سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۸- Nov. 18, 2003
گفت وگوي كيكر با وحيد هاشميان
پرواز با هليكوپتر
* روزي وحيد هاشميان با ۳۰۰ هزار تومان از تيم فتح به پاس رفت ،آن هم به صورت قرضي،و درست در زماني كه مربي وقت آن تيم مي گفت نحوه بازي هاشميان مثل دهاتي هاست و كمتر از تمام مهاجمان آن زمان تيم پاس به او بازي مي رسيد. تا اينكه يك روز به عنوان جانشين به ميدان رفت و از ۴۰ متري گل زد، فيلم همان بازي كار او را در آلمان درست كرد و حالا وحيد هاشميان مثل فرش نفيس ايراني در آلمان مي درخشد.
001318.jpg

مريم دري منش: وحيد هاشميان در ۱۶ سالگي فوتبال را در يك باشگاه محلي در تهران پايتخت ايران آغاز كرد و امروز بوخوم روي اين مهاجم ۲۷ ساله ايراني به عنوان بهترين گلزن بوندسليگا حساب مي كند.
از همه جالب تر استعداد ويژه او در نبردهاي هوايي است. بي جهت به او لقب «هلي كوپتر» نداده اند.
امكان ندارد كه در يك مقاله يا گفتگو در مورد وحيد هاشميان از واژه هاي هلي كوپتر و قدرت سرزني صرف نظر شود. نكته جالب استعداد ذاتي مهاجم بوخوم در چرخش در هواست، وي پس از اينكه حريفان پايين مي آيند،توپ را با سر به شدت به سمت دروازه مي زند. اما اين استعداد خاص، تنها چيزي نيست كه اين ايراني براي ارائه كردن دارد.
پتر نويرورر مربي باتجربه فوتبال كه تاكنون حدود ۵۰۰ فوتباليست حرفه اي را در تيم فوتبالش تمرين داده است،در مورد او مي گويد: «تا به حال كسي مثل وحيد را نديده بودم. او در هوا قرار نمي گيرد، بلكه به نظر مي رسد كه باز هم بالاتر مي رود.» دستيار نويرورر يعني نيكو ميكاتي، اين ورزشكار ايراني را حتي با بزرگترين متخصصين ضربات سر يعني كارل هاينس ريدله و ميروسلاو كلوزه مقايسه مي كند و مي گويد: «كاري را كه او مي تواند بكند،فقط بازيكنان معدودي مي توانند انجام دهند.»
عضلات بزرگ و قوي، قدرت پرش آشكار و به علاوه تنظيم دقيق زمان هنگام پرش، مزاياي قاطع هاشميان را تشكيل مي دهند.
اغلب پس از تمرين، هم تيمي هاي او مانند «ميشل بك» يا «كولد ينگ»، در محوطه جريمه براي او توپ مي فرستند. تا او تكنيكش را بهبود بخشد. پل فراير در مورد او اظهار مي دارد: «او داراي نبوغي ذاتي است و تقريباً از هر سانتري كه در مسيرش قرار مي گيرد، نتيجه اي بدست مي آورد.»
فرانك فارن هورست مدافعي با قدي كه حدوداً ده سانتيمتر از هاشميان بلندتر است تمايلي ندارد كه در تمرينات، ضربات سر را با او تمرين كند. وي مي گويد:«بايد خيلي بي نقص زمان را تنظيم كني تا وحيد را در هوا بزني.»
در حقيقت موفقيتهاي وحيد در يك باشگاه برمي گردد به زمان شانزده سالگيش در تهران، در باشگاه پاس، تيمي متعلق به پليس ايران، جائي كه خيلي زود اين مهاجم به يك مهره با ارزش تبديل شد، بدون آنكه براي ضربات تخصصي سر آموزش ديده باشد. هاشميان به وضوح يك استعداد طبيعي است.
او به ياد مي آورد كه وقتي از طريق يك فيلم ويدئو به هامبورگ دعوت شد و از تست تمريني هم سربلند بيرون آمد، فرانك پاگلزدورف به او گفت: «يك جابه جايي سخت برايت شروع مي شود، يك زندگي كاملاً متفاوت.»
در هامبورگ به خاطر رقابت شديد با باربارز، يبوآ، ماير و مهدوي كيا كمتر بازي به او مي رسيد و تازه پس از رفتن به يك تيم ديگر آلماني توانست شانس خود را پيدا كند.
001314.jpg

حالا پس از مدتي، هنگامي كه هاشميان به زمين مي آيد و يا از زمين خارج مي شود، يا گلي به ثمر مي رساند، نامش توسط گوينده «روراشتاديون» در ورزشگاه طنين انداز مي شود.
در ضمن او ديگر تمام گلهاي خود را با سر به ثمر نمي رساند: در سال گذشته هفت گل از ده گل خود را با پا زده است، در فصل جاري نيز چهار گل با پاي راست، يكي با پاي چپ و سه گل نيز با سر زده است.
پل فراير پيش بيني كرده كه: «اگر هاشميان در يكي از تيم هاي بالاي جدول بازي مي كرد، خيلي راحت بيست گل در يك فصل به ثمر مي رساند.
او همه چيز را با هم دارد، سرعتش زياد است، فوق العاده خطرناك بوده و به سختي مي توان او را متوقف كرد. هرگز دوست ندارم مقابل او بازي كنم.»
الان هاشميان بهترين دورانش را پس از اينكه چهار سال پيش به آلمان آمد، سپري مي كند. او همان قدر كه در زمين پرتحرك و احساسي است، بيرون از مستطيل سبز، بسيار مؤدب،تودار و كمرو است.
اما چگونه اوضاع اينطور خوب پيش مي رود؟ وي پاسخ مي دهد: «مربي به من اعتقاد دارد و من مي خواهم هميشه بهتر شوم.» و در پاسخ به اين پرسش كه آيا در گلزني هدف مشخصي را دنبال مي كند، گفت: «اگر بگويم كه مي خواهم در اين فصل بيست گل به ثمر برسانم، فقط براي خودم استرس ايجاد مي كنم.»
وي در پايان به خاطر مصاحبه تشكر كرد و عذرخواهي كرد از اينكه وقت بيشتري ندارد و يك ساعت و نيم ديگر بايد سر تمرينات تيم حاضر شود و خواست كه به خاطر آلماني پراشتباهش او را ببخشيم، گرچه در واقع خيلي عالي صحبت مي كرد.
وقتي از رستوران محل مصاحبه بيرون مي آمديم،مرد مسني خطاب به هاشميان گفت: «روز شنبه هم دو تا گل بزن. باشه؟» و هاشميان هم جواب داد: «سعي مي كنم، متشكرم.» البته او در زمين مسابقه با حريفانش اينقدر مؤدبانه برخورد نمي كند!

رقص با گرگ ها
001312.jpg
مهدي رضائي -دنيس اروين بازيكن شاخص و اسبق تيم منچستر يونايتد كه هم اكنون آخرين فصل بازي خود را در تيم ولورهمپتون وندرس(ملقب به گرگ ها)سپري مي كند، پس از نخستين پيروزي تيمش در ليگ برتر، اذعان مي دارد كه مردان تيمش كمي براي نشان دادن آنچه كه در توان دارند، بي انگيزه هستند.
* تيم ولوز با پيروزي برابر تيم منچستر سيتي سه امتياز بازي را از آن خود ساخت، آيا تيم شما قادر به صعود در جدول مي باشد؟
- بله، چرا كه روحيه تمام بازيكنان بسيار عالي است. هميشه هم همينطور بوده و اين يكي از دلايلي است كه ما را به ليگ برتر آورد و حالا هر كاري را براي ماندن در ليگ برتر انجام خواهيم داد. سال گذشته از كريسمس به بعد بود كه تيم ما در شرايط آرماني قرار گرفت، اميدوارم كه بتوانيم همان شرايط را امسال نيز حاصل كنيم.
*همه بر اين عقيده اند كه تيم شما روبه افول است، آيا قصد اثبات عكس اين باور را نداريد؟
- يقينا و اين قصد و انگيزه ما خواهد بود. باشگاه هايي كه از دسته اول به ليگ برتر مي آيند، اكثرا باز سقوط مي كنند، در سالهاي اخير ۱۰ تا ۱۲ باشگاه احتمال سقوط داشته اند و البته باشگاه هاي بزرگي هم در حال حاضر سقوط كرده اند.
گرام سونس در ابتداي فصل گفت كه بسيار خوشحال خواهد شد اگر بلك برن را در اين فصل در صدر جدول ببيند كه اين نشان دهنده سخت بودن بالارفتن در جدول است.
*در اين فصل بازيكن كليدي شما چه كسي است؟
- بنظر من در هر موقعيت و شرايط دشوار، شما چشم به خط مياني و پيستون كناري خود داريد. تيم ما تجربه بسيار گرانبهايي را به همراه پل اينس و پل باتلردارد. آنها بازيكنان با تجربه اي هستند. البته اگر ساقهايشان خوب كار كند، همينطور خودم، هر تيمي در شرايط دشوار به بازيكنان باتجربه خود اميد مي بندد.
*ظاهرا چند تن از بازيكنان خوب و جوان شما به تازگي از بند مصدوميت رها شده اند، درست است؟
- بله ، ما بازيكنان جوان و خوبي داريم ژولين لسكات كه به علت آسيب ديدگي شروع فصل را از دست داد. او دفاع جوان و خوبي است. او قوي است و اندام خوبي هم دارد. در حقيقت قسمت اعظم موفقيت تيم ما در سال گذشته مرهون زحمت هاي اوست. البته مت موري هم دروازه را به خوبي حفظ كرد، او يك دروازه بان بلندقد و يك شوت گير ماهر است. هنگامي كه اين دو نفر در كنار دو جوان ديگر يعني لي فيلور و كني ميلر قرار گيرند، براي تيم بسيار كارساز خواهند بود.
*ولوز باشگاه بزرگي است، به عقيده شما آيا اين تيم در نقطه اوج قرار دارد؟
- خوب، در ليگ برتر شما مي بايد براي بودن در آن نقطه، حق خود را بگيريد .سال گذشته تيم ما با پيروزي در جام حذفي اين شانس را بدست آورد و حالا بايد آن را ثابت كنيم كه استحقاق آن را داريم، در حقيقت شما حق ذاتي براي بالابودن نداريد، بايد در زمين بازي آنرا ثابت كنيد. ما به همراه بازيكنان بزرگي بازي مي كنيم و اين به خود ما بستگي دارد كه توانايي هاي خود را نشان دهيم.
*بدين ترتيب شما واقعا به طرفداران خود براي حمايت از تيم نياز داريد؟
- بدون شك، براي حمايت از تيم در بازي هاي خانگي به تمام طرفداران خود نياز داريم. حتي هنگامي كه شكست مي خوريم بسيار مهم است كه بتوانيم به سرعت آن را جبران كنيم و طرفداران براي بازي بعد ما را حمايت كنند.اگر در مولينكس بتوانيم نتيجه خوبي بگيريم، مي تواند در صدر ماندن ما مؤثر باشد. براي همه بازيكنان حفظ تمام هواداران بسيار مهم و ضروري است.
*آيا تجارب خود شما براي بيرون آوردن تيم از مشكلات و يا حل آنها مفيد خواهد بود؟
- بله. من اينطور عقيده دارم. ما در تيم چند جوان خوش آتيه داريم كه نياز به كمك دارند البته كمك فكري، چرا كه اين اولين تجربه آنها در ليگ برتر است و من اميدوارم بتوانم به آنها كمك كنم. آنها هيچگاه براي نصيحت شدن به سراغ كسي نمي روند اما اگر زماني به من نياز پيدا كنند، هم اينجا خواهم بود و اين را همه مي دانند.
*در تيم منچستر يونايتد شما هميشه برنده ليگ بوديد در حاليكه در تيم ولوز شما براي ماندن در صدر جدال مي كنيد، آيا اين مسئله بطور كلي تجربه جديدي براي شما به حساب مي آيد؟
- بله. من قبلا با تيم منچستريونايتد چند فصل خوب را سپري كردم اما اين جا متفاوت است، در حقيقت ما در طرف ديگر جدول و براي شروع آمده ايم. آگاهي داشتن اين مسئله كه ما برنده ليگ برتر نخواهيم شد كاملا از زماني كه در منچستر يونايتد بودم متفاوت است اما به هر حال تجربه همان تجربه هميشگي يعني مبارزه است. جنگ در زمين و من هم تشنه بازي كردن.
*بازگشت به اولدترافورد در اين فصل چه احساسي داشت؟
- من در اولدترافورد خاطرات زيادي دارم بنابراين برگشت به آنجا براي من بسيار خاطره انگيز بود. من قبل از آنكه به تيم منچستر يونايتد بپيوندم در آنجا بازي مي كردم و اين اولين رجعت من پس از ترك  اولدترافورد بود.
*و بالاخره آيا شما از بازي كردن در آخرين فصل بازي خود در ليگ برتر خشنود هستيد؟
- بله و من قصد دارم از تمام بازيهاي اين فصل استفاده كامل و لذت تمام را ببرم. من هنوز آماده و در فرم ايده آل هستم. بطور قطع اين آخرين فصل بازي من است. من در حرفه خود همه چيز بدست آوردم و در اين فصل از هيچ كاري براي كمك به باشگاه ولوز دريغ نخواهم كرد.

خبرها و نگاه ها
سمبل ژرمن ها
001316.jpg
گروه ورزشي- ينس يره ميس در خارج از آلمان اغلب به عنوان مظهر فوتبال آلماني شناخته مي شود. جنگندگي و نه شعبده بازي، مشخصه اصلي اوست. اوتمار هيتسفلد از «يري» به عنوان مهمترين سد دفاعي خط مياني تيم نام مي برد. مربي بايرن خوشنود است كه يره ميس را حداقل تا سال ۲۰۰۶ در اختيار خواهد داشت.
در بهار سال ۲۰۰۳ اين بازيكن ۲۹ ساله كه مهندس صنايع نيز هست. قراردادش را با بايرن مونيخ تمديد و براي اين كار نيز دو دليل بيان كرد. اول اين كه: «من احساس خوبي در مونيخ دارم» و دوم:  «ميل دارم دوباره با اين تيم قهرمان باشگاههاي اروپا شوم.»
بازيكن شماره ۱۶ بايرن كه در سال ۱۹۹۸ از مونيخ ۱۸۶۰ به بايرن آمد براي رسيدن به هدف كار مي كند و در مورد او كار كردن يعني سختكوشي، تلاش مستمر و كار سنگين. وي كه متولد گوليتز است،عقيده دارد كه با كار كردن مي توان پيروزي را بدست آورد. «من به شانس و اتفاق اعتقادي ندارم.» وقتي افتخارات او را از زماني كه به بايرن آمده مرور مي  كنيم، بايد اعتراف كنيم كه عقيده او مبتني بر حقيقت است: چهار بار قهرمان آلمان (۲۰۰۳-۲۰۰۱-۲۰۰۰-۱۹۹۹)،دو بار قهرمان حذفي آلمان (۲۰۰۳-۲۰۰۰)،قهرمان باشگاههاي اروپا (۲۰۰۱) و قهرمان جام بين  قاره اي (۲۰۰۱).
كيكر: آقاي يره ميس، شما در اين فصل كمتر بازي كرده ايد، آيا براي يك خداحافظي تدريجي برنامه ريزي مي كنيد؟
- اميدوارم اين طور نباشد، من تا سال ۲۰۰۶ با بايرن مونيخ قرارداد دارم. البته بايد ديد كه سالهاي آينده چه پيش مي آيد.
كيكر:به نظر بدبين هستيد، آيا ديگر آن بازيكن جنگنده هميشگي نمي باشيد؟
- چرا، اما فردا ممكن است اتفاق ديگري بيفتد. من بايد فقط سالم بمانم.
كيكر: فكر مي كنيد اين فصل بايد بيشتر از گذشته براي حضور ثابت در تيم تلاش كنيد؟
- نه، چرا؟
كيكر: چون دسيشليس و هارگريوز رقباي سرسختي هستند.
- من بايد به خودم نگاه كنم نه به ديگران. اگر من سالم و روي فرم باشم، مطمئناً  نقش مهمي در تيم بازي خواهم كرد.
كيكر: شما هميشه گفته ايد كه وقتي من روي فرم ايده آل باشم، هيچ كس نمي تواند از من پيشي بگيرد. آيا اين شعار هنوز هم معتبر است؟
- بله، كاملاً.
كيكر: هارگريوز اصرار دارد كه در مركز خط دفاع نقش هافبك دفاعي را بازي كند. عكس العمل شما چيست؟
- خواسته او قابل درك است، بايد ديد آخرش چه مي شود. من ترسي ندارم.
كيكر: مدتي پيش اوليور كان بر ارزش شما در تيم تأكيد مي كرد. آيا اظهار نظر او تأثير مثبتي در موقعيت شما مي گذارد؟
- بديهي است كه من براي بايرن بسيار باارزشم،  نه از سه ماه قبل، بلكه از پنج سال گذشته، ولي البته خيلي خوشايند است كه يك هم تيمي  هم بر اين موضوع تأكيد كند. گرچه نظر مثبت يا منفي ديگران روي كار من تأثيري ندارد. من در هر ديدار سعي مي كنم بهترين بازي ام را انجام دهم، اينطوري در آخر فصل پيروزي را بدست مي آورم. اينجا در مونيخ نمي توان طور ديگري فوتبال بازي كرد، همه بايد تمام توانشان را به كار گيرند.
كيكر: شما مي گوييد كه دوست داريد در هر مسابقه در ميدان حضور داشته باشيد چون نياز داريد كه ريتم كارتان حفظ شود. آيا پيش نيامده كه گاهي به خاطر بازيهاي زياد و فرسايشي از استراحت خوشحال شويد؟
-بازيكن روي نيمكت عصبي و مأيوس مي شود. كسي كه اين احساس را نداشته باشد،نمي تواند با تمام توان بازي كند.
كيكر: يعني هنوز هم وقتي مجبور مي شويد روي نيمكت بنشينيد عصبي مي شويد؟
- واضح است، وقتي موضوع مصدوميت در كار نباشد نيمكت نشيني معنايي ندارد.
كيكر: شما فكر مي كنيد چه روشي كارآيي بيشتري دارد؟
- بايد ببينيم كه آيا مي خواهيم به شدت دفاعي بازي كنيم تا شانس هاي گل كمتري به حريف بدهيم؟ يا مي خواهيم تهاجمي بازي كنيم و اين ريسك را بپذيريم كه نتايج مان ۲: ۴ ، ۳: ۴ يا ۳: ۳ بشود.
كيكر: خودتان با كدام روش موافقيد؟
- ما بايد در دفاع نظم بيشتري داشته باشيم. به هر حال هر حريفي چند شانس گل دارد. هيچ گاه نمي توانيم فكر كنيم كه ما آنقدر بازي را تحت كنترل خواهيم داشت كه هيچ اتفاقي نيفتد، حتي اگر پيروز ميدان هم باشيم.
كيكر: فكر مي كنيد براي تحقق اين امر بايد در تيم تغييرات اساسي صورت گيرد؟
- لطفاً اين سؤال را سه هفته ديگر دوباره بپرسيد.
كيكر: اين تغيير نحوه بازي چه موقع جواب مي دهد؟
- ما در دو سه سال آينده تيم كاملاً جديدي خواهيم داشت. لينكه، ليزارازو و شول تا آن موقع رفته اند. بايد ديد اوليور كان چه كار مي كند.
كيكر: و شما؟
- من آن موقع ۳۲ ساله خواهم شد و مي توانم يكي دو سال ديگر هم بازي كنم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |