پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۰
توليد تخم مرغ،گوشت قرمز و سفيد افزايش يافت
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي از افزايش توليد تخم مرغ ، گوشت قرمز و سفيد در كشور خبر داد.
000826.jpg
سيدكاظم طباطبايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در هفت ماه نخست امسال ۳۶۷ هزار تن تخم مرغ در كشور توليد شد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد رشد داشته است.
وي پيش بيني كرد: ميزان توليد تخم مرغ در سال جاري با بيش از ۱۰ درصد افزايش نسبت به سال گذشته به ۶۲۰ هزار تن برسد.به گفته وي، ظرفيت نصب شده مرغداري هاي كشور در بخش توليد تخم مرغ ۸۰۰ هزار تن در سال است، اما به دليل پايين بودن مصرف سرانه، بخشي از ظرفيت اين واحدها راكد مانده است.وي با بيان آنكه سرانه جهاني مصرف تخم مرغ ۱۸۰ عدد است، اظهار اميدواري كرد كه با افزايش مصرف سرانه تخم مرغ در ايران از ۱۳۰ عدد كنوني، بتوان از ظرفيت راكد واحدهاي مرغداري بهره وري بيشتري به عمل آورد.
طباطبايي در خصوص توليد گوشت مرغ در ايران گفت: در همين مدت توليد گوشت مرغ در كشور با ۲۱ درصد افزايش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۶۰۵ هزار تن رسيد.وي با پيش بيني توليد يك ميليون و ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تا پايان سال جاري ، اظهار داشت: با تحقق اين ميزان توليد، مصرف سرانه گوشت مرغ از ۳۷/۱۴ كيلوگرم در سال گذشته به ۱۶ كيلوگرم در سال جاري افزايش خواهد يافت.معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي همچنين از افزايش پنج درصدي توليد گوشت قرمز تا پايان امسال خبر داد.وي افزود: ۷۴۰ هزار تن گوشت قرمز سال گذشته در كشور توليد شد كه اين ميزان در سال جاري به ۷۸۰ هزار تن افزايش خواهد يافت.به گفته وي، اين ميزان نزديك به ۹۷ درصد گوشت قرمز مورد نياز كشور را تأمين مي كند و حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تن گوشت قرمز نيز با مجوز سازمان دامپزشكي از كشورهاي مورد تأييد اين سازمان، وارد خواهد شد.
قيمت گوشت قرمز در ماههاي اخير ثابت و قيمت مرغ و تخم مرغ روند افزايشي داشته است.

بچه هاي شيفته خريد چيپس و كيك و شكلا ت
000846.jpg
به شيريني فروشي مي رويد، كمي به شيريني ها نگاه مي كنيد و بعد براي فرزندتان سفارش كيك مي دهيد؛ حتي در مقياسي كوچك تر، انواع كيك ها با طعم هاي گوناگون توسط كارخانجات مختلف روانه بازار مي شوند كه همه آنها عنوان >كيكي براي بچه ها< را يدك مي كشند.خيلي ها مي گويند چه كاري بچه گانه تر از خريد آنها! در حاليكه خانواده ها همه گاه مبالغ زيادي صرف خريد كيك، خصوصاً در جشن ها و ميهماني ها مي كنند، ولي آگاه نيستند كه اين خوراكيها نه تنها سرشار از قند و چربي بي فايده اند، بلكه ارزشي از لحاظ مواد مغذي نيز دربر ندارند؛ اما اين امر تنها به كيك و شكلا ت محدود نمي شود؛ بچه ها معمولا ً با پول توجيبي شان به خريد دائمي چيپس و نوشابه دست مي زنند و مصرف آن را يك>بايد< قلمداد مي كنند. لا زم است والدين دقت بيشتري پيرامون تغذيه كودكانشان، خصوصاً غذاها و تنقلا تي كه مخصوص بچه ها ساخته مي شود و آغشته به شكلا ت است، به كاربندند تا دست كم فرزندشان از رشد مطلوب و توان لا زم براي رويارويي با زندگي پر دغدغه آينده بهره مند شود.
هم اكنون رئيس مركز استانداردهاي غذايي بريتانيا اعلا م كرده است براي نخستين بار پس از گذشت يك قرن اميد به زندگي در اين ناحيه افول كرده و اين تنها به دليل چاقي بيش از حد كودكان - كه ممكن است چندان آشكار هم نباشد - حاصل شده. اين مركز هشدار داده مصرف بي رويه شيريني و شكلا ت و چيپس در بلند مدت تأثير بسيار منفي بر كودكان مي گذارد و خانواده ها بايد مصرف اين محصولا ت را كنترل كنند.
كودكان ما چگونه و بر چه مبنايي آموخته اند به جاي استفاده از مواد سالم به غذاهاي آماده، سريع، خوراكيهاي نه چندان پرفايده اي نظير چيپس و نوشيدنيهاي گازدار پناه ببرند و به جاي خوردن گوشت ماهي، سبزيها و ميوه، هزينه هاي بسياري را صرف خريد اين دست مواد بي حاصل كنند كه جزيي ترين پيامد آن، كاهش توان كار آنان است. اين در حالي است كه كودكان ما نمي توانند زندگي بدون بستني، سس و صدها خوراكي به ظاهر لذتبخش را تصور كنند.
در قبال اين امر، به ندرت بزرگسالا ن در انديشه تهيه برنامه غذايي مجزايي براي كودكان خود بر مي آيند و اين در شرايطي شكل مي پذيرد كه كودكان امروز، بانيان خانواده هاي فردا، براي گذران زندگي سالم و پرنشاط به تغذيه اي سودمند نياز دارند كه موجبات پرورش اندام آنها را در دستيابي مناسب فراهم آورد و غالباً غذايي كه آنها در كنار والدين صرف مي كنند، تمام نيازهاي بدن در حال رشدشان را برآورده نمي سازد، قطعاً زمان آن فرا رسيده تا با محدود كردن سليقه هاي غذايي كودكان و آزاديخواهي هاي بيش از حد آنان، كمي سيب زميني سرخ كرده و چيپس، پيتزا، كيك و... را از رژيم غذايي خانواده حذف كنيد و به جاي پرداختن ارقام گزاف بابت آنها، مبلغي اندك را صرف خريد خوراكيهايي سالم تر كنيد.
به هر روي اگرچه خوردن اين قبيل مواد ممكن است در ابتدا براي بچه ها خوشايند و لذتبخش باشد اما احتمالا ً رويارويي با ثمرات ناگوار آن در آينده، برايشان دردسرساز خواهد شد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |