يكشنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳ - Nov 23, 2003
ليگ از هفته دهم، نيم فصل دوم را تجربه مي كند
استقلال با پيكان به صدر مي رود؟
001698.jpg
گروه ورزشي : پس از دو هفته تعطيلي بي موقع ، ليگ نيم فصل دوم خود را از هفته دهم تجربه مي كند . آيا اين وقفه از زيبايي هاي ليگ خواهد كاست ؟ بهر صورت هر هفت بازي اين هفته حساس و سرنوشت ساز است .
استقلال با امير قلعه نويي، نگاهي به صدر جدول دارد،  بازي با پيكان كه شش مسابقه از نه مسابقه خود را واگذار نموده مي تواند سرآغاز اين صدرنشيني باشد البته اگر پگاه در اصفهان سد ذوب آهن شود.
امير قلعه نويي براي رسيدن به خواسته خود و تماشاگران استقلال كاملا مصر است. او براي مقابله با پيكان بازي با سه مهاجم را تمرين كرده است .نفوذ از قلب دفاعي هميشه مشكل ساز پيكان يك حربه ويژه به حساب مي آيد.
غيبت مرتضي كاشي مدافع ملي پوش تيم اميد در اين مسابقه تاثيري مستقيم بر روي كيفيت كار خط دفاعي تيم صنعتي پايتخت مي گذارد.
تنها اميدواري شاگردان ذوالفقارنسب در اين مسابقه مي تواند معطوف به مساله اي روحي و رواني باشد. بيژن هر وقت در بحران قرار گرفته با يك پيروزي دور از انتظار از بحران خارج شده تا خود و تيمش ادامه حيات داده اند. هم اكنون شرايط در تيم پيكان كاملا بحراني است و دكتر نيز با اين وصف آماده يك عمليات انتحاري شده است.
اما در اردوي استقلال بازگشت ستار همداني مي تواند آرامشي بي نظير را هديه كند.
شموشك - پرسپوليس
اكبر ميثاقيان با وسواس فراواني طي دو هفته گذشته بارها تاكتيك مقابله با پرسپوليس را مرور كرده است.وي با تفكر گرفتن ميانه ميدان و بستن روزنه هاي نفوذي در مرحله اول و سپس بازشدن و هجوم به دروازه حريف در مرحله دوم مسابقه خود را با اين تيم آغاز مي كند در مقابل بگوويچ و شاگردانش سرشار از روحيه هستند و پس از پشت سرگذاشتن يك بازي زيبا با برق به نوشهر رسيده اند تا شايد بتوانند بار ديگر كسب دو پيروزي پي در پي را تجربه كنند. حضور عارف محمدوند و سهراب انتظاري با سابقه بازي در يك چنين مياديني در شرايط كنوني به كمك وينگوبگوويچ مي آيد و با توجه به ضعف جناح چپ تيم فوتبال شموشك حضور جواد كاظميان سرعتي در اين منطقه با اضافه شدن حسن خان محمدي تكميل مي شود تا تحركات هجومي پرسپوليس با سانترهاي اين دو بازيكن و سرزني علي دايي در كنار سهراب انتظاري كامل شود. در اين روز رحمان احمدي به همراه محسن بنگر بار ديگر روز پرهيجان و البته پرمسئوليتي را پشت سر خواهند گذاشت.
ذوب آهن - پگاه
سفر چهار روزه ذوب آهن به تهران و همچنين سفر زودهنگام پگاه به شهر اصفهان، تمهيداتي به حساب مي آيد كه مسئولين دو تيم قبل از مسابقه هفته دهم براي تيمهاي خود انديشيده اند.
تنها تفاوت سفر اين دو تيم مي تواند در اين باشد كه ذوب آهن در تهران سه بازي تداركاتي را در دستور كار خود دارد، اما پگاه در اصفهان فقط تمرين كرد.
تيم گيلاني با روي آوردن به سيستم (۱-۳-۲-۴) در دو مسابقه پي در پي به پيروزي هاي قابل تحسيني دست يافته است. اين تيم بخصوص در بازي آخر با شكست ديگر تيم مدعي اصفهان يعني سپاهان خط و نشان خود را براي ذوب آهن كشيده است. در مقابل رسول كربكندي پس از پنج هفته پيروزي طي چهارمين هفته قبل از آغاز تعطيلات نيم فصل در برابر حريفانش متوقف شده تا طمع سنگين رقابتهاي ليگ را كاملا بچشد. به نظر مي رسد رسيدن به تعطيلات نيم فصل بيشتر از هر تيمي براي ذوب آهن كارساز واقع شده باشد.
برق - ابومسلم
كسب سه پيروزي ،دو تساوي، چهار شكست و تقسيم مكانهاي هشتم و نهم در جدول بواسطه تفاضل گل نقطه مشترك دو تيم برق و ابومسلم از هفته دهم مسابقات ليگ برتر به حساب مي آيد. برق پس از شكست تحقيركننده در برابر پرسپوليس و ابومسلم پس از كسب تساوي با پاس و با بهره گيري از تعطيلات نيم فصل در ورزشگاه حافظيه شيراز رودرروي يكديگر قرار خواهند گرفت.
پاس - فجر سپاسي
رويارويي در تيم نظامي ليگ طي چند سال اخير معمولا به سود طرف شيرازي به پايان رسيده است.
اين دو تيم با اين تفكر هم اكنون در آغاز دور برگشت سومين دوره مسابقات ليگ برتر در ورزشگاه شهيد دستگردي رودرروي يكديگر قرار مي گيرند. غلامحسين پيرواني در آخرين حضور خود در اين ورزشگاه با دستي خالي ورزشگاه دستگردي را ترك كرده است.
استقلال اهواز - سپاهان
سپاهان با بيشترين محروم و مصدوم، شايد به اندازه محرومين و مصدومين تمامي ديگر تيمهاي حاضر در ليگ برتر به شهر اهواز رسيده  است تا نمايشگر بازي دهم خود در مقابل استقلال اين شهر باشد.
در مقابل آبي پوشان اهوازي نيز بتازگي رخت سفر تفريحي و ورزشي به امارات را از تن درآوردند تا دوباره زندگي با و اقعيت ليگ را آغاز نمايند.
محروميت رسول خطيبي و كاخا بالادزه در كنار مصدوميت ادموند بزيك، سعيد رمضاني و محمدرضا مهدوي باعث بهم ريختن تركيب تيم سپاهان شده است.
حضور ناصر حجازي به تنهايي باعث دو برابر شدن حضور تماشاگر و ايجاد شوق و انگيزه مضاعف بر روي سكوهاي ورزشگاه تختي اهواز مي شود.
پيروزي تيم اهوازي در اين ديدار موجب جابجايي چند پله اي آنها مي شود.
سايپا - فولاد
تيم فوتبال سايپا، پس از استقلال اهواز دومين تيمي محسوب مي شد كه پس از گذشت چند هفته از آغاز سومين دوره مسابقات ليگ برتر با جابجايي در سطح كادر فني خود به تيمش يك شوك رواني وارد كرد.
بازگشت دوباره «مي» كه پيش از اين مسابقات هدايت اين تيم تهراني را در تجربيات خود داشت، قطعا موجب تحولاتي مي شود كه بازي با فولاد آنهم در ورزشگاه پير شهر تهران مي تواند نمود عيني آن باشد.
برنامه امروز ليگ برتر
ساعت ۳۰/۱۴، ذوب آهن اصفهان - پگاه گيلان (فولادشهر)
ساعت ۳۰/۱۴، سايپا تهران - فولاد خوزستان (شيرودي)
ساعت ۳۰/۱۴، استقلال اهواز - سپاهان اصفهان (اهواز)
ساعت ۳۰/۱۴، شموشك نوشهر - پرسپوليس تهران (نوشهر)
ساعت ۳۰/۱۴، پاس تهران - فجر سپاسي شيراز (ورزشگاه پاس)
ساعت ۳۰/۱۴، برق شيراز - ابومسلم خراسان (شيراز)
ساعت ۳۰/۱۴، استقلال تهران - پيكان تهران (آزادي)

مربيان، سرپرستان و داوران در كميته انضباطي واليبال
001702.jpg
گروه ورزشي: با گذشت شش هفته از رقابت هاي ليگ برتر واليبال باشگاه هاي ايران جدا از گنجايش كم سالن هاي موجود در شهرستانها، مسئله مهم اعتراض به داوري است كه با گذشت هر هفته گستردگي بيشتري مي يابد و متاسفانه روند روبه افزايش اين اعتراض ها موجوديت اين رشته متحول شده را سخت تهديد مي كند. حسن كبيري ملي پوش اسبق واليبال ايران كه به تازگي حكم مسئوليت كميته انضباطي فدراسيون را گرفته است در اين باره مي گويد: در گذشته هرگز امكان نداشت كه بازيكنان با اين وسعت روي اشتباهات سهوي داوري عكس العمل نشان دهند، اما متاسفانه امسال اكثر بازيكنان بدون توجه به مقررات و حضور كاپيتان تيمشان رأسا اقدام به اعتراض به داور مي كنند.
وي افزود: تا حدودي هم خود داوران مقصرند كه اجازه چنين كاري را به بازيكنان مي دهند وگرنه آنان با مدد گرفتن از قانون و داشتن اختيارات زياد مي توانند جلوي بسياري از اعتراضات ناحق را بگيرند. رئيس كميته انضباطي در پايان در جواب اين سئوال كه اين كميته چه تدابيري براي كاهش و فرونشاندن اعتراضات بازيكنان را دارد گفت: بزودي با دعوت از مربيان، سرپرستان و داوران آنها را در اين زمينه كاملا توجيه كرده و مانع از گسترش اين حركت مذموم خواهيم شد.

انتخاب سر مربي تيم كشتي فرنگي جوانان
گروه ورزشي:فدراسيون كشتي محمد بنا را به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي جوانان و اميد كشور انتخاب كرد.
بنا و نوربخش كه به ترتيب مربي تيم ملي بزرگسالان و سر مربي تيم ملي نوجوانان هستند، با حفظ سمت در رده جوانان نيز به فعاليت خواهند پرداخت.

تركيب تيم ملي آليش براي رقابتهاي جهاني
گروه ورزشي: فدراسيون  ورزشهاي  همگاني  اعلام  كرد: دومين  مرحله  اردوي  آمادگي  تيم  ملي آليش  كشور به منظور آمادگي  جهت  حضور در رقابتهاي  جهاني  اين  رشته  در تهران با شركت  ۱۶ ورزشكار برگزار مي شود.
اين  اردو در روزهاي  ششم  تا يازدهم  به  ميزباني  استان  خراسان  برپا خواهدشد.
نفرات  دعوت  شده  به  دومين  اردو به  اين  شرح  است :
بايلي  طهماسب  نژاد، حسين  نبي  زاده ، خداي بردي  حبيب  لي ، يعقوب پهلوانزاده ، عظيم  خواجه  زاده  تراج ، هادي  صداقت ، مهرنوش  شاهرخي ، مالك خسروي ، يوسف  پهلوان  دوجي ، اراز قلي  رحيمي فر، سيدمحمد داداشي ، اسماعيل خرمي مجد، مهدي  حيدري ، آدينه  اراز جوانمردان ، اراز قلي  دهقان  و قوتارشاه  حسيني.
 مسابقات  جهاني  آليش  در روزهاي  هجدهم  تا بيست  و يكم  آذر ماه  جاري  درتهران  برگزار مي شود.

توكلي چرا وزنه نزد؟
حركت غيرمتعارف حسين توكلي در ونكوور كانادا و اينكه اين وزنه بردار با سليقه شخصي و بدون مشورت با مربيان و همراهان تيم از حضور در مسابقه هاي جهاني سر باززده است نه براي اولين بار است كه اتفاق مي افتد و نه آخرين بار آن خواهد بود. مهم اين است كه وقوع چنين اتفاقاتي هيچگاه به درستي مورد تجزيه و تحليل قرار نمي گيرد و به همين دليل هميشه ريشه پيدايش علل يا عواملي كه فرد يا افراد را از مرحله هنجار به ناهنجار مي كشاند همواره مبهم باقي مي ماند. اين مشكل بزرگ جامعه شناختي در ورزش كشور است و با كمال تأسف در روزگار موجود هم روزانه بر شدت آن افزوده مي شود.
ما با اعلام رد حركت ناپسند حسين توكلي كه عليرغم اعلام قبلي حاضر نشده است براي تيم ايران وزنه بزند، به دلايل روشن و واضحي معتقديم اگر قهرماناني نظير توكلي كه در سال هاي قبل با تحمل فشارها و سختي هايي به مراتب بيشتر، با كسب مدال طلاي المپيك، ورزش ما را در جهان سربلند كرده اند، با ۱۸۰ درجه تغييرات اخلاقي و شخصيتي امروز به مرحله اي مي رسند كه دست به تمرد زده و با عدم حضور در ميدان خلافكار جلوه داده مي شوند، ناشي از غفلت و سوء مديريت در بخش هاي مربوط به اداره قهرمانان است. سئوال اين است كه آيا بروز چنين اتفاقاتي ناشي از بي خبري مديريت ورزش از وضعيت عمومي قهرمانان و سهل انگاري و عدم دقت لازم در امور فرهنگي ورزش كشور نيست؟
نگارنده در مسابقه هاي جهاني سال گذشته در لهستان با حسين توكلي همسفر بودم. وقتي از وي علت ناكامي اش در مسابقه هاي جهاني ورشو را پرسيدم، جواب داد: يك سال است مشكل خانوادگي دارم و هيچكس نيست كه حتي حرف هاي مرا گوش كند. او مي گفت: من با آن كه قهرمان المپيك شده ام، هنوز مستأجرم و با تاكسي به تمرينات تيم ملي مي آيم! اين جوان ساده و پاك محمودآبادي ذاتاً انسان بدي نيست، او حقيقتاً قرباني ناملايمات و ناشكيبي هاي زمانه در بدنه ورزش شده است.
زماني كه علي مرادي رئيس فدراسيون وزنه برداري ايران گفت اداره قهرمانان المپيك و جهان در وزنه برداري كار آساني نيست، هيچكس به درستي اين سخن را نفهميد و امروز كه توكلي دست به اين كار زده است، همه او را محكوم مي كنند، چرا؟
قصد ما هرگز دفاع غيرمنطقي از اين قهرمان نيست. ما مي گوئيم موضعگيري در مقابل اين حركت و تعيين جريمه و تنبيه به تنهايي چاره كار نيست. بايد براي هميشه اين مشكل اصولي حل شود. قهرمانان ورزش، آن هم قهرماناني نظير توكلي كه براي رسيدن به مدال هاي جهاني و المپيك با زدن چنين وزنه هاي سنگيني بدترين صدمات جسماني را متحمل مي شوند، داراي حق و حقوقي هستند كه بايد به آنها داده شود. هرگونه غفلتي در اين زمينه نتيجه اش اين مي شود كه اتفاقاتي نظير آنچه در ونكوور اتفاق افتاد، همواره ورزش ما را آسيب پذير مي سازد. نبايد فراموش كرد، توكلي و امثالهم عاملين اصلي حرمت شكني ها نيستند . چاره اين گونه مشكلات را در جاي ديگري بايد پيدا كرد .
محمدرضا منصوريان

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |