حذف حجاب در حياط مدارس دخترانه
به گفته منظر خير حبيب الهي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، برخي از مدارس دخترانه پس از شناسايي، براي حذف حجاب مدارس(روپوش)، استتار خواهند شد.
تاكنون بر اساس تصميم شهرداري و سازمان آ موزش و پرورش شهر تهران، حدود ۱۸۰ مدرسه دخترانه پس از استتار مورد استفاده دانش آموزان قرار گرفته است. در اين طرح مدارسي كه به خاطر مشرف بودن مراكز مسكوني و تجاري قادر به حذف پوشش نيستند، مجدداً مورد ارزيابي قرار مي گيرند. البته اين طرح شايد مورد توجه دانش آموزان و اولياي خانه و مدرسه قرار گيرد، اما از سوي مربيان بهداشت و تربيت بدني، شايد آنچنان مقبول نباشد. چرا كه به باور آنها مي بايست محيط مدرسه از نظر تابش نور آفتاب مشكلي نداشته باشد وگرنه اين موضوع مي تواند تبعات جسماني و فيزيولوژيكي به دنبال داشته باشد.
حدود ۱۵۰۰ مدرسه دخترانه در تهران فاقد امكان لازم براي حذف پوشش اسلامي هستند و چه بسا اگر متوليان آموزشي براي جايگزيني مناسب آن، طرحي را ارائه نكنند، بي گمان ناهنجاريهاي قامتي دختران، از وضعيتي كه هست وخيم تر خواهد شد.
كلاس هاي غيراستاندارد در تهران
بنا به اظهار مدير كل اداره نوسازي مدارس استان تهران، ميانگين تراكم دانش آموزي در كلاس هاي استان تهران ۱/۵۱ نفر است كه بسيار بالاتر از عدد كشوري يعني ۱/۳۸ است و بايد با جديت در جهت جبران كمبود فضاهاي آموزشي تلاش كنيم.
طرح اين آمار در سطح پايتخت، مي تواند تبعات آموزشي در پي داشته باشد و اگر نتوانيم خود را به كلاس هاي استاندارد با ۲۵ دانش آموز برسانيم، لااقل مي توانيم با ميانگين ۱/۳۸ دانش آموز در كشور، خود را وفق دهيم، ولي وقتي اين ارقام را از زبان متوليان نوسازي شهر تهران مي شنويم كمي نااميد مي شويم. به باور آنها استان تهران به بيش از ۲۱ هزار كلاس درس نياز دارد كه در قالب يك هزار واحد آموزشي، نيازمند اعتباري حدود ۴۱۴ ميليارد تومان است و اين در حالي است هم اينك از اعتبار پيشنهادي، فقط ۷/۱۶ ميليارد تومان آن محقق شده و تا دستيابي به ۳۹۸ ميليارد تومان اعتبار براي بازسازي مراكز آموزشي، راه زيادي در پيش است. ناگفته نماند هم اكنون به خاطر عدم آماده سازي مدارس و واگذاري مدارس استيجاري در تهران، برخي مدارس در نظر آباد (حومه كرج) به صورت سه شيفته اداره مي شود. در حالي كه در سال هاي قبل، تمامي تلاش مسئولان آموزشي بر اين بود كه وضعيت سه شيفته بودن مدارس به هر شكل ممكن مرتفع شود.
قزويني هاي كم مطالعه
معاون امور پرورشي و تربيتي سازمان آموزش وپرورش قزوين گفته است كه سرانه كتاب به ازاي هر دانش آموز در كتابخانه هاي مدارس استان ۱۹/۳ جلد است.
بر اساس آمارهاي موجود در مدارس استان قزوين ۴۱۴ باب كتابخانه وجود دارد كه در آنها بيش از ۹۰۰ هزار جلد كتاب قرار گرفته است. به باور كارشناسان علوم تربيتي، اوليا در ايجاد انگيزه لازم براي مطالعه دانش آموزان، تهيه و خريد كتاب هاي مناسب و همچنين مشاركت فكري و مالي در تجهيز و توسعه كتابخانه هاي آموزشگاهي نقش اساسي دارند.
اما از سويي ديگر، والدين اظهار مي كنند با افزايش حجم كتب درسي، ساعات حضور درمدارس و ارائه تكاليف مدرسه اي، فرصت لازم از كودكان براي مطالعه گرفته شده است. همچنين برخي از معلمان آن چنان، بچه ها در طول هفته باتكاليف درسي درگير مي كنند كه بخشي از وقت والدين صرف آماده سازي و تمرين با آنها صرف مي شود.
علاوه بر اين، اخيراً ورود بازيهاي رايانه اي به منازل و تنوع برنامه هاي تلويزيوني، مانع از آن است كه دانش آموزان به مطالعه كتب غير درسي بپردازند. و اين در حالي است كه در نگاهي به جلد كتابهاي در دسترس دانش آموزان قزويني، بخش اعظم آن را كتابهاي كمك درسي يا تمرين هاي كلاسي تشكيل مي دهد.
حلقه مفقود، خانه و مدرسه
به گفته رئيس اداره آموزش و پرورش ناحيه ۴ كرج، اگر مردم به طور واقعي محور باشند و چرخاندن مدرسه به اولياي مدرسه و مردم واگذار شود، آنان حضوري واقعي در مدرسه خواهند داشت. با گذشت ۳۶ سال از نخستين شكل گيري انجمن اوليا و مربيان، هنوز چرخ بخش زيادي از اين ارتباطات تشكيلاتي در مدارس كشور، به خاطر تك محور بودن مديران، لنگ مي زند. به باور مديران مدارس، انجمن اوليا و مربيان مي تواند در برگزاري برخي از مراسم و يا طرح برخي مشكلات در ميان والدين مؤثر باشند، در حالي كه همه ساله با پايان مهر ماه، تمامي مدارس بر اساس چارچوب وظايف پيشنهادي به مديران موظفند انتخابات انجمن اوليا و مربيان را به صورت واقعي برگزار كنند.
به باور برخي از كارشناسان آموزشي، شكل دادن به وظايف اصلي انجمن اوليا و مربيان، نيازمند بازنگري در وظايف مديران مدارس است. درست است كه در طي اين سال ها شوراهاي دانش آموزي، شهردار مدرسه و انتخاب مديران از طريق رأي معلمان توانسته تا حدودي مشاركت ساير اقشار را در مدارس تحكيم بخشد، ولي تاكنون نتوانسته نقش انجمن اوليا و مربيان را تقويت كند. هم اينك در برخي از مدارس صورت جلسه ماه هاي آتي در دفاتر مربوط تنظيم شده است، بدون آن كه جلسه به صورت واقعي برگزار شده باشد.