در طرح اوليه قرار بود تمامي فضاهاي داخلي باورقه هاي مس و برنج پوشانده شود اما فضاسازي داخلي به خاطر محدوديت هاي مالي با شيشه اجرا شد.
براي معرفي اثر، امروز ساختمان كانون وكلاي دادگستري را انتخاب كرديم. ساختماني كه يكي از آخرين كارهاي هادي ميرميران، معمار سرشناس ايراني، به شمار مي آيد.
در اول خيابان آرش، حدود ميدان آرژانتين، ساختماني را مي بينيد كه با ساير ساختمان هاي آن خيابان، كه همه شان از يك قالب بيرون آمده اند، تفاوت دارد. دو بلوك مسي برنجي، كار شده توسط يك باند سيماني سفيد. كانون وكلاي دادگستري مركز، ساختماني است شرقي غربي كه اندازه زمين آن 18 در 54 متر است. زميني در نگاه اول، خوش قواره و مناسب براي ساختمان سازي (از هر نوع) . ولي وقتي موقعيت آن را با در نظر گرفتن دو ساختماني كه در دو طرف آن ساخته شده است مورد مطالعه قرار دهيم، متوجه مي شويم كه ايجاد ساختماني در چنين موقعيتي، كار آساني نيست.
|
|
هادي مير ميران، با در نظر گرفتن طول زياد زمين و جريان نور رساني از دو طرف شرق و غرب به داخل ساختمان چنين در نظر گرفت كه نور رساني به داخل ساختمان را از ناحيه مياني و سقف انجام پذير نمايد. براي تحقيق اين امر، وي دو ديوار شرق و غرب را با طرحي كه نمايانگر دو كفه ترازوي عدالت است مسدود كرد. ولي براي آن كه طرح يكنواخت نشود، آن را به شكل دو ذوذنقه بر عكس در مقابل يكديگر ترسيم نمود و روي آن را با ورقه هاي مس و برنج پوشاند. در طرح اوليه، وي مايل بود كه تمامي فضاهاي داخلي ساختمان نيز با ورقه هاي مس و برنج پوشانده شود. ولي به علت هزينه هاي بالايي كه اين اجرا طلب مي كرد، فضاسازي داخلي با شيشه اجرا شد. همچنين، اين طرح كه به شكل دو ذوذنقه برعكس اجرا شده و به داخل ساختمان نيز كشيده شده است باعث مي گردد كه فضاي داخلي ساختمان، داراي حجمي غير متعارف شده و از حالت يك پاساژ معمولي خارج گردد.
|
|
به اين ترتيب، و با انعكاس نوري كه در ساختمان پديد آمده يك احساس معلق بودن در فضاي كلي ساختمان به وجود آمده است. احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه به محض ورود به طبقه همكف و رويت سطح زيرين طبقات شروع و با كشيده شدن نگاه به آسمان، از درون شكاف بين دو بدنه كه هرچه بالاتر مي رود بازتر مي شود، تشديد و با حضور در طبقات و عبور از راهروهاي پيراموني كه به ديواره هاي جانبي نچسبيده اند تكميل مي شود. مشاهده مكرر شكاف بين كف و ديواره راهروها احساس شناور بودن در فضا را تداوم مي بخشد.
كاربرد مس و برنج در پرداخت هنرمندانه سطح دو بدنه معلق كه نقش رقيب و تشديد كننده نسبت به فضاي شفاف و خالي احاطه كننده را ايفا مي كنند، باعث شده است كه در عين حال مكمل نقش آفريني سطوح شيشه اي در يك نماي شهري باشند. سنگ گرانيت سياه كف طبقه همكف، به مثابه آينه اي است كه همه بازي هاي نور و رنگ و نيز محور مركزي كل فضا درسطح سخت آن بازتاب داده مي شود.
منبعiran journal of architecture: