دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۷- Nov. 17, 2003
مايكل اوون
راه كهكشان
001280.jpg
مسيح فرزانه - يك ستاره ديگر در راه رئال مادريد و كهكشان پرستاره سانتياگو برنابئو است و اين بار نام مايكل اوون به چشم مي خورد. جرارد هوليه مي گويد: اوون بايد در ليورپول بماند، او قرارداد دارد و ليورپول و هوادارانش به او نياز دارند، ما او را نمي فروشيم.
اما فلورنتينو پرز از طرفي مي گويد: ما با ليورپول وارد مذاكره شده ايم، و قيمت پيشنهادي هم ۲۵ ميليون پوند است.حالا نكته جالب اينجاست كه رئال و پرز هرگاه دست بر روي هر بازيكني مي گذارند، او را مي خرند و جالب تر اينكه باشگاه هاي فروشنده هميشه اين انتقال را تكذيب مي كنند. پس براي اينكه به روند انتقال ستارگان بزرگ در ۳ سال اخير به رئال نگاهي داشته باشيم با نام فيگو و همان حرف هاي حاشيه اي شروع مي كنيم. پرز خريدار بود و گاسپارت، نمي فروخت. از شش جولاي ۲۰۰۰ آغاز مي كنيم:
فلورنتينو پرز براي شركت در انتخابات رياست رئال كانديد مي شود و مي گويد اگر او را بعنوان رئيس انتخاب كنند، فيگو را از بارسلونا به رئال مي آورد.
۸ جولاي:
فيگو كه در آلگاوره و در تعطيلات به سر مي برد، اين محل را ترك مي كند و براي ديدار با پرز راهي دفتر او مي شود.
۹ جولاي:
پرز در ادامه اضافه مي كند : اگر نتواند فيگو را به سانتياگو برنابئو بياورد، تمام پول اين نقل و انتقال را به حساب باشگاه واريز مي كند.
۱۷ جولاي:
پرز در انتخابات، لورنزوسانز را شكست مي دهد وبه عنوان رياست باشگاه انتخاب مي گردد.
۲۴ جولاي:
و سرانجام فيگو با قيمت ۳۷ ميليون پوند به مادريد مي آيد و پس از ۷ سال بارسلونا را ترك مي كند.
و اما نوبت به زيدان رسيد...
روزهاي پاياني آوريل ۲۰۰۱ نزديك است و اولين شايعات حضور زيدان در اسپانيا به گوش مي رسد.
۸ ژوئن:
پرز نيز اشاره مي كند: تمام سعي خود را براي آوردن زيدان به اين باشگاه انجام خواهم داد.
۲۲ ژوئن: وكيل زيدان، آلن ميگالچيو به روزنامه ماركا مي گويد: تمام تصميمات گرفته شده است و واقعا نمي دانم كه چرا يووه هنوز هم براي نگه داشتن او تمايل دارد.
۲۳ ژوئن:
يوونتوس سكوت را مي شكند و در كلامي صريح به باشگاه رئال مي گويد كه زيدان فروشي نيست.
۲۴ ژوئن:
زيدان در مصاحبه با روزنامه لاري پوبليكا مي گويد كه آينده اش را در رئال مي بيند.
۲۸ ژوئن:
لوچيانوموجي مديريت يووه باز هم مي گويد كه به حرفهاي مطبوعات و آنچه در اسپانيا گفته مي شود، اهميتي نمي دهد و نكته مهم اين است كه زيدان در دل آلپي مي ماند.
۴ جولاي:
«موجي» عصباني مي شود و روبه خبرنگاران مي كند و مي گويد: براي چه زيدان بايد يوونتوس را ترك كند؟ زيرا او تمايل خود را براي ترك ايتاليا نشان داده است و فلورنتينو پرز نيز از او حمايت مي كند.
۵ جولاي:
و سرانجام پس از كشمكش هاي فراوان، زيدان با مبلغ ۲/۴۷ ميليون پوند به رئال مادريد مي آيد و باز هم حرفهاي پرز به كرسي مي نشيند.
و حالا نوبت رونالدو است... و باز هم اواخر آوريل و اين بار سال ۲۰۰۱ است و مثل هميشه حرف و حديث ها آغاز مي شود. گازتا دلااسپورت مي نويسد: رونالدو در راه اسپانيا!
۲ جولاي:
مسئولان باشگاه اينتر خبر مي دهند كه با بهترين گلزن جام جهاني قرارداد جديدي تمديد كرده اند، اما روني به برزيل بازمي گردد و پشت سر او روبرتو كارلوس مي گويد:  من به او خوش آمد مي گويم و موراتي خشمگين كه در حال از دست دادن ستاره اش است، اضافه مي كند: قيمت او ۶۵ ميليون پوند است، ولي رونالدو فروشي نيست.
۱۵ جولاي:
اين بار پرز از كوره به در مي رود و درمصاحبه با ماركا مي گويد: ما چنين قيمتي را براي خريد او پرداخت نمي كنيم. اگر اينتر او را نمي فروشد، ما نمي توانيم آنها را مجبور كنيم.
۳ آگوست:
پرز باز هم بر انتقال رونالدو اصرار مي ورزد.
۷ آگوست:
و مثل هميشه اينتر ذكر مي كند كه او فروشي نيست.
۲۳ آگوست:
ملاقات پنهاني بين موراتي و پرز انجام مي شود.
۱ سپتامبر:
و سرانجام اين قرارداد در موناكو فرانسه امضا مي شود و مبلغ قرارداد نيز ۳۰ ميليون پوند است.
و سپس نوبت به ديويد بكهام مي رسد. درگيريهاي او با فرگوسن به اوج مي رسد و فرگوسن از او در بازي مقابل رئال در اولدترافورد تنها در دقايق پاياني بازي استفاده مي كند و اين عمل در حالي از سوي او سر مي زند كه منچستر از رئال با ۲ گل عقب بود.
۲۵ مي:
ديويد بكهام در يكي از جلسات تمرين منچستر شركت نمي كند و كار وخيم تر مي شود.
۱۱ ژوئن:
مسئولان رئال مادريد باز شايعات را شروع مي كنند و مي گويند بدنبال جذب ديويد بكهام هستند و اين امر در حالي رخ مي دهد كه بارسلونا نيز بدنبال اوست.
۲۰ ژوئن:
ديويد جيل ،مدير اجرايي آن زمان منچستر مي گويد بكهام فروشي نيست و ما قرارداد او را تمديد مي كنيم، اما خود بكهام به ماندن راضي نيست. اضافه مي كند كاركردن با فرگوسن ديگر برايم ممكن نيست.
۳۰ ژوئن:
و حالا نوبت صحبتهاي  بكهام است. او با ماركا مصاحبه مي كند و عنوان مي كند ديگر از لحاظ فكري در منچستر در آرامش نيستم و بايد از هواداران تيم عذر بخواهم.
۵ جولاي:
و در حالي كه باز هم چيزي معلوم نيست، عكس ديويد جيل به همراه يكي از وكلاي باشگاه رئال در جزيره اي در اسپانيا در روزنامه صبح انگلستان به چاپ مي رسد و مشخص مي شود كه كار تمام شده است و بكهام نيز با مبلغي حدود ۳۰ ميليون پوند به رئال مي رود.
اما منظور از عنوان سير صعودي مهاجرت بازيكنان بزرگ فوتبال به تيم رئال مادريد، بيان كردن شايعات انتقال مايكل اوون به اين تيم بود.
مثل هميشه ليورپول نمي فروشد و پرز پافشاري مي كند و بكهام نيز از حضور اوون در رئال استقبال مي كند. پس بايد در روزهاي آينده منتظر تكرار همين روزشمار بود، يك ستاره ديگر در راه است. در راه كهكشان پرستاره رئال مادريد.
۵ نوامبر:
رئال پيشنهادش را رسما به باشگاه ليورپول مي فرستد و ليورپولي ها مي گويند اوون غيرقابل فروش است و خوب مثل هميشه، ادامه داستان.

خبرها و نگاهها
نقش آفريني كانون ها
001278.jpg

علي شاكري -چند سالي از تشكيل كانون هاي واليبال در استانهاي كشور مي گذرد ولي واقعيت آن است كه با وجود همه تمهيدات به كار گرفته شده از سوي فدراسيون اين كانون ها هنوز نتوانسته اند بازدهي لازم را از خود بروز دهند. البته در يكي دو سال اخير با ورود «محمود دلاورخان» از مربيان قديمي و خوشنام به عنوان رئيس كميته كانون ها تا حدودي وضعيت بهتر شد و حالا دلاورخان در كنار «ايوان بوگانيكف» با سركشي هاي به موقع و نظم دادن به كارها توانسته اند بارقه اميد را از كانون ها در تقويت ساختار پايه اي واليبال در دلها زنده سازند.
يكي از جديدترين ابتكارات رئيس كميته كانون هاي واليبال راه  اندازي مسابقات بين كانون هاست كه ۲۲ تيم از ۲۷ كانون براي حضور در نخستين دوره آن اعلام آمادگي كرده اند.
ناراضي از بازي ملي پوشان
001274.jpg

حسن منصوري دستيار اول «پارك كي ون» سر مربي كره اي تيم ملي واليبال در مسابقات قهرماني آسيا، به هيچ وجه از بازي ملي پوشان در ليگ برتر راضي نيست.
وي در همين ارتباط مي گويد: بايد با بررسي كامل به دنبال اين بود كه چرا ملي پوشان واليبال در اين فصل از ليگ برتر نتوانستند در حد خود ظاهر شوند.
مربي تيم ملي، نياز تيم ملي در راه بازيهاي انتخابي المپيك آتن را بازيكنان آماده دانست و گفت: به طور يقين «پارك كي ون» به اين عامل اهميت خاصي مي دهد.حال بايد ديد با اين هشدار، ملي پوشان حاضر در بدنه تيم هاي باشگاهي تا چه اندازه به خود مي آيند و خود را با شرايط گفته شده از سوي مربي ايراني تيم ملي تطبيق مي دهند.
مشكل واليبال
باور كنيد آنقدر از اهميت سرويس و نقش محوري اين تكنيك در بازي واليبال نوشتيم و گفتيم خسته شديم. با وجود اين همه تاكيد متاسفانه سالهاست كه بازيكنان ما چه در سطح باشگاهي و چه در سطح ملي نسبت به اين مهم حداقل در عمل پيشرفتي از خود نشان نمي دهند.
كافي است براي رسيدن به اين واقعيت هر هفته سري به ديدارهاي ليگ برتر بزنيد تا با ديدن و هدر رفتن سرويس هاي پياپي و يا حتي آبكي با اعصابي خراب مجبور به نگاه كردن واليبالي شويد كه يكي از زيبايي هايش بكارگيري درست تكنيك هاست.
001276.jpg

بزرگترين جايزه براي كليسترز
گروه ورزشي:كيم كليسترز تنيسور ۲۰ ساله بلژيكي در پايان فصل يك بار ديگر موفقيت بزرگي بدست آورد. او با پيروزي قاطع (۶۱۲) و (۶۱۰) برابر آمدلويي مارسمو عنوان قهرماني جام جهاني آمريكا را در لوس آنجلس از آن خود كرد و مبلغ يك ميليون دلار، يعني بزرگترين جايزه قهرماني در تنيس زنان را كسب نمود. وي پس از اشتني گراف در سال ۱۹۹۶، اولين تنيسور زني است كه توانست با موفقيت از عنوان قهرماني اش دفاع كند.
وي با اين برد، فصل فوق العاده موفقيت  آميزي را تجربه كرد كه در آن مجموعا ۰۹۴/۰۲۹/۴ دلارجايزه نقدي بدست آورد، مبلغي كه قبل از او هيچ تنيس باز زني بدست نياورده است.
وي مي گويد: «يك رويا به حقيقت پيوسته است».
۵۲ دقيقه تمام زمان لازم داشتم تا مارسمو را از سر راه بردارم. وي پس از اينكه در ابتداي بازي ضربه خود را از دست داد،  هر لحظه بهتر ظاهر شد تا بر رقيبش غلبه كند. او در مورد نمايش فوق العاده خود اظهار داشت: «اين احساس خوبي است كه بداني، هر كاري كه دلت بخواهد مي تواني با توپ انجام دهي.»
جاه طلبي«آبراموويچ»
جاه طلبي و خريدهاي رومن آبراموويچ سرانجام اعتراض ستارگان چلسي را به همراه داشت.
پرونده  خريد روبرتو آيالا و سماجت بيليونر روسي براي خريد مدافع گران قيمت والنسيا با واكنش بازيكنان چلسي مواجه شد.
اسپانيايي ها كه از علاقه چلسي به اين مدافع آرژانتيني آگاه هستند، مبلغ او را بالا مي برند و آبراموويچ با پيشنهادات آنها موافقت مي كند.
روزنامه  مارچا با اعلام خبر اعتراض بازيكنان چلسي به نقل از يكي از منابع نزديك به آبراموويچ نوشت:« بازيكنان احساس مي كنند، احتياجي به خريد بازيكنان جديد نيست و تركيب فعلي خوب كار مي كند.»
اين اعتراض تا اندازه اي شده كه جان تري رو در روي آبراموويچ از او انتقاد كرد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |