سه شنبه ۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۵
خودتان درخانه دست به كار شويد
ايجاد تنوع با هزينه اي اندك
اعظم السادات علوي 
متنوع ساختن محيط زندگي تأثير مثبت قابل توجهي بر روحيه افراد خانواده دارد و باعث نشاط و سرزندگي آنان مي شود. اما هرگز نمي توان ادعا كرد ايجاد تنوع مترادف با خريد انواع و اقسام وسائل دكوري و يا غيردكوري و اضافه كردن آنها به فضاي منزل است. ضمن آن كه معمولا ًعناصر تزئيني و دكوراتيو گران هستند و با درآمد خانواده ها تناسبي ندارند. اما مي توان با حركات ظريف و مدبرانه، اثري چشمگير در اين جهت عرضه كرد.
استفاده از پارچه هاي رنگي 
با خريدن دو يا سه متر پارچه رنگي و دوختن روكش هاي جديد براي كوسنهاي كنار مبل، فضاي نشيمن تغيير قابل توجهي خواهد كرد. تهيه يك قوطي رنگ روغن و تغيير رنگ گلدانها، پريزهاي برق، گوشي آيفون و حتي قرنيزها، در عين اينكه هزينه بسيار اندكي را مي طلبد، تنوع هنرمندانه و قابل روِيتي را در محيط زندگي ايجاد مي كند. مي توانيد پرده ها را با هزينه كمي با ا نواع زيبا و جديدي جايگزين نماييد. بدين منظور پارچه هاي پرده اي ساده كه قيمت آنها معمولا ً كمتر از انواع طرح دار است، با اضافه كردن نواري حاشيه مانند از يك پارچه رنگي ديگر كه رنگ و طرح آن به پارچه هاي رو مبلي نزديك است و يا تكه دوزي چند شاخه گل مناسب با استفاده از پارچه ساتن، گلدوزي نواري ظريف از گلهاي متفاوت در فاصله ۴۰ يا ۵۰ سانتي لبه انتهايي پرده، تبديل به پرده هايي زيبا و كاملا ً خاص خواهند شد. تعويض گل ميخ پرده و شرابه آن نيز راه حل ديگري جهت ايجاد تغيير است. اگر اهل دوخت و دوز هستيد و هميشه كيسه اي پر از تكه پارچه هاي اضافي داريد، از آنها مي توانيد به بهترين وجه استفاده كرده و روتختي زيبايي را تهيه كنيد. تنها نكته اي كه در تكه دوزي بايد مورد توجه قرار گيرد، انتخاب پارچه هايي است كه به هيچ وجه رنگ پس نمي دهند. براي قسمت آستري رو تختي نيز مي توانيد از پارچه هاي ساده رنگي ملحفه اي كه قيمت چنداني هم ندارند، در رنگي مناسب و هماهنگ با سرويس خواب و رنگ غالب قسمت تكه دوزي شده استفاده كنيد. لبه هاي روتختي را با نوار دولا ي نسبتاً پهن (به عرض ۵ الي ۱۰ سانتي متر) از همان پارچه آستري حاشيه دوزي كنيد.
ديوارهاي حايل كوتاه 
در منازلي كه راهرو و فضاي نشيمن و يا پذيرايي مجاور هم قرارداشته و از طرفي يكي از اين دو فضا از نور كافي و ديگري روشنايي اندكي برخوردار است، به جاي ديوار بلند و چسبيده به سقف مي توان از روش هاي ديگري، كه هم عبور نور را ممكن مي سازند و هم بر زيبايي فضا مي افزايند، بهره برد. ديوارهاي كوتاهي كه با آجرهاي شيشه اي ساخته مي شوند، براي تقسيم چنين فضاهايي ايده آل مي باشند. انعكاس نور از اين نوع ديوارها خود به تنهايي الماني دكوراتيو و زيباست. در اين صورت به جاي راهرويي تاريك و يا كم نور، فضايي روشن كه نور را به سوي ديگر فضاهاي متصل به خود نيز انتقال مي دهد، در اختيار خواهيد داشت. ديوار كوتاه معمولي(كه ارتفاع آن حداقل بايد ۱۷۰ سانتيمتر باشد) نيز روش ديگري است كه در عين مرتبط ساختن روشنايي دو فضا، آنها را از يكديگر تفكيك مي سازد براي زيبايي هرچه بيشتر مي توان در قسمت بالا ي اين ديوار از نورهاي موضعي جذاب استفاده كرد و يا با قرار دادن گل هاي آويز آپارتماني، بر جستگي  خاصي به آن بخشيد. نوع ديگر استفاده از ديوارهاي حايل كاربردي است در اين حالت كتابخانه اي بزرگ و يا دكوري با قفسه بندي زيبا جاي ديوار را مي گيرد.
آپارتمانهاي كوچك !
مشكل اصلي آپارتمانهايي كه متراژ پايين دارند، عدم دسترسي ساكنين آن به فضاهاي كاربردي كافي جهت قرار دادن اشياء مختلف است. اتاق خوابها در چنين محيطهاي كوچكي يا فاقد كمد هستند و يا فضاي اختصاص يافته به آن چنان ناكافي است كه عملا ً مشكلي را حل نمي كند. در اين شرايط بهترين راه انتخاب وسائلي است كه ضمن كاربرد اصلي خود، داراي فضاهايي به شكل كشو، قفسه و يا انباري هاي كوچك كه قابليت گنجاندن اشياء و لوازم مختلف را در خود دارند، باشند. تختخوابهايي كه فضاي تحتاني آنها توسط چند كشوي بزرگ و يا حتي جعبه هاي خالي دردار قابل استفاده مي گردد، كمدهايي كه داخل آنها به بهترين وجه قفسه بندي و كشوبندي شده است، مبلهايي كه در قسمت زير تشك و يا ميز خود داراي جعبه هاي توخالي باشند، نمونه هايي از اين نوع وسائل كاربردي محسوب مي شوند. در كنار چنين انتخابهايي، استفاده بهينه از فضاهاي پرت نيز راه حل مفيد و مؤثر ديگري در اين راستاست. براي مثال مي توان فضاي زير پله را به راحتي تبديل به انباري كوچك و يا كتابخانه زيبايي كرد يا حتي خود پله ها را طوري ساخت كه هر يك در زير سطح خود، داراي فضايي خالي و جعبه مانند شوند. در آپارتمانهاي زير ۵۰ متر مربع علا وه بر تدابير فوق مي توان با قفسه بندي زيبا و دكورمانند ديوارها در ارتفاع نزديك به سقف (جهت كتابخانه و يا مصارف ديگر) حداكثر استفاده را از فضاهاي خالي به عمل آورد.

۳۰ درصد برق خانگي توسط يخچال فريزرها مصرف مي شود
سالا نه يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه يخچال در كشور توليد مي شود كه در اثر نصب بر چسب انرژي ۵۰ درصد مصرف برق آنها كاهش يافته است.
رامين همتي، مدير آزمايشگاه ملي صرفه جويي انرژي وزارت نيرو، در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: چهار سال پيش مصرف انرژي هر دستگاه يخچال فريزر توليدي در كشور بين صفر تا ۴ كيلووات بود كه با اجراي طرح برچسب انرژي اين ميزان به ۵/۱ كيلووات كاهش يافته است.وي با بيان اين كه در حال حاضر آزمايشگاههاي كنترل مصرف انرژي يخچال فريزر، كولر گازي، ماشين لباسشويي، الكتروموتور، كولرآبي و اتوبرقي در كشور ايجاد شده است، گفت: صدور مهر استاندارد براي كارخانه ها، مستلزم نصب برچسب انرژي است و هر كارخانه اي اين برچسب را بر روي محصولا ت خود نصب كند موظف است هر سال رتبه انرژي مخصولا تش را يك درجه افزايش دهد كه همين امر افزايش رقابت بين توليدكنندگان و كاهش مصرف انرژي را در پي دارد.همتي با بيان اين كه ۳۰ درصد برق خانگي و ۱۸ درصد كل برق مصرفي كشور توسط يخچال فريزرها مصرف مي شود، اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد كارخانه هاي داخلي، بر روي محصولا ت خود برچسب انرژي نصب مي كنند.وي گفت: سالا نه ۱۸ هزار دستگاه كولر گازي در داخل كشور توليد مي شود كه اجراي طرح نصب برچسب انرژي بين ۱۵ تا ۲۵ درصد مصرف انرژي آنها را كاهش خواهد داد.همتي با اشاره به اينكه نصب برچسب انرژي بر روي كولر گازي تا پنج ماه ديگر اجباري مي شود، اظهار داشت: مصرف انرژي كولرهاي گازي دو تكه ۵۰ درصد كمتر از كولرهاي گازي پنجره اي است، به همين استفاده از كولرهاي دو تكه مقرون به صرفه تر است.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |