چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹ - Dec 10, 2003
تَرْكُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْتَّوْبَهِ.
دست از گناه برداشتن آسانتر تا درخواست توبه كردن.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
ور بگويم دل بگردان رو بگرداند زمن
چون شوم خاك رهش دامن بيفشاند زمن
ور برنجم خاطر نازك برنجاند زمن
گر چو شمعش پيش ميرم برغمم خندد چو صبح
معرفي برگزيدگان ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران
002480.jpg
برگزيدگان ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران عصر ديروز در مراسمي با حضور مسئولان فرهنگي وهنري كشور ، سفراي خارجي وهنرمندان در موزه هنرهاي معاصر تهران معرفي شدند.
به گزارش خبرنگار ما بر اساس آراء هيات داوري اين دوسالانه، جايزه نخست شامل تنديس دوسالانه و سه ماه بورس مطالعاتي فرانسه به احمد منتظري رودباركي ، جايزه دوم شامل تنديس دوسالانه و دو ماه بورس مطالعاتي فرانسه به ركن الدين حائري زاده و جايزه سوم شامل تنديس و يك ماه بورس مطالعاتي فرانسه به باربد گلشيري تعلق گرفت.
همچنين پنج جايزه شامل لوح افتخار و ده سكه بهار آزادي به تقدير شدگان، افشين پيرهاشمي، مصطفي دميرچي محمودي، مصطفي دره باغي، وحيد حكيم و محبوبه زاده احمدي اختصاص يافت.
سفارت ايتاليانيز جايزه اي را به محمد شاهو بابايي شامل بليت رفت وبر گشت به اين كشور براي بازديد از مراكز فرهنگي هنري ايتاليا اهدا كرد.
همچنين انجمن نقاشان ايران به منظور گرامي داشت يك عمر فعاليت هنري، جايزه  اي را به هانيبال الخاص نقاش معاصر ايراني اهدا كرد.
نمايشگاه آثار پذيرفته شده در اين دوسالانه تا ۱۸ دي ماه در محل موزه هنرهاي معاصر تهران برپاست.
نمايشگاه آثار مردودين
از سوي ديگر نمايشگاهي از آثار پذيرفته نشده دوسالانه امسال در مجموعه فرهنگي نياوران آغاز به كار خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر نمايشگاه مردودين دوسالانه ششم نقاشي معاصر تهران، در تالارهاي آبي وكاخ جهان نماي مجموعه فرهنگي سعد آباد افتتاح مي شود. اين نمايشگاه كه مراسم افتتاح آن ۲۵ آذر خواهد بود، براي اولين بار در كشور برپا شده است. پيش از اين هرگز مردودين هيئت انتخاب نمايشگاه هاي دوسالانه فضايي براي ارائه آثارشان به شكل همزمان با دوسالانه ها نداشتند. اهميت اين نمايشگاه  از آنجايي است كه مقابله خوبي براي سنجش قضاوت هاي انجام شده در برپايي دوسالانه بدست مي دهد.

با حضور ۱۷ كشور جهان در خوزستان:
جشنواره بين المللي فيلم نفت هفته آينده برگزار مي شود
نخستين  جشنواره  بين المللي  فيلم  نفت  به  منظور گسترش  فعاليتهاي فرهنگي  و هنري  ميان  فيلمسازان  داخلي  و خارجي ، ۲۴ آذرماه  در اهواز، آبادان  و خرمشهر برگزار مي شود.
اكبر نعمت الهي  دبير اين  جشنواره  در گفت  وگو با خبرنگاران ، تلاش  براي  شناساندن ، گزينش  و تشويق  آثار برتر سينمايي  ايران  و جهان  درقالبهاي  داستاني  و مستند را از ديگر اهداف  اين  رويداد فرهنگي  عنوان  كرد.
وي  افزود: جشنواره  بين المللي  فيلم  نفت  شامل  دو بخش  مسابقه  وچشم انداز است  كه  در بخش  مسابقه ، آثار فيلمسازان  در قالب  ملي  وبين المللي  به  نمايش  درمي آيد.
وي  افزود: بخش  «چشم انداز» به  فيلمهايي  با موضوعاتي  از جمله  نفت  وگامهاي  نخست ، نفت  و دفاع  مقدس ، نفت  و آتش  و نفت  و توسعه  اختصاص دارد.
هيات  انتخاب  از ميان  بيش  از۴۰۰ اثرارسال  شده  داخلي  و خارجي ، ۸۳ فيلم  شامل  هشت  اثربلند و ۶۳ فيلم مستند و كوتاه  را براي  بخش  مسابقه  ملي  و چشم انداز و ۲۰ فيلم  سينمايي  به همراه  ۶۰ اثر كوتاه  و مستند خارجي  از ۱۷ كشور جهان  را براي  بخش  بين الملل انتخاب  كرد. مجتبي  اقدامي ، عزيزحاجي  مشهدي  و رحيم  ذوالمجد هيات  انتخاب  وپوران  درخشنده ، مهوش  شيخ الاسلامي ، نغمه  ثميني ، كيومرث  پوراحمد، كمال  تبريزي ، عبدالحسن  برزيده  و احمد نجفي  هيات  داوران  بخش  مسابقه سينماي  ايران  جشنواره  نفت  هستند. ايتاليا، فرانسه ، ژاپن ، كره ، ونزوئلا، كويت ، كانادا، مالزي ، انگلستان ، آمريكا، آنگولا، ليبي ، هلند، كلمبيا، اندونزي  و ايران  كشورهاي  حاضر در جشنواره  را تشكيل  مي دهند.
به  گفته  نعمت الهي ، داوري  بخش  بين الملل  جشنواره  را هياتي  متشكل  ازدست اندركاران  سينمايي  كشورهاي  تونس ، هند، لبنان ، كويت ، فيليپين ، كره  جنوبي ، ژاپن  و مراكش  به  همراه  نيكي  كريمي وعزت الله  انتظامي از ايران  عهده دار خواهند بود.
وي ، نفت  وگام هاي  نخست ، نفت  و دفاع  مقدس ، نفت  و توسعه ، نفت و آتش ، فيلمسازان  بزرگ  جهان  و نفت ، هاليوود و نفت  و نقاشيهاي  متحرك را عناوين  بخش هاي  جنبي  جشنوراه  فيلم  نفت  اعلام  كرد.
دبير جشنواره  فيلم  نفت ، برپايي  نشستهاي  تخصصي ، اجراي  كنسرت  موسيقي ، تئاتر نوجوانان ، كاروانهاي  شادي ، بازديد از مكانهاي  باستاني  (چغا زنبيل )و تور دريايي  را از برنامه هاي  جنبي  اين  رويداد هنري  عنوان  كرد. وي  خاطرنشان  كرد: آثار بخشهاي  مختلف  جشنواره  در دو سينماي  سرپوشيده  ويك  سالن  سرباز به  همراه  يك  سالن  مخصوص  براي  هنرمندان  و اهالي  مطبوعات در اهواز، دو سالن  در خرمشهر و سينماهاي  نفت  و مهر در آبادان  به نمايش  گذاشته  مي شود.

عليرضا داودنژاد:
شخصيت كاملي از زن در سينما ارائه نمي شود
عليرضا داودنژاد كارگردان  سينما گفت : ارايه  تصوير ناقص  از شخصيت  زن  در سينماي  ايران ، مخاطب  را ناراضي  مي كند.وي  در گفت وگو با روابط عمومي جشنواره  فيلم  باران  از تفكيك  سينماي  زنانه  و مردانه  انتقاد كرد و افزود: عده اي  اصرار دارند كه  نقش  زن در زندگي  و جامعه  كمرنگ  شود.
جشنواره  سراسري  فيلم  باران  قراراست  دي  ماه  امسال  در خانه  هنرمندان  ايران  برگزار شود.
كارگردان  فيلم هاي « بچه هاي  بد»، « ملاقات  با طوطي»  و «مصائب  شيرين » ادامه داد: متاسفانه  ملاحظاتي  نظير مسايل  فرهنگي  و وجود تفكر مردسالارانه  و ذهنيت هاي  منفي ، نقش  زنان  را كمرنگ  و در برخي  حوزه ها آنها را حاشيه نشين  كرده  است .

همايش بازيابي فيلم هاي تاريخ سينماي ايران
همايش تخصصي بازيابي فيلمهاي نخستين تاريخ سينماي ايران در موزه هنرهاي معاصر تهران آغاز شد.
اين همايش با همكاري سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران، سازمان ميراث فرهنگي كشور و سفارت فرانسه در تهران برگزار شده و تا ۱۹ آذرماه ادامه دارد .
علاوه بر فيلمهاي ايراني، آثاري از تاريخ سينماي فرانسه در اين همايش به نمايش در مي آيد.
در نخستين روز از اين همايش، برخي از فيلمهاي دوره قاجار كه در فرانسه مرمت شده اند و نخستين فيلمهاي مرمت شده لويي لومير كارگردان فرانسوي به نمايش در آمد.
نمايش فيلم عيد ساخته «ژاك تاتي»، سخنراني ميهمانان فرانسوي و نمايش فيلم «ملاقات ماه ژوييه» ساخته ژاك بكر از برنامه هاي روز دوم همايش است.

گروه موسيقي هم آوا و اجراي تراژدي رستم و سهراب
گروه موسيقي هم آوا با همكاري بنياد رودكي و به سرپرستي مهدي نامدار ۳۰ آذر ماه داستان كشته شدن سهراب به دست رستم را در تالار وحدت به روي صحنه مي  برد.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي زمان اجراي اين برنامه ساعت ۲۰ و در سه قسمت جداگانه خواهد بود. در ابتدا بخش نقالي (مطابق سنت كهن نقالي) توسط گردآفريد همراه با نمايش تصاوير مربوط به داستان اجرا مي شود. سپس اجراي موسيقي و آواز با همخواني كه بخش ديگري از داستان را روايت مي كند، به روي سن مي رود و در پايان سخنراني تفسيري بخش سوم داستان توسط شجاع پور شكل مي گيرد.
مهدي نامدار، سرپرست گروه هم آوا كه در جشنواره ۱۶ فجر داستان رزم رستم و افراسياب را به روي صحنه برده است، در گفت و گويي اعلام كرد: در اين برنامه ابتدا ازدواج رستم با تهمينه و سپس مرگ سهراب به دست پدرش به تصوير كشيده مي شود.
نامدار در ادامه هدف خود از برگزاري اين برنامه ها را آشنايي عمقي و تحليلي مردم با شاهنامه ذكر كرد. او در پايان گفت: قصد داريم در آينده هفت خوان رستم را براساس ۷ دستگاه ايراني اجرا كنيم.

رسيتال آواز و پيانو در تالار رودكي
دلبر حكيم آوا، هنرمند پيانو نواز تاجيكي و مسعود فصيحي در روزهاي ۲۰ و ۲۱ آذرماه در تالار رودكي به اجراي برنامه مي پردازند.
در اين برنامه قطعاتي از شوبرت، امين الله حسين، حاجي بيت، مرتضي ني داود، توفيقي قلي اف، سعيد رستم اف و مصطفي پورتراب اجرا خواهد شد.

نگارستان
باغ بهشت
002482.jpg
۱- جان بروگل «jan Brugel»
۲- تولد: آنتپ ۱۵۶۸ / وفات: آنتپ ۱۶۲۵
۳- سبك نقاشي: رئاليسم
۴- زندگينامه نقاش: وسعت تخيلات نقاش و احساسات لطيف او باعث شد تا در قرن هفدهم، او يكي از زبردست ترين نقاشاني باشد كه آثار زيبا و فراواني از مناظر «آلمان» خلق كرده است. او به دليل خلق همين تابلويي كه مي بينيد (باغ بهشت): لقب «نقاش مخملي» دريافت كرد. بروگل از خانواده اي بسيار معروف بود و پدرش «پيتر بروگل» نيز نقاش صاحب نامي بود.
۵- نام تابلو و مشخصات: «باغ بهشت» / ۱۶۲۰ / رنگ روغن روي بوم / ۸۴*۵۳ سانتي متر. حيواناتي كاملاً طبيعي و به اصطلاح «دنيايي» و منظره يك باغ، با درختان و گلهاي سرسبز و زيبا؛ اگرچه براي بهشت كمي معمولي است، اما زيباست. اما علاقه نقاش و مقصود اصلي او از خلق اين تابلو به تصوير كشيدن فضايي رؤيايي، پر رمز و راز و به اصطلاح دور از ذهن بوده است. اگرچه تصور نقاش از بهشت، از نظر نقاشان و ديدگاه مدرن امروزي بسيار ساده است اما ظرافت در كار و استفاده از رنگهاي زيبا و ملايم، زيبايي آن را تأييد مي كند.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه ويكتوريا و آلبرت / لندن.

بهارستان
اي تو آيينه هر پاكي!
اي پاك!
با تو باور كردم
كه جهان خالي از آينه پاكي نيست.
محمد زهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
وثوق
ايران پس از پايان جنگ جهاني اول در هرج و مرج كامل به سر مي برد. خزانه كشور خالي بود و هيچ كس در هيچ نقطه اي از كشور احساس آرامش نمي كرد. ياغيان و حاكمان ستمگر ايالات، از ضعف شديد دولت مركزي استفاده مي كردند و به چپاول و غارت مشغول بودند. همه به اين نتيجه رسيده بودند كه كشور به مردي مقتدر نياز دارد. سرانجام روحانيون، بازاريان، رجال سياسي و مردمي كه از دولتمردان خوشنام، اما كم اراده خسته شده بودند از احمدشاه خواستند كه ميرزا حسن خان وثوق الدوله را به رياست وزيران بگمارد. شاه از صمصام السلطنه خواست استعفا دهد، اما او نپذيرفت و گفت اگر لازم است او را عزل كنند. طبق قانون عزل رئيس الوزراء به تصميم مجلس بستگي داشت و در دوران فترت مجلس، خواسته صمصام موكول كردن امر به محال بود. اما احمد شاه حكم رئيس الوزرايي وثوق الدوله را صادر كرد و او هم با معرفي وزيران و حضور در دفاتر كار دولت عملاً كار را از دست صمصام خارج كرد. وثوق دستور داد اعضاي كميته مجازات كه از چند سال پيش تر به ترور اشخاص و دولتمردان مي پرداختند، بازداشت شوند. با دستگيري و محاكمه اعضاي كميته مجازات، اين كميته سركوب شد. گروهي از ياغيان هم (مانند نايب حسين كاشي) در دوره زمامداري وثوق بازداشت و اعدام شدند. اما آنچه در اين دوره از رياست او بر دولت ايران بيش از همه شهرت و اهميت يافت چيز ديگري بود.
گروهي از دولتمردان انگلستان كه از آغاز با زمامداري وثوق الدوله موافق بودند، در فضاي پس از جنگ جهاني اول و در هنگامه جنگ داخلي روسيه و انقلاب بلشويكي، به فكر افتاده بودند كه نفوذ خود را در ايران افزايش دهند. آن ها روي وثوق الدوله حساب مي كردند. دولت انگليس در چنين روزي در سال ۱۲۹۷(۱۹۱۸ ) در نامه اي به وثوق، تماميت ارضي و استقلال ايران را تضمين كرد و قول داد قرارداد ۱۹۰۷ را لغو كند. اين قراردادي بود كه انگلستان و روسيه در آن ايران را به دو حوزه نفوذ تقسيم كرده و هر يك پذيرفته بودند در حوزه نفوذ ديگري به دنبال منافع نباشند. انگليسي ها علاوه بر قول لغو اين قرارداد، پليس جنوب را به ايران واگذاردند و كمكشان به دولت را از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزايش دادند. اما آنچه آن ها به دنبالش بودند روز ۱۷مرداد سال بعد روي داد و ماجراها آفريد: قرارداد ۱۹۱۹
راهپيمايي تاسوعا
نوزدهم آذر سال ۱۳۵۷ با روز تاسوعا مصادف بود. آيت الله طالقاني و روحانيت مبارز تهران از مردم دعوت كرده بودند در اين روز در راهپيمايي عليه رژيم پهلوي شركت كنند. مردم تهران و شهرهاي ديگر در پاسخ به اين دعوت به خيابان ها آمدند و تظاهرات بسيار بزرگي بر پا كردند. سه ميليون نفر در تهران در آرامش و بدون درگيري، راهپيمايي و عزاداري كردند. اين راهپيمايي مقدمه اي بود براي تظاهرات بزرگ روز عاشورا.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
گم شده
از اتوبوس دل خوشي نداشت او را به ياد همسرش مي انداخت كه راننده شركت واحد بود.
روزي كه حرفشان شد از يكديگر قهر كردند و جداگانه به زندگيشان ادامه دادند و غرور هر دو اجازه نداد راه برگشتي براي طرف مقابل باقي بماند.
بچه ها پيش مادر ماندند او بار مسئوليت خانواده را مجبور بود به تنهايي به دوش بكشد. تمام داروندارش را فروخت تا وديعه مسكني جور كند كه اجاره نپردازد.
حالا تمام پول را در كيسه سياه پلاستيكي گذاشته بود تا جلب توجه نكند و براي امنيت بيشتر سوار اتوبوس شد تا به بنگاه برسد.
ايستگاه آخر همه پياده شدند و او احساس كرد پول هايش نيست. نزديك بود قلبش از طپش بيفتد. از ناتواني روي صندلي نشست و گريه كرد.
- چيزي گم كردين خانم؟
و او بدون اينكه سرش را بلند كند، گفت:
- بله يك چيز خيلي مهم.
- ولي من دو چيز خيلي مهم پيدا كردم.
زن سرش را بلند كرد، همسرش به او لبخند زد.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت دروغگويي
ليسبون: چند شب پيش يك خانم ۲۱ ساله پرتغالي كه همراه همسرش به سينما رفته بود در فاصله استراحت ميان نمايش فيلم ناپديد شد.وي صبح روز بعد با شوهرش تماس گرفت و گفت: دو جنايتكار او را ربوده بودند اما چند دقيقه پيش در ميان جنگل آزادش كردند.
پس از اينكه شوهر اين خانم به محل آدم ربايي رسيد، همسرش را سوار بر خودرو كرد و به اداره پليس رفت تا از آدم رباها شكايت كند.اما خانم مذكور در حين بازجويي، اعتراف كرد كه داستان آدم ربايي، دروغي بيش نبوده است و وي شب را در خانه مادرش سپري كرده است.به دليل همين دروغگويي، وي احتمالاً به تحمل يك سال حبس محكوم خواهد شد.
سگ زباله اي
نيوجرسي: يك سگ در نيوجرسي از ميان ۴۰ تن زباله جان سالم به در برد. اين سگ كه به اشتباه وارد كاميونهاي حمل زباله شده بود به عمق ۱۲ متري مركز دفن زباله پرتاب شد اما كوچكترين آسيبي نديد و مأموران اين مركز او را نجات دادند.
ورزشكاران حرفه اي بخوانند
پرث: توقف ناگهاني تمرينات براي ورزشكاران حرفه اي بسيار خطرناك است و بيماريهاي قلبي را براي آنان در پي خواهد داشت.
ورزشكاران حرفه اي به دليل انجام تمرينات طاقت فرسا با افزايش حجم قلب مواجه مي شوند و در صورتي كه تمرينات طاقت فرساي خود را ناگهان ترك كنند آنگاه قلبشان مانند قلب افراد بيمار كار خواهد كرد.
كلاهبرداري نمايشگاه عدالت
لندن: چندي پيش يك نمايشگاه فروش خودرو در اسكس انگليس افتتاح شد كه صاحب آن قول داد براساس عدالت و مباني مسيحيت به مشتريان خود سرويس بدهد.به همين دليل كشيش كليساي محلي در مراسم افتتاح نمايشگاه شركت كرد. اما ديروز مشخص شد كه صاحب نمايشگاه كلاهبردار است.
وي چند روز قبل يك دستگاه خودرو پاجرو به ارزش ۶ هزار پوند به يك مشتري فروخت و در حين فروش، وضعيت موتوري آن را عالي توصيف كرد.اما بعد مشخص شد كه موتور خودرو تعميري است و فرمان و ترمز ها در وضعيت اسفباري قرار دارند، به همين دليل، اين مردكلاهبردار در دادگاه ۴ هزار پوند جريمه شد.
جمعيت زمين در سال ۲۳۰۰
سازمان ملل: به پيش بيني سازمان ملل، جمعيت كره زمين در سال ۲۳۰۰ به حدود ۹ ميليارد نفر خواهد رسيد. پيش از اين سازمان ملل تنها قادر بود جمعيت جهان را تا سال ۲۱۵۰ پيش بيني كند.
كارشناسان سازمان ملل مي گويند به مدت ۱۰۰ سال، نرخ تولد كمتر از نرخ مرگ و مير خواهد بود و سپس اين نرخ برابر خواهد شد.
چين در ماه
پكن: چين در سه سال آينده يك فضاپيما به مدار ماه خواهد فرستاد با اين هدف كه فضاپيماي موردنظر در سال ۲۰۱۰ روي ماه فرودآيد.
به نوشته روزنامه هاي چين اين فضاپيما حدقل به مدت يك سال در مدار ماه حركت خواهد كرد و پس از فرود در كره ماه به جمع آوري نمونه هايي از سنگ و خاك اين كره خواهد پرداخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۴ دقيقه

گل و گياه
شمعداني
002478.jpg
نام علمي: Geranium Ann Folkard
خانواده: GERANIACEAE
گياهي است دائمي، علفي، به بلندي ۶۰ سانتي متر و گستردگي ۱ متر كه ساقه هاي رونده توليد مي كند. برگهاي سبز مايل به زرد آن به طول ۲۰-۵ سانتي متر داراي ۵ لوب دندانه دار مي باشد. گلها به رنگ سرخابي به قطر چهار سانتي متر و در مركز داراي رگه هاي سياه، از اواسط تابستان تا اواسط پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي تا كمي سايه، خاك نسبتا غني با زهكشي خوب و مرطوب نياز دارد. در طول فصل رشد بايد آبياري كافي و به طور ماهانه با كود مايع تغذيه شود.
ازدياد: به وسيله كاشت بذر در بهار، تقسيم در بهار يا پاييز و تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |