شنبه ۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۸ - Nov 29, 2003
به بهانه روز جهاني مبارزه با ايدز
سكوت در برابر مرگ
مسعود تويسركاني
دهم آذرماه و روز جهاني مبارزه با ايدز با اعلام نگراني و هشدار دبير كل سازمان ملل متحد در مورد شكست مبارزه جهاني عليه ايدز زنگ خطر را براي جهانيان به صدا درآورده است.
تصويري از ژرفا و گستره شيوع ايدز در جهان شدت اين نگراني را دوچندان مي كند. آمار مبتلايان به ايدز در جهان تا پايان سال جاري ميلادي به ۴۳ ميليون نفر مي رسد، همچنين طي اين مدت ۳ ميليون نفر ديگر جان خود را بر اثر ابتلا به ايدز از دست مي دهند.
در ايران آمار رسمي و ثبت شده مبتلايان به ايدز بالغ بر ۵ هزار و ۷۸۰ نفر اعلام شده اگر چه شمار واقعي بيماران مبتلا به ايدز بسيار بيش از اينهاست. آنچه بر نگراني ها نسبت به بيماري ايدز در جهان مي افزايد توسعه و شيوع آن در كشورهاي توسعه نيافته و مناطق فقير جهان است كه منابع لازم را براي مبارزه با اين بيماري در اختيار ندارند. گذشته از اين مردم كشورها و مناطق در معرض خطر اغلب در نوعي بي خبري و ناآگاهي نسبت به اين بيماري و مخاطرات آن بسر مي برند و فضاي فرهنگي حاكم بر اين كشورها نيز با تلقي ايدز بعنوان نوعي «تابو»ي اجتماعي امكان اطلاع رساني و آگاهي بخشي در اين زمينه را سلب كرده است. حرمت سخن گفتن در مورد بيماري ايدز و ننگ وشرمساري ناشي از اين حرمت اغلب موجب پنهان كردن بيماري از سوي فرد مبتلا و عدم مراجعه به مراكز درماني مي شود كه خود موجبات شيوع و گسترش آن را در اين مناطق فراهم مي كند. در چنين شرايطي برخلاف كشورهاي ثروتمند و توسعه يافته كه منابع و بستر فرهنگي لازم را براي مهار و كنترل اين بيماري در اختيار دارند، در كشورهاي توسعه نيافته و فقير آفريقا، آمريكاي لاتين، جنوب شرقي آسيا، آسياي ميانه و خاورميانه ايدز حكم سلاحي را دارد كه در بي خبري و سكوت قتل عام مي كند و متأسفانه عزم و اراده اي جدي در ميان دست اندركاران و مسئولان كشورها و مناطق در معرض خطر براي مبارزه با اين سيكل مرگبار به چشم نمي خورد. اميد مي رود روز جهاني مبارزه با ايدز فرصتي براي آگاهي بخشي نسبت به اين روند خطرناك، تجديدنظر در سياست هاي گذشته و اتخاذ مشي جدي براي مبارزه با اين بيماري قرن فراهم كند.

وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اين هفته در مجلس متولد مي شود
با وجود اختصاص ۳۲ درصد بودجه كل كشور به امر رفاه اجتماعي وجود ۲۸ نهاد، ارگان، سازمان،  كميته فعال در اين زمينه، خدمات ارائه شده به مردم كارايي چنداني نداشته و درصد بالايي از اين بودجه در اين بستر بوروكراسي پوسيده و گسترده اداري هزينه و تلف مي شود.
دكتر نورالدين پيرمؤذن، نماينده مردم اردبيل در خانه ملت در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب و اين كه وزارت رفاه و تامين اجتماعي اين هفته در مجلس متولد مي شود، گفت: پس از قريب به سه سال بحث و كارشناسي اين هفته با تصويب نمايندگان ملت، وزارت رفاه و تامين اجتماعي در راستاي تحقق و اجراي عملي اصل ۲۹ قانون اساسي شكل مي گيرد.وي افزود: يكي از مشخصه ها و ويژگي هاي بارز توسعه يافتگي كشور، وجود نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي است و كشور ما فاقد نظام كامل و جامع تامين اجتماعي بوده كه اين هفته در مجلس،  تكليف نهايي اين ساختار مشخص مي شود.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همچنين به لحاظ نبود وزير مسئول، نظارت و پيگيري نمايندگان ملت براي شفاف سازي نحوه هزينه نزديك به يك چهارم بودجه كشور رها شده است.
پيرمؤذن اظهار داشت: بديهي است با جدا شدن سازمان تامين اجتماعي، سازمان بهزيستي، هلال احمر و سازمان بيمه خدمات درماني از وزارت بهداشت و درمان اين وزارتخانه فرصت مناسب و بهتري پيدا خواهد كرد كه به وظايف اوليه و اصلي خود در تامين و گسترش بهداشت و سلامت مردم بيش از پيش بپردازد.

برگزار ي مجمع عمومي فوق العاده شركت تعاوني مسكن روزنامه نگاران
اولين مجمع عمومي عادي شركت تعاوني مسكن انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۲۷ آذر برگزار مي شود.
مسعود هوشمند رضوي، رئيس هيات مديره اين شركت  تعاوني در گفتگو با ايسنا، ياد آور شد:  در اين مجمع عمومي به مسائلي از جمله چگونگي نحوه خريد زمين، مناطق زمين، ميزان واريز وجه نقدي، جدول زمان بندي تاريخ پرداخت وجوه و آيين نامه هاي اجرايي شركت تعاوني، پرداخته خواهد شد.هوشمند در ادامه به رايزني هاي گسترده با سازمان ها و كليه مراكز ذيربط جهت دريافت تسهيلات اين شركت تعاوني اشاره كرد كه در مجمع عمومي،  به اطلاع اعضا خواهد رسيد.

مشاور ستاد مبارزه با موادمخدر:
فضاي غم آلود ، آسيب هاي اجتماعي را افزايش داده است
گروه اجتماعي:مشاور فرهنگي  ستاد مبارزه  بامواد مخدر كشور گفت : اعتياد و موادمخدر همه  چيز را نابود مي كند و تنها بازنده  نگه  داشتن  عقايد مي توان  جلوي  آن  را گرفت .
وي  تاكيد كرد: بايد ديد جامعه  ما به  كدام  سمت  رفته  است  كه  مواد مخدرخانه هاي  ما را تهديد مي كند و به عنوان  يك  آفت  مطرح  شده  است .وي  خطاب  به  ناصحين  بسيجي  شركت كننده  در اين  همايش  گفت : بسيج  كه  در ميدان جنگ  با سلاح  ايمان  وخلوص  با اقتدار عمل  كرد،اينك  نيز بايد در ميدان  مبارزه با مواد مخدر به  طور جدي  وارد عمل  شود.
مشاور فرهنگي  ستاد مبارزه  بامواد مخدر كشور، خواهان  ايجاد فرهنگ  شادي  به جاي  فرهنگ  ياس  در جامعه  شد.
وي  گفت : با بستن  مرزها هم  نمي توان  با اين  پديده  شوم  مقابله  كرد.در اين  همايش  همچنين  علي  شفيعي  معاون  سياسي ، امنيتي  استاندار اصفهان نيز گفت : اظهار نظرهاي  پراكنده  درخصوص  مواد مخدر غير علمي  است .وي  افزود: موادمخدر در كشور ما ناشناخته  است  و صرفا با كار فرهنگي  مي توان  با آن  مقابله  كرد.
همايش  يك  روزه  آموزش  پيشگيري  از اعتياد با حضور حدود ۵۰۰ نفر از ناصحين  بسيجي  در سومين  روز ازهفته  بسيج  با هدف  آشنايي  ناصحين  با معضل  موادمخدر به  مدت  يك  روز برگزار شد.

تسهيل قانون ازدواج با اتباع بيگانه مسلمان از بحران هاي تأخير در ازدواج پيشگيري
تسهيل قانون ازدواج با اتباع بيگانه مسلمان از بحران هاي تأخير در ازدواج پيشگيري مي كند
دبير شوراي اجتماعي كشور با استناد به آمار سازمان ثبت  احوال، بر وجود تعادل جنسيتي جمعيت جامعه تاكيد و بيان كرد: ازدياد تعداد دختران در سن ازدواج نسبت به پسران، ناشي از علل فرهنگي و نبود تناسب در زمينه هاي اشتغال، تحصيل و ازدواج جامعه است.
اشرف بروجردي، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اين كه جمعيت بين سنين ۱۴ تا ۳۵ سال مرد و زن كشور تا پايان سال ۸۱ به ترتيب ۱۵ ميليون و ۷۹۶ هزار و ۴۶۳ و ۱۵ ميليون و ۵۶۴ هزار و ۷۲۹ نفر بوده است، افزود: بر اساس آمار سازمان ثبت احوال كشور تا پايان اين سال جمعيت در سن ازدواج ۱۸ تا ۲۵ سال مرد و زن نيز به ترتيب ۷ ميليون و ۲۴۷ هزار و ۹۲۳ و ۷ ميليون و ۶۹ هزار و ۷۰۹ نفر بوده است.
وي، علت افزايش ۶۷ درصدي ورود دختران و كاهش حضور پسران در دانشگاهها را در عواملي فراتر از مواجه بودن جامعه با كمبود پسر، فراهم نبودن شرايط تحصيلي براي پسران و بهم خوردن تعادل جمعيت دانست و اظهار داشت: محروميت زنان در برخورداري از تحصيلات دانشگاهي در گذشته سبب حضور گسترده آنها در دانشگاهها پس از رفع موانع شده، در نتيجه تناسب سني دختران و پسران در دانشگاهها به نحوي از بين رفته كه اكنون شاهد معدل سني بيشتر دختران دانشگاهي نسبت به پسران هستيم.

وزارت علوم محدوديتي براي برگزاري مراسم۱۶ آذر ايجاد نمي كند
يك مقام مسئول در وزارت علوم اعلام كرد: در برگزاري مراسم ۱۶ آذر امسال در صورت ارائه درخواست از سوي دانشجويان، هيچ محدوديتي در صدور مجوز از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وجود نخواهد داشت.
وي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب و با اشاره به تعداد مجوزهايي كه ظرف ماههاي اخير براي برگزاري مراسم هاي دانشجويي صادر شده است، افزود: وزارت علوم از رفتار قانونمندش در صدور مجوز برنامه هاي دانشجويي كوتاه نمي آيد و معتقد است كه بايد با درخواست تشكلهاي دانشجويي همراهي داشت.

كوفي عنان هشدار داد
شكست مبارزه جهاني با ايدز
الگوي آلودگي به ايدز در ايران در حال تغيير است
001900.jpg
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد هشدار داده است كه رهبران سياسي جهان از جمله خود او، در نبرد با بيماري ايدز در حال شكست هستند.
عنان در مصاحبه با بي. بي. سي گفت: براي مبارزه با ايدز، اراده سياسي وجود ندارد و همين موضوع است كه وي را عصباني، ناراحت و مايوس مي كند.
وي گفت: در بعضي كشورها ايدز يك سلاح كشتار جمعي واقعي است اما «ما در اين مورد چه كرده ايم»؟
دبير كل سازمان ملل گفت: اينكه ايدز در كشورهاي ثروتمند تحت كنترل درآمده اما براي كشورهاي فقير همچون سلاح كشتار جمعي است و حكم مرگ را دارد، بي عدالتي است.
وي از كشورهاي توسعه يافته به ويژه آمريكا و اتحاديه اروپا براي كوتاهي آنها در تهيه منابع مورد نياز كشورهاي فقيرتر انتقاد كرد.
اما عنان همچنين از برخي از سران كشورهاي آفريقايي انتقاد كرد و گفت: ايدز در اين كشورها مايه ننگ و بي آبرويي تلقي مي شود و اين رهبران به اين دليل كه از صحبت درباره كاندوم شرم داشته اند، گذاشته اند مردم خود بميرند.
وي تأكيد كرد: براي نجات افراد نبايد شرمسار بود و افزود در اين مورد، سكوت برابر با مرگ است.
كوفي عنان از مردم كشورهاي درحال توسعه خواست در اين مورد با دولت هايشان به چالش برخيزند و برحق خود براي تحت حمايت قرار گرفتن پافشاري كنند.
وي گفت: بسياري از دولت ها، ايدز را يك مشكل امنيتي توصيف كرده اند، اما توجهي را كه نسبت به تروريسم و سلاح هاي كشتار جمعي دارند، در مورد ايدز به كار نمي گيرند.
در حال حاضر چهل ميليون در جهان، آلوده به ويروس اچ آي وي هستند و همه ساله سه ميليون نفر در اثر ابتلا به بيماري ايدز مي ميرند.
از سوي ديگر رئيس سازمان انتقال خون ايران اعتقاد دارد كه الگوي انتقال بيماري ايدز در كشور در حال تغيير از اعتياد تزريقي به روشهاي تماس جنسي و آميزشي است.
دكتر علي اكبر پورفتح الله در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با تأكيد بر اين مطلب خاطرنشان كرد: در سالهاي ۷۵ -۷۶ كه برنامه غربالگري و آزمايش ايدز در كشور آغاز شد، الگوي غالب آلودگي به ايدز در كساني بود كه از داروهاي مشتق از پلاسماهاي وارداتي قبل از سال ۱۳۷۶ استفاده كرده بودند. به گفته وي، پس از آن به واسطه پيدايش ايدز در ميان مصرف كنندگان و معتادان تزريقي و پيدايش اپيدمي در زندانيان معتاد، الگوي ايدز به سمت اعتياد تزريقي سوق پيدا كرد به گونه اي كه در حال حاضر بيش از ۶۰ درصد مبتلايان به ايدز معتادان تزريقي هستند. دكتر پورفتح الله با اشاره به لزوم آموزش به معتادان تزريقي تأكيد كرد: اگر آموزش و آگاهي كافي به افراد جامعه داده نشود به زودي ابتلا به ايدز از طريق تماس جنسي جامعه را تهديد خواهد كرد به طوري كه طبق آخرين آمار وزارت بهداشت هم اكنون حدود ۷/۳ درصد موارد ابتلا به ايدز از طريق آميزش جنسي است كه اين رقم در گذشته كمتر از ۴ درصد بوده كه اين نشان دهنده تغيير الگوي ابتلا به HIV است.
دكتر پورفتح الله با بيان اين كه نبايد تبعيضي براي بيماران مبتلا به ايدز در جامعه قائل شويم، اذعان كرد: اگر شرايط را در جامعه بتوانيم به گونه اي فراهم كنيم كه فرد با اطمينان كافي اعلام كند كه HIV مثبت است قطعا مي توان با آموزش آن را كنترل كرد اما اگر تبعيضي براي اين افراد وجود داشته باشد و بيماران از جامعه طرد شوند شاهد رشد بيماري در جامعه خواهيم بود.
وي گفت: اگر در كشور امكان آزمايش رايگان و محرمانه را براي اين افراد ايجاد كنيم اين عامل مي تواند نقش مهمي در شناسايي و كنترل اين بيماري داشته باشد چرا كه علي رغم مشكلات موجود در اين بيماري، راههاي انتقال شناخته شده و محدود دارد و با اطلاع رساني و آموزش مي توان از رشد آن پيشگيري كرد.
دكتر پورفتح الله با اشاره به آمار مبتلايان به ايدز در ميان اهداكنندگان خون در سالهاي ۸۰ و ۸۱ در ميان بيش از ۳۰۰ هزار نفر اهداكنندگان استان تهران اظهار كرد: در سال ۸۰ تعداد ۱۷ مورد و در سال ۱۳۸۱ حدود ۱۴ مورد HIV مثبت در ميان اهداكنندگان ديده شده كه علي رغم افزايش اين بيماري در كشور، موارد مثبت در ميان اهداكنندگان خون كاهش يافته كه آن را مي توان يكي از دستاوردهاي استانداردسازي انتخاب اهداكنندگان و برنامه هاي آموزشي براي اهداكنندگان و ساماندهي اهداي مستمر دانست.
آمار مبتلايان به ايدز در كشور
افزايش مي يابد
يك  مسئول  در وزارت  بهداشت  پيش بيني  كرد، با دسترسي  بيشتر و پوشش  صددرصدجامعه  بويژه  افرادي  كه  رفتارهاي  پرخطر دارند، آمار ثبت  شده  و رسمي مبتلايان  به  ايدز در آينده  افزايش  يابد.
دكتر «ميترا معتمدي  هروي» رئيس  اداره  كنترل  ايدز مركز مديريت  بيماري هاي وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  ديروز در گفت  وگو با ايرنا، عدم  دسترسي  و پوشش  كامل  را يكي  از علل  پايين  بودن  آمار ظاهري  مبتلايان  به  ايدز در كشور دانست .
وي ، ضمن  مثبت  خواندن  شناسايي  به  موقع  مبتلايان  به  بيماري  ايدز، تصريح كرد كه  گرچه  ممكن  است  با شناسايي  اين  بيماران  و بالا رفتن  آمار مبتلايان  به ايدز وزارت  بهداشت  زير سوال  برود، اما اين  يكي  از راههاي  موثر در جلوگيري از شيوع  اين  بيماري  در سطح  جامعه  است .
معتمدي ، افزود: تشويق  افرادي  كه  رفتارهاي  پرخطر داشته اند، براي  مراجعه به  مراكز مشاوره اي  وزارت  بهداشت  و نيز انجام  آزمايش هاي  ويژه  براي  اين منظور، يكي  از راههاي  شناسايي  افراد مبتلا به  ايدز در كشور است .وي ، خاطرنشان  كرد: افرادي  كه  داراي  رفتارهاي  پرخطر هستند، ممكن  است مبتلا به  «اچ .آي .وي» باشند و ويروس  ايدز را به  مدت  ۱۰ سال  با خود به  همراه داشته  باشند كه  عدم  توجه  به  آن ممكن  است  افراد بيشتري  را به  بيماري  ايدز مبتلا كند.
رئيس اداره  ايدز مركز مديريت  بيماريهاي  وزارت  بهداشت ، با بيان  اينكه  درحال  حاضر ايدز در جامعه  ما به  عنوان  يك  ننگ  محسوب  مي شود، گفت : ما بايد مايه  ننگ  بودن  اين  بيماري  را از جامعه  پاك  كنيم ، زيرا تمامي افراد مبتلا به  ايدز بر اثر رفتارهاي  پرخطر به  اين  بيماري  مبتلا نشده اند.به گفته  دكتر معتمدي  در حال  حاضر افرادي  در جامعه  ما حضور دارند كه  به ايدز مبتلا هستند اما به  دليل  اينكه  اين  بيماري  از يك  جايگاه  نامناسبي  درسطح  جامعه  برخوردار است ، لذا از اعلام  اين  مطلب  خودداري  مي كنند.
اين  مقام  بهداشتي  كشور، عدم  مراجعه  افراد مبتلا را به  مراكز بهداشتي ،موجب  اشاعه  بيماري  ايدز در جامعه  دانست .
وي ، ابراز اميدواري  كرد كه  بااطلاع رساني  و تشويق  مردم  براي  مراجعه  بموقع به  مراكز مشاوره اي  وزارت  بهداشت ، گام  موثري  در جهت  بيماري  يابي  و ارايه مراقبت ، پيشگيري  و خدمات  ديگر به  اين  بيماران ، برداشته  شود و جلوي  اشاعه بيشتر اين  بيماري  گرفته  شود.
رئيس اداره  ايدز مركز مديريت  بيماريهاي  وزارت  بهداشت ، در پاسخ  به  نگراني شهروندان  در زمينه  گسترش  ايدز، خاطرنشان  كرد كه  ويروس  ايدز از راه  هوا، غذا و آب ، دست  دادن ، بوسيدن ، تماسها و روابط عادي  اجتماعي  مانند سوارشدن در اتوبوس  و تاكسي ، از شخص  آلوده  به  شخص  سالم  به  هيچ  وجه  سرايت  نمي كند.
دكتر معتمدي  افزود: ويروسي  كه  موجب  ابتلا به  ايدز مي شود از چهار طريق «آميزش  جنسي  با افراد آلوده  به  ويروس  ايدز»، «استفاده  مشترك  از سرنگ  و سوزن  آلوده»، «انتقال  خون  و فرآورده هاي  خوني  آلوده  به  ويروس» و «مادرآلوده  به  كودك»، به  افراد سرايت  مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |