خارج شدن ۵۵۰ اتوبوس و ميني بوس از خطوط حمل ونقل شهري نتيجه اي جز بر جاي ماندن ۵۰۰ هزار مسافر درون شهري نخواهد داشت
هيچكس نگفت كه بازنده اصلي مسابقه فوتبال بين تيم هاي استقلال و پرسپوليس، شركت واحداتوبوسراني تهران بود.كسي جرات نكرد كه بگويد شركت واحد اتوبوسراني تنها بازنده مسابقه نيمه تمام ايران و كره شمالي بود.
نابودي و تخريب ۵۵۰ واحد اتوبوس و ميني بوس دردو مسابقه ورزشي با فاصله يك ماه از هم آنهم توسط تماشاگران، گلي بود كه در ميان دروازه فرهنگ و اخلاق ورزشي فوتبال دوستان تهراني كاشته شد.
اتوبوسهاي بيچاره
ماجرا از اين قرار بود كه ۲۵ مهر ماه سال جاري پس از پايان مسابقه بين دو تيم رقيب كهنه كار فوتبال يعني پرسپوليس و استقلال كه به برتري دو بر يك استقلال انجاميد، تماشاگران هيجان زده با ميزان حساسيت بالا نسبت به دو رنگ قرمزو آبي جهت تخليه شادي خود به جان اتوبوس ها و ميني بوس هايي افتادند كه در راستاي زيباسازي ناوگان حمل ونقل شهري كمربندي آبي و يا قرمز به دور خود كشيده بودند.
۲۵۰ واحد اتوبوس شيك و ژيگول كه رنگ بعضي از آنها هنوز خشك هم نشده بود در عرض چند دقيقه به تلي از آهن پاره و شيشه خورده تبديل شد.
اما ماجرا به همين جاختم نشد يك ماه بعد در ۲۱ آبان در بازي نيمه تمام ايران و كره شمالي اين بار برخي از تماشاگران فقط در داخل زمين حادثه نيافريدند. خارج از استاديوم ۳۰۰ دستگاه ميني بوس و اتوبوس چنان در ميان طوفان شور جواني! مچاله شدند كه براي ناظراني كه از آنجا عبور مي كردند صحنه جنگ را تداعي مي كرد.
اتوبوس نداريم
خبر اين دو حادثه كه در هياهوي نتيجه بازي كاملا در حاشيه قرار گرفته بود، زماني بر سر زبان ها افتاد كه مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني از توقف خدمات رساني ميني بوس ها و اتوبوس ها به تماشاگران مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادي خبر داد.
صرافين مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني تهران خسارات وارده به چنين حجم ناوگاني را در سال هاي گذشته بي سابقه عنوان كرده مي گويد: از ۷۰۹ دستگاه اتوبوس و ۹۰۰ دستگاه ميني بوس هايي كه براي جابجايي تماشاگران به محل برگزاري مسابقه اعزام شد، ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه ميني بوس كاملا آسيب ديده و از خطوط ناوگان حمل ونقل شهري خارج شدند.
به گفته وي اين حجم دستگاه معادل دو سوم ناوگان اتوبوسراني اصفهان، يك دوم ناوگان اتوبوسراني مشهد و معادل ناوگان اتوبوسراني كرج است كه از مقايسه اين ميزان حجم مي توان به ميزان خسارات وارده به سيستم حمل ونقل شهري تهران پي برد.
صرافين با بيان اينكه زيان عمده اين خسارات متوجه شهروندان تهراني است مي گويد: خارج شدن ۵۵۰ اتوبوس و ميني بوس از خطوط حمل ونقل شهري نتيجه اي جز بر جاي ماندن ۵۰۰ هزار مسافر درون شهر نخواهد داشت.
با اين اوصاف از اين پس صف هاي طويل اتوبوس و ميني بوس در تهران كش آمده و كار و بار خودروهاي تاكسي و سوراي سكه تر خواهد شد.
وقتي از مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني، ميزان خسارت نقدي تخريب اين دستگاه ها را مي پرسيم مي گويد: ناوگان اتوبوسراني فقط ۲۵ درصد قيمت واقعي جابجايي مسافر درون شهري را دريافت مي كند. در فقدان ۵۵۰ دستگاه اتوبوس، ۵۰۰ هزار شهروند ناچارند روزانه به طور متوسط ۱۰۰ تومان هزينه حمل و نقل صرف كنند كه در مجموع حدود ۵۰۰ ميليون تومان هزينه اضافي به شهروندان تحميل مي شود.
۱۰۰ ميليون
وقتي سازمان مصدوم اتوبوسراني تصميم گرفت كه ديگر به تماشاگران فوتبال سرويس حمل و نقل ندهد عمق گله مندي سازمان از دست اندركاران فوتبال نمايان شد. به گفته صرافين خسارت وارده به شركت واحد ۱۰۰ ميليون تومان يعني دوبرابر عايدي فروش بليط مسابقه بوده است.
وقتي شركت واحد از برگزاركنندگان مسابقه بهاي خسارات وارده را مطالبه كرد هيچ توجهي از سوي مسئولين ذي ربط نشده و مطالبات بي پاسخ ماند.
شركت واحد هم اعلام كرد كه ديگر اتوبوس به ورزشگاه آزادي نمي فرستيم.
صرافين معتقد است: وقتي رفتار برخي از تماشاگران مسابقه براي مسئولان فدراسيون كاملا شناخته شده است ضرورتي نداشت كه چنين مسابقه اي كه عايدي آن فقط ۵۰ ميليون تومان بود با تماشاچي برگزار شود.
به گفته وي تعداد زيادي از دستگاه هاي اوراق شده تحت مالكيت شخصي رانندگان وزير نظر شركت واحد قرار داشتند و ما با دست خالي در برابر مطالبه خسارات صدها راننده اي قرار گرفتيم كه هيچكس مسئوليت آن را برعهده نمي گيرد.
وي تاكيد مي كند: مسئولان برگزاري مسابقه و متوليان حفظ امنيت مسابقه نسبت به ابعاد اين مساله بي توجه هستند.
به اعتقاد وي نه تنها تماشاگران فوتبال بلكه كساني كه به جاي برگزاري مسابقه صرفاً به فكر ترتيب دادن يك >شو« بودند بايد از اين اتفاق شرمنده باشند.
بازنده اصلي
اگر به ورزش فوتبال بي علاقه باشي و هرگز در عمرت يك مسابقه را تا آخر تماشا نكرده باشي، اگر تيم هاي باشگاهي و اعضاي تيم ملي كشورت را نشناسي و حتي يك مجله ورزشي را هم نخوانده باشي، ديدن گله گله تماشاگراني كه پرچم يا شيپور بدست تا كمر از پنجره هاي ميني بوس ها بيرون آمده و شهر را براي تماشاي مسابقه فوتبال خبر مي كنند ترا به وجد مي آورد.
اينكه مي بيني جوانان شهر هنوز بهانه اي براي خنديدن دارند و سختي زندگي در كلان شهر تهران هنوز شور جواني را از آنان نگرفته است دوست داري بداني فوتبال چيست و جذابيت آن از كجاست؟
اما كافي است روز بازي استقلال و پرسپوليس سري به حوالي استاديوم آزادي مي زدي تا ببيني شور جواني چگونه در زواياي پنهان وجود تماشاگران فوتبال به جنون بدل شده است. آنوقت است كه تازه مي فهمي بازنده اصلي اين مسابقه نه شركت واحد اتوبوسراني بلكه اخلاق ورزشي ورزش دوستان كشور ما است.