چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۹- Nov. 19, 2003
به بهانه نمايش فيلم مستندي از شبكه دوم سيما
همه قاتلند!
محمد اميري
001390.jpg

چند درصد از بينندگان عام و خاص تلويزيوني از مسائل بنيادي فلسطيني و صهيونيستها اطلاع دارند؟ شبكه هاي تلويزيوني در طول سالهاي پس از وقوع انقلاب اسلامي تا چه حدي توانسته اند عطش بينندگان تلويزيوني را در مورد مسائل فلسطيني فرو بنشانند؟ آيا در كنار گفتگو، مصاحبه هاي تلويزيوني زنده و يا حتي تصاوير درگيري خشونت بار خبري صهيونست ها و فلسطينيان، فيلم هاي مستندي در اين زمينه ارائه شده است يا نه؟ انتظار مي رود با توجه به جواني جمعيت ايران و دست اندركاران تلويزيوني در آستانه برگزاري مراسم روز قدس به بازكاوي مسائل موجود بين صهيونيستها و فلسطيني ها بپردازند.
پخش فيلم مستند النارالقادمه بهانه اي شد كه به نوعي مسائل فلسطين را در اين زمينه مرور كنيم.
شبكه دوم سيما در ساعات پاياني شب شنبه ۲۳ آّبان فيلم مستندي را در زمينه درگيري بين فلسطيني ها و يهودي هاي ساكن در شهرك هاي صهيونيستي نشان داد كه از منظر رسانه اي قابل توجه بود.
در ابتداي فيلم از زبان اعراب ساكن در فلسطين و به خصوص كرانه باختري رود اردن نحوه اشغال و بازپس گيري زمين هاي كشاورزي، حقايق قابل ملاحظه اي ارائه شد كه براي بينندگان عادي تلويزيون هم قابل تعمق بود.
در اين فيلم اغلب ساكنان شهرك نشين هاي صهيونيستي در لابلاي تصاوير با عمق كينه اظهار مي كردند: ملت فلسطين، ملت پستي است. آنها يك ملت بيابانگرد و چوپان هستند. لذا صلح با چنين ملتي هرگز معنا ندارد.
زن فلسطيني در زير خيمه اي نحوه غصب اراضي كشاورزي خود را در اطراف نابلس به گونه اي ترحم آميز تشريح مي كرد. به گفته او ابتدا شهرك نشين ها براي احداث جاده آسفالته، او و خانواده اش را از زمين هاي اجدادي بيرون كردند و سپس تمامي زمين ها را غصب كردند.
سازنده فيلم النار القادمه (آتش در راه) اغلب تلاش مي كرد به گونه اي شفاف از زبان دو نسل فلسطيني و يهودي به بازكاوي صلح و ارتباط دو ملت بپردازد،اما تصاوير و گفتار يهوديان صهيونيست نشان مي داد كه آنها هيچگاه به اين نوع صلح فكر نمي كنند.
يكي از خاخام هاي شهرك نشين با غيظ روبه دوربين مي گفت: فلسطيني ها همه قاتل اند!
اما كارگردان فيلم مستند، پس از اين واژه هاي كينه توزانه، به برخوردهاي پليسي و سركوبگرانه صهيونيست ها در مناطق مختلف فلسطيني مي پرداخت.
قبلا فيلم هايي در زمينه فلسطيني ها از طريق شبكه هاي تلويزيوني ديده بوديم، اما تاثيرگذاري اين فيلم مستند را نداشت. تدوين تند و گزنده آن با ريتم مناسب هر تماشاگري را به خود جلب مي كرد. با اين حال سازنده فيلم مي توانست با كاهش زمان آن،اين فيلم را به ۲۰ يا ۲۵دقيقه كاهش دهد. شايد هم به علت تقارن با شب هاي احيا متوليان ناچار شده بودند پخش اين فيلم را در ساعت
۱۰/۱۲ نيمه شب نشان دهند، با اين حال با توجه به نزديكي مراسم برگزاري روز قدس پخش چنين فيلمهايي از تلويزيون مي تواند در عين بالابردن دانش مخاطبان از وضعيت فلسطينيان و ستم صهيونيست ها ، زمينه را براي درك متقابل فراهم كند.
تصاوير با فاصله از شهرك نشين هاي يهودي، از نگاه دوربين، ارائه تصوير سيم خاردار و سربازان مسلح هميشه اين نگرش را در بيننده القا مي كند كه نزديك شدن به اين شهرك ها دشوار است و يا شايد هم جو امنيتي حاكم بر آنها مانع شده بود كه سازندگان فيلم به اين بخش هم مثل ساير مكان ها به راحتي بپردازند. گوينده متن نيز با ارائه اطلاعاتي جالب، زمينه هاي دست يابي به اراضي فلسطينيان را به خوبي مطرح مي كرد.صهيونيست ها براي نشان دادن نظام حكومتي دموكراتيك خود ، در برخي موارد صاحبان اراضي كشاورزي فلسطيني را در پيچ و خم هاي قضايي و اداري درگير مي كردند تا شهرك نشين ها به راحتي بتوانند به ساخت و ساز اراضي آنها بپردازند.
ارائه تصاويري از زبان افراد وابسته به تشكيلات خودگردان فلسطيني نشان مي داد كه اين فيلم شايد به سفارش حكومت خودگردان فلسطين توليد شده باشد. چون در بخش هايي از آن صاحب يك مزرعه پرورش گل فلسطيني را نشان مي داد كه به گفته او راه اندازي اين مجموعه كشاورزي با همياري حكومت خودگردان فلسطيني بوده است.
در طول فيلم هيچ اثري از گفت و گو با ساير سازمان هاي مبارز فلسطيني نبود. حتي در بخش هاي مربوط به متن فيلم هم اشاره اي به آنها نشد، اما پيام غيرمستقيم تبليغ براي نهادهاي تشكيلات خودگردان نشان مي داد كه تا حدودي فيلم با نگاه هاي آنان همگون است.
001382.jpg

گذشته از اين، آنچه كه در طول فيلم به خوبي نشان داده مي شد، افراطي گري صهيونيست ها در نگاه به مسئله حق و حقوق فلسطينيان بود. به باور يكي از آنها كه جواني ۲۰ ساله را مي نمود، يهوديان بودند كه زمين هاي خرابه را آباد كردند، آنها صاحبان اين ملك و دولت هستند بنابراين آنها در مقابل تخليه شهرك هاي صهيونيست نشين مقابله خواهند كرد.
يك سونگري سازنده فيلم در بيان دردها و آلام مردم فلسطين تنها به ضبط و مصادره زمين ها خلاصه مي شد و هيچ تصويري از تظاهرات مردم فلسطين در آن نشان داده نمي شد. همچنين سعي شده بود كه تنها از زبان صهيونيستهاي افراطي به موضوع نگاه شود.
«آقاجان، هيچ كس به درد دل هاي ما گوش نمي دهد!» اين كلامي بود كه يكي از مردان سالخورده فلسطيني با عمق كينه به دشمن ابراز مي كرد. او در طي گفتگوي تلويزيوني اشاره كرد كه چگونه زمين هاي كشاورزي او براي احداث جاده دور طولكرم مصادره شده و حالا او به همراه خانواده اش زير چادر زندگي مي كنند.
شايد در طول اين سالها در زمينه آوارگان فلسطيني، جنايات صهيونيست ها و حتي مبارزات فلسطيني ها فيلمهاي زيادي توليد و نمايش داده شده است، اما اين فيلم بر دو محور اصلي تكيه مي كرد: زمين هاي كشاورزي فلسطينيان وآينده همزيستي يهوديان و مسلمانان.
به گفته گوينده متن، وزارت كشاورزي اغلب زمين هاي فلسطيني را براي شهرك سازي مشخص مي كند، ابتدا وزارت مسكن طراحي و اجراي شهرك هاي صهيونيست نشين را به عهده مي گيرد سپس وزارت دفاع براي مبارزه با صاحبان اصلي زمين وارد عمل مي شود، اما هزينه اصلي برپايي اين شهرك هاي يهودي نشين به عهده سازمان جهاني صهيونيزم است!
گفتگوي تلويزيوني با صهيونيستها كينه توزي آنان را به خوبي نشان مي دهد:
«نام آنها بايد از اينجا محو شود، هيچ سازشي بين ما با آنها وجود ندارد. آنها همه قاتل اند! با تكيه بر تورات، عرب ها بايد از اينجا اخراج شوند.» گفتار فوق از زبان يكي از شهرك نشين هاي يهودي ارائه مي شود.
فيلم در ارائه تصوير واقعي از نظام صهيونيست ها تا حد زيادي موفق عمل كرده است. چون در سراسر فيلم هيچ يك از مصاحبه شوندگان صهيونيست صحبتي از صلح، همزيستي مسالمت آميز بين يهوديان و مسلمانان نمي كنند، با اين حال انتظار مي رفت سازندگان فيلم به نوعي آشكار تلاش ساير گروه هاي سياسي فلسطيني را نشان مي دادند.

نگاه
شبكه هاي خصوصي در پاكستان
001384.jpg
شبكه هاي  تلويزيوني  خصوصي  متعددي  در چند سال  اخير در پاكستان  آغاز به كار كرده اند كه  با ارايه  تازه ترين  اخبار و گزارش هاي  متنوع  درباره  تحولات داخلي  و خارجي  و همچنين  برنامه هاي  سرگرم كننده  مورد استقبال  بينندگان  اين كشور قرار گرفته اند.
در زمان  حاضر، افزون  بر تلويزيون  دولتي  پاكستان  «پي .تي .وي.»، ۵شبكه  تلويزيوني  خصوصي  با نام هاي  «ايندوس»، «اي .آر.واي»، «جيو»، «يوني » «كي .تي .وي» برنامه هاي  خود را از راه  ماهواره  پخش  مي كنند كه  به  دليل  برخي ملاحظات  درباره  صدور مجوز كانال هاي  خصوصي ، اين  شبكه ها همچنان  برنامه هاي خود را در پاكستان  تهيه  كرده، اما براي  پخش  در خارج  از  كشور اقدام مي كنند.
«مسعود خان» كارشناس  فناوري اطلاعات  مي گويد: پيشتر ماخواستار لغو ممنوعيت  شبكه هاي  بين المللي  از جمله  شبكه هاي  هندي  بوديم ، امابا راه اندازي  چندين  شبكه  خصوصي  در پاكستان ، ديگر مانند گذشته  فكرنمي كنيم .
وي  افزود: اكنون  ما از مسئولان  شركت هاي  كابلي  محلي  مي خواهيم  تمام شبكه هاي  پاكستاني  را كه  با تبليغات  منفي  خارجي  عليه  كشور ما مبارزه  مي كنند، براي  ما پخش  كنند.
بر پايه  آمار رسمي ، ۸۶۵ شركت  كابلي  تلويزيوني  در پاكستان  شبكه هاي گوناگوني  را براي  حدود دو ميليون  بيننده  در نقاط شهري  پاكستان  پخش  مي كنند.
ولي  گفته  مي شود اين  رقم  دقيق  نيست  و گزارش هاي  غيررسمي به  رقم  بيش از ۱۰۰۰ شركت  اشاره  مي كند.
وزارت  اطلاع رساني  پاكستان  در دستورالعملي  خطاب  به  اين  شركت ها تصريح كرده  است ، كه مي توانند برنامه هاي  مختلف  خبري ، تفريحي  و آموزشي  را پخش  كنندولي  اين  برنامه ها نبايد به  هيچ وجه  به  وحدت  ملي  صدمه  وارد كند.
در پي  اين  اقدام  دولت  پاكستان ، شركت هاي  تلويزيوني  كابلي  آغاز به  پخش ۴۹ كانال  خارجي  به  زبان هاي  مختلف  از جمله  انگليسي ، عربي ، چيني  و تركي كردند، ولي  به  نظر مي رسد هيچيك  از اين  كانالها نتوانستند مانند كانال هاي اردوزبان  مورد توجه  و استقبال  بينندگان  پاكستاني  قرار بگيرند.
حذف  شبكه هاي  تلويزيوني  هند از برنامه هاي  شركت هاي  كابلي پاكستان فقط باانگيزه هاي  سياسي  و فرهنگي  صورت  نگرفته  و به  نظر مي رسد ملاحظات  تجاري  نيزدر اين  ميان  نقش  قابل  توجهي  در توسعه  شبكه هاي  بومي داشته  است .
به باور يك كارمند شركت  تجاري  به  نام  «اسلم  محمود»، ممنوعيت كانالهاي  تلويزيوني  هند فقط براي  جلوگيري  از تبليغات  منفي  نيست  بلكه  اين موضوع  با درآمدهاي  هنگفت  آگهي هاي  تجاري  نيز مرتبط بوده  است .
از آنجا كه  عوايد آگهي هاي  كسب  شده  از پاكستان  به  جيب  دارندگان  كانالهاي  هندي سرازير مي شد، ادامه  فعاليت  كانالهاي  خصوصي  پاكستان  با مشكل  روبرو شده بود.

آن سوي مرزها
۳۲۰ ميليون  ساعت  برنامه  راديويي
001386.jpg
افزايش  استفاده  از رايانه ها، شبكه  اينترنت  و تلفن  سبب  شده  كه  حجم اطلاعات  توليدي  و مصرفي  انسانها به  شدت  افزايش  پيدا كند.
به  گزارش  سايت  اينترنتي بي بي سي نيوز، محققان  آمريكايي  بر اساس  يك مطالعه  جديد تخمين  مي زنند كه  سالانه  به  طور ميانگين  به  ازاي  هر انسان ساكن  در كره  زمين ، ۸۰۰ مگابايت  اطلاعات  در جهان  توليد مي شود.
در اين  مطالعه  همچنين  مشخص  شده  است  كه  اطلاعات  ذخيره  شده  روي  كاغذ،فيلم ، ديسكهاي  نوري  و ديسكهاي  مغناطيسي  از سال  ۱۹۹۹ تاكنون  دو برابر شده است .
اين  بدان  معناست  كه  كاغذ همچنان  به  عنوان  يكي  از منابع  مهم  ذخيره اطلاعات  محسوب  مي شود، به  طوري  كه  حجم  اطلاعات  ذخيره  شده  در كتابها، مجله هاو ساير مكتوبات  در سه  سال  گذشته  به  ميزان  ۴۳ درصد افزايش  پيدا كرده  است .
محققان  دانشگاه  «بركلي» در كاليفرنيا اولين  بار در سال  ۱۹۹۹ مطالعه اي در مورد ميزان  توليد و نحوه  ذخيره سازي  اطلاعات  در جهان  انجام  دادند.
مطالعه  اخير همين  محققان  نشان  مي دهد كه  از آن زمان  تاكنون  حجم  اطلاعات توليدي  هر سال  در مقايسه  با سال  قبل  به  ميزان  ۳۰ درصد افزايش  پيدا كرده است .
به  گفته  محققان ، تنها در سال  ۲۰۰۲، پنج  «اگزابايت» اطلاعات جديد در جهان  توليد شده  كه  روي  كاغذ، فيلم  و ديسكهاي  مغناطيسي  و نوري ذخيره  شده  است .
علاوه  بر اين ، حجم  بسيار زيادي  از اطلاعات  نيز به  طور مداوم  درون مجراهاي  الكترونيكي  از قبيل  تلفن ، راديو، تلويزيون  و شبكه  اينترنت  جاري است .
در سال  ۲۰۰۲ در حدود ۱۸ اگزابايت  اطلاعات  جديد درون  مجراهاي الكترونيكي  جاري  شد كه  ۹۸ درصد از اين  حجم  اطلاعات ، مربوط به  تماسهاي تلفني  ميان  افراد بوده  است .
در اين  مطالعه  مشخص  شد بيشتر اطلاعاتي  كه  از طريق  راديو و تلويزيون جابه جا مي شوند، اطلاعات  جديدي  نيستند و قبلا در جاي  ديگر توليد شده اند.
از ۳۲۰ ميليون  ساعت  برنامه  راديويي  كه  در سال  ۲۰۰۳ در جهان  پخش  شد،تنها ۷۰ ميليون  ساعت  برنامه  زنده  بوده  و مابقي  قبلا از پخش ، توليد و ضبط شده  است .
اين  رقم  در مورد تلويزيون ، ۳۱ ميليون  ساعت  برنامه  زنده  در برابر ۱۲۳ميليون  ساعت  برنامه  پخش  شده  است .

جهان
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |