شنبه ۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۸ - Nov 29, 2003
شهردار تهران اعلام كرد:
بهره برداري از ۵۲۵ طرح عمران شهري تا ۲ ماه ديگر
گروه شهري: به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ۵۲۵ طرح در ۲۱ منطقه شهر تهران مورد افتتاح و بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما :اين طرحها شامل توسعه فضاي سبز، اصلاح هندسي احداث فضاهاي فرهنگي و ورزشي و آب نماي شهري است كه از ۲ ماه و نيم گذشته عمدتاً در حوزه خدمات و تجهيزات شهري در دست انجام است.
بنابر اين گزارش ،طرحها غير از اقداماتي است كه شهرداري تهران در زمينه احداث بزرگراهها، تقاطعات غيرهم سطح و يا توسعه دستگاههاي پمپ گاز در درازمدت در دست انجام دارد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جريان برنامه ملاقات مردمي هر هفته خود و اين بار در جمع اهالي منطقه ۳ شهر تهران خبر از ساماندهي محله ده ونك داد كه مدتهاست اهالي آن به دليل واقع شدن در طرح هاي عمراني معطل مانده شهرداري در بلاتكليفي بسر مي برند.
وي طرح ساماندهي محلات ده ونك، درب دوم، زرگنده، رستم آباد و اختياريه را شامل ساماندهي ساخت و ساز، جمع آوري فاضلاب و اصلاح هندسي و ترافيكي معابر آن دانست كه اعتبارات آن به محض آماده شدن طرح ها تأمين خواهد شد.
وي به مشكل ترافيكي منطقه اشاره كرد كه به دليل بالابودن سرانه مالكيت اتومبيل (نزديك به دو) و كوچه ها و معابر كم عرض و اختصاص يافتن بخش عمده اي از معابر منطقه به سفرهاي عبوري و غيرضرور اهالي آن تشديد يافته است.
احمدي نژاد به وجود ۳۵۰ هكتار از اراضي عباس آباد در منطقه ۳ شهرداري اشاره كرد و گفت: تپه هاي عباس آباد يك فرصت تاريخي براي شهر تهران هستند كه در نظر داريم با اختصاص آن به فضاهاي سبز، گامي درجهت تكميل ريه هاي تنفسي شهر تهران برداريم.
وي تأكيد كرد:  از وجب  به  وجب اين اراضي بايد حساب شده استفاده شود. به همين منظور، مجموعه اي از مشاوران باتجربه را به كار گمارده ايم تا با بازنگري بر روي طرح قبلي آن اقدام به طراحي هاي جديد با كاربري فضاي فرهنگي و سبز كنند.
وي كاربري اداري فعلي را براي اراضي عباس آباد فاقد اصالت دانست و گفت: اين اراضي نبايد تبديل به مركز جاذب سفرهاي اداري شود، بلكه تمامي وزارتخانه ها و سازمانهاي مركزي بايد به حاشيه شهر و كمربندي هاي آن منتقل شوند تا علاوه بر اينكه مانع تأثيرپذيري شبكه هاي داخل شهري از اينگونه سفرها مي شويم، باعث فراهم  شدن تسهيلات دسترسي راحت تر براي مسافراني باشيم كه از اقصي نقاط كشور براي انجام امور اداري خود به اين مراكز مراجعه مي كنند.
شهردار تهران گفت: محدوده اراضي عباس آباد مناطق ۳ و ۶ و ۷ شهر تهران را در بر مي گيرد كه خوشبختانه هماهنگي كاملي بين مديران شهري اين مناطق با سازمان نوسازي عباس آباد به منظور اجراي سياستهاي آن فراهم است.
احمدي نژاد در اين مراسم به ميثاق مكتوب خود با مديران و معاونان شهرداري اشاره كرد كه بر طبق آن متعهد شده  اند دنبال فعاليتهاي اقتصادي و بهره جويي هاي شخصي نباشند و از هر اقدامي كه آنها را از مسير اصلي خدمتگزاري بازمي دارد، اجتناب كنند.
وي افزود: به مديران خود تاكيد كرده ايم به شدت مراقب باشند صحنه هاي خدمتگزاري و سازندگي از فضاهاي سياسي تاثير نپذيرد و در مقابل برخي اخبار جعلي، كم لطفي ها و فشارها خسته نشوند.
احمدي نژاد ادامه داد: ما وابسته به هيچ گروهي نيستيم و مراقبيم امكانات شهرداري كه متعلق به همه مردم تهران است در اختيار هيچ گروه و دسته خاصي قرار نگيرد؛گرچه عده اي پرتوقع و زياده طلب اصرار دارد كه از امكانات شهرداري مطابق با ميل خود استفاده كند.
وي همچنين مديريت شهري تهران را عهده دار يك ماموريت تاريخي دانست كه مي بايست بدون تخلف از قوانين و اتلاف منابع، مشكلات شهر تهران را برطرف كند.

نتايج تازه ترين تحقيق درباره طبيعت ايران
كمتر از ۲۰ سال براي حفظ حيات وحش ايران فرصت داريم
001910.jpg

گروه شهري: در صورت ادامه روند كنوني مديريت منابع محيطي كشور تقريبا تمامي گونه هاي جانوران وحشي و صدها گونه گياهي كشور تا سال ۱۴۰۰ در پرتگاه انقراض قرار مي گيرند.
به گزارش ايسنا، نتايج تحقيقات دكتر برهان الدين رياضي از سازمان حفاظت محيط زيست همچنين حاكي است:  با ادامه روند فزاينده تخريب منابع طبيعي و در معرض تهديد قرار داشتن تنوع زيستي كشور در شرايط كنوني، تا پيش از سال ۱۴۰۰ اراضي جنگلي زاگرس به طور كامل نابود خواهند شد و از جنگل هاي شمال كشور كه در بردارنده ارزش هاي زيست محيطي و تنوع گونه اي و ژنتيكي بي مانند و غير قابل جايگزيني است، كمتر اثري بر جاي خواهد ماند.
001876.jpg

اين پژوهشگر با اشاره به اين كه حدود هزار و ۲۰۰ رقم از گياهان كشاورزي به صورت بومي يا طبيعي در كشور ما مي رويند، اصلي ترين محدوديت طبيعي ايران را خشكي محيط و پديده بيابانزايي عنوان كرده كه به دليل فقدان مديريت مبتني بر موازين اكولوژيك، منابع طبيعي كشور را با ابعاد فاجعه بار تخريب محيط و كاهش تنوع زيستي مواجه كرده است. بر اساس اين پژوهش، در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار گونه گياهي در ايران برآورد شده كه در حدود ۲۰ درصد آنها بومي (آندميك) كشور هستند. اين تعداد در مقايسه با مجموع گونه هاي گياهي قاره اروپا (۱۱ هزار گونه) جالب توجه است.
همچنين تعداد گونه هاي پستانداران وحشي ايران با ۱۶۰ گونه تقريبا برابر با تعداد كل گونه هاي پستاندار در قاره اروپاست. گفتني است در كشور ما تاكنون ۱۶۴ گونه خزنده شناسايي شده كه تعداد ۲۶ گونه آنها بومي و انحصاري كشور ما بوده و از اين ميان شش گونه در سطح جهاني در معرض تهديد به انقراض شناخته شده اند.

نگاه
طالبان انتخابات را در اافغانستان تحريم كرد
001878.jpg
افشين سبوكي

اجرا ي پروژه «مديريت زيست محيطي آب و هوا»
گروه شهري: مسئول پروژه بانك جهاني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: پروژه «مديريت زيست محيطي آب و هوا» در كشور با ۲۳ ميليون دلار اعتبار اجرا مي شود.دكتر مجتبي اردستاني در گفت وگو با ايسنا هدف اصلي از اين پروژه را پايش آب و هوا و بهبود آن در كشور عنوان كرد و گفت: براي اجراي اين پروژه ۲۰ ميليون دلار وام از سوي بانك جهاني اختصاص يافته است كه با ۳ ميليون دلار سهم دولت ايران، پروژه «مديريت زيست محيطي آب و هوا» در مجموع با ۲۳ ميليون دلار اعتبار از خردادماه امسال آغاز شده است.
رئيس آموزشكده حفاظت محيط زيست، مدت اجراي اين پروژه را ۵ سال و بازپرداخت وام آن را ۱۲ سال عنوان كرد و گفت: پروژه «مديريت زيست محيطي آب و هوا» در ۲ بخش آب و هوا اجرا مي شود.

از امروز آغاز مي شود:
خدمات رساني همه روزه مراكز معاينه فني خودرو در تهران
تمامي مراكز معاينه فني خودرو در سطح شهر از روز شنبه ۸ آذرماه از ساعت ۷ صبح لغايت ۶ بعدازظهر با تمامي امكانات آماده ارائه خدمات معاينه فني به شهروندان تهراني هستند.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي: مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروي تهران با ذكر مطلب فوق افزود: «در همين راستا شيفت شب مركز معاينه فني نيايش نيز از روز شنبه فعال خواهد شد به طوري كه ساعت كار اين مركز از ساعت ۷ صبح لغايت ۱۰ شب خواهد بود تا از اين طريق بتوانيم خدمات شايسته اي به آن دسته از شهرونداني كه در ساعات اداري امكان مراجعه را ندارند، ارائه كنيم.»

اجراي مقررات ملي ساختمان اجباري مي شود
تا پايان سال ۸۳ اجراي مبحث ۱۹ ساختمان در تمامي ساختمان هايي با زيربناي ۶۰۰ متر به بالا در سطح شهر تهران اجباري خواهد شد.به گزارش قلم سبز ايران، برنامه ۱۰ سال براي اجراي مبحث ۱۹ ساختمان از سال جاري آغاز شد.در پايه اين گزارش، طي ابلاغيه مربوط به ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم توسعه مقررات ملي ساختمان بايد در مدت زماني ۱۰ سال در تمامي ساختمان هاي تجاري و مسكوني كشور اجرا شود.

مركز رسانه ها در تهران تأسيس مي شود
براساس توافق تازه اي كه بين شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عمل آمده است «مركز رسانه ها» در شهر تهران تاسيس مي شود.
يك مقام آگاه در دفتر دكتر احمدي نژاد درباره اين توافق گفت: شهردار شخصا تمايل و موافقت خود را با تاسيس چنين مركزي اعلام كرده است.
اين مركز به برگزاري سخنراني، گفت وگوهاي مطبوعاتي يا مراسم خاصي كه به مناسبت هاي مرتبط با روزنامه نگاران كشور به ويژه موارد رفاهي آنان مربوط باشد اختصاص خواهد يافت.
كاركنان همه روزنامه هاي كشور و همه خبرگزاري هاي داخلي و خارجي از اين مركز استفاده خواهند كرد.
همچنين خبرگزاري هاي مذكور و نيز روزنامه هاي داخلي مي توانند دفاتر خود را در اين محل مستقر كنند.
يادآور مي شود چنين مراكزي در اغلب شهرهاي بزرگ جهان تقريبا با همين كاركرد وجود دارد.

بحران گونه هاي زيستي
تازه ترين يافته هاي دانشمندان به ويژه زيست شناسان، وجود و نقش تمامي گونه هاي زيستي اعم از جانوري و گياهي را براي تعادل حيات در كره زمين مورد تأكيد قرار داده است، بديهي است موارد بسياري از تأثيرات متقابل اين گونه ها در تداوم زندگي هنوز ناشناخته مانده و نبايد برپايه دانش اندك بشر در اين خصوص به داوري نشست. انتشار نتايج تحقيقات سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر اينكه بسياري از گونه هاي جانوري و گياهي ايران تا سال ۱۴۰۰ هجري شمسي با خطر انقراض روبرو خواهد شد، سير قهقرايي حيات وحش در ايران را نمايان مي كند. پيش از اين كارشناسان بارها و با استناد به دلايل انكارناپذير نسبت به روند نابودي گونه هاي گياهي و جانوري در ايران هشدار داده بودند.
بهره برداري بي رويه از جنگل ها راهسازي هاي بي مطالعه، توسعه معادن به ويژه معادن سنگ بدون درنظر گرفتن ملاحظات زيست محيطي و آلودگي وسيع آبها از جمله عوامل تأثيرگذار بر انقراض گونه هاي زيستي در كشور ما مي باشند. در ساده ترين شكل، عده اي تنها به اعتبار داشتن توان مالي در بكرترين ذخيره گاه هاي طبيعي، حاشيه رودخانه ها و درياچه ها دست به ساخت و ساز مي زنند، بدون آنكه با مانع قانوني روبرو باشند. در اجراي پروژه هاي راهسازي در سطح كلان يا به نظرات كارشناسي بها داده نمي شود و يا توافقنامه هايي از اين دست در عمل ناديده گرفته مي شوند. بهره برداري بي حساب از منابع شن و ماسه، بسياري از رودخانه هاي كشور به ويژه در استانهاي گيلان و مازندران را از زندگي آبزيان تهي كرده است. در اين حال اراده اي مقتدر و متكي به قانون بايد براي حفظ گونه هاي گياهي و جانوري ايران، وارد صحنه عمل شود تا در آينده و مطابق پيش بيني سازمان حفاظت محيط زيست شاهد انقراض بسياري از اين گونه ها نباشيم.
اسماعيل عباسي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |