دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰
چه ماده اي براي پخت و پز سودمندتر است؟
امروزه وسائل پخت و پز متنوعي در بازار وجود دارند كه هر يك ويژگي هاي خود را دارا هستند و بالطبع طرفداران خود را دارند. برخي با بهاي كمتري عرضه مي شوند و بعضي گران تر هستند اما به راستي بهترين جنس براي ظرفي كه در پخت و پز استفاده مي كنيم كدام است؟ آيا هميشه گران ترينها بهترين ها هستند؟
بيش از نيمي (حدود پنجاه و دو درصد) از محصولا تي كه امروزه براي پخت و پز مورد استفاده قرار مي گيرند از آلومينيوم ساخته شده اند، اما بيشتر محصولا ت از اين دست نظير ماهي تابه ها و ... با روكشي از جنس نچسب اندود مي شوند و يا طي فرآيند ويژه اي بر استحكام ساختاري شان افزوده مي شود.
تحقيقات همچنين بيانگر رابطه ميان بيماري آلزايمر و آلومينيوم است. پروفسور فلپس مدير مركز تحقيقات دارويي آلزايمر معتقد است شواهد نشان مي دهد ورود بيش از حد آلومينيوم به مغز از اسباب ابتلا  به اين عارضه است. البته محققان به دليل قطعي نشدن اين امر با بيان ديگري آن را ابراز مي دارند يعني ممكن است آلومينيوم منجر به آلزايمر نشود اما بدن كساني كه گرفتار اين بيماري هستند، حاوي مقدار بيش از حدي از آلومينيوم است. آلزايمر بيماري است كه درمان قطعي ندارد و براي پيشگيري از آن گاه ارقام گزافي هزينه مي شود با اين وجود به دليل قيمت پايين تر ظروف آلومينيومي در قياس با ساير محصولا ت اقبال عمومي به خريد آنها افزون تر است.
شايد چون آلومينيوم پس از اكسيژن و سيليكون سومين عنصرفراوان در زمين است، بهاي محصولا ت ساخت آن كاهش يافته. در هوا، در آب، در سبزيجات و در گوشت حيواناتي كه مي خوريم مي توان به وفور از اين عنصر يافت، حتي در برخي داروها نظير قرص هاي آسپرين نيز آلومينيوم وجود دارد از اين رو دانشمندان توصيه مي كنند كساني كه در داروهاي شيميايي شان آلومينيوم وجود دارد، بهتر است از پختن غذا در ظروفي با اين جنس اجتناب كنند.
دليل آن را مي توان در هشدار كارخانه هاي سازنده ظروف آلومينيومي يافت كه اعلا م كرده اند انباشته كردن محصولا تشان با غذاهايي كه سرشار از نمك يا اسيد هستند -مثل سس گوجه فرنگي و ميوه ها- سبب مي شود تا آلومينيوم با غذا در بياميزد و از ديگر سو اسيد و يا نم جذب ظرف مي شوند كه موجبات آسيب ديدن آن را فراهم مي آورند. به هر جهت دانشمندان توصيه مي كنند بهتر است از اين ظروف -هر چند بهاي آنها كمتر از سايرين باشد- استفاده نشود تا سلا مت فرد بيش از پيش تضمين شود. اما در مقابل كارخانجات توليد كننده اين ظروف هم متفعل باقي نمانده اند. آنها محصولا ت جديدي را روانه بازار كرده اند كه در عين ارزاني تا حدود زيادي مشكل قبلي را نيز بر طرف مي سازد.
در واقع يكي از دلا يلي كه سبب شده قابلمه هاي آلومينيومي محبوب شوند، پخت سريع غذا در آنها است. گرما به سرعت كف اين ظروف را در بر مي گيرد و از كناره ها بالا  مي آيد و پيرامون غذا را مي پوشاند. اكنون كارخانجات سازنده وسايل طبخ حربهِ جديدي را به كار بسته اند تا هم اين خاصيت حفظ شود و بر قيمت محصولا تشان چندان افزوده نشود و از ديگر رو ويژگي آسيب زايي آلومينوم از ميان برود تا كماكان خانواده ها بتوانند به جاي محصولا ت گران قيمت از قابلمه هاي آشناي ارزان بهره بگيرند. در اين فرآيند با افزوده شدن برخي مواد شيميايي به محصولا ت از آميختن آلومينيوم با محصول ممانعت به عمل مي آيد و خانواده ها مي توانند با فراغ بال حتي ليمو را در آن طبخ كنند و آسوده باشند كه هيچ آسيبي در انتظارشان نيست.
گران تر اما مطمئن تر
در رده دوم محبوبيت ظروف مسي، تفلون(نچسب) و «استينلس استيل» جاي مي گيرند. جدا از قابلمه هاي مسي، تفلون و استيل از بهاي زيادي برخوردارند اما در مقابل دوام بيشتري دارند و از اين رو يك خانواده پس از تهيه آنها نياز چنداني به خريد دوباره ظروف پخت وپز پس از گذشت مدتي اندك ندارد. علا وه بر اين وسايل به هنگام شست وشو به دليل ويژگي خاص خود به سرعت تميز مي شوند و همين بر دوام آنها مي افزايد اگر چه گاه قيمت آنها -مثلا ً در تفلون ها- پانزده تا بيست هزار تومان مي رسد اما با در نظر گرفتن دوام، تميزي و تعمير پذيري، استفاده از آنها به صرفه تر مي نمايد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |