين رقابتها شب گذشته پرو در خانه به مصاف برزيل قهرمان جهان رفت.
ديدارهاي دوستانه
در ديدارهاي دوستانه نيز دو ديدار پرهيجان برگزار شد كه طي آن فرانسه با برتري مطلق سه بر صفر آلمان را در آره نا مغلوب كرد. تيري آنري و ديويد ترزگه (۲ گل) در اين بازي براي فرانسه گلزني كردند. نكته حائز اهميت اين بازي تسلط كامل فرانسوي ها برابر ژرمن ها بود كه علاوه بر اين سه گل موقعيت هاي متعدد ديگري را نيز از دست دادند.
تيم يونان نيز در مصاف با پرتغال ميزبان يورو ۲۰۰۴ به تساوي يك بر يك رسيد. در اين بازي پرتغالي ها يك پنالتي را توسط فيگو از دست دادند.
در اين بازي لاكيس در دقيقه (۴۷) گل اول را براي يوناني ها به ثمر رساند و در دقيقه ۶۰ پائوليتا نتيجه را برابر كرد.
كارگونيس هافبك يونان در دقيقه ۳۰ از بازي اخراج شد.

ورزش جهان
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |