يكشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۶ - Dec 7, 2003
واكسيناسيون سرخك و سرخجه در سراسر كشور آغاز شد
002334.jpg
گروه اجتماعي: عمليات سراسري مبارزه با سرخك و سرخجه براي واكسينه كردن ۳۳ ميليون جمعيت ۵ تا ۲۵ ساله صبح ديروز در سراسر كشور آغاز شد.
در اين مراسم سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور در دبيرستان البرز تهران حضور يافت و طي سخناني گفت: ما نياز به جامعه اي سالم و امن داريم يعني سلامت و امنيت دو نعمتي هستند كه در فرهنگ اسلامي روي آن تاكيد شده است.وي افزود: انسان تا وقتي امن است و ناامني را تجربه نكرده است و تا وقتي سالم است و بيماري را تجربه نكرده است، قدر اين دو نعمت بزرگ را نمي داند و مهمترين مساله براي اين دو عامل پيشگيري است.
رييس جمهوري با اشاره به موقعيت ايران و منابع عظيم مادي و معنوي كشور گفت: به اين دليل مي توانيم در دنيا جايگاه بسيار بالايي داشته باشيم و از اين رو براي ۲۰ سال آينده جهت گيري كرديم تا در چهار برنامه پنج ساله مسير توسعه را طي كنيم.
رييس جمهوري اسلامي ايران همچنين در جمع خبرنگاران گفت: مهمترين كار براي سلامتي جامعه پيشگيري و در واقع بهداشت است.وي با بيان اينكه «خوشبختانه در سالهاي پس از انقلاب ايران در امر بهداشت و پيشگيري موفقيت هاي فراواني داشته است»، افزود: اين مساله در مجامع بين المللي هم ثابت شده است.رييس جمهوري تصريح كرد: ازجمله مسايل مهم، واكسينه كردن و مصونيت بخشيدن به افراد در برابر بيماري هاي مختلف به خصوص بيماري هاي واگيردار است كه هميشه مشكلاتي را ايجاد كرده است.آقاي خاتمي با تقدير از همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و كاركنان آن در زمينه اجراي اين طرح گفت: به علت وسعت اين طرح، سپاه و بسيج هم وارد صحنه شدند.رييس جمهوري با بيان اينكه «بهداشت و پيشگيري هم آسانتر و هم اطمينان بخش تر است»، اظهارداشت: اگر جامعه ما به امر بهداشت و پيشگيري توجه داشته باشد، هم خودش از نشاط بيشتري برخوردار خواهد بود و هم از هزينه هاي بسيار سنگين درمان جلوگيري مي شود.
از سوي ديگر وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه بيماري هاي ويروسي جان ميليون ها نفر را در سراسر جهان به مخاطره مي اندازد،  افزود: سالانه فقط ۱۱ ميليون نفر در دنيا بر اثر بيماري هاي قابل پيشگيري فوت مي كنند.
دكتر مسعود پزشكيان ديروز در مراسم افتتاح طرح واكسيناسيون سرخك و سرخجه افزود: اين تعداد بيش از مرگ و ميرها در اثر تمامي جنگ ها در جهان است.
پزشكيان اظهارداشت: اگر كشورهاي توسعه يافته فقط يك هزارم درآمد ناخالص ملي خود را به پيشگيري از بيماري هاي ويروسي اختصاص دهند، سالانه ازمرگ بيش از هشت ميليون نفر جلوگيري خواهد شد.
وي گفت: به رغم تمامي اقدامات بخش بهداشتي كشور در زمينه كنترل سرخك، هر سال شاهد توليد يكهزار نوزاد داراي معلوليت ذهني و نواقص مادرزادي هستيم كه تنها با يك واكسن قابل پيشگيري است.
پزشكيان گفت: پيش از اين سالانه ۵۰۰ هزار نفر در ايران به سرخك مبتلا مي شدند كه از اين تعداد، ۳۰ هزار نفر فوت مي كردند.
وي تصريح كرد: سرخك در گذشته در دنيا ۸۰ ميليون نفر را مبتلا مي كرد و بالغ بر ۵/۴ ميليون نفر كشته برجاي مي گذاشت كه درحال حاضر اين رقم به ۳۰ ميليون مبتلا در سال و ۸۸۰ هزار كشته تقليل يافته است.
با اجراي واكسيناسيون حذف «سرخك »  و «سرخجه» كه از ۱۵ آذر تا ۱۰ دي ماه در سراسر كشور به اجرا درخواهد آمد، سالانه از تولد يكهزار كودك معلول ناشي از ابتلاي به «سندرم» سرخجه مادرزادي جلوگيري خواهد شد.
در مراسم آغازين اين طرح ملي، سردار «يحيي رحيم صفوي» فرمانده كل سپاه پاسداران و همچنين جمعي از معاونان وزارتخانه هاي بهداشت، آموزش و پرورش و مسئولان و استادان دانشگاه ها حضور داشتند.

رئيس سازمان بهزيستي كشور:
۶ ميليون ايراني زير خط فقر زندگي مي كنند
رئيس سازمان بهزيستي كشور از اجراي طرحهاي كنترل و كاهش آسيبهاي اجتماعي، ساماندهي خدمات اجتماعي، فراگير كردن آموزش مهارتهاي زندگي، خدمات دهي به موقع به آسيب ديدگان اجتماعي و پيشگيري از جرم بر اساس اهداف تعريف شده در برنامه چهارم توسعه خبر داد.
دكتر راه چمني در گفت وگو با «ايسنا» با اشاره به تأكيد برنامه چهارم توسعه بر گسترش تامين رفاه اجتماعي و كاهش فقر افزود: حذف فقر مطلق در جامعه و ارتقاي معيشت افرادي كه زير خط فقر قرار دارند از طريق اعمال سياستهاي حمايتي، شكوفايي اقتصاد كشور، واگذاري تصديها به بخش غيردولتي و گسترش فعاليتهاي بخش غيردولتي، كاهش حجم دولت، گسترش سرمايه گذاريهاي خارجي و توانمندكردن افراد فقير از برنامه هاي اساسي دولت در برنامه چهارم توسعه است.
وي با بيان اين كه در حال حاضر ۶ ميليون ايراني زير خط فقر زندگي مي كنند، خاطرنشان كرد: حدود ۱۸ ميليون نفر از افراد جامعه نيز كم درآمد هستند؛ بنابراين برنامه ريزي و توجه به وضعيت افراد فقير در جامعه امري ضروري است.
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: پيش بيني شده است سازمان بهزيستي طرح جامع پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و ساماندهي خدمات دهي به آسيب ديدگان اجتماعي را تهيه كرده و با در نظر گرفتن وظايف قانوني هريك از دستگاهها آن را به تصويب هيأت دولت برساند.

مركز «اصلاح ساختار قامتي دانش آموزان» در استانهاي كشور داير مي شود
معاون  تربيت  بدني  و تندرستي  وزارت  آموزش  وپرورش  اعلام  كرد كه  مركز «اصلاح  ساختار قامتي  دانش آموزان» در همه  استانهاي  كشور ايجاد مي شود.
«نصرالله  سجادي» روز شنبه  به  ايرنا گفت : اين  مراكز امسال  و سال  آينده  به  تعداد استانهاي  كشور راه اندازي  خواهد شد وبه  همين  منظور اعتبارات  لازم  براي تامين  و تجهيزات  آن  خريداري  شده است .
وي  افزود: مراكز اصلاح  ساختار قامتي  خدمات  خود را به  طور رايگان  به  همه  دانش آموزان  مقاطع  تحصيلي  ارائه  خواهند داد.
سجادي  توضيح  داد كه  اين  مراكز با كمك  كارشناسان  و متخصصان  نحوه  انجام  صحيح  فعاليت هاي  بدني  و ورزشي  را به  دانش آموزان  آموزش  مي دهند.
وي  گفت : براساس  تحقيقي  كه  از ۳۲۰ هزار دانش آموز دختر دوره  راهنمايي به  عمل  آمده ، ۸۷ درصد از دانش آموزان  ياد شده  از مشكلات  ساختار قامتي  رنج مي برند.

طرح مروجان سلامت در مدارس اجرا مي شود
مسئول  دفتـر پيشگيري  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : با هدف  پيشگيري  ازدخانيات ، اعتياد، ايدز و نفي  خشونت ، طرح  مروجان  سلامت  مدارس  راهنمايي و متوسطه  اجرا مي شود.
عباس  خالصي  روز شنبه  در جمع  مشاوران  ومديران  مجري  طرح  مروجان  سلامت  دوره  متوسطه  و مهارت هاي  زندگي  دوره  راهنمايي  مازندران  در مركز تربيت  معلم  دكتر شريعتي  ساري  گفت : دو هزار و ۵۰۰ آموزشگاه  متوسطه  و دو هزار و چهار آموزشگاه  راهنمايي  براي  اجراي  اين  طرح  در نظر گرفته  شده  است .
وي  افزود: دراين  راستا مجموعه  آموزشي  در زمينه  سلامت  و مهارت هاي  زندگي طراحي  شده  است  كه  شامل  خودآموز پيشگيري  ويژه  دانش  آموزان ، كتاب  راهنماي  معلم ، كتاب  مرجع  علمي  ويژه  دبيران ، كتاب  خودآموز ويژه  اوليا و فيلم آموزشي  است .
خالصي اضافه  كرد: به  منظور اجراي  مطلوب  اين  طرح ها دوره هاي  ويژه  ضمن  خدمت  براي  معلمان ، مديران  و مشاوران  برگزار شده  است .

امروز - روز دانشجو
نيم قرن مبارزه
امروز نيم قرن از قرباني شدن سه دانشجو پيش پاي نيكسون معاون وقت آيزنهاور رئيس جمهور آمريكا مي گذرد.
۲۴ سال پيش نيز دانشجويان در اعتراض به حضور برخي مستشاران آمريكايي در ايران و مداخله سردمداران اين كشور در امور داخلي ايران اراده كردند نشان دهند،  عصر سلطه به پايان رسيده و خون آن «سه آذر اهورايي» هنوز در رگ هاي دانشجويان آبان سال ۱۳۵۸ مي جوشد.اين نگرش منجر به اشغال سفارت آمريكا شد. حركتي كه اگر به طور مجرد ارزيابي شود، ممكن است حركت ناخوشايند تلقي شود و با عرف ديپلماتيك همخواني نداشته باشد، اما وقتي با عملكرد ۲۵ ساله آمريكا در ايران پيوند مي خورد، بهتر،  دقيق تر و واقع بينانه تر قابل درك و فهم است.
۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ نه يك روز كه آغازگر تاريخ مبارزه با آمريكا شد و ماهيت كودتاي آمريكايي ۲۸ مرداد را برملا ساخت و اشغال سفارت آمريكا نيز پيام آور استمرار جوشش فرهنگ ضداستكباري در مسير همان حركت آذر ۳۲ بود.
اما امروز درحالي نيم قرن از مبارزه تاريخي جنبش دانشجويي با استكبار مي گذرد كه آمريكا جسورتر، گستاخ تر و مداخله جويانه تر در همسايگي ايران اردو زده و بي محابا براي دخالت در امور داخلي ايران رجز مي خواند.
رسالت جنبش دانشجويي در زمان حاضر براي بيزاري جستن از روش هاي قيم مآبانه گذشته آمريكا به مراتب پررنگ تر و عالمانه تر مي تواند مجوز داشته باشد زيرا تاريخ پرفراز و نشيب و مرور بر ظلم و ستم آمريكا در كودتاي ۲۸ مرداد و ۱۶ آذر ۱۳۳۲، مداخله تاريخي در امور داخلي ايران، هدف قراردادن هواپيماي مسافري بر فراز آب هاي خليج فارس، حمايت بي چون و چرا از قتل عام فلسطينيان توسط رژيم صهيونيستي، اشغال عراق بدون مجوز سازمان ملل همه و همه چاشني هاي قدرتمند استمرار تاريخي مبارزه با آمريكا است.
دانشجوي امروز به عنوان قشر فرهيخته و هوشمند جامعه پس از نيم قرن مبارزه حافظه تاريخي دارد و مي داند اگرچه جغرافياي زمان پذيراي حركت از نوع گذشته نيست، اما همت خود را براي تقويت دانش اندوزي،نهضت توليد علم، دستيابي به فن آوري روز جهاني و درخشيدن بر قله هاي پيشرفت علمي را در دستور كار قرارداده و شيوه ديگري از مبارزه مستمر و ۵۰ ساله با ظلم و ستم و تعدي و تجاوز را انتخاب كرده است. روز دانشجو هشداري است به آنها كه منافع خود را در حمايت مقطعي از اين قشر مي بينند، امروز اگر كسي بخواهد دانشجو را به ميدان سطحي و گذراي منازعات جناحي وارد كند و كاركرد و نقش آفريني اين قشر را در حد و اندازه رفتارهاي سخيف سياسي تنزل دهد، بزرگترين توهين را به قشر تحصيل كرده جامعه روا داشته است.
عباس اسدي

مراسم روز جهاني حقوق بشر، ۱۹ آذرماه در سراسر كشور برگزار مي شود
روابط عمومي  كميسيون  حقوق  بشر اسلامي  اعلام  كرد:   مراسم ويژه نوزدهم  آذرماه ، روز جهاني  حقوق  بشر، همزمان  در تهران  و استانهاي  سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا: كميسيون  حقوق  بشر اسلامي  اعلام  كرد در مراسم  تهران  حقوقدانان ، فعالان  حقوق  بشر و علاقمندان  به  پيشبرد حقوق  انساني ، حضور خواهند داشت .
براساس  اين  گزارش ، نماينده  سازمان  ملل  و چند تن  از حقوقدانان  كشور نيز در اين  مراسم  سخنراني  مي كنند. اين  گزارش  مي افزايد كه  در روز جهاني  حقوق  بشر، شعبه  كميسيون  در استان  فارس  بازگشايي  خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |