يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۹ - Nov 30, 2003
معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد
مخالفت وزارت بهداشت با تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با انتقاد از تشكيل وزارت رفاه اعلام كرد: جمع آوري برخي واحدها در قالب وزارت رفاه جمع اضداد است، زيرا اين نهادها با نگرشها، بينشها و فرهنگهاي متفاوتي شكل گرفته اند و جمع آنها زير يك چتر در قالب شوراي هماهنگي مقدور است نه يك وزارتخانه.
دكتر محمداسماعيل اكبري در گفت وگو با ايسنا، با تاكيد بر اين كه ايجاد يك وزارتخانه جديد قادر نخواهد بود مساله فقر و يا رفاه اجتماعي در كشور را حل كند، در ادامه با اشاره به پيوستن سازمانهاي حمايتي همچون بيمه خدمات درماني به وزارتخانه جديد خاطرنشان كرد: تشكيل وزارت رفاه، بيمه ها را كه در حقيقت مكانيسم خدمت در وزارت بهداشت هستند جدا مي كند و سياستگذاري حوزه سلامت را مخدوش خواهد كرد.
دكتر اكبري همچنين يادآور شد: از آنجا كه نظام پرداخت ما در قالب بيمه شكل گرفته و در حقيقت نظام ارزشيابي ما سازمانهاي بيمه اي است لذا تشكيل وزارت  رفاه و تفكيك سازمان بيمه اي از وزارت بهداشت خالي از اشكال نيست.
وي با بيان اين كه تشكيل اين وزارتخانه تاثير مثبتي براي مردم نخواهد داشت، تصريح كرد: بر اساس اين استدلالات تشكيل وزارت رفاه كمكي به حل مشكل مردم به ويژه نيازمندان و فقرا نمي كند.

۳۰ تا ۴۰ هزار نفر آلوده به ويروس ايدز هستند
001972.jpg
رئيس بخش عفوني بيمارستان امام خميني (ره)، تنها راه كنترل و پيشگيري از بيماري ايدز را آموزش مستمر دانست و تأكيد كرد در اين رابطه بايد با قضايا واقعي برخورد كرده و مسائل را كتمان نكنيم.
دكتر محبوبه حاج  عبدالباقي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه در كشور ما معمولا در روز جهاني ايدز به صورت مقطعي به بحث و بررسي درباره اين بيماري مي پردازند و مدتي بعد اين مساله به فراموشي سپرده مي شود، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه مي توان با ساخت فيلم هايي براساس واقعيت، تبليغات صحيح و آموزش در حاشيه برنامه ها، اطلاعات لازم را به مردم منتقل كرد.
وي با تأكيد بر اين كه در بيشتر موارد سطح اطلاعات بيماران مبتلا به ايدز بسيار پائين است، افزود: آموزش درست، روشن و دقيق در مورد اين بيماري بايد از سنين آموزش پذير در مقطع راهنمايي آغاز و تا سنين بالاتر در مقاطع دانشگاهي ادامه يابد.
به گفته دكتر حاج عبدالباقي، بايد برخوردها در سطح جامعه به گونه اي باشد كه صحبت از اين مسائل و بيان مشكلات آن، امري عادي شود؛ همچنين به جوانان كه گروههاي در معرض خطر هستند بياموزيم تا به دنبال مسائل پرخطر نرفته و در اين راستا راههاي محفوظ ماندن از خطر را آموزش دهيم.
رئيس بخش عفوني بيمارستان امام خميني (ره) آمار رسمي مبتلايان به بيماري ايدز در كشور را حدود ۵ هزار و ۷۰۰ تن دانست و افزود: از اين تعداد حدود ۷۰۰ نفر به مرحله ايدز رسيده اند و مابقي در مرحله HIV هستند.
اما طبق آمارهاي موجود، براساس ضرايب و تخمين هاي علمي، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار مورد آلوده به ويروس ايدز در كشور وجود دارد.
وي در ادامه تصريح كرد: ايدز و HIV دو مرحله از يك بيماري واحدند، هنگامي كه فرد به HIV آلوده مي شود ممكن است تا سالها علامت آن مشخص نباشد، در اين مرحله بيمار داراي HIV مثبت است.
وي با اشاره به اينكه يك سوم تا دو سوم افراد مبتلا به HIV مثبت علايم سرماخوردگي چون تب، درد عضلات، گلودرد، دانه هاي پوستي و مننژيت را دارند، خاطرنشان كرد: اين افراد پس از بروز اين علايم وارد مرحله بي علامتي مي شوند كه اين مرحله ممكن است چندين سال (۷ تا ۱۰ سال) به طول بيانجامد.

برخورد ۷۰ خودرو در آزاد راه «تهران- قم»
دبير شوراي ترافيك و حمل و نقل شهرستان ري گفت: جمعه شب ۷۰ دستگاه خودرو در آزادراه «تهران - قم» با يكديگر برخورد كردند.
«محمد صالح ضيايي» ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در بين ساعات ۲۳ تا ۲۴ شب گذشته دو دستگاه خودرو سواري در آزادراه مذكور با هم برخورد كردند، اما به علت خارج نكردن خودروها از آزادراه، اين امر موجب تصادف ۶۸ دستگاه خودروي ديگر شد.
وي گفت: محل حادثه حد فاصل استان تهران و قم است كه در اين حادثه گروه هاي امدادي شهرستان ري و استان قم در محل حاضر شدند و مجروحان را به بيمارستان منتقل كردند.
ضيايي خاطرنشان كرد: اين سانحه كه حدود ۴۰ دقيقه موجب بسته شدن آزادراه تهران - قم شد، تلفات جاني در پي نداشت.اين گزارش حاكي است بر پايه اين گزارش به علت ترافيك سنگين و مسدود بودن بخشي از مسير بزرگراه، كار امدادرساني به مجروحين اين سوانح از سوي گروه هاي امدادرساني با تأخير همراه بوده است به طوري كه برخي از مصدومين تا  آخرين ساعات بازگشايي اين مسير منتظر امداد از سوي گروه هاي امدادي بوده اند.
اين حوادث كه طي چندين سانحه جداگانه در طول مسير بزرگراه قم - تهران رخ داد، خسارات مالي فراواني نيز در پي داشته است.
يكي از مأموران اداره راهنمايي و رانندگي در محور ارتباطي قم - تهران در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ضمن تأييد اين خبر، گفت: اين حوادث رانندگي كه از ساعت ۱۶ روز جمعه در اين بزرگراه رخ داده بود باعث مسدود شدن اين محور تا ساعت ۲۳ جمعه شب شد.
وي كه خواست نامش فاش نشود،  افزود: تعدادي از سرنشينان خودروهاي سانحه ديده در اين حوادث زخمي شدند كه با تلاش گروه هاي امدادرسان به مراكز درماني انتقال يافتند.
وي اظهار داشت: بسياري از مصدومان اين حوادث كه جراحات سطحي برداشته بودند پس از مداواي سرپايي از مراكز امدادرساني و بيمارستانها مرخص شده اند.

بررسي طرح واكسيناسيون سراسري سرخك و سرخجه توسط مجلس
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درهفته  جاري در كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، پاسخگوي سئوالات نمايندگان است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان، روز سه شنبه با حضور در كميسيون بهداشت و درمان مجلس در خصوص طرح ايمن سازي تكميلي با استفاده از واكسن مخلوط سرخك و سرخجه توضيح مي دهد.

هم انديشي ترجمه شناسي در دانشگاه علامه طباطبايي
گروه ترجمه شناسي انجمن زبانشناسي ايران روز سه شنبه(۱۱ آذر) هم انديشي دانشجويي يك روزه اي را با عنوان «ترجمه شناسي» برگزار مي كند.
اين هم انديشي در محل سالن شهيد مطهري دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه علامه  طباطبايي برگزار مي شود.
دكتر فرزانه فرحزاد دبير اين  هم انديشي در اين باره گفت: اكنون دو سال پس از تأسيس دوره كارشناسي ارشد رشته مترجمي، با پژوهش هايي روبه رو هستيم كه بسيار ارزشمند و راهگشا هستند. در اين هم انديشي مجموعاً  ۱۴ پژوهش در حوزه هاي بسيار جديدي چون استفاده از پيكره هاي زباني براي تحقيق در ترجمه، عناصر فرهنگي در ترجمه، جنسيت و ترجمه، ايدئولوژي و ترجمه،  نقد ترجمه و ترجمه از ديدگاه پسا استعماري توسط دانشجويان دوره كارشناسي ارشد و دكتري ارائه مي شود.

آخرين برآورد مركز آمار
جمعيت ايران؛ ۵/۶۶ ميليون نفر
براساس آخرين آمارهاي جمعيتي، جمعيت ايران در سال ۸۲ بيش از ۶۶ ميليون نفر برآورد شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از مركز آمار ايران، جمعيت كشور در سال ۸۲، ۶۶ ميليون و ۴۸۰ هزار نفر برآورد شده است.
۳۳ ميليون و ۷۹۴ هزار نفر مرد و ۳۲ ميليون و ۶۸۵ هزار زن اين جمعيت را تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ۴۴ ميليون و ۳۷۲ نفر درنقاط شهري و ۲۲ ميليون و ۱۰۸ هزار نفر در نقاط روستايي اقامت دارند.
جمعيت كشور براساس آخرين سرشماري، در آبان ماه ۷۵ بيش از ۶۰ ميليون و ۵۵ هزار نفربوده است كه با توجه به جمعيت برآورد شده در سال جاري ۶۶ ميليون و۴۸۰ هزار نفر، به طور متوسط هر سال بيش از ۹۰۰ هزار نفر به جمعيت كشور اضافه شده است.
در سال ۸۱ بيش از يك ميليون و ۱۲۲ هزار تولد به ثبت رسيده است كه از اين تعداد ۵۷۳ هزار نفر پسر و ۵۴۹ هزار نفر دختر بوده اند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |