گفت وگو با مهندس محمود زاده ـ واپسين بخش
فلسفه قدر
* اگر ما واسطه ها را نديده بگيريم و بيشتر روي آن رابطه بكر و خالص ميان بنده و خالق تأكيد داشته باشيم، چون بركت اين شبها از آن تمام مخلوقات است؛ آيا جواني كه خودش نخواهد و نفهمد كه از اين شبها بهره كافي ببرد ناخواسته از بركات آن، برخوردار مي شود؟
- من اشاره مي كنم به يك نكته تاريخي بسيار ظريف كه اميدوارم درست برداشت شود. در جامعه ما شيعيان، در شبهاي قدر، اتفاقي افتاد كه كمتر افرادي آمدند به فكر بيافتند كه اينها را تميز بدهند و آن، ضربت خوردن، شهادت، سوم و هفتم مولا امير المؤمنين علي(ع) است حالا آيا ما قبول داريم كه قبل از اين اتفاق هم شبهاي قدر وجود داشته يا خير؟ آيا غير از شهادت حضرت علي(ع)، فلسفه شبهاي قدر چيزهاي ديگري هم بوده است؟ آيا طبق گفته شما كه شبهاي قدر مال همه مسلمين است، نمي توان گفت خداوند نقشه ديگري هم براي ما داشته است؟ آيا در محافلي كه شيعيان مراسم شبهاي قدر را برپا مي دارند، آن معنويت مولا علي(ع) غالب مي شود يا خير؟ آيا اين كار درست است يا غلط؟ آيا ما مي توانيم بگوييم كه ما در آن شب، يك جا مي رويم مراسم شب قدر را برپا مي داريم و بعد مي رويم در جاي ديگري، شهادت حضرت علي(ع) را به سوگ مي نشينيم؟
غالباً اين دو مجلس با هم و در محيطي به نام مسجد برگزار مي شود، اما آيا به علت عظمت شهادت علي(ع)، ناخودآگاه به آن طرف متمايل نمي شويم؟ من قضاوتي نمي كنم و هدفم صرفاً ايجاد سؤال است. كمي فكر كنيم، آيا اصلاً تا به حال چنين سؤالاتي براي ما مطرح شده بود؟
در اينجا مي توان براي جوانان يك حرف نويي زد و آن اينكه در تشيع، دو چيز اصل است: امامت و تعقل. به نظر من شب قدر، شب كامل شدن معرفت و دانش انسان است و دليل كم توجهي احتمالي برخي ازجوانان، اين است كه ما مراحل رسيدن به شب قدر را درست تعريف نكرديم و نگاهي فيزيكي به آن داريم.چون مثلاً در ماه شعبان صرفاً دعا تزريق مي كنيم، آن هم دعاي «غيرعمليه». تمرين كافي نداشتن، باعث بريدن در شب فينال مي شود. ما در نظر نمي گيريم كه امام علي(ع) در همين شب قدر، نيمي از وقتشان را در رسيدن به ايتام گذرانده اند! «دعاهاي عمليه» را بايد به شدت در كشور تزريق كنيم كه همان رفتارهايي است كه مي تواند براي ما الگو باشد. مردم نمي توانند قبول كنند كسي كه خود در ناز و نعمت زندگي مي كند و در بهترين شرايط اجتماعي به سر مي برد، برايشان از تنگدستي اطرافيان امام علي (ع) بگويد. اين به دل نمي نشيند و اين همان دعاي غيرعمليه است.
من نهايتاً مي خواهم بگويم از فاصله هاي دورتر به شبهاي قدر نگاه كنيم. كما اين كه خداوند، براي رسيدن ما به قيامت، فاصله اي به اندازه عمر انسان قرار داد تا انسان از دورترها كم كم به قيامت نزديك شود و وقتي به آنجا مي رسد، با ديدن بهشت و جهنم، تعجب نكند، چون اين فاصله زماني را هم داشته كه انتخاب كند و چه انتخاب زيبايي.
|