يكشنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳ - Nov 23, 2003
ديروز رخ داد
انفجارهاي تازه در بغداد: ۲۵ نفر كشته شدند
در انفجارهاي  ديروز بعقوبه  و خان  بني سعد در شمال  بغداد دست كم  ۱۸ نفر كشته  و بسياري  زخمي شدند.
001704.jpg

به گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي. ان. ان انفجار در بعقوبه  در مقابل  يك  پاسگاه  پليس  روي  داد.
سي.ان.ان  افزود: ارتش  آمريكا شمار كشته ها در انفجارهاي  بعقوبه  و خان  بني  سعد را بين  ۱۷ تا ۲۵ نفر اعلام  كرده  است  و هنوز رقم  دقيق  آن مشخص  نيست .
برخي شواهد حاكي است انفجارهاي ديروز عراق براثر عمليات انتحاري رخ داده است.
خبرنگار سي. ان. ان  افزود: همچنين  ديروز يك هواپيماي  ترابري  متعلق  به  شركت  دي  اچ  ال  هنگام  فرود در فرودگاه  بغداد مورد هدف  موشكي  قرار گرفت،  اما توانست  بدون  مشكل  فرود آيد و به  كسي  آسيب نرسد.
حمله نافرجام به حكيم
هيثم  حسيني  يكي  از اعضاي  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  گفت  كه  روز جمعه  گلوله اي  در نزديكي  مسجد سيد ادريس،  واقع  در محله  الكراده  بغداد كه  عبدالعزيز حكيم   رئيس  اين  مجلس  در آن مشغول  اقامه  نماز بود، اصابت  كرد ولي منفجر نشد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، حسيني  درمورد اينكه  آيا هدف  از اين حمله  شخص  عبدالعزيز حكيم  بوده  يا خير اظهار بي اطلاعي  كرد.
وي  گفت: نمي توانيم  به طور حتم  بگوييم  كه  هدف  از تهاجم  رئيس  مجلس  اعلا بود. به  گفته  سربازان  آمريكايي  اين گلوله  با كاليبر ۶۲ ميليمتر به منزلي  واقع  در صدمتري  مسجد اصابت  كرد.
001706.jpg

برنامه «نفت در برابر غذا» پايان يافت
سازمان ملل متحد از پايان رسمي اجراي برنامه نفت در برابر غذا در عراق خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، سازمان ملل اعلام كرد اداره اين برنامه و حسابهاي مسدود شده از درآمدهاي اين برنامه را به نيروهاي اشغالگر واگذار خواهد كرد.
اين سازمان افزود: قراردادهاي منعقد شده به ارزش بيش از ۸ ميليارد دلار براي وارد كردن غذا و دارو نيز به نيروهاي اشغالگر واگذار مي شود.
برنامه نفت در برابر غذا براي كاهش آثار تحريم ها از سال ۱۹۹۶ در عراق به اجرا درآمد.
ساير تحولات
* وزير نفت عراق گفت كه در زمان حاضر مهمترين درخواست كشورش از شوراي همكاري خليج فارس، پذيرش عضويت عراق در اين شورا است.روزنامه كويتي «الراي العام» ديروز به نقل از ابراهيم بحرالعلوم افزود: عضويت در شوراي همكاري خليج فارس منافع فراواني براي عراق دربر خواهد داشت.
* معاون وزير امور خارجه آمريكا اشغال كشور عراق را تكذيب كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه ريچارد آرميتاژ با اشاره به نقش آمريكا در تامين آينده اي بهتر براي عراق تاكيد كرد: هدف آمريكا اشغال عراق با سيطره بر نفت نيست، بلكه ساختن يك عراق جديد ا ست.

جزئيات مجادله البرادعي و آمريكايي ها درباره ايران
001708.jpg
در حالي كه كه نتيجه مذاكرات شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران با ادامه اين مذاكرات تا روزهاي مياني هفته هنوز نامشخص است، اين موضوع همچنان در صدر اخبار رسانه هاي جهان قرار دارد.
آنچه از مذاكرات روزهاي پنج شنبه و جمعه مورد توجه رسانه هاي خبري قرار گرفت واكنش شديد و غير معمول دبير كل آژانس بين المللي انرژي هسته اي به انتقاد فرستاده آمريكا از سهل گيري اين آژانس در مقابل ايران و متهم كردن دولت ايران به نقض تعهدات و دروغگويي بود. ديپلمات هاي نزديك به مذاكرات در وين اين شيوه سخن گفتن دبيركل با نماينده آمريكا را طي بيش از دو دهه عمر شوراي حكام آژانس و شروع نشست هاي آن به عنوان نهاد اجرايي آژانس بي سابقه خوانده اند. اين گفتگوي تند نشان داد كه تنش هاي موجود ميان اعضاي شوراي حكام درباره لحن و كلام قطعنامه درباره ايران چقدر عميق است. شورا بعد از دو روز مذاكرات بي نتيجه ادامه نشست خود را به چهارشنبه موكول كرد با اين اميد كه رايزني هاي غير رسمي طي اين چهار روز در دستيابي به توافق نتيجه بخش باشد.
جمعه شب كنت بريل نماينده آمريكا در آژانس به خبرنگاران گفت، گزارش محمد البرادعي درباره ايران سئوال برانگيز بوده چون در آن آمده است كه مدركي دال بر اينكه ايران قصد توليد سلاح هسته اي را داشته بدست نيامده است. وي گفت: به جاي واژه مدرك (evidence) بايد واژه دليل (proof) به كار برده مي شد. ديپلمات هايي كه در نشست حضور داشتند به آسوشيتدپرس گفتند، وقتي نماينده آمريكا در نشست شوراي حكام اين جملات را گفت، البرادعي اين اظهارات را غيرصادقانه خواند و گفت: در فرهنگ لغت ما، مدرك همان دليل است. اين ديپلمات ها همچنين گفتند، كه البرادعي از اين اتهام آمريكا مبني بر اينكه آژانس اعتبار خود را به خطر انداخته به شدت برافروخته شد و گفت: ما اعتقاد داريم كه بي طرف هستيم و اعتبار كافي را داريم و اعتبار ما افزايش هم يافته است.
آسوشيتدپرس همچنين گزارش داد كه دولت ايران در نامه اي به شوراي حكام موافقت خود را با تاخير براي بازرسي هاي آژانس از برنامه هاي هسته اي اش بدون آنكه منتظر ديدن متن قطعنامه شوراي حكام بماند اعلام كرده است.
اما برخي ديپلمات ها به شرط فاش نشدن نامشان گفتند كه ايران همچنان به مقاومت ادامه داده و مي گويد حق باز پس گرفتن تعهدش براي بازرسي ها را در صورت ارجاع پرونده به شوراي امنيت يا غير قابل قبول بودن لحن قطعنامه شوراي حكام دارد.
آسوشيتدپرس از دسترسي به پيش  نويسي از قطعنامه احتمالي شوراي حكام خبر داد كه پيش از تعويق مذاكرات به روزهاي آينده از سوي كشورهاي عضو مورد بررسي قرار مي گرفت. بر اساس اين پيش نويس به شوراي حكام اين حق داده مي شد كه به محض بدست  آوردن مدركي كه نشان دهد ايران مسئول كوتاهي هاي چشمگيري است، تشكيل نشست اضطراري دهد.

تفسير سياسي
كلام خوش توانايي
هادي صبا
پس از حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه، سران رژيم صهيونيستي در ادامه توهمات خود باور كردند كه با استفاده از شرايط جديد و با تكيه بر نيروهاي آمريكايي قادرند كليه شروط و خواسته هاي خود را بر طرف فلسطيني تحميل كنند.
از سوي ديگر بسياري از نيروهاي سياسي در منطقه با هراس از يكه تازي آمريكا در صحنه بر سرعت خود در مسير عافيت طلبي افزودند. برخي بر آن شدند كه با واسطه گري ميان فلسطينيان و اسرائيل نقش خود را در روند صلح كليدي نشان دهند؛ باشد كه در مقابل بهايي مناسب دريافت دارند!! برخي ديگر حسابهاي مالي گروههاي فلسطيني را مسدود كردند تا مبادا اتهام حمايت از تروريسم دامنگير آنان شود.
گروهي ديگر راه خموشي را در پيش گرفتند و سكوت شرمگينانه در برابر تجاوزات مكرر اسرائيل را حكيمانه ترين عكس العمل يافتند. اما آيا جبهه مسلمانان و اعراب آنقدر ضعيف است كه توان هيچ مقابله اي حتي در سخن را ندارد؟ و آيا فراگير شدن حالت يأس و نوميدي سرنوشت گريزناپذير ملتهاي مظلوم منطقه است كه از يكسو آرمانها و هويت خويش را در معرض شبيخون فزون طلبانه آمريكا مي بيند و از سوي ديگر با استبداد مزمني دست به گريبان است كه همواره تحت حمايت آمريكا بوده است؟
روز جهاني قدس فرصتي بود تا صدايي ديگر در منطقه طنين انداز شود كه عملكرد و دستاوردهاي آن بهترين گواه بر درستي ادعايش مي باشد. حزب الله لبنان كه براي نخستين بار در تاريخ ۵۰ سال منازعه با اسرائيل توانست شكست را بر دشمن خود تحميل كند و راهي نو در برابر مبارزان بگشايد به مناسبت روز قدس مراسمي در شهر بيروت برگزار كرد كه نمايندگان رؤساي جمهور، مجلس و نخست وزير لبنان و تني چند از وزراي كابينه و اعضاي پارلمان در آن حضور داشتند. سيد حسن نصرالله در اين مراسم پس از رژه شبه نظاميان حزب الله گفت: «از چه در هراسيد؟ نبايد از تهديدات اسرائيل نگران باشيد».
داده هاي واقعي و بررسي هاي دقيق نشان مي دهد كه اسرائيل توان اشغال يك كشور عربي و باقي ماندن در آن را ندارد. ارتش اسرائيل نمي تواند به خاك لبنان و سوريه وارد شود و ادعاي اين رژيم، سخني بيهوده و بي معناست. وي مانور نيروهاي اسرائيلي در مناطق مرزي با لبنان را ناشي از هراس اسرائيل از تهديد حزب الله در مورد به اسارت درآوردن نيروهاي اسرائيلي دانست و گفت اسرائيل شايد بتواند لبنان، سوريه، فلسطين، اردن و مصر و يا حتي ايران را مورد هدف هوايي قرار دهد؛ ولي دوراني كه اسرائيل زيرساختهاي اقتصادي ما را مورد هدف قرار مي داد و پاسخي دريافت نمي كرد سپري شده است. امروز شرايط تغيير كرده است. هر تجاوزي به ما و برادرانمان بدون پاسخ نخواهد ماند و دشمن را در عمق اماكن استقرارش سركوب خواهيم كرد.
كساني كه سيدحسن نصرالله را مي شناسند نيك مي دانند كه او تنها رهبر معاصر عربي است كه تهديد توخالي را نياموخته و يكي از دلايل موفقيتش همين معناست. تجربه نشان مي دهد كه رهبر حزب الله لبنان شناخت دقيقي از «رفتار ددمنش» اسرائيل دارد و نسخه وي در مقابله با اسرائيل كه مبتني بر خويش باوري، شناخت نقاط ضعف دشمن و همت والا در مبارزه مي باشد نسخه اي شفابخش بوده است.
نصرالله در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عمر چهارساله انتفاضه و تأثير آن در تغيير وضعيت و اوج گيري انتقادات داخلي نسبت به سياستهاي شارون آن را با وضعيت اسرائيل در آستانه خروج از جنوب لبنان قابل مقايسه دانست و به مبارزان فلسطيني مژده پيروزي داد.
و اينچنين در دل آن فضاي آكنده از هراس و عافيت طلبي ندايي برخاست كه از توانايي سخن مي گويد البته فقط در كلام بلكه در عمل نيز ادعايش را به اثبات مي رساند. و بدين ترتيب كلامش خوشايند همه ملتهايي است كه رهبران مقتدر را مي ستايند.

آمريكا ساخت نيروگاه اتمي كره شمالي را متوقف مي كند
آمريكا و متحدان  اروپايي  و آسيايي اش  روز جمعه  اعلام  كردند كه  پروژه  ساخت  نيروگاه  اتمي  براي  كره  شمالي  به  مدت  يك  سال  متوقف  مي شود.
به گزارش ايرنا از واشنگتن سازمان  توسعه  انرژي  شبه  جزيره  كره  (كيدو) كه  در نيويورك  مستقر است،  افزود: احداث  اين  نيروگاه  رسما از اول  دسامبر متوقف  شده  و سال  آينده  ادامه  آن  مورد بررسي  قرار خواهد گرفت .
اين  سازمان  كه  متشكل  از آمريكا، ژاپن ، كره جنوبي  و اتحاديه  اروپاست،  اظهار اميدواري  كرد كه  در اين  مدت  كره  شمالي  به  برنامه هاي  تسليحاتي  اتمي خود خاتمه  دهد.
كيدو در زمان  بيل  كلينتون  رئيس  جمهور اسبق  آمريكا و به  منظور اجراي  مفاد موافقتنامه  بين  واشنگتن  و پيونگ  يانگ  ايجاد شد.
بر خلاف  درخواست  دولت  جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا مبني  بر توقف  كامل  و هميشگي  اين  پروژه ، كيدو تصميم  به  تعليق  يكساله  آن گرفت .

آمريكا براي مقابله با الجزيره و العربيه تلويزيون عربي تأسيس مي كند
دونالد رامسفلد وزير دفاع  آمريكا روز جمعه  بار ديگر با انتقاد از دو شبكه  تلويزيوني الجزيره  و العربيه  آن ها را متهم  كرد كه  «بطور خشونت  باري» با نيروهاي  ائتلاف  ضديت  دارند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن رامسفلد در ديدار با كاركنان  پنتاگون  گفت :آمريكا از ماه   آينده  يك  تلويزيون  ماهواره اي  براي  مقابله  با نفوذ  اين  دوشبكه  راه  اندازي  مي كند.
وي  اين  دو شبكه  را طرفدار صدام  خواند و گفت: مدت  زماني  بطول  خواهدانجاميد تا بتوان  مردم  را به  نگاه  كردن  يك  شبكه  ديگر تلويزيوني  تشويق كرد.
مقام هاي  آمريكايي  همواره   اين  دو شبكه  تلويزيوني  را مغرض  خوانده  ونسبت  به  برنامه هاي  آنها اعتراض  كرده  اند. شبكه هاي  العربيه  و الجزيره  هر دو نوارهاي  منتسب  به  صدام  را پخش كرده اند. شبكه  الجزيره  در قطر و شبكه  العربيه  در امارات  متحده  عربي  مستقر هستند. اين  دو شبكه  اتهام هاي  آمريكا را رد كرده  و گفته اند صرفاً وقايع  را پخش  مي كنند.
شبكه هاي  الجزيره  و العربيه  تأكيد كرده اند كه  حاضر به  خودسانسوري  و خوب  جلوه  دادن  اوضاع  در عراق  نبوده  و تلاش  مي كنند واقعيات  را منعكس  نمايند.

فرمانده آمريكايي در جمهوري آذربايجان
ژنرال  چارلز وولد معاون  فرمانده  نيروهاي  آمريكا در اروپا كه  روزپنجشنبه  وارد باكو شده  است ، روز جمعه با رئيس  جمهوري  آذربايجان  و وزير دفاع  اين  كشور ديدار و گفت  وگو كرد.
به  گزارش  ايرنا به نقل از منابع  خبري  باكو، ژنرال  آمريكايي  در ديدار با «الهام  علي اف » رئيس  جمهوري  آذربايجان  از تصميم  واشنگتن  مبني  بر ارائه  كمك هاي  نظامي به  باكو در سال  ۲۰۰۴ براي  تامين  امنيت  بخش  آذري  درياي  خزر خبر داد.روزنامه  روسي زبان  «اخو» به  نقل  از وي  افزود: آمريكا به  قزاقستان  نيز كمك  نظامي  مشابهي  كرده  و سعي  دارد برنامه  كمك  نظامي  به  دو كشور قفقاز يعني  گرجستان  و آذربايجان  را نيز افزايش  دهد.
اين  روزنامه  اضافه  كرد، الهام  علي اف  نيز در اين  ديدار اعلام  كرد كه  ثبات  و امنيت  در منطقه  خزر بطور كامل  تامين  نشده  و همكاري  واشنگتن  با باكو در زمينه  نظامي  حايز اهميت  است .
ژنرال  آمريكايي  نيز با قدرداني  از شركت  فعال  باكو در «عمليات  ضدتروريستي  در افغانستان  و عراق » گفت : واشنگتن  در صدد استقرار پايگاه  نظامي  در خاك  جمهوري  آذربايجان  نيست  و اين  كشور خواهان  توسعه  همكاري  نظامي  ميان  دو كشور در چارچوب  برنامه  همكاري  براي  صلح  ناتو است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |