يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۹ - Nov 30, 2003
اختلاف دولت و مجلس درباره خروج خودروهاي فرسوده و واردات خودرو
خارج كردن خودروهاي فرسوده و گره زدن آن به واردات، طرحي است كه از سوي نمايندگان مجلس ارائه شده است. براساس اين طرح، افراد يا شركتها مي توانند به ازاي خارج كردن تعداد معيني خودروي فرسوده يك دستگاه خودرو وارد كنند.
از طرف ديگر دولت نيز طرحي براي خارج كردن خودروهاي فرسوده ارائه كرده است.
رضا ويسه، رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع در گفت وگو با ايسنا طرح مجلس براي واردات خودرو در قبال خروج خودروها را با توجه به اينكه براي دولت بار مالي ايجاد مي كند را غيرمفيد دانست.وي در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اينكه طرح واردات خودرو در قبال خروج خودروهاي فرسوده با توجه به نياز كشور به توسعه صنعت و اشتغال زايي، مناسب ارزيابي نمي شود، گفت: طرح دولت براي خروج خودروهاي فرسوده بسيار اجرايي تر از طرح مجلس است و خودرو با وام ارزان قيمت از رده خارج مي شود و اين نيز هزينه براي دولت ندارد، در صورتي كه واردات خودرو با خروج خودروهاي فرسوده باري را از نظر مالي به دولت تحميل مي كند.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: خودروسازان با افزايش توليد حتي حاضر هستند قسمتي از هزينه خروج خودروهاي فرسوده را نيز تقبل كنند، طرح مجلس به نفع توليدكننده خارجي است.
ويسه افزود: راه كاهش مصرف بنزين توليدات داخلي نيز گذاشتن جريمه سنگين براي توليد خودروهاي با مصرف بالا براي مصرف كننده و جريمه سنگين براي خودروهاي فرسوده در معاينه فني است.
از طرف ديگر سهراب بهلولي قشقايي مخبر كميسيون صنايع و معادن از طرح مجلس دفاع كرد و گفت: طرح واردات خودرو، تعرفه ها را بي خاصيت نمي كند و امتياز معافيت گمركي براي واردات خودرو به شرط جايگزيني خودروهاي فرسوده داده مي شود.

وزير نفت ايران:
دنيا قادر به چشم پوشي از نفت و گاز ايران نيست
001970.jpg
گروه اقتصادي: بيژن زنگنه، وزير نفت ايران روز گذشته در هشتمين كنفرانس سالانه مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي با عنوان امنيت انرژي و چالش هاي نوين تأكيد كرد: ايران از بزرگترين دارندگان نفت در جهان است. با اكتشاف سالهاي اخير كه حجم آن فقط از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ معادل ۲/۵۵ ميليارد بشكه هيدروكربور است و با توجه به ذخاير شناخته شده قبلي، مجموع نفت خام و هيدروكربورهاي مايع قابل استحصال كشور به ۱۳۰ ميليارد بشكه رسيده است.
زنگنه تأكيد كرد: براساس آمارهاي در دسترس حفظ سهم ايران در اوپك مستلزم افزايش ظرفيت توليد نفت به ۴/۵ ميليون بشكه در روز در ۵ سال آينده يك ضرورت اجتناب ناپذير است. ظرفيت توليد ايران در حال حاضر ۲/۴ ميليون بشكه در روز است.بيژن زنگنه در حاشيه همايش امنيت انرژي چالشهاي آينده افزود: پيشنهاد هيات چهار نفره در خصوص بنزين تقديم دولت شده، اما در اين زمينه فعلاً اظهار نظر نمي كنم. وي در خصوص دبير كلي اوپك گفت: تصميم ما در اين خصوص فرقي نكرده است. ايران، ونزوئلا و كويت نامزد معرفي كرده اند و اگر تصميم گيري صورت نگيرد ، بايد براساس الفبا عمل كرد.
زنگنه از هرگونه اظهارنظر در خصوص ميدان آزادگان خودداري كرد و در خصوص بازار جهاني نفت گفت: تمام اطلاعات مي گويد كه در بازار كمبود عرضه وجود ندارد. وي گفت: استات اويل به عنوان يك شريك مي تواند در ايران فعاليت كند و ما نمي خواهيم استات اويل را محروم كنيم.
زنگنه در خصوص قيمت نفت در بودجه ۸۳ گفت: در بودجه آينده فقط درآمدهاي دولت از محل صادرات نفت مد نظر است و هيچ كس نمي تواند در خصوص قيمت پيش بيني كند.
به گزارش خبرنگار ما حجت الله غنيمي فرد از مقامهاي بلندپايه وزارت نفت نيز در اين همايش گفت: آمريكا، روسيه، عربستان، عراق، ايران و اوپك چالشگران عمده عرضه نفت تا پايان دهه حاضر هستند.
غنيمي فرد افزود : روسيه و عربستان در آينده براي كسب سهم بيشتري از بازار نفت آمريكا رقابت شديدي خواهند داشت.
عادلي معاون اقتصادي وزير امور خارجه نيز در جريان سخنراني در اين همايش تأييد كرد:ايران مي تواند نفت عراق را خريداري و در پالايشگاه آبادان تصفيه و نياز فراورده هاي نفتي مناطق جنوب و غرب خود را تأمين كند.
هشتمين كنفرانس سالانه مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي، امروز نيز ادامه دارد.

گفتگوي امروز
طرح مجلس به زيان خودرو سازان داخلي نيست
001968.jpg
بحث جايگزيني خودروهاي فرسوده پس از تصويب يك فوريت آن در مجلس شوراي اسلامي موجب واكنش مديران صنايع خودروسازي كشور شده است. در اين زمينه با احمد رهبري نماينده مجلس شوراي اسلامي گفتگو كرده ايم.
***
* برخي مقامات صنعتي طرح مجلس براي خارج كردن خودروهاي فرسوده را براي توليد داخلي زيان آور مي دانند. نظر شما چيست؟
- متاسفانه دست اندركاران توليد خودرو در كشور هر اقدام مجلس را براي خارج كردن اين صنعت از انحصار و رقابتي شدن آن خنثي مي كنند.طرح مجلس براي كمك به اقشار آسيب پذير تهيه شده است. دارندگان خودروهاي فرسوده اكثرا از اين خودروها امرار معاش مي كنند و طرح خارج كردن آن با سياست حمايتي و تشويقي طراحي شده است و نه تنبيهي. بر اساس اين طرح كه زياني به توليدكنندگان داخلي وارد نمي كند سه راه براي از رده خارج كردن خودرو ارائه شده و يك فوريت آن با اكثريت راي نمايندگان تصويب شد.روش نخست جايگزيني توليدات داخل در مقابل خارج كردن هر يك خودرو فرسوده است كه به مالكان خودرو تسهيلات بدون بهره داده مي شود. در اين روش از توليد داخلي حمايت شده است. در روش دوم از طريق واردات هر هزار دلار بايد ۵/۱ سيلندر خودرو فرسوده از رده خارج شود يعني براي وارد كردن يك دستگاه خودرو بنز به ارزش ۴۵ هزار دلار بايد سي دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شود اين روش نيز در نهايت به سود توليدكنندگان داخلي است.در روش سوم دارندگان خودروهاي فرسوده عمومي به شكل حقيقي و يا حقوقي مي توانند خودروهاي خود را با واردات جايگزين كنند. در اين بخش خودروهاي ميني بوس، اتوبوس و كاميون مورد نظر است كه با توجه به اينكه توليدات داخل ارزانتر از خارجي است لطمه اي به آنان وارد نمي شود.
* برخي مديران صنعتي اين طرح را به زيان در آمدهاي دولت و حمايت از صنايع خارجي اعلام كرده اند.
- توليد خودرو در داخل نيز به نوعي حمايت از صنايع خارجي است، بديهي است كه مردم و مصرف كنندگان خودرو در اين مورد قضاوت خواهند كرد. در مورد اين طرح حدود دو سال كار كارشناسي انجام شده است ولي سياست هاي غلط حاكم بر صنعت خودروسازي كشور كه اين كالاي مصرفي را به يك كالاي سرمايه اي تبديل كرده است و خريداران خودرو انتظار دارند كه هنگام فروش خودرو فرسوده با سود آن را بفروشند.مصرف سوخت در ايران بالاترين ميزان در جهان است و اين ناشي از مصرف بالاي سوخت خودروهاي داخلي و وجود خودروهاي فرسوده است. اين در حالي است كه قيمت خودروهاي داخلي نيز در حال حاضر دو برابر قيمت هاي جهاني است. متاسفانه در دولت در اين مورد تصميمي گرفته نشده است.

تسهيلات بيشتر براي مسكن كاركنان دولت
سقف تسهيلات مسكن كاركنان دولت به ۵۰ ميليون ريال افزايش يافت.
به گزارش واحد مركزي خبر از اين پس همه كاركنان شاغل دولت اعم از رسمي، پيماني و قراردادي و نيز كادر نيروهاي نظامي و انتظامي مي توانند از تسهيلات ۳۵ و ۵۰ ميليون ريالي براي ساخت و يا خريد واحدهاي مسكوني بدون شرط نوساز و دست اول استفاده كنند.حداقل مدت انتظار براي استفاده از تسهيلات ۳۵ ميليون ريالي، شش ماه و براي استفاده از تسهيلات ۵۰ ميليون ريالي ۱۲ ماه است.
كاركنان دولتي كه متقاضي استفاده از تسهيلات ۳۵ و ۵۰ ميليون ريالي هستند مي توانند با داشتن حداقل متوسط موجودي به ترتيب ۵ ميليون و ۷ ميليون ريال براي هر دوره انتظار جداگانه به ازاي هر شش ماه يك برابر متوسط موجودي و حداكثر تا ۷ دوره از اين تسهيلات استفاده كنند.
بانك مسكن نرخ سود تسهيلات ۳۵ و ۵۰ ميليون ريالي را ۱۵ درصد و مدت بازپرداخت تسهيلات اعطايي را با توجه به مدت انتظار از ۱۲ سال تا ۱۸ سال اعلام كرد.
كاركنان دولتي كه متقاضي استفاده از تسهيلات ۳۵ و ۵۰ ميليون ريالي خريد واحدهاي مسكوني غيرنوساز هستند ضرورت دارد در مقطع افتتاح حساب حداقل دو سال سابقه كار داشته باشند.

توزيع روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين در تهران
مدير عامل  شركت  ملي  پخش  فرآورده هاي  نفتي  منطقه  تهران  اعلام  كرد: روزانه ۱۲ ميليون  و ۵۰۰ هزار ليتر بنزين  در شهر تهران  توزيع  مي شود.
علي  اكبر دربندي  ديروز  در گفت  وگو با ايرنا گفت : علاوه  بر توزيع   اين  ميزان  بنزين  معمولي ، ۱۰۰ هزار ليتر بنزين سوپر نيز در ۱۵۷ جايگاه  بنزين  شهري  توزيع  مي شود.به گفته وي ، اين  ميزان  توزيع  بنزين  نسبت  به سال  گذشته  از ۵/ ۱۲ درصد افزايش فروش  برخوردار بوده  است .
دربندي  اظهار داشت : با موافقت  شهرداري  تهران  مقرر شده  كه  ۵۰ قطعه  زمين با كاربري  جايگاه  عرضه  سوخت  در مناطق  غرب  تهران  به شركت  ملي  پخش  فرآورده هاي  نفتي  واگذار شود تا شركت  پخش   اين  زمين ها را براي  ساخت  جايگاه  عرضه  سوخت در اختيار بخش  خصوصي  قرار دهد.وي  افزود: شركت  پخش  منطقه  تهران  هيچ  برنامه اي  براي  ساخت  جايگاه  شركتي در تهران  نداشته  و به  جايگاه هاي  عرضه  در قبال  توزيع  بنزين  ۲۲ ريال  كارمزد پرداخت  مي كند.
مديرعامل  شركت  ملي  پخش  فرآورده هاي  نفتي  منطقه  تهران  گفت : به منظور  ايجاد انگيزه  و كسب  درآمد بيشتر در بخش  خصوصي  براي  ساخت  جايگاه هاي  عرضه ، مجوز احداث  واحدهاي ارايه  كارهاي  جنبي  مانند احداث  كارواش ، تعويض  روغن  و فروشگاه لوازم  يدكي  خودرو داده  مي شود.

ارزش يك يورو از هزار تومان فراتر رفت
گروه اقتصادي: تقويت قيمت يورو در برابر دلار در جهان كه از چند روز پيش شروع شد به بازار ايران نيز رسيده است. به گزارش بانك مركزي قيمت يك يورو (واحد پول اروپا) روز گذشته در اين بانك از مرز ۱۰ هزار ريال گذشت. روز گذشته هر يورو با ۱۰۰۲۳ ريال معامله شد. قيمت يك دلار آمريكا نيز در بانك مركزي در حد ۸۳۶۰ ريال متوقف شد.
روز گذشته در بانك مركزي ۲۴ ميليارد تومان انواع ارزهاي معتبر داد و ستد شد كه نسبت به داد و ستد در روزپنج شنبه ۵/۲ ميليارد تومان كاهش داشت.

پيش فروش جديد تلفن همراه با ۴۴۰ هزار تومان تا پايان سال انجام مي شود
وزير پست و تلگراف و تلفن از دور جديد ثبت نام تلفن همراه تا پايان امسال خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، سيد احمد معتمدي در مصاحبه با خبرنگاران افزود: براساس مصوبه شوراي اقتصاد نرخ پيش فروش هر سيمكارت تلفن همراه چهار ميليون و چهار صد هزار ريال است.وي اضافه كرد: براي سرعت بخشيدن به واگذاريها تلاش مي كنيم پيش از آغاز ثبت نام تجهيزات لازم را سفارش دهيم و شبكه را طراحي كنيم و بر اين اساس با اخذ مجوز شوراي اقتصاد تجهيزات توسعه شبكه تا پنج ميليون و ۴۰۰ هزار شماره سفارش شده است.
معتمدي از واگذاري ۸۸ هزار سيمكارت باقيمانده ثبت نام سال گذشته تا پايان آذر خبر داد و گفت: با پايان اين مرحله واگذاري يك ميليون و ۲۰۰ هزار شماره ثبت نام شده به اتمام مي رسد.
وزير پست و تلگراف و تلفن در خصوص تلفنهاي همراه اعتباري گفت: به علت برخي مشكلات موجود در كار اجرايي پرونده مناقصه تلفنهاي اعتباري نمي تواند تا بهمن امسال از مردم ثبت نام كند. وي همچنين در خصوص انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه كشور تصريح كرد: اگر اپراتورهاي قوي در مزايده شركت نكنند امكان دارد به شوراي اقتصاد پيشنهاد دهيم مزايده را تمديد و تجديد كند.
معتمدي ابراز اميدواري كرد: براساس مزايده كنوني تا پايان سال برنده مزايده و اپراتور دوم مشخص و اعلام مي شود.وي درباره خصوصي سازي در شركتهاي وابسته اين وزارتخانه گفت سهام شركتهاي شهيد قندي، صنايع مخابراتي ايران و صنايع مخابراتي راه دور به زودي در بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي شود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۹
۵,096
۲۳,174
چادر ملو
۱۰۵
۲,213
۱۵,000
معدني دماوند
۲۸
۱,411
۳۰۱,787
معادن روي
۱۶-
۴,828
۱۵,010
معادن منگنزايران
۱-
۶,239
۱۸۸,621
مارگارين
۱۷۲
۶,459
۶۳,249
صنعتي بهشهر
۱۵۳
۳,232
۲۴,090
بهپاك
۳۷۶
۷,902
۳۰,000
لبنيات پاك
۱۳
۳,422
۲۵,162
مهرام
۶۳-
۱,621
۱۹,446
فيبرايران
۸۴۹
۴۰,666
۱۶,061
افست
۱۷-
۱۹,027
۱۰,844
نفت پارس
۱۰۷-
۴۵,171
۱۵,227
نفت بهران
۲۶۹
۱۰,556
۱۶۱,837
پتروشيمي آبادان
۵۹
۹,049
۳۱,986
پارس دارو
۲۳۳
۱۷,957
۱۶,127
داروسازي فارابي
۵۰
۴۶,999
۲۳,695
مواد اوليه داروپخش
۵۹
۱۶,883
۵۰,201
كربن ايران
۳۱
۶۷۴
۵۳,063
پارسيلون
۸۸۳
۲۲,798
۱۰۳,694
لاستيكي سهند
۸۲۸
۱۷,390
۱۶,345
گاز لوله
۶۷
۱,652
۱۰,994
شيشه وگاز
۱۴۰
۲,958
۳۰,000
كاشي سعدي
۱۴۱۹
۲۰,098
۱۳,766
سيمان هگمتان
۲۸
۲۰,463
۳۰,601,010
سيمان خاش
۴۳-
۲,311
۲۶,868
نورد ولوله اهواز
۲۸
۱,036
۵۶,000
ت-نورد ولوله اهواز
۷۴
۳,965
۱۵,986
لوله وماشين سازي
۱۸
۸,025
۱۴۷,466
فولاد كاويان
۳۸-
۳,782
۱۰,676
نورد آلومينيم
۳۷
۴,342
۱۴,896
ماشين سازي اراك
۳۶۴
۸,755
۵۲,147
آذرآب
۴۳
۱,639
۱۵,107
بسته بندي ايران
۱۰۵-
۲,105
۱۴,253
ماشين سازي نيرو محركه
۲۹
۱,901
۱۳,417
آبسال
۲۳-
۴,919
۲۰,410
كمباين ايران
۲۴۸-
۹,326
۲۳۲,575
تراكتورسازي
۱۶۵
۳,472
۲۸,000
ماشين آلات تراكتورسازي
۶۲
۱,320
۲۰,000
ارج
۵۷
۶,958
۱۰,510
ايران ترانسفو
۱۵۹
۱۵,912
۱۷,293
كابل البرز
۶۴-
۱,449
۱۵۲,294
پارس الكتريك
۳۸۶
۸,113
۳۱,000
كنتورسازي ايران
۵۷-
۴,424
۲۲۰,916
ايران خودرو ديزل
۱۱۷
۸,990
۲,878,100
ايران خودرو
۱۵-
۶,387
۱۴۲,945
گروه بهمن
۱۱
۵,068
۵۷,115
ت-گروه بهمن
۴۴
۱۷,029
۳۳,312
سايپا ديزل
۲۷۱
۶,889
۶۶,380
موتورسازان تراكتور
۵۹۳
۱۲,466
۷۵,000
توليدي قطعات اتومبيل
۱۰-
۳,159
۱۱,648
نيرومحركه
۱۲
۳,563
۱۷,397
محور سازان
۱۳۱-
۲۰,008
۲۳۴,562
صنعتي دريايي(صدرا)
۵-
۷,699
۸۵,513
بانك كارآفرين
۸۴
۲,909
۱,038,127
سرمايه گذاري البرز
۲۴۲
۶,463
۷۹۵,457
توسعه صنايع بهشهر
۱۸
۴,238
۴۵,183
سرمايه گذاري ملي
۴۸-
۲,609
۴۸۵,340
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۲-
۱,769
۴۶,053
سرمايه گذاري ملت
۳
۶,047
۸۵,401
سرمايه گذاري رنا
۳۰-
۵,768
۱,212,947
سرمايه گذاري غدير
۱۸۶
۳,936
۱,277,703
سرمايه گذاري ساختمان
۳
۴,748
۳۹,579
صنعت و معدن
۲۵
۳,059
۲۸,614
معادن و فلزات
۷۵
۱,908
۷۹۵,899
توسعه صنعتي
۲۷
۲,092
۷۵,387
سرمايه گذاري صنعت نفت
۴۱۶
۳۱,153
۳۷,625
خدمات انفورماتيك
۵
۷,122
۱۲,130
كمك فنر ايندامين سايپا
۶۸
۸,067
۴,656
كاربراتورايران
۲۰۹
۶,737
۲۵,360
آهنگري تراكتورسازي
۴۸
۵,127
۱۳,370
ريخته گري تراكتورسازي
۳۶۰-
۱۳,523
۲۵,900
سايپا آذين
۳۵-
۲۰,139
۱۶۴,656
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۲
۲,100
۶۱,554
سامان گستراصفهان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۹۰۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۰۲۳

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |