يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۹ - Nov 30, 2003
وزير كشور:عمليات اجرايي انتخابات مجلس دو هفته ديگر آغاز مي شود
عبدالواحد موسوي  لاري  وزير كشور ديروز در جمع  استانداران  سراسر كشور با اشاره  به  اينكه  دو هفته  ديگر همزمان  با ثبت  نام  داوطلبان  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي ، هيأتهاي  اجرايي  نيز تشكيل  مي شوند، گفت : در ايام  فوق  عملا عمليات  اجرايي  انتخابات  آغاز خواهد شد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  كشور، وزير كشور برگزاري  انتخابات  قانونمند، آزاد و با مشاركت  حداكثري  را از اولويتهاي  اصلي  وزارت  كشور و اركان  نظام  برشمرد و با تأكيد بر وظايف  وزارت  كشور در امر توسعه  سياسي  كشور گفت : در برگزاري  انتخابات  آتي  از تشكيل  اجتماعات  قانوني  صيانت  خواهيم  كرد، زيرا بر اين  باوريم  كه  مشاركت  حداكثري  بدون  حضور سلايق  متنوع  و مختلف  در عرصه  سياسي  و اجتماعي  كشور، امكانپذير نخواهد بود.
وزير كشور از همه  فرمانداران  كشور خواست  تا در انتخاب  اعضاي  هيأت هاي  اجرايي  دقت  نظر، انضباط و آشنايي  به  قانون  را ملحوظ نظر قرار دهند تا در آينده  تصميماتي  بر خلاف  جهت گيري  كلي  دولت  مبني  بر عدم  سلب  حق  انتخابگري  مردم  صورت  نپذيرد.

ديدگاه
منافع ملي را پاس بداريم
سيدعزت الله ضرغامي
نطق آقاي احمد شيرزاد نماينده اصفهان در جلسه علني مجلس آن قدر با واقعيت ها و حقايق جامعه كنوني ما و همچنين درك صحيح از اوضاع جهاني فاصله داشت كه تقريبا تمامي نمايندگان مجلس، با گرايشات سياسي مختلف، به نوعي آن را محكوم كرده و از زواياي مختلف مورد نقد قرار دادند.
يادداشت بعدي ايشان و پذيرش ادبيات نامناسب به كار رفته نيز، حاكي از پشيماني وي در اين خصوص بود.
نماينده مجلس به حكم قانون، مسئوليت اجرائي ندارد. بلكه موظف است با مطالعه و تحقيق دائمي و كسب اطلاعات صحيح دو ماموريت قانون گذاري و نظارت را به نحو مطلوب انجام دهد. هر دو وظيفه ذكر شده مستلزم نگاه جامع و سيستماتيك به كل جوانب و اطراف و حتي حواشي موضوعات مورد بررسي مي باشد.
جايگاه رفيع نمايندگي مجلس به عنوان عصاره ملت و همچنين اختيارات وسيع نمايندگان در طرح موضوعات اساسي، مهم و كلان كشور، آن هم با پخش مستقيم راديوئي و انعكاس وسيع آن در رسانه ها و مطبوعات داخلي و خارجي، حساسيت و ضرورت جامع نگري مجلس نشينان را صدچندان مي كند.اين جامع نگري در طرح موضوعات در رعايت اولويت نيازهاي مبرم مردم و طرح پسنديده و خردمندانه و دور از تشنج آفريني تجلي مي يابد. متأسفانه در كارنامه بعضي از نمايندگان مجلس ششم موارد بي اعتنايي و غفلت از دو ويژگي فوق به چشم مي خورد كه اگر هدايت ها و دلسوزيهاي بعض ديگر و به ويژه ديده باني، پختگي و قاطعيت رياست محترم مجلس نبود، اي بسا بارها ادامه فعاليت سالم مجلس، در انجام وظايف قانوني به بن بست مي رسيد.
نطق اين نماينده محترم از مصاديق بارز اين غفلت بود. اين نطق ضمن پشت پا زدن به مطالبات مردمي به ويژه طبقات تحصيل كرده و اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها، دانشجويان و روشنفكران در استفاده از فناوريهاي نوين، با طرح كنايه آميز و غيرواقعي برخي مطالب، چراغ سبزي به بيگانگان و دشمنان قسم خورده جمهوري اسلامي براي ادامه دخالت ها و كارشكني هاي آنان در مسير رشد و ترقي ملت ايران تلقي مي شود.
از نظر زماني، دقيقا در روزها و ساعاتي كه آمريكا و رژيم صهيونيستي فعاليت گسترده اي در نشست حكام آژانس اتمي براي محكوميت و محدوديت ايران اسلامي صورت مي دادند و عليرغم تلاش وسيع مسئولان نظام به ويژه رياست محترم جمهوري در اثبات حقانيت جمهوري اسلامي و رفع شبهات القاء شده پيرامون متهم نمودن ايران در دستيابي به سلاحهاي كشتار جمعي، ادعاهاي غيرواقعي آقاي شيرزاد، اقدامي غيرمسئولانه، مغاير با سوگند نمايندگي و بهترين مستمسك و دستاويز براي برخورد با ملت رشيد ايران محسوب مي شود.
وقايع جلسه علني روز دوشنبه، سوم آذر و موضع گيري قاطع نمايندگان مجلس در حفظ و پاسداري از منافع ملي درس خوبي براي اقليت محدود و تندروي مجلس بود تا تعصب ها و اختلافات جناحي و قبيلگي، آنان را از مسير حق و عدالت و مصالح ملت منحرف نكند.

بررسي طرح نظام وظيفه در كميسيون امنيت ملي مجلس
كميته اي منتخب از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسات روزهاي دوشنبه و سه شنبه اين هفته خود طرح نظام وظيفه عمومي را در حضور مسئولان ذيربط به بحث و بررسي خواهند گذاشت.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري كميسيون آموزش و تحقيقات نيز بررسي اين طرح را در كنار طرح تشكيل شوراي عالي خانواده در دستور كار دارد.
همچنين كميسيون ويژه بررسي عملكرد دادگستري و دادستاني عمومي و انقلاب قرار است دوشنبه تشكيل جلسه دهد.
رضا طلايي نيك، نيز از برگزاري جلسه  اين هفته كميسيون به منظور رسيدگي مواردي از لايحه اصلاح قانون حدود وظايف و اختيارات رئيس جمهوري خبر داد.
همچنين وزراي دادگستري، آموزش و پروررش، كار و امور اجتماعي، امور خارجه و بهداشت و درمان نيز با حضور در كميسيون هاي مربوطه در مجلس شوراي اسلامي به سئوالات نمايندگان پاسخ خواهند داد.
همچنين مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: احتمال دارد بررسي و تصويب لايحه برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور به مجلس هفتم موكول شود.
محمد كردبچه در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه به تاخيري كه در تقديم لايحه برنامه چهارم توسعه به مجلس شوراي اسلامي رخ داده و با توجه به در پيش بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اوايل اسفندماه مجلس ششم فرصت لازم براي بررسي لايحه برنامه چهارم را نخواهد داشت.

اتحاديه اروپا خواستار مشاركت ايران و سوريه در بازسازي عراق شد
كريس پاتن، كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا، با اعلام اين كه عراق بي ثبات خطرناك خواهد بود خواستار مشاركت ايران و سوريه در بازسازي عراق شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه پاتن گفت: اگر عراق به صورت يك كشتارگاه درآيد و به عنوان محل جذب تروريست ها تبديل شود و جنگ بين شيعه و سني و كرد در آن آغاز شود، نتايج آن براي همه ما يك فاجعه خواهد بود.وي افزود: «نظر من آن است كه ما بايد در اسرع وقت انتقال قدرت به مجموعه اي از نهادهاي عراقي معتبر را مدنظر قرار دهيم.»
پاتن تصريح كرد: بهتر است به جاي منزوي كردن ايران و سوريه يا تهديد آنها به دنبال مشاركت و همكاري آنها در عراق باشيم.

شبكه امنيتي ناتو در افغانستان گسترش مي يابد
سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اعلام كرد اين سازمان روز جمعه درخصوص تقبل فرماندهي تيم هاي پشتيباني بازسازي افغانستان را در پنج شهر ديگر به توافق رسيده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ناتو اجراي اين امر را كه در جهت توسعه نفوذ تثبيت كننده نيروهاي حافظ صلح خود در كابل انجام مي دهد منوط به ارائه تعداد كافي هليكوپتر و افسران اطلاعاتي كرده است.

گزارش كاخ سفيد از افزايش كاشت خشخاش در افغانستان
دولت آمريكا با انتشار گزارشي اعلام كرد ميزان كاشت خشخاش در افغانستان بين سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ افزايش يافته و به ۳۶ برابر ميزان كاشت اين محصول در آخرين سال حكومت طالبان رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه براساس بيانيه  اي كه روز جمعه از سوي دفتر ملي مبارزه با مواد مخدر كاخ سفيد منتشر شد سطح زير كاشت خشخاش كه براي توليد هروئين و مرفين مورد استفاده قرار مي گيرد در سال ۲۰۰۳ به ۶۱ هزار هكتار رسيده كه در مقايسه با ۳۰ هزار و ۷۰۰ هكتار سال ۲۰۰۲ و ۴ هزار و ۲۱۰ هكتار سال ۲۰۰۱ افزايش شديد نشان مي دهد.

مظنون به طراحي انفجار استانبول دستگير شد
پليس تركيه مردي را به ظن طراحي بمب گذاري انتحاري در كنيسه اي در استانبول بازداشت كرده است.
انفجار دو هفته پيش در كنيسه بت اسرائيل يكي از چهار مورد بمب گذاري انتحاري در مكان  هاي متعلق به يهوديان و بريتانيا در استانبول در خلال ماه جاري بود كه در مجموع، به مرگ بيش از پنجاه نفر و زخمي شدن صدها تن ديگر منجر شده است.
به گزارش بي بي سي يكي از مقام هاي ارشد پليس گفته است كه فرد مظنون هنگام تلاش براي خروج از كشور دستگير شده  است. به گفته منابع پليس، اين فرد عمليات بمب گذاري در كنيسه يهوديان در روز ۱۵ نوامبر را طراحي و دستور اجراي آن را صادر كرد.
ظاهرا اين مرد هنگامي كه در نظر داشته است با استفاده از يك گذرنامه جعلي از مرز ايران و تركيه عبور كند، دستگير شده است. تلويزيون تركيه تصوير فرد بازداشت شده را، كه به نظر مي رسد حدود بيست تا سي سال سن دارد، بدون افشاي نام وي پخش كرده است.
تاكنون بيش از بيست نفر به ظن ارتباط با حملات اخير استانبول بازداشت شده اند اما فرد دستگير شده اخير اولين كسي است كه مستقيما به دست داشتن در يك مورد خاص از اين عمليات متهم مي شود.

جمعه شب برگزار شد
بزرگداشت آيت الله خلخالي در قم
آيين بزرگداشت آيت الله صادق خلخالي نخستين حاكم شرع دادگاه هاي انقلاب اسلامي جمعه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در اين آيين كه نمايندگاني از سوي مقام معظم رهبري، رييس جمهوري، رييس مجلس شوراي اسلامي، بيت حضرت امام خميني (ره)، وزراي كشور و كار و امور اجتماعي، استادان و فضلاي حوزه علميه قم و مردم حضور داشتند، علي اكبر محتشمي پور نماينده مردم تهران در مجلس طي سخناني از آيت الله خلخالي به عنوان يكي از چهره هاي درخشان انقلاب ياد كرد و افزود: او در تحكيم پايه هاي انقلاب تاثير فراواني داشت.

ديدار اعضاي هيأت نظارت بر اجراي قانون اساسي با رئيس جمهور
اعضاي  هيات  پيگيري  و نظارت  براجراي  قانون  اساسي  ديروز با سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  ديدار كردند.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، در اين  ديدار كه  درسالروز صدور حكم  رئيس  جمهوري  در تشكيل  هيات  پيگيري  و نظارت  بر اجراي قانون  اساسي  انجام  گرفت ، خاتمي بر شناخت  مقتضيات  زمان  و مكان  درجهان  امروز و اجراي  كامل  قانون  اساسي  به  منظور دستيابي  به  نظم  اجتماعي  وتعامل  صحيح  ميان  حكومت  و مردم  تأكيد كرد.
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  نشست  مشترك  اخير روساي  قوه  مجريه  و مقننه با اعضاي  شوراي  نگهبان  اظهار اميدواري  كرد با توافق هاي  صورت  گرفته ،زمينه  براي  مشخص  شدن  هرچه  سريعتر تكليف  قانون  جرم  سياسي  و منع  شكنجه فراهم  شود.
وي  همچنين  از دستورات  رئيس  قوه قضاييه  در جمع آوري  زندانهاي  انفرادي ،ايجاد زندانهاي  انفرادي  مناسب  و حضور وكيل  در جلسات  بازجويي  از متهمان ابراز خرسندي  كرد.
حسين مهرپور رئيس  هيات  پيگيري  و نظارت  بر اجراي  قانون  اساسي ،خلاصه اي  از فعاليتهاي  اين  هيات  در تعامل  با دستگاههاي  مختلف  و وضعيت اجراي  قانون  اساسي  در داخل  و تبعات  آن در درون  و بيرون  كشور را تشريح كرد.
وي  با اشاره  به  تصويب  قطعنامه اي  در سازمان  ملل  متحد كه  در آن ايران به  عنوان  ناقض  حقوق  بشر شناخته  شده  است ، خواستار اجماع  سران  نظام  براي حل  برخي  مشكلات  و اجراي  بهتر قوانين  با در نظر گرفتن  مصلحت ها به  منظوركاستن  از بهانه ها و غرض ورزيهاي  استكبار جهاني  شد.
همچنين  آخرين  وضعيت  لوايح  رئيس  جمهور در زمينه  اختيارات  رئيس  جمهورو انتخابات  مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت  و هريك  از اعضا ديدگاههاي  خودرا درباره  بعضي  از اصول  قانون  اساسي  و راهكارهاي  اجراي  آن تبيين  كردند.

در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي مطرح شد
گزارش روحاني درباره آخرين تحولات در مسائل هسته اي ايران
قطعنامه شوراي حكام استراتژي «فرمول ماشه» آمريكا را به شكست كشاند و حقانيت ايران را ثابت كرد
001996.jpg
دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته پذيراي خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي جهت اطلاع از آخرين تحولات در روابط ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و قطعنامه اخير آن بود.
به گزارش خبرنگار همشهري حسن روحاني پيش از طرح سئوالات در مقدمه اي با اشاره به طرح مسائل هسته اي ايران در رسانه هاي گروهي جهان كه از يك سال پيش آغاز شده است گفت: بعضي از كشورها به دنبال آن بودند كه به افكار عمومي جهان القا ء كنند ايران در پي ساخت سلاح هسته اي است و تبليغات خود را در اين زمينه متمركز كردند. اين مسائل منجر به رفت و آمد بيشتر مامورين آژانس به ايران و اعلام آمادگي ما جهت همكاري با آژانس شد.
دبير شورايعالي امنيت ملي با تاكيد مجدد بر اينكه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست گفت: گزارش اخير آژانس اين ادعاي ايران را ثابت مي كند كه فعاليت هسته اي ايران در دو دهه گذشته انحراف نداشته است.
حسن روحاني معناي انحراف را براساس هدف محوري ان.پي.تي، خروج فعاليت صلح آميز به سمت فعاليت نظامي عنوان كرد و گفت: ايران كاملاً به اين اصل اساسي متعهد است و براي همين سياست شفاف سازي خود را ادامه مي دهد تا افكار عمومي جهان، كشورها و دولت ها كاملاً به اين اقناع برسند كه فعاليت ايران صلح آميز بوده و آنچه دشمنان نسبت به ايران ادعا مي كنند يك تهمت و دروغ بيش نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ما هيچ نگراني از بازرسي هاي آژانس نداريم و نخواهيم داشت و هر مقدار بازرسي ها بيشتر شود اين مسئله اساسي و محوري ايران براي جهانيان بيشتر روشن مي شود.
پس از سخنان مقدماتي دبير شوراي عالي امنيت ملي، سئوالات خبرنگاران مطرح شد.خبرنگار بي بي سي در مورد انتقادات اوليه ايران به قطعنامه سپتامبر شوراي حكام و پذيرش بعدي آن سئوال كرد و گفت: به چه دليل شما قطعنامه را پذيرفتيد؟ آيا اين يك تصميم استراتژيك از سوي ايران بود و تمامي بخش هاي نظام آن را قبول دارند و يا منتقدين باز هم به انتقادات خود ادامه مي دهند؟
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ گفت: ايران قطعنامه سپتامبر را نپذيرفت اما در همين حال تصميم گرفت سياست اعتمادسازي خود را ادامه دهد؛ در حالي كه دشمنان ما دنبال اين بودند كه با دروغ افكار عمومي كشورهاي مختلف را نسبت به فعاليت صلح  آميز ايران نگران كنند. لذا نظام جمهوري اسلامي تصميم گرفت با اتخاذ سياست همكاري كامل با آژانس اين اتهامات را دفع كند. به همين دليل سه وزير خارجه اروپايي را به تهران دعوت كرد و با آنها به توافق رسيد كه همه اقدامات خود را در چارچوب بيانيه تهران انجام دهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد علت خوشحالي ايران و آمريكا از قطعنامه اخير شوراي حكام با وجود مواضع مختلف دو كشور گفت:  اينكه همه از قطعنامه استقبال كردند اتفاق جالبي بود. ما اگر استقبال كرديم دليلمان روشن بود چون به بسياري از خواسته هاي خود رسيديم، از جمله اينكه مسئله ايران در داخل آژانس باقي مانده و به نهاد ديگري ارجاع نشود، حق استفاده از فناوري صلح آميز براي ايران محفوظ بماند، تعليق غني سازي اورانيوم كاملاً داوطلبانه و بدون تعهد حقوقي انجام  شود.
روحاني در مورد علت خوشحالي آمريكا از اين قطعنامه گفت: بايد از خودشان پرسيده شود، زيرا آنها به اهدافشان در اين قطعنامه نرسيدند. دبير شوراي عالي امنيت ملي از اينكه آمريكا شكست خود را با لبخند پذيرفت ابراز خشنودي كرد و گفت: لبخند آنها نشان دهنده پذيرش واقعيات است.
حسن روحاني در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه پرسيد اگر توافق با آمريكا انجام مي شد آيا نتايج بهتري نسبت به توافق با اروپا نداشت؟ گفت: ما با آمريكا رابطه نداريم و اساساً برخورد آمريكايي ها با ما برخورد مناسبي نبوده است بويژه در زمينه هسته اي برخورد آنها بسيار نامناسب بوده است. اگر آمريكايي ها در چارچوب آژانس با ما همكاري مي كردند و قضاوت عجولانه نمي كردند وضعيت بهتري ايجاد مي شد، در حالي كه آمريكايي ها از نتيجه گزارش آژانس مبني بر عدم انحراف ايران عصباني بودند، آنها علاقه مند به تقويت نهادهاي بين المللي نيستند و همواره اين نهادها را تضعيف كرده اند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: قضاوت آنها نسبت به كشورها نبايد تحت تأثير فشار صهيونيست ها باشد، وقتي آمريكا با ما برخورد خصمانه دارد ما نمي توانيم با آنها صحبت كنيم.
وي درمورد احتمال تحريم ايران توسط آمريكا گفت: آمريكا ديگر چه چيزي را مي خواهد تحريم كند؟ اشتباه آنها اين بود كه همه اهرم هاي خود را خرج كردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد تهديد پنج كشور مخالف ايران (ژاپن ، استراليا، كانادا، نيوزيلند و كره جنوبي) در شوراي حكام به كاهش روابط اقتصادي گفت: اظهار نظرهايي كه كشورهاي مختلف نسبت به پرونده هسته اي ايران داشته اند مورد توجه مسئولين جمهوري اسلامي خواهد بود و بي ترديد نسبت به كشورهايي كه در مسير تفاهم و حل مسئله بودند با كشورهايي كه دنبال تبديل آن به يك بحران بودند بطور يكسان برخورد نخواهد شد.وي با اشاره به اينكه در شوراي حكام، اتحاديه اروپا، كشورهاي غيرمتعهد، روسيه و چين در جهت حل مسئله گام برمي داشتند و آمريكا و پنج كشور ديگر در جهت مخالف بودند گفت: در آينده نسبت به اجراي پرونده هاي مهم اقتصادي اين مسئله مورد توجه خواهد بود.
حسن روحاني درمورد اعلام آمادگي آمريكا براي همكاري هسته  اي با ايران گفت: از مقام رسمي آمريكايي خبري در اين زمينه نشنيده ام ، شايد مطبوعات و يا شركت هاي خصوصي آنها چنين مسئله اي را مطرح كرده باشند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد زمان امضاي پروتكل الحاقي توسط ايران گفت: در آينده اي نه چندان دور با طي مراحل قانوني آن امضاء خواهد شد.
وي در مورد قصورهاي مورد نظر قطعنامه گفت: در قطعنامه آمده است كه اگر ايران قصور جدي ديگري انجام دهد، شوراي حكام تشكيل جلسه مي دهد كه اين شامل هر كشور عضو نيز مي شود و تصميم ها در چارچوب اساسنامه آژانس است و ما نگراني نداريم زيرا هيچ انحرافي از فعاليت صلح آميز هسته اي به فعاليت نظامي هسته اي نداشته ايم، نداريم و نخواهيم داشت.
وي علت گنجاندن بند ۸ را در قطعنامه براي خروج آبرومندانه آمريكا از شوراي حكام عنوان كرد و گفت: آمريكايي ها در اين بند دنبال «فرمول ماشه» بودند ولي بعد از حذف اين عبارت ديگر چيزي در آن نمانده است.
حسن روحاني با تاكيد براينكه ايران قصد تاسيس هشت نيروگاه اتمي را دارد گفت: ما قصد داريم حداقل براي يكي از اين نيروگاهها چرخه سوخت تامين كنيم. دانشمندان ما اقدامات مهمي انجام داده اند و ما به اين فناوري دست يافته ايم.وي با اشاره به مراحل آزمايشگاهي، پايلوت، نيمه صنعتي و صنعتي چرخه سوخت گفت: ما در مرحله پايلوت هستيم و مي توانيم قطعات سانتريفوژ را بسازيم و يا مونتاژ كنيم.
وي خبرهاي مربوط به همكاري يك كنسرسيوم اروپايي با ايران براي غني سازي اورانيوم را تكذيب كرد و گفت: آنچه امروز انجام مي شود فناوري بومي است و ما براي ساخت تجهيزات و كار غني سازي نيازي به كسي نداريم.وي در مورد ساخت هفت يا هشت نيروگاه اتمي در آينده گفت: تصميم شورايعالي انرژي اين است كه ما داراي ۸ نيروگاه هسته اي هزار مگاواتي باشيم. در حال حاضر نيروگاه اول در حال تكميل است و نيروگاه دوم نيز قرار است توسط روسيه ساخته شود.
دبير شوراي عالي امنيت با اشاره به قراردادهاي ايران با كمپاني هاي غربي براي ساخت نيروگاه اتمي كه در قبل از انقلاب به مرحله قرارداد و يا تفاهم رسيده بود گفت: اين قراردادها براي ايجاد دو نيروگاه ديگر در بوشهر، ۲ نيروگاه در دارخوين، دو نيروگاه در ساوه و يك نيروگاه در اصفهان بوده است.وي در مورد پايان پروژه نيروگاه اتمي بوشهر گفت: اخيراً در مسكو با مقامات روسيه مذاكراتي در مورد زمان بندي جديدي براي تكميل نيروگاه بوشهر داشتيم كه هنوز به ما داده نشده است.وي ابراز اميدواري كرد كه نيروگاه بوشهر در پايان سال ۲۰۰۴ به اتمام رسيده و افتتاح شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد اينكه آمريكا به دنبال يك اشتباه كوچك ايران است تا موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد گفت: وقتي پرونده كشوري به شوراي امنيت مي رود كه در چارچوب پادمان پروتكل انحرافي را مرتكب شده باشد يعني از مسير صلح آميز دور شده باشد. ممكن است آمريكايي ها بهانه اي پيدا كرده و آن را علم كنند، ولي براساس ماده ۱۲ اساسنامه شوراي امنيت زيربناي اين شورا براي صلح و امنيت جهاني است و اگر فعاليت كشوري براي صلح نگران كننده باشد به شوراي امنيت مي  رود و آن زماني است كه يك كشور از مسير صلح آميز منحرف شده و از انرژي هسته اي در امور نظامي استفاده كند؛ در حالي كه ايران به هيچ عنوان نه در گذشته و نه حال و نه آينده استراتژي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي را نداشته است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد صدور قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران، گفت: كاري كه دولت كانادا انجام داد عجولانه بود، و اساساً حقوق بشر جاده اي يكطرفه نيست كه غربي ها فكر كنند مي توانند معيار حقوق بشر شوند.
وي با اشاره به همكاري صميمانه ايران با نهادهاي حقوق بشري گفت: راه همكاري و ديالوگ بهتر بود، شايد كانادايي ها به خاطر مسئله زهرا كاظمي دست به اين كار زدند كه همه ما متأسفيم و هيچكس آن را تأييد نكرده است.
روحاني ابراز اميدواري كرد كه دستگاه قضايي مسئله اين پرونده را نهايي كرده و مرتكب خلاف را مجازات كند.وي در مورد اينكه آيا شوراي عالي امنيت ملي نمي تواند در مورد پرونده زهرا كاظمي تصميم گيري كند؟ گفت: ما نمي توانيم وارد مسئله قضايي شويم.
حسن روحاني در مورد سخنان اخير احمد شيرزاد در مجلس و سايت ۵۰ هزار متري زير زميني نيز گفت: كار ما قانوني بوده است ولي اگر آن را اعلام مي كرديم با تحريم مواجه مي شديم.وي تهيه سايت براي دستگاه هاي سانتريفوژ را تصميم نظام و نه سازمان انرژي اتمي دانست و گفت: اعتراض به اين كار وارد نيست.

به مناسبت روز بين المللي همبستگي با مردم فلسطين منتشر شد
پيام همبستگي دبير كل سازمان ملل به مردم فلسطين
001980.jpg
كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  روز جمعه  در پيامي  به  مناسبت  روز بين المللي  همبستگي  با مردم  فلسطين  ۳۰ نوامبر( ۸۰ آذرماه )، همدردي  خود را با رنجهاي  مردم  مظلوم  فلسطين  اعلام  كرد.
به گزارش ايرنا از مسكو وي  در پيام  خود تأكيد كرد: آنان  بدون  كشور و مظلوم  باقي  مانده اند وتداوم  اقدامات  اسراييل ، نظير كشتارهاي  خارج  از صلاحيت  حوزه  قضائي ، استفاده  از سلاحهاي  سنگين  عليه  مردم  غيرنظامي ، تخريب  خانه ها، توسعه  شهركهاي  يهودي نشين  و ايجاد ديواري  كه  عمق  اراضي  فلسطينيان  را قطع  كرده  است  ادامه  دارد.
عنان  در پيام  خود تصريح  كرد كه  اين  اقدامات ، تلاشهاي  محدود ساختن  خشونت  را تضعيف  ساخته  و خشم  و تنفر عليه  اسراييليها را مشتعل  كرده  است .
دبيركل  سازمان  ملل  افزود: خشونتهاي  سه  سال  گذشته  هزاران  قرباني  بر جاي  گذاشته  است  كه  اكثريت  آنان  را فلسطينيان  تشكيل  مي دهند.
وي  گفت : در حالي  كه  امروز همبستگي  خود را با مردم  فلسطين  اعلام  مي كنيم ، بار ديگر تأكيد مي كنم  كه  صلح  امكان  پذير است  و ما مي توانيم  با پايان  گرفتن  اشغال  فلسطين  و امنيت  براي  اسراييل ، به  آن نايل  شويم .
عنان  در پيام  خود تأكيد كرد كه  تنها راه  ممكن  براي  پايان  گرفتن  مناقشه  فلسطين  - اسراييل  براساس  تشكيل  دو كشور اسراييل  و فلسطين  است  كه  در مرزهاي  امن  و به  رسميت  شناخته  شده  بين المللي  در صلح  زندگي  كنند.
دبيركل  سازمان  ملل  گفت : فقر شديد، بيكاري ، كودكان  بدون  مدرسه  و درمجموع  احساس  شديد ياس  و نااميدي ، همه  به  عنوان  زندگي  فلسطينيان  در دوران  اشغال  تبديل  شده اند و اين  تنگناها با محدوديتهاي  شديد كه  من  به  مجمع  عمومي  گزارش  آن را دادم ، ايجاد شده  است .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |