شنبه ۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۸ - Nov 29, 2003
امروز با حافظ
آرام جان و مونس قلب رميده اي
از من جدا مشو كه توام نور ديده اي
پيراهن صبوري ايشان دريده اي
از دامن تو دست ندارند عاشقان
جشنواره فيلم ۱۰۰ در كرج برگزار مي شود
نخستين جشنواره فيلم ۱۰۰ با نمايش فيلم هاي صد ثانيه اي منتخب از هنرمندان سراسر كشور از ۱۱ تا ۱۳ آذرماه سال جاري در سالن ميلاد كرج برگزار مي شود.
بهنام بهادري مدير اجرايي اين جشنواره به ايسنا گفت: در اين دوره از جشنواره ، ۷۳ فيلم حضور دارند كه از ميان ۴۶۵ فيلم رسيده به دبيرخانه جشنواره انتخاب شده اند.
وي افزود: هيات انتخاب اين دوره از جشنواره را نادر شيخ الاسلامي از طالش، كريم عظيمي از اردبيل و بهنام بهادري تشكيل مي دهند.
برگزاري سمينار تخصصي توليد فيلم هاي صدثانيه اي با حضور مهمانان ويژه در حاشيه  جشنواره از برنامه هاي جنبي جشنواره صد ثانيه اي است.
اختتاميه اين جشنواره، روز پنج شنبه ۱۳ آذر در سالن ميلاد برگزار مي شود.
هيات داوري اين جشنواره را بهزاد خداويسي، مهرداد اسكويي و حسن نجفي تشكيل مي دهند.

۳ جايزه جهاني براي سينماي ايران
001898.jpg
فيلم «بهشت جاي ديگر است» ساخته عبدالرسول گلبن با دريافت دو جايزه و «روزكارنامه» ساخته «مسعود كرامتي» با دريافت يك جايزه موفقيت هاي تازه اي را براي سينماي ايران به ارمغان آوردند.
به گزارش خبرنگار هنري «مهر» دومين جشنواره فيلم كودك و نوجوان بوينوس آيرس دوجايزه ويژه هيأت داوران و ويژه داوران سيگنس را به فيلم «بهشت جاي ديگر است» اهدا كرد.
اين فيلم محصول مشترك سيما فيلم و بنياد سينمايي فارابي است كه در دومين جشنواره بوينوس آيرس همراه با فيلم «راز بزرگ» از اسپانيا جايزه ويژه هيأت داوران را دريافت كرده است.
همچنين «روز كارنامه» در سيزدهمين جشنواره بين المللي فيلم كودك حيدرآباد جايزه بهترين بازيگر را دريافت كرد. جايزه فيل نقره اي بازيگر نوجوان اين جشنواره به متين عزيزپور اهدا شد.

«آتش» مهرانفر در جشنواره فيلم نفت
فيلم آتش ساخته فرهاد مهرانفر، در نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ستاد خبري اين جشنواره، اين فيلم مستند ويديويي كه تهيه كننده آن دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش است در بخش مسابقه جشنواره شركت دارد.
مهرانفر كه حدود ۳۰ فيلم مستند و ۴ فيلم بلند سينمايي را در كارنامه دارد، در اين فيلم كوشيده است توجه به ارزشهاي بي پايان و كشف نشده نفت و آينده آن را با زبان تصوير بازگو كند.
فرهاد مهرانفر، متولد سال ۱۳۳۸ در بندر انزلي و فارغ التحصيل رشته كارگرداني سينماست و كار خود را با فيلم كوتاه در سينماي جوان آغاز كرد و اكنون از چهره هاي مطرح سينماي ايران به شمار مي آيد.
موشك كاغذي، درخت جان، چريكه هورام و قطعه زمستاني، عنوان چهار فيلم بلند مهرانفر است كه در جشنواره هاي داخلي و خارجي، جوايز متعددي را به خود اختصاص داده اند.
فيلم آتش بر اساس فيلمنامه اي از محمد رضايي راد و فرهاد مهرانفر به تصوير درآمده و توسط نادر معصومي فيلمبرداري شده است.
نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت از ۲۴ تا ۲۷ آذر ماه در اهواز و آبادان برگزار خواهد شد.

در هفته  فرهنگي  ايران به نمايش در مي آيد
آثار نقاشان زن ايران در پكن
روزنامه  چيني  زبان  «صبح  پكن » نوشت : درجريان  هفته  فرهنگي  ايران  در پكن براي  اولين  بار آثار ۱۲ تن  از نقاشان  معاصر زن  ايراني  در قالب  يك  نمايشگاه مشترك  به  نمايش  گذاشته  خواهد شد.
هفته  فرهنگي  جمهوري  اسلامي ايران  به  همت  رايزني  فرهنگي  كشورمان  از فردا در موزه  هنري  «يان  هوانگ » پكن  گشايش  خواهديافت .
اين  روزنامه  افزود: شهروندان  چيني  درطي  هفته  فرهنگي  ايران  با گروه موسيقي  شمس  و نقاشي ، مينياتور، خط و آثار خاتم  كاري  اساتيد بزرگ  ايران  آشنا خواهند شد.
صبح  پكن  نوشت : ايران  و چين  دو كشور داراي  تاريخ  و تمدن  كهن  و باستاني  هستند و بين  مردم  دو كشور همكاريهاي  بسيار نزديك  و دوستانه اي  در زمينه هاي  فرهنگي  و اقتصادي  وجود دارد كه  جاده  ابريشم  با شهرت  جهاني  خود شاهد اين مدعا مي باشد.
در روز افتتاح  نمايشگاه  فرهنگي  ايران  در پكن ، گروه  موسيقي  شمس  برنامه  موسيقي  خود را درسالن  موسيقي  اقليت هاي  ملي  مركزي  چين  اجرا خواهد كرد.

كاريكاتور شارون؛ برنده جايزه نخست «اينديپندنت»
كاريكاتوري از شارون نخست وزير اسرائيل در مسابقه اي كه از سوي نشريه اينديپندنت چاپ لندن ترتيب يافته بود، جايزه نخست را بدست آورد.
ديويد براون كاريكاتوريست انگليسي و پديدآورنده اين اثر شارون را در حالي كه سبعانه در حال خوردن يك كودك فلسطيني است ترسيم كرده است. وي تحت تاثير يكي از آثار معروف فرانسيسكو گويا نقاش معروف اسپانيايي به خلق اين اثر پرداخته است.
سايت بازتاب به نقل از روزنامه اينديپندنت به اين خبر افزوده است: برنده شدن اين كاريكاتور در آستانه انتخابات سراسري اسرائيل خشم مقامات اسرائيلي از جمله سفارت اين رژيم در لندن را برانگيخت و آنان چاپ و انتخاب چنين كاريكاتوري توسط روزنامه اينديپندنت را داراي شائبه هاي نژادپرستي و ضديهودي توصيف كردند، اما هيات برگزاري مسابقه با استناد به اينكه ديويد براون هنرمند كاريكاتوريست خود يهود مي باشد، اين اعتراض را مردود دانسته است.
ديويد براون واكنش شتاب آلود مقامات اسرائيلي را در موفقيت اش دخيل مي داند.

نگارستان
بهار
001896.jpg
۱ - ساندرو بوتيچلي «Sandro Botticelli»
۲ - تولد: فلورانس ۱۴۴۵ / وفات: فلورانس ۱۵۱۰
۳ - سبك: وي از نقاشان دوره «رنسانس اوليه» بوده است.
۴ - زندگينامه نقاش: اكثر كارهاي بوتيچلي احساس برانگيز، لطيف و زيباست و در اغلب نقاشي هايش چهره زن ديده مي شود. او نقاشي را تحت نظر «فرافيليپوليپي» آغاز كرد.
اكثر كارهاي او موضوع هاي فلسفي و روشنفكرانه دارد. پس از مدتي او تحت تاثير تعاليم كليسا و روحانيون مسيح قرار گرفت. پس از آن او كمتر به مضامين افسانه اي و اساطيري پرداخت. سبك نقاشي او در قرن نوزدهم توسط پيروان «رافائل» احياء شد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: «بهار» / تاريخ نقاشي: ۸۰-۱۴۷۰ (كشيدن تابلو ۱۰ سال به طول انجاميده است) / تمپرا روي چوب (تمپرا: مخلوط رنگ روغن با تخم مرغ) / ۵/۲۷۸*۵/۱۷۵ سانتيمتر.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري دگلي اوفزي / فلورانس.

بهارستان
با مرغ دريايي گفته بودم كه او بر موج شكن
نشسته است و يكريز ترانه اي مي خواند
اما هنوز برايش نگفته ام
بادبان و دريا را باد برده است
راستي!
دريا امشب بهتر از هركس
خود را در من غرق مي كند
محمدعلي شاكري يكتا

كلام معصوم
اِعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا.
چنگ در پيمان هاي كساني درآريد كه چشم وفا از ايشان داريد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بال شكسته
آرزوي ديدنش را داشتم. آرزويي به بزرگي آسمان، ناگهان ديدمش از خوشحالي پر درآوردم، بال گشودم.
نگاهم به او بود و اوج گرفتم به آسمان رفتم. وقتي او رفت و مرا نديد بالم شكست و از آسمان به زمين سقوط كردم. سالهاست كه با يك دست زندگي مي كنم.
چون ديگر او را نديدم.
ناهيد اشكبوس

روزنگار
قضيه شوستر
سفارت دولت تزاري روسيه در تهران در چنين روزي در سال ۱۲۹۰ اولتيماتوم مشهور خود در مورد اخراج مورگان شوستر، رئيس خزانه داري كل ايران را به دولت ابلاغ كرد و بحران شوستر وارد مرحله تازه  اي شد. شوستر مستشار آمريكايي ماليه ايران بود كه مجلس شوراي ملي ايران براي سامان بخشيدن به اوضاع مالي كشور به او اختيارات فراواني داده بود. شوستر براي گرفتن ماليات، يك نيروي نظامي به اسم ژاندارمري خزانه ايجاد كرد. هنگامي كه شوستر به جاي ماليات  هاي معوقه شعاع السلطنه - برادر محمدعلي ميرزا، پادشاه مخلوع - املاك او را توقيف كرد، روس ها ادعا كردند كه اين املاك در گروي وام هاي شعاع السلطنه از بانك روس است. توقيف املاك شعاع السلطنه و برادرش سالارالدوله با مصوبه مجلس انجام شده بود، بنابراين آزاديخواهان پرشور مجلس و مورگان شوستر بر درستي كار خود پاي فشردند. آنگاه روس ها در اولتيماتومي شديد و مداخله جويانه خواستار اخراج شوستر شدند و علاوه بر آن از ايران تضمين خواستند كه از آن پس بدون موافقت روسيه و انگلستان مستشار خارجي استخدام نكند و خسارت لشكركشي روسيه به ايران كه بر سر همين اختلاف انجام شده بود را هم بپردازد. پافشاري مجلس ادامه يافت و قواي روسيه هم پيشروي به سوي تهران را ادامه دادند. مجلس تقاضاهاي دولت براي كوتاه آمدن را نمي پذيرفت و سرانجام نيز دولت از نايب السلطنه خواست كه مجلس را منحل كند و چنين شد. تحليل گران رفتار مجلس در اين قضيه را غيرواقع بينانه خوانده  و آن را ناشي از بدبيني ريشه دار مردم به حكومت دانسته اند. مجلس كه خود را نماينده ملت مي دانست حاضر به درك ضرورت هاي دولت نشد و باعث شد روسيه - اين استعمارگر مغرور و متكبر - بحران را عميق تر كند و سرانجام شكستي تلخ به بار آيد كه بايد آن را ناشي از فاصله دولت و ملت دانست.
چرچيل، استالين و روزولت در تهران
« وقتي روزولت و چرچيل و استالين محرمانه به طهران آمدند هيچ كس نمي دانست.شاه خواست با آنها ملاقات كند. وقتي به آنجا (سفارت انگلستان) رفت، صندلي گذاشتند در بيرون منتظر ماند. مرحوم علاء وزير دربار بود. به شاه خيلي بد گذشت. علاء آدمي رشيد و دانا بود. رفت درها را باز كرد و گفت:« اعليحضرت همايوني تشريف مي آورند! ناچار چرچيل و روزولت هر كدام عذري پيش آوردند. مثلا روزولت گفت من از بلندشدن و راه رفتن عاجزم و از اين قبيل حرف ها. ولي شاه خيلي عصباني شد. به سهيلي هزار فحش داد كه اينها آبروي مرا بردند...» اين روايت سيد حسن تقي زاده از ديدار محمدرضا شاه پهلوي با نخست وزير بريتانيا و رئيس جمهور آمريكا در جريان كنفرانس معروف تهران است كه روز هشتم آذر ۱۳۲۲ (روزي چون امروز) انجام شد.روز ۲۹ آبان كاردار شوروي به ملاقات علي سهيلي، نخست وزير ايران رفته و گفته بود كنفرانس سران متفقين در تهران برگزار خواهد شد. روز چهارم آذر استالين و روز پنجم چرچيل و روزولت وارد ايران شده بودند. مذاكرات سران سه كشور، چهار روز ادامه داشت و در آن در مورد پايان دادن سريع به جنگ جهاني دوم و مسائل پس از پايان جنگ گفت و گو شد. همه جاي جهان از برگزاري اين كنفرانس سخن گفته مي شد ولي كسي به درستي نمي دانست محل برگزاري آن كجاست. روزولت و چرچيل در اقامتگاه سفارت بريتانيا و استالين در سفارت شوروي مقيم بودند. محمدرضا شاه كه پس از اشغال ايران و استعفاي پدرش وضعيتي بسيار متزلزل داشت، در پي تحكيم موقعيت خود به ديدار چرچيل و روزولت رفت. اين ديدار چند لحظه بيشتر طول نكشيد و شاه در آن تنها اين تقاضا را مطرح كرد كه پدرش از جزيره موريس به جاي خوش  آب و هواتري منتقل شود. سهيلي روز پس از ديدار، گويا با توسل به نفوذ مورخ الدوله سپهر در ميان روس ها و به قصد جبران وضعيت تحقيرآميزي كه شاه در ديدار چرچيل و روزولت با آن روبرو شد، ترتيب رفتن استالين و مولوتف به كاخ سلطنتي و ملاقات با شاه را داد. روس ها كه قصد داشتند از اين فرصت براي جلب توجه و علاقه پادشاه ايران استفاده كنند، در اين ديدار وعده هايي به او دادند. محمدرضا پهلوي خود در اين باره مي نويسد:« استالين مخصوصا در هنگام ملاقات با من مودب و قاعده دان بود و ظاهرا مي خواست خاطره خوشي در ذهن من باقي بگذارد. او حتي پيشنهاد اهداي يك هنگ تانك «ت - ۳۴ »و يك گروه هواپيماهاي جنگنده نمود. از آنجا كه از حيث مهمات جديد جنگي سخت در مضيقه بوديم، نزديك بود پيشنهاد او را قبول كنم، ولي چند هفته بعد كه از جزئيات اطلاع حاصل شد، معلوم گرديد كه آن هديه متضمن شرايط دشواري هم هست. بدين كيفيت كه افسران درجه داران روسي بايد با اين هديه به ايران بيايند و محل نگهداري تانك ها بايد فقط در قزوين و هواپيماهاي جنگنده در مشهد باشد و تا پايان دوره آموزشي كه مدت آن معلوم و مشخص نشده بود تانك ها و هواپيماها بايد در تحت فرمانده ستاد روسيه در مسكو باشند...از اين رو از پذيرفتن هداياي مزبور - با اظهار سپاسگزاري معذرت خواستم...»
روز دهم آذر و در پايان كنفرانس تهران، اعلاميه مشترك سران سه كشور انتشار يافت. در اين اعلاميه مشكلاتي كه جنگ جهاني دوم براي ايران به وجود آورده بود مورد تاكيد قرار گرفت و حفظ استقلال، حاكميت و تماميت ارضي ايران پس از پايان جنگ تضمين شد. اعلاميه تهران مهمترين سندي بود كه پس از جنگ و در جريان غائله آذربايجان كه روس ها از تخليه خاك ايران تن مي زدند، مورد استناد دولت قرار مي گرفت و در ايجاد فشار بين المللي بر روس ها براي تخليه خاك ايران موثر واقع شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
استراحت در قطب جنوب
قطب جنوب: يك مرد آفريقايي قصد دارد با وجود آشنا نبودن با محيط هاي سرد، در قطب جنوب بدون پتو روي يخ و برف به استراحت بپردازد.
اين مرد ماجراجوي ۳۴ ساله قصد دارد دو هفته آينده به قطب جنوب سفر كند و تا آنجا كه توان داشته باشد روي برف ها بدون پتو يا ساير وسايل گرمابخش بخوابد.
البته پزشكان وي را از انجام چنين كاري منع كرده اند.
كارگر شجاع
تورنتو: روز چهارشنبه يك كارگر كه وظيفه پاك كردن شيشه هاي يك ساختمان ۷۲ طبقه در تورنتو را بر عهده داشت، ميان زمين و آسمان معلق ماند اما خونسردي خود را از دست نداد.
هنگامي كه اين مرد در فاصله ۲۹۸ متري از سطح زمين مشغول كار بود، بالابر از كار افتاد، اما وي روحيه خود را از دست نداد و در تمام طول مدتي كه مأموران آتشنشاني مشغول انجام عمليات نجات بودند، كارگر شجاع براي آنان لطيفه تعريف مي كرد.
شطرنج جنايتكاران
نيوجرسي: هفته پيش مسئولان يكي از زندانهاي نيوجرسي ابتكار جالبي به خرج دادند و يك دوره مسابقه شطرنج ميان جنايتكاران خطرناك و باسابقه و دانشجويان يكي از دانشگاه هاي آمريكا برگزار كردند.
در اين مسابقه ۵۸ زنداني شركت كردند كه ۲ نفر از آنان در برابر دانشجويان پيروز شدند، ۴ نفر مساوي كردند و سايرين شكست خوردند.
مسئولان زندان معتقدند كه بازي شطرنج باعث باز شدن فكر زندانيان مي شود.
پليس مهربان
منچستر: چند روز قبل، پليس انگليس به سه مرد در خيابان مشكوك شد و آنان را دستگير كرد. پليس در هنگام بازجويي از اين سه نفر متوجه شد كه آن ها در حال حمل يك گيتار و يك دستگاه ضبط صوت هستند.
البته اين افراد كه اين وسايل را به سرقت برده بودند، مأموران را متقاعد ساختند كه گيتار و ضبط صوت متعلق به آنان است، به همين دليل پليس يك كيسه پلاستيك بزرگ در اختيارشان قرار داد تا وسايل سرقتي را داخل آن قرار دهند و به خانه ببرند.
البته روز بعد، پليس سارقان را شناسايي و دستگير كرد.
مرگ در هنگام تعويض لاستيك
تگزاس: مردي كه در كنار يك بزرگراه مشغول تعويض لاستيك پنچر شده خودرو خود بود جان باخت.
اين مرد كه از قضا قاچاقچي مواد مخدر بود در حين عبور از يك بزرگراه متوجه شد كه لاستيك خودرواش پنچر شده است به همين دليل كنار بزرگراه توقف كرد تا لاستيك را عوض كند.
اما هنگامي كه خودرو پليس براي كمك به اين مرد در كنار وي توقف كرد، قاچاقچي دچار اضطراب شد و يك كيسه ماري جوآنا را كه در جيبش قرار داشت بلعيد كه پاره شدن اين كيسه در حلق مرد باعث مرگ وي پس از چند دقيقه شد.
ناكامي در ركوردشكني
جاكارتا: يك جوان ۲۱ ساله در اندونزي به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد فطر تصميم گرفت ۵۰ ساندويچ سوسيس داغ مصرف كند.
به همين دليل هزاران نفر براي تماشاي اين ركوردشكني گرد هم آمدند اما اين جوان پس از مصرف ۳۶ ساندويچ دچار حالت تهوع شد و نتوانست اين ركوردشكني را ادامه بخشد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۵۴ دقيقه

گل و گياه
اريترونيوم
001894.jpg
نام علمي: Erythronium Californicum
خانواده: LILIACEAE
گياهي است غده اي كه بطور دسته اي در بهار گل مي دهد. داراي ۲ برگ پايه اي نيمه افراشته منقوش و گلهاي آويزان سفيد تا سفيد - كرم با گلبرگ هاي لب برگشته مي باشد. بلندي آن ۱۵ تا ۳۵ سانتي متر و گستردگي آن ۱۰ تا ۱۲ سانتي متر است.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس با زهكش خوب و آب و هواي خنك را مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل اين گياه ۵- درجه سانتيگراد بوده و غده ها در زمان استراحت (فصل تابستان) نبايد در مكان گرم و خشك قرار گيرند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز ميسر است. همچنين مي توان در اواخر تابستان پيازچه ها را تقسيم نمود و بلافاصله آنها را در عمق ۱۵ سانتي متري كاشت.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |