دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰
برنامه هاي جديد براي كاهش قيمت بليت  خانواده ها را با سينما آشتي مي دهد
001072.jpg
كيفيت پايين نمايش فيلم در سينماها و تنوع كم فيلم ها موجب شده است خانواده ها تمايل چنداني به تماشاي فيلم در سينما نداشته باشند. در همين حال يك مقام مسوول از به كارگيري فناوري هاي نوين براي رفع اين نواقص خبر داده است.
به گزارش خبرنگار ما اكثر مردم دليل استقبال كم از سينماها را قيمت بالا ي بليت، تنوع كم، نامناسب بودن فضاي سينماها و محدود بودن محلهاي نمايش فيلم عنوان مي كنند.در همين حال يك مقام مسوول نمايش فيلمهاي خارجي را فرصت خوبي براي جذب تماشاگر دانسته است.سيد ضياءالدين هاشمي مدير واحد پخش و بازاريابي بنياد سينمايي فارابي با تأكيد بر نياز به ايجاد تحول در نحوه توزيع و اكران فيلم در سينماهاي ايران، تجهيز سينماها به سيستمهاي جديد ديجيتالي را گامي مثبت در راستاي حل مشكلا ت ارزيابي كرده است.وي ايجاد تغيير سيستم هاي نمايش از آپارت به ديجيتال را مناسب خواند و در مورد جزئيات اين طرح گفت: با اين روش مي توانيم در اولين گام، مشكل اكران همزمان فيلمها را در سراسر كشور برطرف كنيم. تاكنون به دليل هزينه هاي گزاف تهيه كپي فيلم و نگهداري كپي امكان اكران فيلم به طور همزمان در سراسر كشور مهيا نمي شد. در نتيجه بسياري از پتانسيلهاي جذب مخاطب در شهرستانها را از دست مي داديم. تصور كنيد كپي فيلمي كه در تهران اكران شده پس از دو ماه به شهرستانهاي بزرگ و مراكز استانها مي رود. همين كپي ها پس از گذشت مدت زمان قابل توجهي دوباره به شهرستانهاي اطراف مركز مي روند و حداقل بعد از دو سال به شهرهايي مي رسد كه از مركز دور هستند . در نتيجه علا وه بر از دست رفتن تازگي فيلم كيفيت كپي نمايش داده شده به شدت پايين مي آيد. فيلمي كه بارها و بارها در آپارات هاي سراسر كشور پاره شده و پر از چسب خوردگي است با صداي نامناسب و مخدوش به نمايش درميآيد. در اين شرايط نامناسب كيفي كه خود باعث دوري تماشاگران از سينما مي شود. ما به دنبال دليل اصلي گريز مخاطب از سينما هستيم در حالي كه با روش اكران ديجيتالي به دليل هزينه هاي ناچيز تهيه كپي مي توان يك فيلم را به صورت همزمان در يك استان به نمايش گذاشت و اين هماهنگي را در سراسر كشور نيز ايجاد كرد.هاشمي همچنين از افزايش كيفيت صدا و تصوير در سالنهاي مجهز به اين سيستم به عنوان ديگر نتيجه قابل توجه طرح مذكور ياد كرد و گفت: كيفيت صدا و تصوير در روش اكران معمول مطلقاً با اكران ديجيتالي فيلمها قابل مقايسه نيست. اين اختلا ف را مي توان با تماشاي يك فيلم مشترك به دو طريقه مذكور در يك مقايسه ساده به دست آورد. مدير پخش و بازاريابي بنياد سينمايي فارابي در مورد هزينه هاي تعويض و استقرار سيستم پخش ديجيتال در سينماها گفت: هزينه اين تغيير با در نظر گرفتن صداي دالبي براي هر سالن از ۱۲ ميليون تومان تا ۱۸ ميليون تومان بنا به فراخور ميزان امكانات مورد نياز سالن متغير است. آن مبلغ در مقابل جذب مخاطب و افزايش ميزان فروش سالن ها چندان هم براي يك سالن سينما سنگين نيست گرچه براي همه گير شدن آن قطعاً به همكاري دولتي و وامهاي كم بهره نيازمند خواهيم بود.وي در ادامه جذب مخاطب و ايجاد اطمينان در ميان علا قمندان سينما را به عنوان ديگر نتايج به دست آمده از اين طرح خواند و گفت: در حال حاضر براساس آمار تنها از ۱۰ درصد سرانه جذب مخاطب در سالن ها استفاده مي شود. يعني به طور متوسط ۹۰ درصد صندلي ها خالي هستند. با پيش بيني هاي انجام شده و براساس آنچه در مورد سالن هاي مجهز به اين سيستم اتفاق افتاده درمي يابيم اكران پايين فيلم ها به طريقه ديجيتالي به طور چشمگير باعث جذب مخاطب و رونق اقتصادي سينماها مي شود.هاشمي كه با خبرگزاري مهر گفت وگو مي كرد اكران گسترده فيلم  دارو دسته نيويوركي ها همزمان با عيد فطر را اولين تجربه در تأييد اين روش دانست و گفت: موفقيتهاي به دست آمده از اين اكران و اكران فيلمهاي خارجي بعدي مي تواند زمينه جلب توجه مديران سالنهاي سينما را در قبول تغييرات و فراگيري اين روش فراهم كند. گرچه آن فيلم نيز تمام خواسته ما را به لحاظ كيفي در خود ندارد ولي رفته رفته نواقص احتمالي به صورت عملي رفع خوهد شد و از سال ۱۳۸۳ شاهد اكران فيلمهاي ايراني به صورت گسترده در مدت زمان مناسب خواهيم بود.وي در پايان روش اكران در سيستم توزيع را مهمترين نتيجه اين طرح ارزيابي كرد و گفت: در حال حاضر اكران يك فيلم در سراسر كشور به مدت حداقل دو سال، يك سرمايه گذار و پخش كننده را مشغول مي كند، ولي با روش تازه اين مدت زمان مي تواند رفته رفته به دو هفته در يك منطقه و حدود دو ماه در سراسر ايران تقليل يابد. رسيدن به اين مرحله علا وه بر ايجاد تسريع در بازگشت مالي سرمايه و سود فيلم امكان سرانه اكران فيلمهاي ايراني و خارجي تا بيش از ۳۰۰ عنوان فيلم در سال افزايش مي يابد. اين تعداد فيلم زمينه ايجاد تنوع و تأمين خواسته و سليقه متقاوت مخاطبين مختلف را فراهم مي كند. به هر حال با اجراي اين طرح تحول چشمگيري در روش توزيع و اكران فيلمها ايجاد خواهيم كرد.

بازارچه آخر هفته
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |