دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰
در نگهداري ظروف دقت كنيم
001112.jpg

ظروف پخت و پز بخش مهم و عمده اي از وسائل آشپزخانه را تشكيل مي دهند كه دقت در نگهداري آنها مي تواند بسيار سودمند باشد. در اين ميان ظروف تفلون همواره طرف توجه ويژه خانم هاي خانه دار بوده. از يك سو كاربري زياد و از ديگر سو قيمت بالا ي اين دست وسائل سبب شده تا هميشه در نگهداري آنان دقت زيادي شود. امروزه در بازار يك ظرف تفلون با حجم متوسط بين هفت تا پانزده هزار تومان ارزش دارد و قيمت يك دست ظروف پنج تكه مرغوب حدود هشتاد هزار تومان برآورد مي شود، از اين رو است كه تعامل مناسب با اين وسائل و نگهداري بهينه، از ديد اقتصاد خانوار، اهميتي به سزا مي يابد.
شيوه برخورد با ظروف تفلون، در عين ويژگي بسيار ساده است و كمي دقت در به كار گرفتن آنها مي تواند عمر طولا ني شان را تضمين كند.
شستشوي صحيح ظروف تفلون نخستين و مهم ترين راه در كاربرد صحيح اين وسائل است. به هنگام شستن آنها بايد از آب گرم و كف آلود استفاده كرد تا لكه ها به سادگي پاك گردند. معمولا ً تفلون اين اجناس در ماشين هاي ظرفشويي آسيبي نمي بيند اما جداره خارجي آن ممكن است به مرور دچار خرابي شود، بنابراين بهتر است براي پاكيزه ساختن آنها به شستشوي دستي اكتفا كنيد.
خاصيتي كه سبب مي شود تا غذاها به ظروف تفلون نچسبند در اثر حرارت دادن فلز به وجود ميآيد و بالطبع درپي ايجاد خرابي هاي عمده، تعمير آن نيازمند حرارتي مشابه است كه تنها در كارخانه قابل شكل گيري است. بنابراين بهتر است نخست در نگهداري آنها دقت شود تا نيازي به صرف مخارج زياد تعمير نباشد. هيچ گاه نبايد سطح آن را با قاشق، چاقو يا ديگر وسائل فلزي در تماس داشت و گرماي زياد يا پودرهاي بهداشتي قوي نيز مي توانند موجبات خرابي ظروف نچسب را فراهم آورند.
در پي خوب تميز نكردن اين وسائل يا در اثر حرارت زياد، به تدريج روي ظروف تفلون لك هايي ايجاد مي شود كه ويژگي نچسبي آنها را تحت تأثير قرار مي دهد. در صورتي كه لك ها زياد باشند مي توان به وسيله محصولا ت تجاري خاص يا محلول ويژه كه در خانه مي سازيد، آنها را برطرف سازيد. براي ساختن معجون مورد نظر، دو قاشق جوش شيرين، نصف فنجان مايع ظرفشويي و يكي دو فنجان آب را با هم مخلوط كنيد.
001114.jpg

در مورد ماهي تابه، آن را تا نيمه از اين محلول پر كنيد و سپس حدود پنج دقيق روي گاز، حرارت بدهيد. بعد ظرفتان را بيازمائيد، اگر لك روي آن باقي مانده بود دوباره اين عمل را تكرار كنيد تا از ميان برود، البته اين محلول كمي قوي است و اگر رنگ ظرفتان دچار تغيير شد، تعجب نكنيد. به طور نمونه ممكن است رنگ هاي تيره پس از اين كار كمي روشن تر شوند. فراموش نكنيد هيچ جايگزيني براي اجزاي اين محلول وجود ندارد. استفاده از آن نيز بر خاصيت ضد چسبندگي ظرف اثر نمي گذارد. پس از برطرف شدن لك آن را بشوييد و خشك كنيد و پيش از استفاده مجدد، سطح ظرفتان را چرب كنيد.
اگر در اين بينابين لكه هاي سفيدي روي ظرف ظاهر شد در اثر واكنش مواد معدني آب است. به هيچ وجه نگران نشويد، آب ليمو يا سركه مي تواند براي لك زدايي مثمرثمر باشد. پارچه اي تميز و نرم را به سركه يا آب ليمو آغشته كنيد و روي آلا يش بكشيد تا سطح ظرف كاملا ً پاكيزه شود.
به هر روي كمي دقت بيشتر از قبال آنچه در اختيار داريم مي تواند هزينه هاي خانواده را به طور قابل ملا حظه اي كاهش دهد. تنها كافي است با توجهي بيشتر با وسائل پيرامونمان برخورد كنيم.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |