يكشنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳ - Nov 23, 2003
طرح  توانمندسازي  زنان  سرپرست  خانوار در كميته  ويژه مجلس  بررسي  مي شود
گروه اجتماعي:طرح  توانمندسازي  زنان  سرپرست  خانوار فردا دوشنبه  در كميته  ويژه  كميسيون  اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي  بررسي  مي شود.
نايب  رئيس  فراكسيون  زنان  در مجلس  شوراي  اسلامي  به  ايرنا گفت : به رغم  وجود مواد متعدد در قانون  اساسي  جمهوري اسلامي ايران ، تاكنون  درمورد زنان  سرپرست  خانوار هيچ  قانون  موضوعه اي  وجود نداشته است .
اكرم  مصوري  منش  افزود: قانوني  در خصوص  زنان  تحت  پوشش  بهزيستي  وجوددارد كه  براساس  آمارهاي  موجود بهزيستي  در سال ۷۵ يك ميليون  و ۳۰۰ هزارنفر زن  سرپرست  خانوار تحت  پوشش  اين  سازمان  بوده اند كه  قطعا تا سال  ۸۲تقريبا ۲ ميليون  نفر شده اند.
وي  خاطرنشان  كرد: در مورد بقيه  زنان  تحت  سرپرستي  نهادهاي  غيردولتي ، قانوني  وجود ندارد و نهادهاي  غيردولتي  طبق  آيين  نامه هاي  داخلي  سازمان مربوطه  خدماتي  را به  اين  زنان  ارائه  مي دهند.
مصوري منش ، هدف  از اين  طرح  را توانمندكردن  زنان  از نظر شغل  و حرفه و اسكان  موقت  آنان  تا زمان  بي نياز شدن  ذكر كرد و گفت :اين  زنان  پس  از اين كه  از نظر شغل  و درآمد خودكفا شدند از چرخه  توانمندسازي  خارج  مي شوندو گروه  ديگري  از زنان  نيازمند جايگزين  آنان  مي شود.
نايب  رئيس  فراكسيون  زنان  در مجلس  شوراي  اسلامي اظهارداشت :اين  طرح  دردرون  لايحه  وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي  است  كه  در مجلس  شوراي  اسلامي در حال بررسي  است .
وي  افزود: به  محض  اينكه  اين  لايحه  اجرا شود،طرح  توانمندسازي  زنان خانوار نيز به  مرحله  اجرا درمي آيد و زنان  سرپرست  خانوار هم  در پناه  قانون ، حمايت  مي شوند.

كميته امداد كمكهاي مردمي عيد فطر را دريافت مي كنند
گروه اجتماعي:همزمان با عيد سعيد فطر، كميته امداد امام خميني(ره) با داير كردن پايگاههاي ويژه كمك به آزادي زندانيان نيازمند، آماده دريافت كمكهاي مردم خير و نوعدوست در سراسر ايران اسلامي است.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد، اين پايگاهها در شهرهاي مختلف از ساعت ۱۰ صبح روز عيد سعيد فطر مستقر و كمكهاي مردمي را جمع آوري مي كنند.
براساس اين گزارش در تهران دو پايگاه در حسينيه ارشاد و تالار بزرگ كشور آماده دريافت كمكهاي شهروندان تهراني است.
به منظور مشاركت هر چه بيشتر مردم متدين كشور در كمك به آزادي زندانيان نيازمند، علاوه بر پايگاههاي كميته امداد، شماره حساب ۶۰۶۰ بانك ملي ايران، شعبه پيام انقلاب اسلامي، قابل واريز در تمامي شعب نيز به اين امر اختصاص يافته است.
كميته امداد امام از ابتداي ماه مبارك رمضان تاكنون، حدود هشت هزار و ۴۰۰ زنداني نيازمند را با بهره گيري از اعتبارات دولتي و كمكهاي مردمي آزاد كرده است.

حقايق عملكرد دستگاه قضايي در مورد مطبوعات با گذشت زمان روشن مي شود
گروه اجتماعي: رئيس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي كه مسئول رسيدگي به پرونده هاي مطبوعاتي است گفت: گذشت زمان بسياري از حقايق را درباره عملكرد گذشته دستگاه قضايي در برخورد با مطبوعات روشن خواهد كرد. اين برخوردها در آن برهه زماني صرف نظر از پاره اي ايرادات كه به سليقه افراد برمي گردد، به عنوان يك سند افتخارآميز در صفحه تاريخ ماندگار خواهد شد.وي افزود: در حال حاضر بيش از ۵۰۰ پرونده مطبوعاتي (پرونده شكايت) در انتظار تشكيل جلسه دادرسي است و اگر اعضاي هيأت منصفه اعلام آمادگي كنند، دادگستري آماده برگزاري جلسات متعدد در طول هفته هست. در اين زمينه رئيس دادگستري استان تهران نيز تاكيد دارد كه رسيدگي به پرونده هاي مطبوعاتي در اسرع وقت صورت گيرد.
قاضي اسلامي از اعضاي غايب هيأت منصفه دعوت كرد كه با توجه به سوگند ياد شده در بدو كار، با حضور به موقع خود، دادگاه را ياري دهند.

بنياد هيچ نقشي در ترويج خريد و فروش كليه ندارد
گروه اجتماعي: مشاور بنياد امور بيماريهاي خاص اعتقاد دارد: خريد و فروش كليه در خارج از بنياد و ميان دهنده و گيرنده كليه و با رضايت طرفين صورت مي گيرد لذا بنياد هيچ نقشي در خريد و فروش كليه ندارد.
دكتر سيداحمد شفيعي جندقي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه بخش عمده درمان بيماران كليوي بر عهده مركز مديريت پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت است، اظهار داشت: درمان اين بيماران از طريق اعتبارات دولتي و وزارت بهداشت انجام مي شود كه كمك بنياد به اين بيماران از طريق تجهيز مراكز درماني كه به دياليز بيماران كليوي مي پردازند صورت مي گيرد، لذا بنياد امور بيماريهاي خاص علاوه بر كمكهاي مركز مديريت پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت در جهت راه اندازي يا توسعه مراكز دياليز  اين بيماران برحسب تعداد بيماراني كه در آن منطقه يا مركز درماني و مسايلي از قبيل تخت، وسايل پزشكي و غيره در اختيار آن مراكز قرار مي دهد.
از سوي ديگر مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي با انتقاد از اين كه بنياد امور بيماريهاي خاص باني و بنيانگذار خريد و فروش كليه در كشور است، اظهار داشت: در صورت ادامه روند فعلي بيماران مجبور به انتخاب يكي از دو راه دياليز يا مرگ هستند.
مصطفي قاسمي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اينكه در حال حاضر ۸۵۰۰ بيمار دياليزي در سطح كشور وجود دارد و طبق نظر پزشكان آمار واقعي بين ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر است، اظهارداشت: زماني كه روي يك شيء قيمتي نداشته و صحبتي از پول در مورد آن مطرح نبوده قيمت گذاشته مي شود و دولت نيز رسما مبلغي بابت آن تحت عنوان هديه ايثار پرداخت مي كند در اصل خريد و فروش ايجاد مي شود.
قاسمي با اشاره به اعلاميه نصب شده به درب انجمن مبني بر «كليه فروشي» اذعان كرد: در جريان كليه فروشي دلالي و بازار سياه نيز ايجاد مي شود كه اين واسطه ها و دلالان متأسفانه از بيماري بيماران سوء استفاده كرده و براي خود كسب درآمد مي كنند كه در اين جريان دلالان فراواني با يكديگر آشنا و به فعاليت مي پردازند.

اقدام به خودكشي مردان ۸ برابر زنان است
گروه اجتماعي:معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، افسردگي و بيكاري را از مهمترين عوامل خودكشي مردان دانست و گفت: تغيير نقش مردان در جامعه در رشد آمار خودكشي آنها مؤثر است؛ به گونه اي كه امروزه تنها اندكي از مردان در سن ۲۰ سالگي به استقلال و توانايي مالي رسيده، از امنيت شغلي برخوردار مي شوند.
دكتر علم الهدايي، در گفت وگو با ايسنا افزود: اقدام به خودكشي زنان دو برابر مردان بوده؛ اما سهم بيشتر خودكشي هاي موفق، از آن مردان بخصوص در سنين بالاي ۴۰ سال است.
وي با استناد به آمار سال ۸۲ وزارت بهداشت، ميزان اقدام به خودكشي در كشور را روزانه حداقل ۱۱ نفر با ميانگين سني ۲۹ سال بيان و اظهار كرد: همچنين بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت (WHO) ميزان خودكشي در مردان ۱۶ و در زنان ۴ در هر ميليون نفر در سال ۱۹۹۷ بوده و به طور كلي تحقيقات نشان مي دهد كه نسبت خودكشي مردان به زنان در چند كشور اروپايي و آسيايي ۲/ ۵ به يك و گاه ۴/ ۵ به يك است.
وي با اشاره به آمار خودكشي سالهاي ۷۵ تا ۸۰ كشور افزود: در اين سالها به طور متوسط از هر۱۰۰ هزار نفر ۵/ ۳۹ نفر در صد هزار در كشور، اقدام به خودكشي كرده اند و استان ايلام با ۲۶/ ۸۳ مورد خودكشي در صد هزار نفر بالاترين ميزان خودكشي را به خود اختصاص داده و در مقايسه با ميانگين كشور، ۲۱/ ۴۴ در صد هزار نفر بيشتر بوده است.

مديران، انتخاب مدير زن را ريسك مي دانند
گروه اجتماعي:مشاور استاندار گلستان در امور بانوان گفت: بسياري از مديران گلستاني، انتخاب زنان را به عنوان مدير نوعي ريسك مي دانند.
«صديقه نصيري» در ديدار مديران زن گلستاني با معاون سياسي و امنيتي استاندار افزود: هنوز در بسياري از مديران جسارت انتخاب مدير زن وجود ندارد.
به گفته وي، در بسياري از دستگاههاي اجرايي استان از جمله سازمان بهزيستي، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشكي و مراكز بهداشتي، فضا كاملا براي حضور زنان در عرصه هاي مديريتي آماده است.
وي خاطرنشان كرد: در شرايط برابر براي احراز پست مديريتي بين مرد و زن و حتي زماني كه فضا براي پذيرش مديريت زن آماده تر است، تبعيض موجود مانع از مديريت زنان است.

مرگ دانش آموز ۱۶ ساله
دختر شانزده ساله اي كه بر اثر سقوط از طبقه دهم يك ساختمان در خيابان خالد اسلامبولي، از سه شنبه گذشته در اغما به سر مي برد، ظهر ديروز درگذشت.
گزارش حادثه سقوط اين دختر در صفحه اول ايرانشهر امروز چاپ شده است.

توضيح
بدنبال درج خبري تحت عنوان «حفاظت از بانك ها به نيروي انتظامي سپرده مي شود» در همشهري ۲۰ آبانماه روابط عمومي بانك سپه توضيحي به شرح زير ارسال كرده است:
عطف به خبر مندرج در آن روزنامه مورخ ۲۰/۸/۸۲ تحت عنوان حفاظت از بانكها.... به اطلاع مي رساند در بخشي از اين خبر اعلام شده «هنگام سرقت از يك مشتري بانك سپه، مأمورين مسلح محافظ خودروي بانك...» لازم به توضيح است اولا مأمورين پول رساني اين بانك در زمان حادثه در محل حضور نداشتند و اتومبيل مربوط به يكي از بانكهاي ديگر بوده است. ثانيا سارقين موفق به سرقت نشده و توسط كارمندان و حضور به موقع پليس دستگير و به كلانتري محل تحويل گرديدند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |