يكشنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳ - Nov 23, 2003
احمدي نژاد:خسارات ناشي از ركود ساخت و ساز بسيار سنگين است
اعلام آمادگي شهرداري براي مديريت حوزه مسكن در تهران
001694.jpg
اگر قرار است براي شهر تصميمي گرفته شود بايد بر اساس يك قاعده واحد باشد كه در حال حاضر به دليل نبود قانون و عادت نداشتن سازمانها به هماهنگي با نهاد شوراي شهر جنبه اجرايي پيدا نكرده است
شهردار تهران گفت: تكرار برخي اتهامات عليه شهرداري با وجود ارائه توضيحات كافي، بيشتر نشان از وجود يك جنگ رواني دارد تا مطالبه يك نياز حقيقي.
دكتر احمدي نژاد در بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران، تصميمات گذشته در حوزه شهرسازي و ساخت  و ساز شهر تهران را سياسي خواند و افزود: تغييرات سياسي ناشي از تغيير پي  در پي مديران، تاثيرات منفي بر شهرسازي تهران گذاشته، بطوري كه طي ۵ سال اخير چند تصميم  سنگين شهرسازي، وضعيت
ساخت و ساز در تهران را دگرگون كرده است.
وي اظهار داشت: هنگام بررسي تصميمات نيز متوجه مي شويم كه وجهه سياسي اين سياستها بر وجهه علمي و شهرسازي آنها غلبه دارد، به عنوان مثال مديري تصميم مي گيرد دست مديريت شهري را براي كسب درآمد باز گذارد تا او موفق جلوه كند؛ در نتيجه، مصوباتي مي گذراند كه آثار آن وجود برجهايي در كوچه هاي ۶ متري است و همه امور شهرسازي را تحت تاثير جدي قرار مي دهد؛ درحالي كه همين مديران در جاي ديگر تصميم مي گيرند تا امكان دست يابي مديريت شهري به منابع مالي كاملا محدود شود.
وي با اعتقاد به سياسي و غيركارشناسي بودن مصوبه شوراي عالي شهرسازي گفت: نتايج كار، ميزان كارشناسي بودن يك تصميم را مشخص مي كند؛ اين درحاليست كه كنترل ساخت و ساز با اهداف مصوبه شوراي عالي شهرسازي متفاوت است.
وي با اعتقاد به سياسي و غيركارشناسي بودن مصوبه شوراي عالي شهرسازي گفت: نتايج كار، ميزان كارشناسي بودن يك تصميم را مشخص مي كند؛ اين درحاليست كه كنترل ساخت و ساز با اهداف مصوبه شوراي عالي شهرسازي متفاوت است.
وي خسارات ناشي از قفل شدن ساخت و ساز در تهران را بسيار سنگين خواند و ادامه داد: بخش عمده اي از اشتغال در بازار مسكن تهران متمركز است، بطوري كه ركود ساخت و ساز در شهر، ۱۰۶ شغل، بازار مصالح، چرخش اقتصادي شهر و نوسازي بافتهاي فرسوده را به شدت محدود كرده و تحت الشعاع قرار داده است.
وي رعايت ضوابط شهرسازي را براي تمام اقشار جامعه لازم الاجرا خواند و اظهار داشت: هيچ كس نمي تواند بگويد چون وابسته به گروه خاصي هستم، از هر قيدي، حتي قيود «مديريت شهري» آزادم و اتفاقا كساني كه ادعاي داشتن علم مي كنند، بايد بيشتر پايبند قوانين باشند.
وي با تأكيد بر اين كه هيچ يك از بخشهاي هنري و فرهنگي فرهنگسراها تعطيل نمي شود، بيان كرد: در سالهاي اخير هيچ گاه بودجه سازمان فرهنگي هنري از ۱۰ ميليارد تومان فراتر نرفته است؛ اما در سال جاري به دليل نگاه فرهنگي مديريت شهري، بودجه اين سازمان كه ۴ درصد از كل بودجه شهرداري است، كاملا تحقق خواهد يافت و تا كنون نيز بيش از سالهاي قبل اختصاص يافته است.
وي در ادامه با اشاره به تعدد مراكز تصميم گير در مسائل شهري گفت: بسياري از اين مراكز از لحاظ تخصصي، ظرفيت تصميمات بزرگ و اعمال مديريت را ندارند؛ اما به دليل آئين نامه هاي متعددي كه در تهران وضع مي شود، آنها براي اتخاذ تصميمات بزرگ احساس مسئوليت مي كنند.
شهردار تهران با تأكيد بر اين كه ساير سازمانها و نهادهاي خدمات رسان بايد در ارائه خدمات، خود را با مديريت شهري هماهنگ كنند، اظهار داشت: اگر قرار است تصميمي براي شهر گرفته شود، بايد بر اساس قاعده اي واحد صورت پذيرد كه در حال حاضر اين امر به دليل خلاء قانوني و عادت نداشتن سازمانهاي دولتي به هماهنگي با نهاد شوراي اسلامي شهر، جنبه اجرايي پيدا نكرده است.
احمدي نژاد در ادامه، پرداختن به امور مديريتي، بهسازي و ايجاد تاسيسات جديد را از عوامل كاهش ترافيك تهران خواند و ادامه داد: در زمينه مديريت و كنترل تقاضا و توزيع تعداد سفرها در ساعات اوج ترافيك پيشنهاداتي به دولت ارائه كرده ايم كه در دست رسيدگي است.
وي بيان كرد: همچنين ميزان دسترسي شهروندان به خدمات شهري بايد افزايش يابد كه در اين راستا شهرداري به دنبال تأسيس مجتمع هاي خدماتي در ايستگاههاي قطار شهري است.
وي اظهار داشت: شهرداري در كنار انجام فعاليتهاي مستمر و درازمدت نيازمند امور كوتاه مدت همچون بهسازي سيستم حمل و نقل عمومي و اصلاح تقاطعات است و هم اكنون از ۴۰۰ تقاطع داراي اشكالات فني، ۱۲۰ تقاطع اصلاح شده است.
احمدي نژاد گفت: روند حركت و ترافيك، تعداد سفرها و سواري هايي كه روزانه به تهران وارد مي شوند، نشان مي دهد كه اين شهر نيازمند حمل و نقل عمومي انبوه است.
وي با اشاره به وجود ۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهري تهران افزود: در اين شرايط بايد حداقل ۴ هزار اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسراني شود تا با خروج يكهزار دستگاه اتوبوس فرسوده از رده، تعداد اين خودروها به ۷ هزار دستگاه برسد كه قرارداد خريد اين خودروها نيز تنظيم شده است.
شهردار تهران بيان كرد: همچنين خط ۳ و ۴ مترو نيز به مناقصه گذاشته شده است و طرحهاي مطالعاتي خطوط ديگر نيز در حال نهايي شدن است.
وي با بيان اين كه شهرداري براي توسعه خطوط مترو در سال آينده نيازمند ۲ ميليارد دلار است، اظهار داشت: قراردادهاي مترو كه زيرساخت حمل و نقل عمومي انبوه به شمار مي رود، حداقل در ۶ سال جواب مي دهد و تا آن زمان تهران دچار تحولات زيادي مي شود.
وي همچنين به بزرگراههاي نيمه تمام تهران اشاره كرد و گفت: تكميل اين بزرگراهها ۵ سال به طول مي انجامد؛ اما در تلاشيم ۴ منطقه از اين بزرگراهها را امسال مورد بهره برداري قرار دهيم.
وي با بيان اين كه شهرداري در برنامه چهارم توسعه همچنين خواستار واگذاري سياستگذاري  شهري به شهرداري شده است، اظهار داشت: در حال حاضر متولي امر مسكن مشخص نيست؛ درحالي كه مردم از شهرداري انتظار كنترل قيمت مسكن را دارند؛ لذا اگر سياستگذاري امر مسكن و ساخت و ساز به شهرداري منتقل شود، ديگر اين عرصه ها دچار تحولات سنگين و دستخوش تصميمات سياسي نمي شوند.
شهردار تهران، واگذاري اين سياست به مديريت شهري را موجب تثبيت در قيمت مسكن دانست و تصريح كرد: شهرداري تهران واجد توانايي اصولي كردن روند ساخت و ساز در شهر است كه به محض انتقال سياستگذاري، برنامه هاي خود را اعلام خواهيم كرد.
وي بيان كرد: در حال حاضر نيز شهرداري در محدوده اختيارات خود توانسته قيمت مسكن را ثابت نگاه دارد.
احمدي نژاد، اظهار داشت: همچنين سياستگذاري در امر تربيت بدني و حمل و نقل نيز بايد به مديريت شهري واگذار شود كه در صورت تحقق اين امور مشكلات تهران كاهش خواهد يافت، در حالي كه برخي ها قصد لاينحل نشان دادن مشكلات تهران و مأيوس كردن همه از اين طريق را دارند.
وي در پايان اعلام كرد: مديريت شهري در تهران براي پذيرش اين مسئوليتها داراي توان علمي و گروههاي كارآمد است.

بازگشت درناها به ايران
001710.jpg
گروه شهري: مدير پروژه حفاظت از درناي سيبري گفت: تنها گروه از جمعيت غربي «درناهاي سيبري» براي زمستان گذراني وارد تالاب «فريدون كنار» در استان مازندران شدند.
مهندس صادق صادقي زادگان در گفت وگو با خبرنگار ايسنا افزود: كل جمعيت درناي سيبري جهان در دو جمعيت مجزاي غربي و شرقي ۳ هزار قطعه و جمعيت شرقي اين پرندگان نيز كه در شرق سيبري، جوجه آوري و در كشور چين زمستان گذراني مي كنند حدود ۳ هزار قطعه است.
مدير پروژه حفاظت از درناي سيبري با اشاره به اينكه جمعيت غربي اين پرندگان در غرب سيبري جوجه آوري و در تالاب «فريدون كنار» زمستان گذراني مي كنند، گفت: جمعيت اين بخش در سالهاي اخير سير قهقرايي داشته و از حدود ۲۵ سال گذشته كه ۱۴ قطعه از آنها مورد شناسايي قرار گرفته، تا زمستان گذشته ۳ قطعه باقي مانده است.وي با اشاره به اين كه امسال براي اولين بار پس از ۴ سال پياپي شاهد ورود يك جوجه درنا به مازندران بوديم تصريح كرد: اين امر نشانه خوبي براي افزايش نسل اين پرندگان است.همچنين مهندس انوشيروان نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت و گو با ايسنا اعلام كرد: يك ميليون دلار از سوي GEF (صندوق تسهيلات جهاني) و يك ميليون و ۴۰۰ هزار دلار از منابع داخلي به پروژه حفاظت از درناي سيبري اختصاص يافته است.

رئيس شوراي شهر:
تهران نيازمند تصميمات كلان و شجاعانه است
گروه شهري: جلسه اعضاي هيئت رئيسه و تعدادي از اعضاي مجمع نمايندگان تهران در مجلس و اعضاي هيئت رئيسه و تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران و مسئولين شهرداري تهران در محل شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در ابتداي اين جلسه با اشاره به مشكلات كلان شهر تهران گفت: زندگي در تهران، به حالت فرسايشي رسيده است. زندگي در تهران را تصميمات شجاعانه نجات خواهد داد. در غير اين صورت دچار وضعيت نامطلوبي خواهيم شد.در اين جلسه دكتر زياري و دكتر شكيب اعضاي شوراي شهر تهران به عنوان نماينده شورا در كميته هاي بررسي ساخت و سازهاي غير مجاز در تهران و آسيب پذيري بافتهاي تهران در زلزله ، براي همكاري با نمايندگان مجلس معرفي شدند .
در اين جلسه، اعضاي حاضر به بررسي وضعيت آسيب پذيري تهران در مقابل خطر وقوع زلزله و راه هاي مقاوم سازي، وضعيت مديريت واحد شهري در تهران و چگونگي تحقق آن، وضعيت درآمدي شهرداري تهران و راه هاي نيل به منابع درآمدي پايدار (سهم دولت براي شهرداري تهران)، وضعيت و عملكرد نهادهاي فرهنگي و اجتماعي در شهر تهران و چگونگي تعامل و همكاري متقابل شهرداري تهران با آنها و روش هاي جايگزين كردن خودروهاي فرسوده در تهران، پرداختند.

شهردار تهران: نيازمندمديراني كم خرج و خدمتگزار هستيم
با همكاري جوانان برتر المپيادهاي كشوري و جهاني و رتبه هاي نخست كنكور سراسري، گروه مشاوران جوان در تمام معاونتهاي شهرداري و شهرداريهاي مناطق ۲۱ گانه تهران مستقر مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر احمدي نژاد كه در جمع اعضاي كانون دانش پژوهان نخبه و جوانان موفق مناطق جنوبي تهران سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود: به دليل فشارهاي جهاني و مسائل ناشي از ۸ سال جنگ تحميلي، نسلهاي اول و دوم انقلاب نتوانستند آنگونه كه شايسته است به سازندگي علمي كشور بپردازند و امروز براي موفقيت و رشد جهشي كشور در عرصه هاي مختلف نيازمند جوانان با اراده و مصمم به تغذيه نيازهاي علمي ميهن اسلامي هستيم.
شهردار تهران با خطاب قراردادن نخبگان جوان و فعال در عرصه هاي علمي افزود: با شروع كار در شهرداري تهران ضرورت استفاده از مديران متخصص و متعهد را بيش از گذشته لمس كرده ام، افرادي كه بيت المال برايشان عزيز و محترم بوده و در عين حال با تصميمات نابجا و غيرعلمي، سرمايه هاي فكري مادي را تلف نكنند.
دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رويه نهادينه شده اعطاي تسهيلات و امكانات بسيار زياد و غيرعادي به مديران در شهرداري تهران، يادآور شد: مديريت شهري به مديراني كم خرج و خدمتگزار نياز دارد كه توانمندي هاي داخلي و نيروهاي جوان را نيز باور داشته باشند.
وي ابراز اميدواري كرد حضور و فعاليت مشاوران جوان در كليه بخشهاي شهرداري تهران علاوه بر تجربه اندوزي و آشنايي جوانان با مديريت شهري، راه را براي مشاركت مستمر و فراگير آنان در مسائل مختلف كلان شهر تهران فراهم خواهد كرد.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۳ تهران
شهردار تهران روز پنج شنبه (۶/۹/۸۲) با شهروندان منطقه سه ديدار عمومي دارد.
روابط عمومي شهرداري تهران، طي اطلاعيه اي اعلام كرد شهروندان منطقه سه جهت بررسي مسايل و مشكلات خود و به منظور تكميل فرم ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر، لازم است از ساعت ۹ تا ۱۲ روزهاي يكشنبه و دوشنبه مورخ ۲ و ۳/۹/۸۲ به روابط عمومي شهرداري منطقه سه واقع در خيابان دكتر شريعتي- بالاتر از سه راه ضرابخانه مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۲۲۲۸۵۸۸ و ۲۸۴۳۳۱۱ تماس بگيرند.

بازيافت روزانه ۱۰ تن كاغذ باطله در تهران
گروه شهري: معاون  خدمات  شهري  شهردار تهران  گفت : پيمانكاران  شهرداري  كه  ازنظر مالي با مشكل  روبرو هستند مي توانند بدون  ارائه  پيش  پرداخت ، خودروهاي  ميچكا رادريافت  كنند.
«محمد محمدي زاده» ديروز  در گفت وگو با ايرنا، افزود: پيمانكاران  بخش  خصوصي  بايد اين  خودروها را تحويل  بگيرند تاهرچه  سريعتر وارد چرخه  حمل  و نقل  زباله  شهري  شوند.
براي  ترغيب  پيمانكاران ، اين  خودروها به  قيمت  كارخانه  وبدون  هيچ  سودي  تحويل  داده  مي شود و پيمانكاران  مي توانند قيمت  را حداقل  درطول  سه  سال  به  شهرداري  بازپرداخت  كنند.
وي  همچنين  در مورد بازيافت  كاغذهاي  باطله  گفت : اولين  كارخانه  بازيافت كاغذ در حال  حاضر روزي  ۱۰ تن  كاغذ ضايعاتي  را بازيافت  كرده  و كاغذ رول توليد مي كند.وي  افزود: دومين  متقاضي  نيز آمادگي  خود را اعلام  كرده  است  كه  با افتتاح اين  كارخانه  مي توان  روزانه  ۱۰۰ تن  كاغذ ضايعاتي  را بازيافت  كرد.
براي  بازيافت  مواد پلاستيكي  نيز پيشنهادهايي  براي  احداث كارخانه  ارائه  شده  است .

ترافيك  تهران با ايجاد پاركينگهاي  چند طبقه  روان  مي شود
مديركل  دفترمحيط زيست  وزارت  صنايع  و معادن ، گفت : ساخت  پاركينگهاي  چندطبقه  به ويژه  در مناطق  تجاري  و برجهاي  مسكوني ، ترافيك  تهران  را روان  مي كند و موجب  گشايش  گره هاي  كور ترافيكي  در شهر مي شود.مهندس  شاهين  محمدنژاد ديروز در گفت وگو با ايرنا، اظهارداشت : بافت  فرسوده  شهري  در مركز شهر، بيشترمحدوده  تجاري  اين  منطقه  را در بر مي گيرد و بايد پاركينگهاي  مناسب  خودروبراي  خدمات  مناسب  شهري  دراين  محدوده  طراحي  شود.
وي  گفت : نبود پاركينگ  به  اندازه  كافي  موجب  سرگرداني  و چرخش  بي دليل خودروها در سطح  شهر مي شود كه  افزايش  مصرف  سوخت  و ميزان  انتشار آلاينده  ها كمترين  پيامد آن  است .وي گفت : امكانات  رفاهي ،خدمات  شهري  و عمراني ، از جمله  حقوق  شهروندي  است  كه  مسئولان  و دست  اندركاران بايد براي  فراهم  كردن  آن  تلاش  كنند.محمد نژاد افزود:براي  تامين  فضاي  مورد نيازدرساخت  پاركينگ ها،كارشناسان بايد از تجربه  ديگر كشورهاي  موفق  بهره  ببرند و نتايج  آن  را در مديريت شهري  كشور مدنظر داشته  باشند.
وي  ادامه  داد: ساخت  پاركينگهاي  چند طبقه  در تمام  دنيا در طبقات  اول تاپنجم  فروشگاهها، مناطق  تجاري  و مسكوني  وهتلها بطور معمول  شكل  مي گيرد وباعث  مي شود بجاي  پراكندگي  خودروها درخيابانها، بصورت  لكه اي  قرار بگيرند.

نگاه
افشين سبوكي
001692.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |