مرجان نماينده
اتومبيل يكي از ملزومات زندگي شهري است. اين صنعت در كشور ماپيشرفت چشمگيري داشته و نياز خانواده ها به اتومبيل سال به سال افزايش يافته است. با اينكه خيابانهاي تهران گنجايش اتومبيلهاي جديد را ندارد ولي توليد انبوه همچنان ادامه دارد. كارخانجات مختلف با توليد اتومبيلهاي جديد و ارائه خدمات مناسب، نظر متقاضيان را به سمت توليدات خود جلب مي كنند. در حال حاضر ارزانترين اتومبيل صفر كيلومتر سپند با رقم ۵/۳ ميليون تومان است و در مراحل بعد اتومبيلهاي۴/۵) P.K ميليون تومان)، پيكان (۶ ميليون تومان) و پرايد (۹/۶ ميليون تومان) قرار مي گيرند. اين بدان معني است اگر خانواده اي كه درآمد متوسط ۳۰۰ هزار توماني دارد، نيمي از اين مبلغ را در هر ماه پس انداز كند (كه فرض عملي به نظر نمي رسد) نزديك به ۴ سال طول مي كشد تا بتواند پيكان ۶ ميليون توماني را بخرد (در حالي كه قيمت اتومبيل طي اين سالها همواره روند صعودي داشته است).بنابراين حتي با پذيرش اين دو فرض، افرادي كه صاحب پس اندازهاي فراوان و ثروت قابل توجهي نيستند عملا ً نمي توانند به رغم درآمدهاي ماهيانه تا حدود ۵۰۰-۳۰۰ هزار تومان به سادگي صاحب اتومبيل شوند و كماكان مجبورند به نظام حمل و نقل شهري - كه پاسخگو نيست- و يا خريد اتومبيلهاي دست دوم باكيفيت نازل تر تن بدهند. اگر اين اتومبيلها براي اكثر شهروندان گران هستند اما هموطنان خريد آن را يكي از ملزومات زندگي مي دانند و اتومبيل مورد نظر خود را به صورت قسطي خريداري مي كنند و به دريافت وام روي مي آورند.
بانكها و شركتهاي خصوصي طي دو سال اخير تسهيلا تي براي اعطاي وام به متقاضيان جهت خريد اتومبيل در نظر گرفته اند كه نقطه عطفي در زمينه ارائه خدمات به مصرف كنندگان و خريداران محسوب مي شود. با اين وصف باز هم اكثر خانواده ها توانايي استفاده از اين وامها را ندارند. اين وامها در مرحله اول نياز به پول نقدي معادل ۲ تا ۳ ميليون تومان دارد و پس از آن دشواري پرداخت وام بانكي با سودهاي مربوطه مطرح مي شود. در حقيقت كساني كه داراي درآمدهايي حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هستند در صورت استفاده از اين وامها بايد نيمي از درآمد خود را طي ۳ سال به بانك پرداخت كنند و عملا ً درگير خرج روزمره مي شوند. به همين دليل بازار خريد و فروش اتومبيلهاي دست دوم در ايران بسيار گرم است و هر اتومبيل با هر سني متقاضيان ويژه خود را دارد. اعطاي وام بانكها براي خريد اتومبيل باعث شده عده اي كه شرايط دريافت وام را دارند اما نيازي به آن ندارند، وامهاي خود را به صورت غيرقانوني به فروش برسانند. اين چيزي است كه براي برخي منبع درآمدزايي شده ضمن آنكه از سوي ديگر تأسيس برخي شركتها و بانكهاي خصوصي باعث شده بسياري از نيازها و مشكلا ت شهروندان از طريق تسهيلا تي كه اين شركتها و بانكها در اختيار مردم مي گذارند صرف خريدديگر لوازم مورد نياز شود.آنچه كه در نگاه اول بسيار نويدبخش است، اما نياز به بررسيهاي بيشتر دارد.
بانكهاي خصوصي: سود ۲۸ درصدي
بانكهاي خصوصي يا بانكهاي غيردولتي كه قانون تأسيس آنها در سال ۱۳۷۹ به تصويب مجلس شوراي اسلا مي رسيد برخي از مشكلا ت مردم را حل كرده است. متقاضي براي دريافت وام خريد خودرو توسط اين بانكها با افتتاح حساب قرض الحسنه با حداقل موجودي ۵۰۰۰۰ تومان نزد شعب يكي از بانكهاي خصوصي و با تحويل مبايعه نامه و فتوكپي اسناد كامل خودرو و درخواست، بايد منتظر دريافت وام بماند. بانكها در صورتي وام را پرداخت مي كنند كه خودرو ساخت كارخانه هاي داخل، صفر كيلومتر و آخرين مدل باشد.
حداكثر تسهيلا تي كه بانكها مي پردازند ۸۰ درصد از قيمت اتومبيل نسبت به توان مالي متقاضي است. اعطاي اين تسهيلا ت از طريق تنظيم قرارداد اجاره به شرط تمليك به نام بانك، در دفترخانه اسناد رسمي صورت مي گيرد. طي اين قرارداد متقاضي موظف است وام را در مدت حداكثر ۳ سال با نرخ ۲۸ درصد سود در سال به بانك بازگرداند.با اين حساب، اقساط ماهيانه اين تسهيلا ت براي يك ميليون تومان تقريباً ۴۰ هزار تومان، براي ۲ ميليون تومان تقريباً ۷۹ هزار تومان، براي ۳ ميليون تومان تقريباً ۱۱۸ هزار تومان، براي ۴ ميليون تومان حدود ۱۵۸ هزار تومان و براي ۵ ميليون تومان حدود ۱۹۷ هزار تومان تعيين مي گردد كه بايد طي مدت ۳ سال بازپرداخت گردد.
شركتهاي خصوصي با استفاده از تسهيلا ت بانك: سود ۳۰ درصدي
وظيفه اين شركتها تأمين وام براي اشخاصي است كه به آن نياز دارند ولي شرايط دريافت وام از بانك را ندارند. اين شركتها با عقد قرارداد با برخي بانكهاي خصوصي خدماتي را به مشتريان ارائه مي دهند. نرخ سود اين شركتها نسبتاً بيشتر از سود وامي است كه مستقيماً از بانك دريافت مي شود. زيرا درصدي از اين سود به نفع خود شركت و به عنوان كارمزد محاسبه مي شود.براي دريافت وام از اين شركتها پس از مراجعه متقاضيان، شخصي به عنوان كارشناس، اتومبيل مورد نظر را ارزيابي مي كند. سپس با توجه به صفر يا دست دوم بودن اتومبيل ۵۰ تا ۷۰ درصد از كل قيمت اتومبيل را مي پردازند و متقاضي با معرفي يك يا دو ضامن معتبر كه بايد از جانب بانك تأييد شود، وسيله مورد نظر را خريداري مي كند. همچنين با عقد قرارداد در دفترخانه اسناد رسمي تا زماني كه شخص تمام وام بعلا وه سود ساليانه آن را پرداخت كند، اتومبيل به نام بانك و در اجاره متقاضي قرار مي گيرد. نرخ سود وامي كه از اين راه دريافت مي شود ۲۷ تا ۳۰ درصد در سال است كه متقاضي بايد در مدت ۳ تا ۴ سال آن را بازگرداند.
شركتهاي خصوصي با سرمايه هاي شخصي: سود ۴۰ درصدي
شهروندان همچنين مي توانند براي خريد خودرو به شركتهاي خصوصي كه سرمايه هاي شخصي خود را به صورت وام در اختيار مردم قرار مي دهند مراجعه كنند. اين شركتها در مقابل هر مبلغ وام از بدهكار چك يا سفته به امانت مي گيرند تا هنگامي كه تمام وام و سود آن را در اقساط تعيين شده به طلبكار باز گردانند. آنها براي اعطاي وام به متقاضي شرايطي را پيش بيني كرده اند. در اصل اتومبيل مربوطه بايد صفر كيلومتر و يا مدل سالهاي ۸۰-۸۱ باشد. همچنين با توجه به چك يا سفته اي كه از متقاضي به امانت گرفته اند ۵۰ تا ۷۰ درصد از قيمت اتومبيل را مي پردازند و خريدار موظف به پرداخت بقيه پول اتومبيل است. البته اگر اتومبيل مورد نظر كار كرده باشد مقدار وامي كه به مشتري مي دهند كمتر است. نرخ سود اين شركتها ۲۹ تا ۴۰ درصد در سال است و در مدت ۱۸ تا ۴۸ ماه آن را به صورت اقساط باز پس مي گيرند. مقدار سودي كه به اين وامها افزوده مي شود به مدت زمان بازگرداندن آن بستگي دارد.در اينگونه موارد خريدار اتومبيل و دريافت كننده وام نزديك به نيمي از قيمت اتومبيل را افزون بر قيمت اوليه به اين شركتها مي پردازد.
تنها مزيتي كه اين شركتها براي متقاضيان دارند، صرفه جويي در وقت است زيرا با مراجعه به آنها و دارا بودن شرايط لا زم از جمله در دست داشتن اسناد و مدارك خودرو، آن را خريداري كرده و ديگر نيازي نيست كه در نوبت باشند تا وام به آنها تحويل داده شود.اين روزها با ارائه تسهيلا ت از سوي شركتها و بانكهاي خصوصي تمايل خريد اتومبيل در بين هموطنان زياد شده است. با توجه به اين مطلب كه درصدي سود به مبلغ وام افزود مي شود، بنابراين هزينه خريد اتومبيل به مراتب بيشتر از قيمت واقعي آن خواهد بود. مخصوصاً اگر اين وامها از شركتهايي تأمين شود كه «وام» مربوطه را از سرمايه هاي شخصي خود مي پردازند.جدول نشان مي دهد كه در صورت دريافت وام طي ۳ سال بايد به چه ميزان هزينه اتومبيلي را كه نگهداري آن هم هزينه زا است، بپردازيد.
خانواده هاي تهراني
دلمشغولي داشتن يا نداشتن اتومبيل شخصي از ويژگي هايي است كه فرهنگ شهروندان را رقم زده است. تهران شهري است كه توانايي ارائه خدمات حمل و نقل عمومي براي خيل مسافران خود را ندارد و از سوي ديگر فرهنگ مصرف زدگي را هم اشاعه مي دهد. حقيقت اين است كه تردد در تهران براي خانواده ها خصوصاً در شب كه ارائه خدمات اتوبوسراني اندك شده و از تعداد تاكسي ها هم كاسته مي شود و هزينه آژانسها هم بالا است، بسيار دشوار شده است. هزينه تردد با آژانس در سطح شهر حداقل ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان بسته به تعداد مسافر و مسافت متغير است كه پرداخت آن به صورت دائمي ميسر نيست. زندگي بدون اتومبيل در اين شهر سخت است ولي رفتن زير بار هزينه خريد آن به هر قيمت هم آسان به نظر نمي رسد. اين امر شهروندان تهراني را در منگنه گذاشته است.
چقدر بايد قسط بدهيد
وام يك ميليون توماني: ماهي ۴۰ هزار تومان
وام ۲ ميليون توماني: ماهي ۷۹ هزار تومان
وام ۳ ميليون توماني: ماهي ۱۱۸ هزار تومان
وام ۴ ميليون توماني: ماهي ۱۵۸ هزار تومان
وام ۵ ميليون تومان: ماهي ۱۹۷ هزار تومان
مبالغ با تقريب ده درصد است.
بازپرداخت وام طي ۳ سال انجام مي پذيرد.
با چه درآمدي چقدر پس انداز مي كنيد؟ كي مي توانيد يك اتومبيل صفر بخريد
پرايد (۹/۶ ميليون )
|
پيكان (۶ ميليون )
|
سپند (۵/۳ ميليون )
|
پس انداز ماهيانه
|
درآمد ماهيانه
|
۲۹ سال
|
۲۵ سال
|
۱۵ سال
|
۲۰ هزار تومان
|
۱۵۰ هزار تومان
|
۵/۱۱ سال
|
۱۰ سال
|
۵/۵ سال
|
۵۰ هزار تومان
|
۲۰۰ هزار تومان
|
۶ سال
|
۵ سال
|
۳ سال
|
۱۰۰ هزار تومان
|
۳۰۰ هزار تومان
|
۳ سال
|
۵/۲ سال
|
۵/۱ سال
|
۲۰۰ هزار تومان
|
۴۰۰ هزار تومان
|
|
فرض بر اين است كه قيمت اتومبيل طي سالهاي آتي تغيير نكند.