يكشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۶ - Dec 7, 2003
امروز با حافظ
وانگه برو كه رستي از نيستي و هستي
اي دل مباش يكدم خالي ز عشق و مستي
آري طريق دولت، چالاكي است و چستي
در مذهب طريقت خامي نشان كفرست
گروههاي با استعداد موسيقي جوان صاحب شناسنامه مي شوند
مرادخاني رئيس مركز موسيقي، برگزاري پنجمين جشنواره موسيقي جوان را تحولي مهم در عرصه موسيقي كشور عنوان كرد و گفت: مركز موسيقي در تلاش است تا با دادن شناسنامه به گروههاي جدي و با استعداد آنها را به سمت حرفه اي شدن سوق دهد.
به گزارش خبرنگار ما، مرادخاني به مباحث اجتماعي موسيقي از جمله چشم اندازهاي آتي مركز موسيقي براي برنامه ريزي موسيقي جوانان اشاره كرد و گفت: هر هنري كه بتواند از جامعه خود تاثير بگيرد و آمال و آرزوهاي آنها را بيان كند، قطعا به ماندگاري و توسعه خود كمك مي كند.
وي اظهار اميدواري كرد، مركز موسيقي بتواند از دستاوردهاي جشنواره موسيقي جوان براي برنامه ريزي بهتر و درخشان تر در حمايت از گروههاي جوان استفاده كند.
وي افزود: حضورگسترده جوانان در موسيقي و علاقه مندي روز افزون آنها به فعاليت در اين هنر، چشم گير است و طبق برآوردهاي آماري توجه به موسيقي و گرايش به فراگيري سازهاي مختلف در زمينه هاي موسيقي روز، سنتي و كلاسيك بيشترين تعداد را در ميان ساير زمينه هاي هنري برخوردار است و اين مسئوليت  ما را در بستر سازي مناسب و سوق دهي درست به سوي حرفه اي شدن و حمايت از آنها براي اقتصادي كردن فعاليتهاي موسيقي شان بيشتر مي كند.

بزرگداشت پوينده و مختاري برگزار شد
مراسم يادبود محمد جعفر پوينده - نويسنده - و محمد مختاري - شاعر به مناسبت پنجمين سالگرد در گذشت آنان، عصر روز جمعه با حضور تعدادي از نويسندگان و اهالي ادب، بر سر مزارشان در امامزاده طاهر كرج برگزار شد.
به گزارش ايسنا اين مراسم با حضور محمود دولت آبادي، علي اشرف درويشيان، فريبرز رييس دانا، علي باباچاهي، محمد شمس لنگرودي، سيمين بهبهاني، سيدعلي صالحي، حافظ موسوي، علي اكبر معصوم بيگي، جاهد جهانشاهي و مريم خراساني برگزار شد.

بررسي رابطه داستايوفسكي با سياست
دكتر ناصر فكوهي ساعت ۱۲‎/۳۰ امروز در ادامه سلسله نشست هاي تخصصي ادبيات، در سخناني به بررسي رابطه آثار داستايوفسكي با سياست مي پردازد.
اين سلسله نشست ها كه به همت دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران ترتيب داده شده است، به جنبه هاي مختلف آرا و انديشه هاي داستايوفسكي مربوط است.

با حضور مشفق كاشاني و حسين اسرافيلي در تبريز برگزار شد
دومين همايش ادبي دفاع مقدس
دومين همايش ادبي دفاع مقدس به همت بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس و با حضور حسين اسرافيلي و عباس مشفق كاشاني در تالار خاقاني خانه فرهنگ تبريز برگزار شد.
در ابتداي مراسم سردار استوار آذر ـ مدير كل بنياد حفظ و ارزش هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي ـ در سخناني اظهار داشت: برگزاري چنين همايش هايي علاوه بر انتقال پيام مقاومت و ايثار به نسل جوان و احياي ارزش هاي دفاع مقدس، زمينه را براي راه اندازي انجمن ادبي دفاع مقدس هموار مي سازد، كه بتوانيم با بهره مندي از ادبا و شعرا و علاقمندان، فعاليت هاي مفيد و ماندگاري انجام دهيم.
وي تصريح كرد:  اين بنياد علاوه بر برگزاري همايش، برنامه هاي ديگري از جمله: حمايت از انتشار كتاب، حمايت از مطبوعات و نشست هاي ادبي را در اولويت كار خود قرار داده است و بنياد در نهايت آمادگي، از انتشار و نشر كتاب دفاع مقدس حمايت مي كند.
در ادامه حسين اسرافيلي - شاعر - در سخناني با اشاره به شعر مقاومت و پايداري، خاطرنشان كرد: بعد از انقلاب حركتي كه توسط شاعران و به تبعيت از بزرگاني چون مشفق، مرحوم اوستا، شاهرخي و معلم، صورت گرفت ريشه دوانيد و با عنوان شعر مقاومت و پايداري مطرح گرديد.
وي ادامه داد: شعر دفاع مقدس، آرمانگرا و هدفمند است و در پشت كلمات آن تعهد و مسئوليت نسبت به جامعه و انقلاب و ارزش هاي انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس احساس مي شود.
اسرافيلي در پايان سخنان خود گفت: امروز با توجه به اينكه جهان تفكر لائيك را تبليغ مي كند و جهان سوم را وادار به قبول چنين تفكري مي كند، در خود يك تعهدي دارد و به تعهد خود ايمان دارد و آن را القاء مي كند؛ پس چرا بايد ما در انتقال ارزش هاي دفاع مقدس كوتاهي كنيم و تحت تاثير تفكر آن ها قرار بگيريم.
در پايان مراسم، مشفق كاشاني و اسرافيلي سروده هاي خود را در زمينه
۸ سال دفاع مقدس خواندند.

قصيده هاي دو دهه از انقلاب اسلامي مكتوب شد
قصيده هاي برگزيده دو دهه از انقلاب اسلامي ايران با مقدمه اي از عباس كي منش، مشهور به مشفق كاشاني در قالب يك كتاب منتشر شد.
استاد مشفق كاشاني در گفت وگو با خبرنگار ادبي «مهر» با بيان اين خبر گفت:  انقلاب و جوهره حماسي و معنوي آن باعث شد كه در تمام قالب هاي شعر فارسي تحولاتي رخ بدهد، ما اين تحول را نبايد فقط در غزل و مثنوي جستجو كنيم، در قالب شناخته شده اي چون قصيده نيز اين اتفاق افتاده است كه من در مقدمه اي كه بر كتاب جديدالانتشار صبوحي زدگان نوشته ام، به اين نكته مهم اشاره كرده ام.
اين كتاب (صبوحي زدگان) در سيصد و شانزده صفحه، توسط مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) منتشر شده است.
گردآوري قصيده ها بر عهده «مرتضي نوربخش»-شاعر- بوده است.

«محمدعلي  بهمني» ميهمان كانون ادبيات ايران
محمدعلي بهمني «بندرعباس» و علي هوشمند «بوشهر» ميهمانان ويژه شصت و هفتمين نشست هفته كانون ادبيات ايران خواهند بود.
به گزارش خبرگزاري «مهر» شصت و هفتمين هفته كانون ادبيات ايران كه به شعرخواني و نقد و بررسي شعر اختصاص دارد، دوشنبه ۱۷ آذرماه ساعت ۴ عصر در يوسف آباد، فرهنگسراي دانشجو (شفق) برگزار مي شود. همچنين در اين نشست مجموعه اشعار چريكهاي جوان كه توسط هادي خوانساري گردآوري شده است، با حضور حميد رضا شكارسري و محمد رمضاني فرخاني نقد و بررسي مي شود.

تجليل از نصرالله مرداني در جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان
در حاشيه جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از نصرالله مرداني،شاعر تجليل مي شود.
در اين جشن كه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود، تعدادي از نويسندگان و دست اندركاران مطبوعات در كليه رشته ها حضور خواهند داشت.
اين مراسم در روز ۲۰ آذر و در حاشيه جشن «نشريه شاهد نوجوان» برگزار خواهد شد.
ششمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از تاريخ ۱۶ الي ۲۳ آذر در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار و در حاشيه مراسم چهار جشن براي نشريه هاي «بچه هاي گل آقا»،«كيهان بچه ها»، «شاهد نوجوان» و «رشد»  برپا مي شود.

نگارستان
قره ني
002326.jpg
۱-جورج براكو Gieorgeo Braque
۲-تولد: آرژانتين سورسينه ۱۸۸۲ /وفات: پاريس ۱۹۶۳
۳-سبك نقاش: كوبيسم.
۴-زندگينامه نقاش: «براكو» يكي از اساتيد سبك «كوبيسم» بود. وي با استفاده از رنگ، نور احجام هندسي؛ حالتي سه بعدي روي بوم كه تخته صافي بيش نيست، ايجاد مي كرد. «براكو» و «پيكاسو»، متحول كننده سبك نقاشي بودند. اين دو استاد، نقاشي را پس از ۵ هزار سال، متحول كردند.
۵-نام تابلو و مشخصات: «قره ني روي طاقچه شومينه» / ۱۹۱۱/ رنگ روغن روي بوم/ ۶۰*۸۱ سانتيمتر/ خطوط و نوشته ها، مثلثها؛ مربعها در وهله اول پراكنده و سردرگم هستند. اما در حقيقت تمام اشكال و خطوط با دقت و ظرافت طراحي شده اند. طاقچه، شومينه و قره ني در تصوير كاملاً مشخص است. رنگ، نور و سايه روشن باعث خطاي ديد شده و حالتي سه بعدي ايجاد مي شود. استفاده از رنگ هاي به اصطلاح «خاموش يا خنثي» مثل قهوه اي؛ زمينه اصلي نقاشي است و سبك را به خوبي نمايان مي كند.
۶-محل نگهداري تابلو: گالري تت/ لندن.

بهارستان
اي زلال جاري اروند
در رگ خونين خرمشهر
آي شهر عشق
كاكلي هاي تو مي آيند و مي آييم
با گلاب اشك مي شوييم
آي خرمشهر
كاكلي هاي تو مي آيند و مي آييم.
كيومرث صابري

كلام معصوم
إمْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ.
با درد خود بساز چندانكه با تو بسازد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
حادثه دانشكده فني
دو روز پس از انتشار بيانيه مشترك دولت هاي بريتانيا و ايران كه در آن تصميم دو كشور براي برقراري مجدد روابط سياسي اعلام شده بود، دانشجويان دانشگاه تهران به اعتراض پرداختند.
آن ها در چنين روزي در سال ۱۳۳۲ با تعطيل كردن كلاس هاي درس، تظاهرات بزرگي به راه انداختند. محل تجمع تظاهركنندگان دانشكده فني دانشگاه تهران بود. بديهي بود كه مقامات حكومت نظامي تهران -در فضاي پس از كودتاي ۲۸ مرداد- چنين واكنشي را تحمل نمي كنند. مأموران حكومت نظامي ابتدا دانشگاه را محاصره كردند، سپس به دانشكده فني هجوم آوردند و در تعقيب دانشجويان وارد ساختمان دانشكده شدند. مهاجمان در سالن ورودي دانشكده به سوي دانشجويان معترض تيراندازي كردند. در اثر اين تيراندازي سه تن از دانشجويان در خون خود غلطيدند و گروه زيادي مجروح شدند.
حكومت نظامي پس از اين حادثه فوراً روزنامه هاي فرمان، سپاس، خاورميانه، آذين، زلزله، فاخته و مرجان را توقيف و نسخه هاي منتشر شده آن ها را جمع كرد.
شخصيت هاي سياسي و گروهي از روحانيون در روزهاي بعد به حادثه دانشگاه واكنش نشان دادند و به برقراري دوباره روابط سياسي با انگليس پيش از حل اختلافات موجود در مورد نفت اعتراض كردند. كشمكش ها ادامه يافت و فضاي تهران ملتهب ماند.
دولت ايران سرانجام در روز ۲۶ آذر با آگرمان راجر استيونس به عنوان سفير كبير جديد بريتانيا در تهران موافقت كرد و در همان روز علي سهيلي نيز به عنوان سفير كبير ايران در لندن پذيرفته شد.
جمعيت
در چنين روزي در سال ۱۳۵۳ مركز آمار ايران اعلام كرد جمعيت تهران از مرز ۴ ميليون نفر گذشته است. كارشناسان، رشد حيرت انگيز جمعيت تهران را ناشي از اقدامات اقتصادي حساب نشده دولت مي دانند كه گرايش به مهاجرت را به شدت فزوني داده بود.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
اميد
در دوران دانشجويي در موزه تاريخ طبيعي دانشگاه كار مي كردم. يك روز در حين كار متوجه ورود يك زوج سالمند به همراه دختر كوچكي بر روي صندلي چرخدار شدم.
وقتي دختر نزديك تر شد، دريافتم از نعمت دست و پا محروم است. او لباس سفيد با خال هاي قرمز بر تن داشت.
با نزديك ترشدن خانواده اش، به صندوق چشم دوختم. سپس سرم را برگرداندم و به دخترك چشمك زدم. پس از دريافت پول از مادر و پدربزرگش دوباره به او نگاه كردم. او به من لبخند زد. لبخندش زيباترين و جذاب ترين لبخند بود. ناگهان معلوليت اش را فراموش كردم. دختر زيبايي را ديدم كه با لبخندش سردي وجودم را گرم كرد. او دختر دانشجوي فقير و افسرده را به دنياي اميد، خنده، عشق و صميمت وارد كرد.
اكنون ۱۰ سال از آن زمان گذشته است من در كار و زندگي بسيار موفق هستم.
هر وقت ناراحت مي شوم و به فكر مشكلات زندگي مي افتم، به ياد دختر كوچكي مي افتم كه درس بزرگي به من داد.
جاكلين ري نو
ترجمه :الهام مودب

گشتي در دنياي خبرها
غرامت مسابقه بخت آزمايي
نانسي: چند روز قبل يك شركت فرانسوي كه مسابقه بخت آزمايي برگزار كرده بود، مجبور شد به ۸ تن از شهرونداني كه بليت اين مسابقه را خريداري كرده بودند، غرامت بپردازد.
با توجه به اينكه شماره سريال بليت اين ۸ نفر اشتباه چاپ شده بود، پس از اعلام شماره بليت برندگان، آنها تصور كردند كه برنده ميليون ها دلار شده اند.
اما پس از چند روز مشخص گرديد كه بليت برنده متعلق به آنها نبوده است.به همين دليل وكيل آنان اين شركت را تهديد كرد در صورتي كه غرامت به اين ۸ نفر نپردازد به دادگاه شكايت خواهد كرد. شركت مورد نظر هم براي جبران آسيب هاي روحي وارد به اين ۸ نفر موافقت كرد بين ۲ تا ۴۸ هزار دلار به آنان بپردازد.
اعتراض به كشتن سگ ها
برلين: چندي پيش اعلام شد كه مسئولان شهر  آتن يونان، پيش از رقابتهاي المپيك ۲۰۰۴ قصد دارند، سگ هاي ولگرد اين شهر را از بين ببرند.
به همين دليل روز جمعه يكي از مدافعان حقوق حيوانات در شهر برلين در حالي كه خود را داخل يك سگ عروسكي جا داده بود در برابر سفارت يونان نسبت به كشتار سگ هاي ولگرد اعتراض كرد.وي قصد دارد به مدت سه روز خود را به ميله اي كه مقابل سفارت قرار دارد (در ارتفاع يك متري زمين) ببندد او در طول شبانه روز تنها ۵ ساعت از اين ميله پايين مي آيد تا به استراحت بپردازد.
۶۰ هزار عروسك جورج بوش
واشنگتن: يك شركت آمريكايي كه اقدام به توليد عروسك جورج بوش كرد ، صاحب سود سرشاري شده است.
اين شركت در اواخر سال ۲۰۰۲ ميلادي تصميم گرفت عروسك سخنگوي جورج بوش را به بازار عرضه كند كه دو جمله از سخنراني رئيس جمهور آمريكا در مورد مسئله تروريسم از اين عروسك پخش مي شود.ديروز خبر رسيد كه طي يكسال گذشته بيش از ۶۰ هزار عروسك جورج بوش به فروش رسيده است و شركت فوق قصد دارد مدل هاي ديگري از عروسك رئيس جمهور را به بازار عرضه كند.
مادر متخلف
اهايو: خانمي كه در حين رانندگي به كودك خود شير مي داد به سه ماه حبس خانگي و پرداخت ۳۰۰ دلار جريمه محكوم شد. اين خانم ۲۹ ساله در حين رانندگي كودك ۵/۷ ماهه خود را شير مي داد كه با اطلاع يكي از شهروندان اين خانم توسط پليس دستگير شد.
انفجار مو در پمپ بنزين
نيويورك: يك خانم آرايشگر كه مشغول ريختن بنزين داخل باك خودرو خود در يك جايگاه سوختگيري بود با آتش گرفتن موهايش مواجه شد.
هنگامي كه وي بنزين مي زد، ناگهان موهايش آتش گرفت كه خوشبختانه يكي از كاركنان پمپ بنزين با استفاده از كپسول ضد حريق، آتش را خاموش كرد.به گفته كارشناسان، تماس مكرر موهاي اين خانم با لباس او باعث ايجاد الكتريسيته ساكن در موهايش شده بود و جرقه حاصل از تخليه اين بار الكتريكي، گاز بنزين را به آتش كشيد.
كارشناسان توصيه مي كنند، شهروندان پيش از بنزين زدن دست خود را به قسمت فلزي خودرو بمالند تا الكتريسيته ساكن بدن آنان تخليه شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه عكس هاي پگاه ريحاني و مجيد شيرخاني / از ۱۴ آذر به مدت يك هفته / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن:  ۸۷۱۱۴۰۳
* گالري نوا: نمايشگاه آثار گروهي سرمه ومرواريد روي ترمه / بزرگراه چمران، پل مديريت،  جنب داروخانه مديريت، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه طراحي يعقوب عمامه پيچ و حسن واحدي / تا۲۰ آذر / ميدان فاطمي، ميدان گلها، سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران: نمايشگاه نقاشي ژاله دل زنده / تا ۲۲ آذر / ميدان شهيد باهنر، كاخ موزه نياوران / تلفن: ۳-۲۸۸۲۰۱۲
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي احمد خليلي فرد / تا ۱۹ آذر / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
* گالري نقش جهان: نمايشگاه نقاشي مريم حيدري / تا ۱۸ آذر / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين بغدادي، تماشاگه زمان.
* گالري آريا: نمايشگاه رضا حسيني/ ۱۵ تا ۲۰ آذر / خيابان ولي عصر، سه راه عباس آباد، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
گل برفي
002324.jpg
نام علمي: Galanthus, s.Arnott
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياهي است پيازي و دائمي با برگ هاي سبز - خاكستري و ساقه باريك كه بين دو برگ پايه اي قرار گرفته و در رأس آن يك گل تشكيل مي شود. گلها كه در اواخر زمستان و اوايل بهار ظاهر مي شوند سفيدرنگ، بزرگ و داراي بوي عسل مي باشند.
وجود ۳ گلبرگ بزرگ در بيرون و ۳ گلبرگ كوچك در درون حالت فنجاني به گل مي دهد. بلندي گياه ۲۰ سانتي متر و گستردگي آن ۸ سانتي متر مي باشد.
نيازها: مكان خنك و نيمه سايه همراه با خاك غني از هوموس و مرطوب را نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل گياه ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد. بايد توجه نمود كه خاك پاي گياه خشك نشود.
تكثير:  از طريق تقسيم در فصل بهار پس از گلدهي يا اواخر تابستان يا پاييز هنگامي كه پيازها دوره استراحت را مي گذرانند، امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |