سه شنبه ۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۵
بازار سياه نفت سفيد
000904.jpg
با آغاز فصل سرما بسياري از شهروندان كه در حومه شهر سكونت دارند و از گاز لوله كشي بهره نمي برند با كمبود سوخت روبه رو شده اند.
به گزارش خبرنگار ما بسياري از محلا ت در حومه شهر تهران و شركت هاي اقماري هنوز به شبكه گاز سراسري وصل نشده اند، به دليل مشكلا ت توزيع نفت سفيد با مشكل روبه رو شده  و به بازار سياه نفت سفيد رو  آورده اند.
اهالي اين مناطق در مورد مشكل كمبود نفت سفيد مي گويند: تانكرهاي حمل نفت سفيد هرچه دلشان بخواهد از مردم طلب مي كنند.
آنها مي گويند: در حالي كه قيمت هر ليتر نفت سفيد ۱۶ تومان اعلا م شده و بر اساس كوپن به مردم ارائه مي شود، رانندگان تانكرها در ازاي هر ۵۰۰ ليتر از مردم ۲ تا ۵ هزار تومان پول اضافه طلب مي كنند.
يك خانم خانه دار در اين باره به خبرنگار ما گفت: مجبور شديم به راننده تانكر حمل نفت سفيد ۲ هزار تومان بيشتر بپردازيم زيرا اگر اين كار را انجام ندهيم در ماههاي سرد زمستان بدون نفت مي مانيم.
خانم اسرافيلي گفت: راننده وقتي شلنگ را به درون تانكر خانه ميآورد حتماً بايد به او انعام سبز رنگ بدهيم!
وي افزود: يك بار پارسال شكايت كرديم و تا مدت ها بي نفت مانديم. بنابراين ترجيح مي دهيم خودمان مسأله را حل كنيم.
گزارش خبرنگار ما از ديگر مناطق حاكي است هر پيت نفت ۲۰ ليتري با قيمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان در بازار سياه خريد و فروش مي شود.
به نظر مي رسد كساني كه به گاز شهري وصل نشده اند بيشتر محتاج حمايت ها و يارانه هاي دولت باشند. اما آيا عدالت به درستي اجرا مي شود؟
در مورد نحوه توزيع نفت سفيد در تهران مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه تهران، اعلا م كرد: روزانه پنج ميليون ليتر نفت سفيد در منطقه تهران بين مشتركين توزيع مي شود.
علي اكبر دربندي در گفت و گو با ايرنا گفت: حوزه اختيارات منطقه تهران بيش از ۳۵۰ هزار خانوار، مشترك و استفاده كننده نفت سفيد را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.
به گفته وي، از ابتداي سال جاري تاكنون ۲۲۰ ميليون ليتر نفت سفيد در بين مشتركين توزيع شده كه سهميه هر مشترك از اين ميزان يك هزار و ۹۸۰ ليتر بوده است.
وي تصريح كرد: علا وه براين ميزان تا پايان سال جاري يك هزار و ۲۰۰ ليتر ديگر نفت سفيد به عنوان سهميه در اختيار مشتركين قرار خواهد گرفت.
وي اظهار داشت: تعداد ۳۶ اكيپ بازرسي نيمه وقت و ۷ اكيپ بازرسي به صورت شبانه روزي آماده پذيرش شكايات و انتقادات مشتركين در خصوص توزيع كنندگان و فروشندگان نفت سفيد است.
دربندي قيمت هر ليتر نفت سفيد و كرايه حمل آن را ۱۶۰ ريال ذكر كرد و گفت: توزيع كنندگان مجاز به دريافت اين مبالغ از مصرف كنندگان هستند.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي تهران گفت: به منظور رفاه ساكنان و مشتركان حومه تهران و مناطق سردسير تا پايان مهرماه گذشته اقدام به ذخيره سازي ذخاير سوخت از سوي شركت شده تا اين مشتركان در فصل زمستان كه امكان سوخت رساني به اين مناطق كمتر است، مشكلي نداشته باشند.
با اين حال به نظر مي رسد مشكل عدم اعتماد مردم به بازرسان همچنان مانع بهبود نظام توزيع نفت سفيد يارانه اي باشد.

بازنگري هزينه هاي خانواده در پايان ماه رمضان
...افزايش يا كاهش هزينه ها؟
اگر به هر دليل دو نفر در يك خانواده پنج نفري نتوانند روزه بگيرند، تعداد وعده هاي غذا در شبانه روز به پنج نوبت افزايش پيدا مي كند
000994.jpg
رمضان را ماه خدا، ماه با خدا بودن مي دانيم و ماه يگانگي و معنويت. و بدين سان روزه، در زمره اركان شريعت جاي مي گيرد، يگانه عبادتي كه نه رنگ ريا مي پذيرد و نه جايي براي فريب در آن مي توان متصور بود. وراي تمام مسائل معنوي ، خداي تعالي، همچون بسياري ديگر از آراي دين، وجه اجتماعي نگرش اهميت به ديگران را نيز در روزه گنجانيده است.
گرسنه ماندن و تحمل مشقت تشنگي، آدمي را به تفكر پيرامون احوالا ت ديگران، افرادي كه بضاعت مالي چنداني براي تهيه مايحتاج روزانه خود ندارند فرو مي برد و ياري رساندن به نيازمندان، حاصل اين عبادت است.
افزايش هزينه، آنچه انتظار نمي رود
آنچه در ماه مبارك رمضان نامنتظره مي نمايد، افزايش هزينه هاي خانواده است. با توجه به سفارشات فراوان در اين ماه براي پرداختن به پرورش روح و كاستن از توجه به جسم و كاهش وعده هاي غذايي- البته در ظاهر- در نگاه اول گمان مي رود خانواده ها در اين ماه با كاهش هزينه هاي مصرفي، خصوصاً مخارج تهيه غذا- كه از عمده مخارج خانواده است- از منابع مصرفي يك خانوار كاسته مي شود اما بر خلا ف تمامي تصورات، بسياري از افراد معتقدند در ماه مبارك رمضان، رقم بيشتري را بابت تهيه خوراكي هاي روزانه خود مصرف مي كنند، امري كه با روح حاكم بر رمضان چندان همراستا نمي نمايد.
مريم عليدوست، خانمي خانه دار، درباره مشكلا تي كه در ماه رمضان گريبانگير خانواده اش شده مي گويد:« در ماه رمضان قيمت خيلي از اجناس افزايش مي يابد، از خرما تا سبزي. علا وه بر اين در ماه هاي ديگر، هر روز خرما يا سبزي يا بعضي اقلا م ديگر را تهيه مي كنيم در حالي كه در اين ايام، هر روز، بر سر هر سفره اي مي توان آنها را يافت.خريد همين كالاي به ظاهر جزيي، آن هم هر روز، كلي هزينه بر دوش خانواده مي گذارد. تازه مشكل همين جا تمام نمي شود. خيلي از اجناس در اين ماه با كيفيت نازل تري عرضه مي شوند، ما هم ناچاريم نه تنها گران شدن قيمت را تحمل كنيم كه براي تهيه مقدار مورد نياز آن، مقدار بيشتري بخريم و طبعاً پول زيادتري بپردازيم. خرما، زولبيا و باميه، همه در اين ماه مصرف بيشتري دارند اما كيفيت آنها واقعاً افت پيدا كرده است.»
در اين ميان، غالب خانواده ها براي تحمل گرسنگي، سعي مي كنند از غذاهاي مقوي تري استفاده كنند تا دچار سوءتغذيه نشوند و در طول روز قادر به انجام بهينه كارهاي عادي خود باشند. فاطمه جورشري، خانمي كارمند در اين رابطه مي گويد:«معمولا ً به هنگام سحر، بيشتر از هميشه غذا مي خورم تا بتوانم تا شب، كارهايم را انجام دهم. كار در بيرون از خانه و بعد از آن رتق وفتق امور خانه، انرژي زيادي مي طلبد.» او در ادامه چنين به افزايش مخارج اشاره مي كند:«معمولا ً همه براي اينكه ناتواني ناشي از روزه را جبران كنند، سعي در استفاده از غذاهاي مقوي دارند. گوشت با اين قيمت گزاف، معمولا ً هر روز در وعده هاي غذايي گنجانده مي شود و ديگر كسي از غذاهاي حاضري يا ساده كه در ماههاي ديگر هراز چندگاهي خورده مي شود، استفاده نمي كند. علا وه بر اين قبل از ماه مبارك، من و همسرم در محل كار ناهار مي خورديم و مخارج غذاهاي ما در خانه به شام محدود مي شد اما حالا  هم سحر، هم افطار و هم شام را در خانه مي خوريم، خب اين هزينه ما را چند برابر كرده است.»
سعيد نجفي زاده كه انگار از خويشاوندانش كمي دلخور است، مي گويد:«مهمان حبيب خدا است اما در ماه رمضان، پذيرايي از مهمان، خيلي گران تمام مي شود. تازه، كافي است درخانه شما، چند نفر روزه نگيرند. سه وعده غذا به پنج وعده تبديل مي شود و بايد چند برابر پول خرج كنيد.»ظاهراً روح ماه مبارك رمضان، آن گونه كه بايد و شايد، براي بسياري از ما ملموس نيست و شايد بهتر باشد يك بار ديگر به بازنگري آنچه خداي فرموده و آنچه ما در زندگي به كار مي بنديم، بپردازيم.
... و يك استثنا
وراي افراد متدين بسياري كه در جامعه ما، با سوق يافتن به سوي اهداف والا ي رمضان، گامي بلند به خودسازي بر مي دارند، هستند كساني كه در اين ماه، به سبب بضاعت اندك مالي، با كاهش هزينه هاي روزانه خود روبه رو هستند. فرهاد قاسمي، يك كارمند زحمتكش كه طبعاً ناچار است تنها به حقوق اندك كارمندي دلخوش كند مي گويد:«ناچارم تا آخرين ساعات شب كار كنم و وقتي به خانه مي رسم آن قدر خسته ام كه بدون اينكه فرصتي براي همسر و فرزندم داشته باشم، تنها به استراحت مي پردازم. از فرط خستگي، حتي براي سحر هم بيدار نمي شوم. خب، وقتي افطار را هم در محل كار بخوريد،ديگر دليلي براي افزايش هزينه نمي ماند، برعكس، مخارجم كاهش هم پيدا مي كند. در حقيقت هزينه هاي من اصلا ً نمي تواند افزايش پيدا كند چون همين حالا  هم تراز دخل و خرجم صفر است.»
او كه پيشه اصلي خود را مترجمي مي خواند، در ادامه به شرايط نامطلوب مالي اش اشاره مي كند و مي گويد: «مدت ها است كتابي را آماده چاپ دارم اما ناشر از من يك ميليون و نيم پول مي خواهد تا براي چاپ آن سرمايه گذاري كنم. اگر اين مبلغ را داشتم يك پيكان قسطي مي خريدم ومسافركشي مي كردم.»
... و ماه رمضان ماه خودسازي، ماه عبادت و ماه كناره گيري از زخارف دنيوي است.

براي اولين بار در كشور
حقوق مادي  فرزندان مستمري بگيران زيرذره بين مي رود
تا زماني كه دختر متكي به خود نبوده و درآمدي ندارد و يا بعد از ازدواج اگر همسر وي شاغل نباشد، و تا زماني كه پسري به استخدام دولت در نيايد و يا خود را بيمه نكند، و يا مشخص نباشد كه شغل و درآمد مناسبي دارد، نبايد حق مستمري از آنها قطع شود.
خبر، غيرمنتظره  است و مي تواند تأثير قابل توجهي بر اوضاع مالي بسياري از خانواده ها بگذارد. گفته مي شود نمايندگان مجلس مي توانند پيشنهاد دهند هزينه اي براي ادامه استفاده از حق بيمه و مستمري والدين براي كمك به فرزندان هم در نظر گرفته شود، آن چه نقطه عطفي در حقوق مادي مربوط به فرزندان مستمري بگيران به شمار مي رود.
چندي پيش غلا مرضا عبدالوند، نماينده مردم درود و ازنا در مجلس شوراي اسلا مي با با بيان اين مطلب و اعلا م مخالفت با قطع حق بيمه و عائله مندي فرزندان بعد از ازدواج يا خدمت سربازي گفت: تا زماني كه دختر متكي به خود نبوده و درآمدي ندارد و يا بعد از ازدواج اگر همسر وي شاغل نباشد، و تا زماني كه پسري به استخدام دولت در نيايد و يا خود را بيمه نكند، و يا مشخص نباشد كه شغل و درآمد مناسبي دارد، نبايد حق مستمري از آنها قطع شود.
او با تهيه طرحي از سوي نمايندگان و تقديم لا يحه از سوي دولت به مجلس را در اين زمينه ضروري دانست و گفت: چون اين گونه مسائل داراي بار مالي هستند، دولت رغبتي براي تهيه لا يحه در اين زمينه و تقديم آن به مجلس ندارد. به همين دليل نمايندگان مجلس بايد طرحي پيشنهاد دهند و به اين وسيله اعلا م كنند افرادي كه سن آنها از ۱۵ سال به بالا  است، بايد از حق اولا دي كه به يكي از والدين آنها تعلق مي گيرد، استفاده كنند؛ مگر آنكه مشخص شود كه آن فرزند، در جايي مشغول به كار بوده و از درآمد مناسبي برخوردار است.
او تأكيد كرد: تا زماني كه براي دستگاه دولتي ثابت نشود فرزند اناس و يا ذكور مستخدم، خود درآمدي دارد و مي تواند خود را اداره كند، نبايد حق اولاد او قطع شود. در واقع بايد معلوم شود كه فرزند مي تواند تحت تكفل پدر باشد و هنوز مستقل نشده است. اگر از سوي مراجع ذي صلا ح و قانوني، گزارش شود كه فرزند داراي شغل و درآمد مناسبي است و قادر به اداره زندگي خود است، حق بيمه و مستمري او قطع مي شود،ولي در غير اين صورت اين كار بايد استمرار يابد.
وي ادامه داد: در حقيقت استفاده از بيمه و مستمري پدر يا مادر، كمكي در جهت رفع برخي از مشكلا ت خانواده خواهد بود. وقتي جوان به سن و سالي مي رسد كه خرج او بيشتر  شده و نياز به پول دارد و اين مسأله مي تواند به او كمك كند. هر چند اين امر صد درصد مشكلا ت عمده اي را برطرف نمي كند، ولي تا حدودي از او دستگيري خواهد كرد و حتي از لحاظ رواني اين مسأله تأثيرگذار است. يعني وقتي پدر مشاهده مي كند كه خرج فرزند او بيشتر شده و از طرفي نيز حق اولا دي نيز از ليست حقوقي پدر حذف شده است، از جنبه روحي و رواني، با مشكل مواجه خواهد شد.
نماينده درود و ازنا در مجلس شوراي اسلا مي تعيين بار مالي قانوني در اين زمينه را در بودجه سال ۸۳ لا زم دانست و افزود: در واقع نمايندگان به عنوان پيشنهاد بايد در بودجه سال ۸۳ اين مسأله را مورد توجه قرار دهند، اما اگر در فصل بودجه اين مسأله مطرح نشود، بايد در برنامه و جاي ديگر تمهيداتي براي اين قضيه در نظر گرفته شود.
اين كه چنين امري تحقق يابد يا خير در هاله اي از ابهام قرار دارد و نيازمند بررسي هاي كارشناسي است. با اين وصف اعتناي نمايندگان مجلس به جزئيات زندگي مادي جوانان- و به تبع آنان زندگي معنوي آنها- در دوراني كه به ندرت به نيازهاي مادي آنها اعتنايي شده قابل توجه است.

پاسخ مسؤولا ن
همه جا نمي شود سرعت گير گذاشت 
بازگشت به مطلب مندرج در مورخ ۱۷/۸/۸۲ ستون صداي مصرف كننده مبني بر نصب سرعت گير در بوستان پنجم پاسداران به آگاهي مي رساند:
طبق بررسي هاي به عمل آمده از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه با توجه به قرار گرفتن مدرسه خديجه كبري در ابتداي معبر و يكطرفه عمل نمودن معبر شرق به غرب، طبق ضوابط نصب سرعت گير غيراستاندارد مي باشد كه با تابلو و علا ئم هشداردهنده خيابان مذكور ايمن سازي شده است.
- همچنين بازگشت به مطلب مندرج در مورخ ۲۸/۷/۷۲ ستون صداي مصرف كننده مبني بر نصب سرعت گير در خيابان ۳۵ متري استقلا ل، نرسيده به كوي گلستان به آگاهي مي رساند: طبق گزارش معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه برابر استانداردها نصب سرعت گير در معابر بالا ي ۱۲ متر مغاير ضوابط است و به همين دليل با توجه به عرض معبر فوق (۳۵ متري) امكان نصب سرعت گير مقدور نيست، ضمن اينكه كليه علا ئم ايمني شامل خط كشي، نصب تابلو و چراغ راهنمايي در محل انجام گرديده است.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۴
به دليل كمبود فضاي آموزشي بود
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري مورخ ۲۴/۷/۸۲ در خصوص «مدرسه ابتدايي دخترانه فاطمه زهرا (س) منطقه ۱۰ تهران» خواهشمند است جوابيه زير را عيناً در صفحه و ستون مربوطه به چاپ برسانيد:
۱- تشكيل ۲ كلا س درس در حياط مدرسه به دليل كمبود فضاي آموزشي مورد نياز بوده كه اين نكته به هيچ وجه ارتباطي با عدم پرداخت كمكهاي مالي اولياء به مدرسه نداشته و موضوع به شدت تكذيب مي گردد.
۲- آموزش و پرورش شهر تهران ضمن درك حساسيت و نگراني هاي به حق اولياء محترم در اين زمينه، براي رفع مشكل توصيه هاي لا زم را جهت امكان سنجي جابجايي هر چه سريعتر اين كلا سها به مدرسه ارائه نموده است.
روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

آيينه تصوير
001002.jpg

پيازچه، سبزي پرطرفدار در ميان آمريكاييان. سازمان بهداشت غذايي آمريكا هشدار داده است كه شهروندان اين كشور در مصرف پيازچه پخته نشده دقت كنند.
هم اكنون اين سبزي كه به گونه اي مرموز به ويروس هپاتيتA آغشته شده صدها نفر را در چهار ايالت آمريكا به اين بيماري مبتلا  كرده و اكنون مسئولا ن سازمان بهداشت اين كشور نگران شيوع هپاتيتA در ساير ايالت ها هستند
000996.jpg

صحنه اي دردناك و تكان دهنده از قتل عام دلفين ها در ژاپن كه توسط گروهي سه نفره از حاميان محيط زيست ضبط شده. دولت ژاپن تحت لواي تحقيقات علمي به صيادان اجازه مي دهد تا به شكار دلفين ها بپردازند كه گاهي تعداد اين آبزيان كشته شده تا هفتصد افزايش مي يابد و اين امر خشم بسياري از دولت ها از جمله استراليا را برانگيخته است. وزير محيط زيست استراليا با ابراز تأسف از بروز چنين جناياتي از دولتمردان ژاپني خواست با وضع قوانين بازدارنده اي، مانع از صيد بي رويه دلفين ها توسط ماهيگيران شوند.
000998.jpg

اتوبوسي در حال گذر از جاده اي آسيب ديده از سيل است. ايالت نين توان در مركز ويتنام، آماج سيلي ويرانگر قرار گرفته كه تاكنون خسارات مالي و جاني بسياري را داشته است. هم اكنون چهل و نه نفر براثر سيل جان خود را از دست داده اند و هشت نفر نيز مفقود شده اند. اين در حالي است كه احتمال افزايش قربانيان اين حادثه دلخراش بسيار زياد است. از ديگر سو ويران شدن صدها خانه، هزاران نفر را سرگردان و بي سرپناه رها كرده است.
001000.jpg

دوچرخه سواران در حال عبور از يكي از خيابان هاي پكن، پايتخت چين. در حالي كه بسياري از ساكنان اين شهر براي تردد از دوچرخه سود مي جويند بارش نامنتظره برف براي آنان دردسرساز شده. در طول دو دهه گذشته، براي نخستين بار است كه چنين برف سنگيني در اين هنگام از سال چهره پكن را سپيدپوش مي كند.
كارشناسان اعلا م كرده اند بارش زودهنگام برف به بيش از سيزده ميليون درخت آسيب رسانده كه هزينه هاي هنگفتي را بر سازمان محيط زيست اين كشور وارد آورده است.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
ميهمان نوازي راننده همداني 
مصرف كننده بينوايي هستم كه دستم براي احقاق حق به جايي بند نيست اما روزنامه را وجدان بيدار و آگاه جامعه مي دانم و چند سطر درد دل خود را با شما در ميان مي گذارم به علا وه تلفن و نشاني ام. اگر انتشار آن را در روال كار خود مي بينيد، چاپ كنيد:
بنا به اضطرار شغلي ساعت ۲ بعدازظهر چهارشنبه ۲۱/۸/۸۲ با يك نفر همراه، از محل سواريهاي كرايه همدان، پژو زردرنگ پلا ك قرمز شماره (همدان ... س ۱۱) را به مقصد زنجان در برابر مبلغي كه راننده و متصدي دفتر آنها تعيين كردند، به طور دربست كرايه كرديم تا به موقع به كارمان برسيم. راننده نيم ساعتي بعد از خروج از شهر، به جاي رعايت سرعت معمول، تا توانست آهسته راند و تا شب هنگام تنها به كناره اتوبان زنجان رسيد و براي سوختگيري مطالبه كرايه خود را كرد و چون كرايه كامل سفر دربست را بستاند، دقايقي بعد در كناره راه، با بالا  زدن كاپوت جلوو عقب كه مثلا ً دچار اشكال فني شده، مبلغ ناچيزي به راننده ديگري كه به زنجان مي رفت داد و ما را در عين بهت و اعتراض و ناباوري، در نيمه راه به راننده ديگر سپرد كه به موقع به كار خود نرسيديم. هنوز از محل دور نشده بوديم كه كاپوتها را خواباند و دنده عقب از خروجي اتوبان بيرون رفت تا به همدان بازگردد. خواستم عملكرد و مسئوليت شناسي اين راننده محترم را براي همه رانندگان خطي هاي همدان و مسئولا ن پليس راه كه راننده، خود را وابسته به يكي از آنها مي دانست و به ديگر مسئولا ن راهنمايي و رانندگي همدان و همچنين به خانواده و فاميل اين مرد شريف در آن شامگاه غمبار هفدهم رمضان بازگو كنم و داوري آنها را به انتظار بنشينم.
مسافر خسته همدان - زنجان 
كانال لا يروبي مي خواهد
مشكلي داريم كه مي خواهيم از طريق اين روزنامه به گوش مسئولا ن شهرستان نوشهر برسد. در روستاي انارور در ۲۵ كيلومتري نوشهر، كانال آبي است كه سالهاست لا يروبي نشده، باران كه ميآيد، سيلا ب به جاي سرازير شدن به دريا، وارد خانه هاي مردم مي شود. به خيلي جاها نامه نوشته ايم اما كسي توجه نكرده است.
از طرف ساكنان محل - مكري 
سد معبر به چه قيمت؟
در خيابان وصال، بالا تر از بزرگمهر، يك آموزشگاه زبان فعاليت دارد كه هنگام تعطيل كلا سها، اتومبيلها تا سه رديف، در صدها متر از خيابان جلوي آموزشگاه توقف مي كنند و هيچ اعتنايي به خلا ف خود و اينكه با سد معبر، آشكارا حقوق ديگران پايمال مي شود، ندارند. از مأموران راهنمايي و رانندگي درخواست رسيدگي داريم.
از طرف رانندگان خط كرايه خيابان وصال - حجاب 
ايران خودرو رسيدگي كند
هنگام ثبت نام براي خودرو پژو ۲۰۶ از ما حدود ۷۰۰ هزار تومان بابت تفاوت رنگ مطالبه كردند اما اخيراً قيمت تفاوت رنگ حذف شده است. از شركت ايران خودرو انتظار داريم مابه التفاوت قيمت رنگ را به ما بازگرداند. شكوائيه من در اين خصوص طي شماره ۴۳۰ به ايران خودرو تسليم شده اما هنوز اقدام نكرده اند.
(تلفن در بازارچه محفوظ است) توسلي

در حاشيه خبرها
احتمال توقف در اجراي طرح بيمه زنان خانه دار
اجراي طرح بيمه زنان خانه دار مدتهاست كه قراراست آغاز شود؛ اما به نظر مي رسد هنوز نهاد مجري اين طرح مشخص نشده است.
براساس اين طرح ابتدا در چند استان، زنان خانه دار تحت پوشش بيمه زندگي قرار مي گيرند و سپس اين طرح به تمام استانها تعميم داده مي شود. اما اخيراً معاون طرح و برنامه بيمه ايران اعلا م كرده است اين شركت به دليل سودآور نبودن، چنين طرحي را اجرا نمي كند.
محمد ابراهيم امين، معاون طرح و برنامه بيمه ايران در گفت وگو با ايلنا، دليل اين موضوع را سودآور نبودن فروش بيمه نامه زنان خانه دار عنوان كرده است.
بيمه ايران يك بيمه دولتي است و احتمال دولتي باقي ماندن آن (عدم واگذاري به بخش خصوصي) نيز زياد است. بنابراين در صورت صدور دستور از سوي دولت اين شركت بايد طرح مذكور را اجرا كند.
اجراي طرحهاي بيمه حمايتي در اكثر كشورها توسط نهادهاي دولتي ويژه اي كه به همين منظور تأسيس شده اند، انجام مي شود.اين نهاد در ايران سازمان تأمين اجتماعي نام دارد كه تابه حال در زمينه زنان خانه دار خدمات مطلوبي ارائه نكرده است.با اين حال هم اكنون طرح بيمه زنان خانه دار در پنجاه و دو شهر در حال اجرا است.
كاهش نرخ برخي خدمات بيمه تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح 
سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح، نرخ تعويض دفترچه درماني و نيز صدور دفترچه المثني را براي بيمه شدگان اين نيرو كاهش داد. بر اساس اين تصميم،نرخ تعويض دفترچه درماني از چهار هزار ريال به سه هزار ريال و نيز صدور المثني در مرحله اول از ۸۵ هزار ريال به ۵۰ هزار ريال و در مرحله دوم از ۱۵۰ هزار ريال به يكصد هزار ريال كاهش يافت. سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح در همين راستا هزينه برخي لوازم مصرفي بيماران خاص را نيز پرداخت مي كند. سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح همچنين اقدام به نصب و راه اندازي سيستم خدمات ويژه ، مكانيزاسيون تأييد دارو و پرداخت يك روز هزينه هاي نازايي كرده است. اين سازمان همچنين كنترل فيش هاي حقوقي در پرداخت كمتر از يكصد هزار ريال را حذف و در مورد تجهيزات پزشكي و عينك با شركت هاي تعاوني قرارداد منعقد كرده است.
هشدار در مو رد رواج  «سي دي» هاي تقلبي در بازار
سي دي هاي كامپيوتري با رنگ نقره اي و آبي از كيفيت خوبي برخوردار است اما عرضه «سي دي» هاي نقره اي در بازار محدود بوده و «سي دي» هاي آبي رنگ به عنوان بهترين «سي دي» به شمار مي رود.
حامد يگانه يك نماينده فروش سي دي در تهران در گفت و گو با ايسنا، با بيان اين مطلب در مورد نحوه تشخيص سي دي هاي تقلبي و اصل، اظهار داشت: رينگ داخل سي دي حاوي شماره هايي است كه بيانگر تاريخ توليد سي دي است و تطبيق آن مي تواند به عنوان ملا ك اصل بودن سي دي مورد استفاده قرار گيرد.وي افزود: مارك سي دي بيانگر كيفيت آن است و امكان سوءاستفاده از ماركهاي معروف براي توليد آن وجود دارد اما معمولا ً به جهت به صرفه نبودن اين كار، كسي حاضر به انجام چنين عملي نيست، زيرا كمپاني هاي معروف مانند سوني، ماكسل و سامسونگ در آن سوي مرزها، با تيراژ بالا  به توليد و پخش سي دي به سراسر دنيا اقدام مي كنند و شركتي حاضر نيست تا به خاطر سود كم به توليد سي دي هاي تقلبي بپردازد، اما اينكار معمولا ً در كشورهايي مانند پاكستان انجام مي شود.وي ادامه داد: رنگ زير سي دي نيز مي تواند به عنوان ملا كي براي تشخيص اصل بودن سي دي مورد استفاده قرار گيرد، به اين ترتيب كه سي دي هاي با رنگ نقره اي و آبي در حال حاضر به عنوان بهترين و با كيفيت ترين سي دي محسوب مي شوند.
وي با اشاره به سي دي هايي كه زمينه قسمت اصلي آنها سبز رنگ است، گفت: اين نوع سي دي در درجه بعد قرار گرفته و از كيفيت نسبتاً خوبي برخوردار است، اما گاه هنگام ضبط فيلم و اجراي برنامه ها با مشكل صدا و شطرنجي شدن روبه رو مي شود.
ميزان و درصد وجود سي دي هاي تقلبي در بازار بسيار كم است و تعداد موجود هم پس از فروخته شدن به فروشنده ارجاع داده مي شود.يگانه، در مورد سي دي ها اعم از فيلم و نرم افزار كه توسط شركتهاي خارجي توليد مي شوند گفت تقريباً اكثر آنها اصل نيستند به اين معني كه اين سي دي ها در ابتدا به صورت «>NO NAME ارائه شده و در اثر چاپ وlable و رايت كردن به عنوان سي دي اوريجينال به مشتري فروخته مي شوند.
وي ادامه داد: نمي توان گفت رايت و كپي آنها غيرمجاز است زيرا اين كار توسط شركتهاي خصوصي انجام مي شود، يعني شركت مذكور با پرداخت هزينه و در اختيار گرفتن انحصار پخش سي دي در داخل از اصل آن به عنوان يك مستر، جهت رايت كردن با تعداد و تيراژ بالا ا ستفاده مي كند.
يگانه، در مورد احتمال وجود ويروس روي سي دي هاي خام تقلبي كه با ماركهاي معروف به عنوان سي دي اصل ارائه مي شوند، گفت: احتمال اينكه اين سي دي ها حاوي ويروس باشند پايين است، اما اگر روي سي دي برنامه  اطلا عاتي ويروس وجود داشته باشد، مشكلا ت زيادي به دنبال خواهد داشت.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |