يكشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۴۶- Dec,7, 2003
ميراث كشتي
منشِ پهلواني
محمدرضا منصوريان-قبل از آنكه محمدرضا طالقاني رئيس كنوني فدراسيون كشتي دوباره سكاندار كشتي در كشور شود در ملاقاتي كوتاه به وي گفتم: زمانه عوض شده و شما اگر بخواهيد با همان افكار گذشته و روش هاي قبلي به فكر اداره اين ورزش باشيد، چه بسا كه با مشكلات فراوان و ناخواسته اي روبرو شده و به اهداف مورد نظر خود نرسيد. من از روي وظيفه اين كار را انجام دادم و نمي دانم كه جناب  طالقاني تا چه اندازه سخنان مرا جدي گرفته يا به پيشنهادهايي كه دادم ،عمل كرده است.
001988.jpg

اينك با تلاش هاي مجدانه وي منصور برزگر دوباره به كشتي بازگشته است. هر چند به افرادي نظير او اعتقاد قلبي عميقي داريم و مي دانيم كه بزرگ ترين شايستگي ها را در پرورش مردان جوان اين رشته دارد، اما او هم اگر امروز بخواهد نيروي فعال كشتي را فعال تر كند و در ميان انديشه هاي دو نسل ،نابود نشود بايد كه خود را با شرايط و موقعيت هاي متفاوت تطبيق دهد. از كشمكش ها دوري كند و در اردوهاي كشتي محيطي شاد و خوش و صميمانه ايجاد كند. واقعيت مسلمي وجود دارد و آن اين كه در دنياي امروز نمي توان صددرصد جوانان را به خواست و ميل خود بارآورد و مجبورشان كرد كه شوق و تمايلات خود را سركوب كنند.
مربيان دانا هميشه در پي آن هستند كه حقوق خاص قهرمانان را مورد شناسايي قرار دهند و به اين نكته آگاه هستند كه فقدان اين شناخت و عمل مورد لزوم آن،  مي تواند قهرمانان را با مسائل بي شماري روبرو سازد. خليل جبران شاعر و فيلسوف لبناني گفته است:ممكن است عشقت را به جوانان ببخشي، ولي افكارت را نمي تواني، زيرا كه آنان افكار خاص خود را دارند. ممكن است براي تن هاشان خانه بسازي، ليك روح آن   ها را چه مي كني؟ زيرا كه روح آنان در خانه فردا زندگي مي كند، خانه اي كه نمي تواني به ديدارش بروي، حتي در روياهايت.
غلاف شمشير
برزگر مي گويد: خودمختاري ها و خودمحوري ها در كشتي افزايش پيدا كرده و من هم با خودم قرار گذاشته ام شمشيرم را از غلاف خارج ساخته و با صلابت و جديت با اين پديده شوم مبارزه كنم.
ما مي گوييم جناب برزگر: فكر نمي كنيد كه اگر در مسير متحول شدن شخصيت قهرمانان ( يكي از وظايف اصلي مربيان) به جاي خارج كردن شمشير از غلاف به آنها شجاعت و اعتماد به نفس ببخشيد، پايه هاي محكم تري براي موفقيت هاي آتي آنها استوارمي شود؟ فراموش نشود امروزه با چنين حربه هايي در تربيت صحيح قهرمانان موفقيت نهايي بدست نمي آيد.ما معتقديم كه اساسا نبايد شمشيري به دست گرفت كه آن را از رو ببنديم، بلكه بايد شمشيرها را غلاف كرد و با ابزار خرد ودانش با كشتي يا هر مقوله  ديگري در گستره زندگي برخورد كرد.
اصلي ترين مشكل امروز كشتي در اين است كه تمامي افراد و اجزاي در گير با كشتي به سختي يكديگر را مي فهمند و به رغم ارزش هاي بي پايان اخلاق موجود در كشتي، هنوز هم كساني هستند كه خرد استفاده از قدرت و دانش صحيح فرهنگي را براي بهبود وضعيت خود كسب نكرده اند.
آقاي برزگر؛ شما براي آن كه بتوانيد محيط كشتي را براي فعاليت مناسب تر سازيد، بايد به سطح پائين تر از خود هم توجه داشته باشيد. قهرماني در المپيك آرزويي محال نيست و مي توان آن را به جامه عمل درآورد، به شرط آنكه براي تمامي قهرمانان معيارهاي اخلاقي بالاتري را پديد آوريم. اقدام هاي سخت و شديد پاسخ نارضايتي هاي موجود در كشتي نيست. چاره درد، برطرف كردن علت نارضايتي ها است.
ذات مردانه
منصور برزگر معتقد است: در كشور ما چون براي قهرمانان ملي سيستم خاصي طراحي نشده است، كشتي گير براي چرخه  زندگي اش با مشكلات مالي و اقتصادي مواجه است و نمي تواند تمام وقتش را صرف ورزش كند. وي اضافه مي كند چرا براي ورزشكار بايد اينقدر گرفتاري درست كنيم كه در كنار مشكل كشتي، ساير مشكلات نيز اثرات نامطلوبي در انجام تمرينات وي داشته باشد و چرا اجازه مي دهيم چنين مسائل و مشكلاتي بر آنها فائق آيد تا با رفتن دنبال كارهاي اقتصادي و سياسي سعي كنند از زندگي عقب نمانند! در صورتي كه قهرمانان بايد به گونه اي تامين شوند كه تا زماني كه توانايي افتخار آفريني دارند، مسئولان اجازه ندهند درگير هيچ گونه پست و مسئوليتي شوند.
حل مشكلات قهرمانان ورزشي در رشته هاي گوناگون بارها با بياني جدي و روشن تشريح شده و صبوري و بي تفاوتي افراد مسئول در رفع اين مشكل به آنها گوشزد شده است. اين واقعيت را هم مي دانيم كه اين مشكل آساني نيست و قدرت صبر و تحمل قهرمانان هم بسيار كم شده و هر روز مشكلات و مسائل تازه اي را پيش مي آورد. اگر چه در قدرت تحمل و وسعت بينش قهرمانان ما هيچ شك و شبهه اي وجود ندارد،  اما اميدواريم كه سياستگذاران ورزش مملكت ما راههاي صحيح كسب موفقيت را هر چه سريعتر باز يابند.
مي دانيم كه منصور برزگر در افكار، عقايد و آرزوهايش تا چه اندازه صميمي است،اما يكي از اميدواركننده ترين صفات در قهرمانان كشتي ما ،اين است كه آنها در ذات پهلوانانه خود دريافته اند كه رضايت و خشنودي تنها از ثروت يا رفاه فراوان به دست نمي آيد ، بلكه مي تواند حاصل كوشش صادقانه در انجام كارهايي فراتر از نفع شخصي باشد.حفظ اين روحيه براي توسعه موفقيت ها اهميت فراواني دارد. اين درست است كه ناملايمات، نابرابري ها و ناسپاسي ها قهرمانان را تحريك مي كنند، اما آنها آموخته اند كه تمام بشريت را به چشم يك خانواده ببينند و به همراه تقويت بدن، به پرورش روح خويش نيز بپردازند.
001992.jpg

آقاي برزگر! درست است كه كشتي ما در حال دگرگوني است و ما مجبور شده ايم سرعت كارهايمان را بالاتر ببريم و با حضور دوباره شما ،اين دگرگوني بايد سريعتر انجام شود، ولي اين بدان معنا نيست كه به يك باره شيوه هاي خاص خود را از دست بدهيم. در موقعيت فعلي، هر يك از ما بايستي ببينيم به سهم خود چه كاري مي توانيم انجام دهيم تا كساني كه در گذشته مظلوم واقع شده اند، وضع بهتري پيدا كنند. منطقا تصور من اين است كه شروع مبارزه با بي عدالتي ها و بي رحمي هاي موجود در ورزش نبايد از كشتي باشد.
چرا كه فضيلت هاي موجود در اين ورزش هميشه در اين مسير فاصله و شكاف به وجود مي آورد. قهرمان كشتي سواي عشق و احترام ملزم است شوق و تمايلات خود را سركوب كند. ما شما را سرزنش نمي كنيم، اما سال هاي سال است كه هيچكس نتوانسته است اين سنت و فرهنگ اصيل ايراني را ناديده بگيرد.
ورزش كشتي در سرزمين پهناور ما از ميراث فرهنگي غني و سرشاري برخوردار است و به مردم ما قدرت بخشيده است. موافقم كه كشتي بايد نوسازي شود، اما منش هاي پهلواني و اصالت غرور انگيز آن ،نبايد براي ساختن دنيايي بهتر فراموش شود.

سايه روشن ورزش
ماجراهاي ريوالدو
001998.jpg
معراج مژده-ريوالدو پس از جدايي از تيم آ.ث.ميلان اعلام كرد حالا دوست دارم به تيم چلسي بپيوندم.
بازيكن ۳۱ ساله تيم آ.ث.ميلان پس از اينكه در سن سيرو در حفظ جايگاه تيمش در مقام اولي ناتوان ماند، اعلام داشت در ليست جابه جايي هاي ژانويه سال آينده ميلادي نام او هم جايي را به خود اختصاص خواهد داد.
همچنين ستاره سابق تيم بارسلونا خاطرنشان ساخت كه مقصد بعدي وي احتمالا استمفورد بريج خواهد بود.
ريوالدو در مصاحبه اي با خبرگزاري هاي جهاني گفت: ورود به تيم چلسي از آرزوهاي من است و اگر روزي آرزوي بازي براي تيم چلسي به حقيقت بپيوندد، روز بزرگي براي من خواهد بود.
مالك تيم چلسي مردي است كه از خارج انگلستان عهده دار اين مسئوليت شده و بيشترين سهام چلسي در اختيار اوست و او كسي نيست جز رومن آبراموويچ. اوست كه تصميم مي گيرد.
وي در مورد هدايت و مديريت تيم بسيار سخت گير است. تيم چلسي تيمي است كه تمام بازيكنان آن را ستارگان فوتبال تشكيل مي دهند. آبراموويچ چلسي را به يك تيم منحصر به فرد تبديل كرده است، تيمي كه مي توانيم با اطمينان خاطر بگوييم كه نظير آن در انگلستان وجود ندارد.
حالا من در انتظار يك خبر غير مترقبه طي يك ماه آينده هستم و خيلي هم اميدوارم. تنها حدسي كه مي توانم بزنم اين است كه همه چيز قبل از ماه ژانويه اتفاق خواهد افتاد.
نايب رئيس تيم آ.ث.ميلان آدريانو گالياني در مصاحبه با راديو ايتاليا اعلام داشت: كه خروج ريوالدو از سري A قريب الوقوع بود. او همچنين اضافه كرد: با كمال تاسف بايد بگويم ريوالدو آ.ث.ميلان را ظرف چند روز آينده ترك خواهد كرد. باشگاه آ.ث.ميلان موافقت كرده بود ريوالدو را در ماه سپتامبر گذشته از قيد قراردادش خلاص كند، ولي هم باشگاه و هم بازيكن هر دو تغيير عقيده داده بودند و تصميم گرفتند كه ريوالدو به بازي در باشگاه ادامه دهد.
اما موقعيت او در آ.ث.ميلان پيشرفت چنداني نداشت و از سپتامبر تاكنون فقط يك حضور موفق در مقابل تيم سلتاويگو در ليگ قهرماني داشته است.
گالياني همچنين افزود: او قادر نخواهد بود جايگاهي را در تيم باشگاهش بيابد و بدون شك از ژانويه سال ۲۰۰۴ به باشگاه ديگري ملحق خواهد شد.
ممكن است تيم ميلان براي از دست دادن ريوالدو مزايده اي را ترتيب دهد.

خبرها و نگاه ها
تباني داوران... هرگز
001990.jpg
كيوان آشفته- بحث داوري تمام شدني نيست. درگيري، اعتراض، حاضر نشدن تيمها، زير سؤال بردن داوران، تيمها و مسائل پشت پرده همه دست به دست يكديگر داده اند تا امروزه قضاوت در فوتبال به نوعي زير سؤال برود. حوادث كرمان، عدم حضور شموشك در مقابل ابومسلم به دليل اعتراض به علي خسروي داور اين ديدار و حرفهايي كه بايد گفته شود. صبا باتري مي خواهد به ليگ برتر صعود كند. مس كرمان اعتراض مي كند نه به صبا باتري، بلكه به قضاوت ناعادلانه، اما راه صحيح اعتراض را نمي داند. شموشك اعتراض دارد، اما روشي را كه انتخاب مي كند درست نيست. خسروي گله مند است و منوچهر نظري رئيس كميته داوران عصباني از اين همه اعتراض بي دليل يا با دليل. او همچنان پاي داوران خود ايستاده است، اگر چه اعتراض همه بلند شده است. نظري عدم حضور شموشك در مقابل ابومسلم را يك اتفاق نادر مي داند. او معتقد است: شموشك از قبل برنامه ريزي كرده بود، سه روز زودتر به مشهد آمده بود، اما بازي نكرد. آنها بهانه آورده اند. آنها وابسته به شركت خصوصي اند و بايد ياد بگيرند كه صبوري چيست؟ در ليگ حرفه اي نمي توان خيلي زود به سوددهي رسيد، چند سالي بايد منتظر بود. اشتباه در تمام بخشهاي فوتبال اتفاق مي افتد، داوري هم قسمتي از فوتبال است. تيمها قهرمان كه مي شوند يادشان مي رود داوري در فوتبال چيست، زماني كه مي بازند، داور را عامل مي كنند. داوران ما هم تنبيه مي شوند، داوري ما در شرايط حاضر خوب است، اگر بد بوديم كه براي ديگر قضاوتها در خارج از كشور دعوت نمي شديم. البته شايد داور ضعيف هم داشته باشيم. ما سه هفته به آنها قضاوت نمي دهيم، اين يعني تنبيه و جريمه. مگر داوران ما از فوتبال چه درآمدي دارند؟ ما امسال حقوق داوران را دو برابر كرده ايم تا شايد كمكي براي آنها شود. ما در شرايط فعلي داور فاسد (تباني كننده) نداريم و داوران ما با شرف تر از آن هستند كه دست به چنين اعمالي بزنند.
اعتراض ما، وضع داوري را بهبود مي بخشد
سرپرست تيم فوتبال شموشك نوشهر گفت: اقدام مسئولان اين تيم در عدم حضور تيم شموشك در زمين و مقابل تيم ابومسلم در اعتراض به داوري، شايد منجر به بهبود وضعيت داوري مسابقات فوتبال شود.«سيديونس حسيني» گفت: با فدراسيون فوتبال مكاتبات لازم را انجام داده بوديم كه ديدارهاي ما را «علي خسروي» سوت نزند، ولي باز هم در روز مسابقه با ابومسلم خراسان، متوجه شديم كه داور بازي اوست.وي گفت: با «نظري» مسئول كميته داوران فدراسيون فوتبال كه ناظر بازي بود، صحبت كرديم ولي او اصلا برخورد مناسبي با ما نداشت.وي ادامه داد: گل هاي تيم شموشك در ديدار مقابل تيم هاي استقلال، پرسپوليس و ذوب آهن با سند و مدرك به اشتباه آفسايد اعلام شده بود كه در غير اين صورت الان تيم شموشك در ميانه هاي جدول قرار داشت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |