شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۲ - Nov 22, 2003
تجمع مالباختگان پروژه مجتمع اركيده در خيابان فداييان اسلام تهران
گروه اجتماعي:شماري  از مالباختگان  پروژه  مجتمع  مسكوني  اركيده ، بعدازظهر پنجشنبه ، در خيابان  فداييان  اسلام  تهران ، تجمع  كردند.
شركت كنندگان  در اين  تجمع  گفتند كه  شركت  چهارصفه  با همكاري  تعدادي  بنگاه  معاملات  مسكن ، در طرح  مجتمع  اركيده ، آنان  را فريب  داده  است .بنا به  گفته  مالباختگان ، قرار بود مجتمع  اركيده  براساس  كدهاي  اعلام شده  براي  ۱۲۰۰ نفر ساخته  شود اما هر واحد آن بدون  اطلاع  افراد اصلي  به  چهار نفر ديگر نيز پيش  فروش  شده  است .آنان  همچنين  گفتند كه  از چند سال  پيش  تاكنون  مبالغي  از ۱۵ تا ۵۰ميليون  ريال  به  پيمانكاران  داده اند، ولي  از آپارتمانهاي  وعده  داده  شده  به  آنها، خبري  نيست .
به دنبال  طرح  موضوع  پروژه  مجتمع  مسكوني  اركيده ، معاون  دادستان  شهرري اعلام  كرد كه  با توجه  به  حجم  شكايات  صورت  گرفته  پيرامون  مجتمع  مسكوني اركيده  شهرري ، دادسراي  عمومي  و انقلاب  اين  شهر، شعبه  دوم  خود را بصورت ويژه  براي  رسيدگي  به  اين  پرونده  اختصاص  داده  است . در همين زمينه فرماندارشهرستان  ري  روز جمعه  گفت : كلاهبرداران  مجتمع  مسكوني  اركيده براي  رسيدن  به  اهداف  خود پشت  سرمردم  سنگرگرفته اند و مي خواهند از آب  گل آلود ماهي  بگيرند.محمدرضا آذرنيا درپايان  جلسه  شوراي  تامين  شهرستان  ري ، به  خبرنگار ايرنا اظهار داشت : تحقيقات  انجام  شده  حاكي  ازاين  است  كه  كلاهبرداران  اين پروژه  براي  منحرف  كردن  اصل  موضوع  و جلوگيري  از طي  شدن  مراحل  قانوني  شكايت مردم ، برخي  از افراد آگاه  و ناآگاه  را تحريك  به  تجمع  غيرقانوني  مي كنند.وي  افزود: مالباختگان  بايد هوشيار باشند تا آب  به  آسياب  كلاهبرداران  ريخته  نشود، زيرا آنان  با هوچي گري ، جوسازي  و تحريك  مالباختگان  به برگزاري  تجمع  و ايجاد اغتشاش ، سعي  دارند اذهان  عمومي  را منحرف  و مسئولان را به  اتخاذ تصميم  عجولانه  وادار كنند.

يادداشت سياسي
صف بندي تازه
تحولات دو روز اخير در رابطه با ايران گوياي شكل گيري صف بندي جهاني تازه اي حول مسائل ايران است.
مورد اول ديروز در جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي رخ داد. در اين جلسه گروه آمريكا، ژاپن، استراليا و كانادا در برابر گروه اروپا، روسيه و غيرمتعهدها صف آرايي كردند. تا اينجاي كار ادامه همان روالي بود كه در هفته هاي اخير وجود داشت اما نكته بديع اين صف بندي اين بود كه گروه دوم مفتون نيرنگ حقوقي آمريكايي ها نشد. آمريكايي ها ديروز با كوتاه آمدن ظاهري از طرح اوليه خود براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، بر مبناي گزارش شوراي حكام از
اعضاي شوراي حكام خواستند با استفاده از لفظ حقوقي non-compliance
(يا عدم مراعات مفاد NPT) زمينه ارجاع پرونده را فراهم كنند. اما پس از آنكه با مقاومت اروپايي ها و پيشنهاد آنها براي جايگزيني اين واژه با واژه breaching روبرو شدند با تعويق تصميم گيري درباره ايران موافقت كردند. واژه اخير اگرچه به لحاظ مفهومي تفاوتي با non-compliance ندارد اما از آنجا كه در معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي به آن اشاره نشده است، فاقد بار حقوقي مشخص است.
دومين مورد صف بندي آمريكا و اروپا در مورد قطعنامه اي كه كانادا سه روز پيش درباره وضع حقوق بشر در ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه كرد، رخ داد. اروپايي ها در سالهاي گذشته در زمينه مباحث حقوق بشر پا به پاي آمريكا و حتي گاهي جلوتر از اين كشور حركت مي كردند. سال گذشته نيزكه براي نخستين بار كميته حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه عليه ايران رأي مثبت نداد، اروپا با اين اقدام همگامي نداشت وپس از آن نيز اروپايي ها دست كم دو بار در قالب بيانيه هاي رسمي لوكزامبورگ و وين ايران را به نقض حقوق بشر متهم كردند و پايبندي ايران به اين موضوع را شرط گسترش روابط تجاري خواندند. اما در دو روز اخير برخلاف انتظار كانادا اروپايي ها از قطعنامه پيشنهادي اين كشور فاصله گرفتند. اهميت اين موضوع اين است كه ديگر نمي توان صف آرايي اروپا و آمريكا در زمينه مسائل هسته اي ايران را حادثه اي تصادفي و مجزا به شمار آورد، بلكه تهران مي تواند اميدوار باشد كه آمريكا علاوه به پرونده هاي هسته اي و حقوق بشر در دو پرونده ديگر عليه ايران يعني اتهام تروريسم و كارشكني در مذاكرات خاورميانه نيز ناكام بماند.

ديدگاه هاي يك مفتي مصري درباره طلاق اينترنتي
يك مفتي مصري، طلاق از طريق اينترنت و تلفن همراه را جايزه دانست.
به گزارش «شبكه خبر دانشجو»، به نقل از سايت المحيط اليوم، دكتر ميري عبدالرئوف استاد فقه تطبيقي در دانشگاه الزهرا، فتوا داد كه طلاق از طريق ايميل و تلفن همراه جايزه است به شرطي كه مرد به چنين طلاقي اعتراف كند.
اين مفتي مصري در فتواي خود آورده است: زماني كه تداوم زندگي زناشويي غيرممكن شد، در اين صورت اسلام طلاق را مباح مي داند.
وي افزوده است: هيچ اختلافي بين فقها در اين كه طلاق با اقرار زوج ثابت مي شود، نيست اما اگر زوج، وقوع طلاق را منكر شد زوجيت به قوت خود همچنان باقي است.

پيش بيني كاهش شديد دما و بارش در سراسر كشور
سرماي زمستاني فردا از راه مي رسد
سازمان  هواشناسي  پيش بيني  كرد از روز يكشنبه  دماي  هواي  سراسر كشوربويژه  در استانهاي  شمالي  و دامنه هاي  زاگرس  كاهش  يابد.
به  گزارش  اين  سازمان  بررسي  نقشه هاي  پيش يابي  نشان دهنده  حركت  سريع  واستقرار سامانه  پرفشاري  است  كه  با ناوه  عميقي  كه  از عرضهاي  شمالي  تاكشورمان  كشيده  شده  در دو روز آينده  همراه  است.
 بنابراين  گزارش  با تقويت  جريانات  شمالي  بر روي  سواحل  جنوبي  خزر بارش شديد، كاهش  دما و وزش  باد در سواحل  جنوبي  درياي  خزر و شمال  شرق  كشوردر دو روز  آينده  پيش  بيني  مي شود.
در روزهاي  يكشنبه  و دوشنبه  در سرتاسر كشور و بويژه  در نوار شمالي  ودامنه هاي  زاگرس  شاهد كاهش  دما خواهيم  بود. همچنين  از روز سه شنبه  مجدداً كشورمان  از سمت  جنوب  غرب  و غرب  تحت  تأثير سامانه  جنوبي  قرار خواهد گرفت .

تشديد مشكل ازدواج دختران تحصيلكرده در ۱۰ سال آينده
گروه اجتماعي:مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: اگر بي برنامگي در امر ازدواج، جامعه را اكنون با مازاد ۷۹۰ هزار دختر در سن ازدواج مواجه كرده، در ۱۰ سال آينده ما با كمبود ۶ ميليون داماد روبه رو خواهيم بود.
دكتر معتمدي، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: چنانچه برنامه ريزي در وضعيت، تعادل جمعيت و سواد جامعه ايجاد نشود، در ۱۵ سال آينده اين تعادل به نحوي به هم ريخته مي شود كه در آن زمان ارزش يك مرد تحصيلكرده برابر ۱۵ زن تحصيلكرده خواهد بود؛ كما اين كه در حال حاضر نيز در برابر ۱۰ مرد تحصيلكرده تنها يك زن تحصيلكرده در برخي پستهاي مديريتي جامعه قرار مي گيرد.
وي با اشاره به رشد ازدواج موقت در جامعه، دشواري ازدواج دائم براي افراد را از دلايل روي آوري آنها بخصوص مجردين به ازدواج موقت بيان و اظهار كرد: تغيير فرهنگي ايجاد شده مبني بر افزايش تمايل دختران به تحصيلات عالي به عنوان وسيله اي براي استقلال خواهي و خروج از منزل، سبب حضور بي ضابطه دختران در اين عرصه شده و در نتيجه، بسته شدن راه ورود پسران به دانشگاهها تعادل موجود در جامعه را بر هم زده و آن را با بحران ازدواج مواجه كرده است.
وي با بيان اين كه در شرايط فعلي جامعه، دختران بدليل تمايل به خروج از منزل و استقلال طلبي اغلب راهي جز ورود به دانشگاه ندارند، افزود: در اين شرايط، عدم برنامه ريزي در پذيرش دانشگاهها، امكان اشتغال و كسب فاكتورهاي متعدد ازدواج را از پسران سلب و روابط اجتماعي را دگرگون كرده است.
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي ادامه داد: بنابراين كمبود حدود ۸۰۰ هزار داماد مي تواند به معناي فراهم نشدن شرايط «دامادي» براي پسران باشد.
وي با تأكيد بر اين كه ازدواج موقت نيز در جوامعي روي مي دهد كه امكان ازدواج دائم در آنها وجود نداشته باشد، روي دادن اين نوع ازدواج را در بين مجردان، طبيعي دانست و گفت: ازدواج موقت در بين متأهلين اصولا با دو انگيزه لذت جويي يا به عنوان ابزاري براي برآوردن كمبودهاي جنسي در بعضي زندگيهاي زناشويي صورت مي گيرد اما در هر صورت، ازدواج موقتي كه بدون نياز و اطلاع همسر اول از سوي مردان صورت مي گيرد از مصاديق مهم فروپاشي و نابساماني خانواده است.
معتمدي با بررسي علل روي آوري زنان به ازدواج موقت افزود: علت اصلي روي آوري زنان به ازدواج موقت بيش از برآوردن نيازهاي جنسي، بدليل نداشتن سرپرست و حمايتهاي اجتماعي مناسب است؛ يعني اگر دولت توانايي فراهم كردن امكانات اجتماعي و ازدواج مناسب براي زنان بيوه، مطلقه و همسر فوت شده را داشته باشد، در آن صورت اين زنان زندگي مستقل را به موقت ترجيح مي دهند.
وي علت اصلي تمايل افراد مجرد به ازدواج موقت را سخت  شدن شرايط ازدواج دائم خواند و گفت: كاهش انگيزه پسران براي تحصيل و اشتغال، دشواري و سختگيري خانواده ها در ازدواج، جاذبه رقابت با دختران تحصيلكرده را از پسران سلب كرده و در نتيجه شرايط و فاكتورهاي مناسب و آمادگي ازدواج براي آنها ايجاد نمي شود.
به گفته مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي، ۲۰ سال پيش هشدار مسئولان مبني بر مواجه شدن جامعه با موج عظيم جوانان بيكار، فاقد مسكن و امكان ازدواج در شرايط افزايش جمعيت مطرح شد اما با بي توجهي، روبه رو شده و اكنون شاهد خيل عظيم اين جوانان هستيم.
وي هشدار داد: در اين شرايط در صورتي كه به برقراري تعادل جمعيتي و بخصوص تحصيل ميان دختران و پسران توجه نشود، در ۲۰ سال آينده جامعه شاهد موج كلان دختران تحصيلكرده اي خواهد بود كه همترازي براي ازدواج پيدا نكرده و در اين شرايط با رشد آسيبهاي اجتماعي مواجه خواهيم بود.
معتمدي با بيان ضرورت ترسيم وضعيت ۲۰ سال آينده كشور از سوي برنامه ريزان و مسئولان خاطرنشان كرد: بايد ترسيمي از تعداد دختران و پسران، جوانان آماده به ازدواج، وضعيت اشتغال و تحصيل آنها در آينده كشور را وضع كرده و به آمادگي پسران براي ازدواج بهاي بيشتري داده شود؛ اين درحاليست كه متاسفانه جامعه همواره در اين زمينه موجي حركت كرده و به همين دليل حساب و كتاب كار از دستمان خارج شده است.
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اين كه يكي از عوامل رشد ازدواج موقت در جامعه نيز برهم زدن اين تعادل است، گفت: بخش اعظم ازدواج موقت مردان به دليل لذت جويي است؛ چرا كه همان كساني كه امر ازدواج دائم را تحت الشعاع قرار داده اند، ابزارهاي ازدواج موقت را نيز فراهم كرده اند. وي ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر دامنه ازدواجهاي موقت به قدري گسترده شده است كه به صورت علني ثبت شده؛ حتي در مقابل همسر اول صورت مي گيرد؛ در اين شرايط همسر اول نيز در مقابل اين امر نمي تواند مقاومت كند؛ چرا كه طلاق به عنوان يكي از بهترين راههاي نجات، او را از تنها سرپناهش محروم خواهد كرد.
معتمدي با اشاره به اين كه درحال حاضر برخي ازدواجهاي موقت در جامعه به دليل هوسراني صورت مي گيرد، گفت: عامل اصلي نابسامانيهاي خانواده ها در جامعه، نگاه لذت جويانه به روابط زن و مرد است؛ چرا كه اگر مردي بر اساس لذت ، ازدواج موقت ديگري مي كند، همسر خود را تحقير كرده، موجبات افسردگي، نابساماني و تشويق او به خروج از خانه را فراهم و در نتيجه جامعه را با رشد طلاق مواجه مي كند.
وي با تأكيد بر اين كه ازدواج موقت همچنين نقش بسياري در تاخير ازدواج مردان مجرد جامعه خواهد داشت، اظهار كرد: در هر صورت، بخشي از افراد جامعه شامل مردان متاهل داراي مشكلات زناشويي ـ با رضايت و اجازه همسر ـ و مردان مجردي كه به هيچ وجه شرايط و امكان ازدواج براي آنها مهيا نيست، نيازمند ازدواج موقت خواهند شد؛ اما متاسفانه اكنون شاهديم كه ترس جامعه از انجام اين ازدواج ريخته شده و آمار رشد
۱۳ درصدي ازدواج موقت نيز ترسيم كننده شرايطي قطعي نيست؛ چه بسا آمار، بيش از ميزان ذكر شده باشد؛ چرا كه درصد زيادي از ازدواجهاي موقت پنهاني صورت مي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |