چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹ - Dec 10, 2003
۵۸ نظامي آمريكايي در انفجارموصل زخمي شدند
انفجار در ميدان سرخ مسكو ۶ كشته به جا گذاشت
002474.jpg
002476.jpg

عمليات انتحاري بزرگي ديروز در موصل عراق و در برابر يك پايگاه نظامي آمريكا به زخمي شدن ۵۸ نظامي آمريكايي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه شماري از اين مجروحان در بيمارستان هاي عراق بستري شدند و برخي نيز به آلمان انتقال يافتند.
در انفجار ديگري كه در بغداد روي داد سه عراقي كشته شدند.به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، اين انفجار در مسجد احباب المصطفي رخ داد.
موافقت دولت ژاپن با اعزام نيرو
به عراق و اعتراض مخالفان
دولت ژاپن ديروز بدنبال ماهها بحث و بررسي تصميم گرفت نيروي نظامي به عراق به منظور كمك به بازسازي اين كشور، اعزام كند.
به گزارش منابع خبري، كابينه جونيچيرو كويزومي نخست وزير ژاپن ديروز برنامه اساسي اعزام نيروي نظامي غيرجنگي به كشور عراق را تصويب كرد.
در دو روز گذشته مخالفان اعزام نيرو از سوي ژاپن به عراق در شهر توكيو تجمع كرده و نسبت به اين تصميم اعتراض كردند.
عبدالعزيز حكيم: رفتار آمريكايي ها عوض شده است
رئيس دوره اي شوراي حكومت انتقالي عراق از وجود تغييراتي در برخورد آمريكا با اوضاع در عراق خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، عبدالعزيز الحكيم گفت: آمريكا برخورد بسيار مثبتي با درخواستهاي عراقيها مبني بر لزوم اعطاي اختيارات بيشتر براي اداره امور عراق، نشان داده است.
الحكيم افزود: آمريكاييها تغييرات زيادي در بسياري از ديدگاه هاي خود داده اند.
ساير تحولات
* نيوت گنگريچ رئيس سابق مجلس نمايندگان آمريكا از سياست هاي جورج بوش رئيس جمهوري اين كشور در عراق انتقاد كرد و گفت كه اين سياست ها تفاوتي با سياست هاي رژيم سرنگون شده صدام حسين ندارد.
*يك قطعه لوح فشرده (سي .دي) كه حاوي صحنه هايي از برخي حملات نيروهاي آمريكا به مردم عراق است، در سطح وسيع در بغداد تكثير و توزيع شده است.
به گزارش ايرنا در اين لوح فشرده جنايت تازه نيروهاي اشغالگر آمريكا در عراق از جمله حمله يك دستگاه تانك آمريكايي به يك اتوبوس عراقي با حدود ۲۰ سرنشين در استان دياله  نشان داده شده است كه همه سرنشينان آن كشته شده اند.
* سخنگوي رسمي شوراي حكومتي عراق گفت: حمله به نيروهاي آمريكايي و عمليات بر ضد اين نيروها، منجر به افزايش خسارتهاي جاني و مالي مي شود و چه بسا عمليات انتقال حاكميت به مردم عراق را به تاخير بيندازد.
* سخنگوي نظامي آمريكا در عراق ديروز اعلام كرد سه سرباز آمريكايي در جريان سانحه رانندگي در شمال بغداد كشته شدند.
* شوراي حكومت انتقالي عراق عضو جديد اين شورا را تعيين كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، اين شورا دكتر سلامه الخفاجي رابه جاي عقيله الهاشمي تعيين كرد. عقيله الهاشمي چندي پيش در حمله افراد ناشناس در بغداد كشته شد.
* در پي كشته شدن دو مهندس در استخدام شركتي كره اي در عراق اين شركت همه كاركنان خود را از اين كشور فراخواند.
* شبكه خبري سي.ان.ان اعلام كرد يك بالگرد نظامي آمريكا كه در نزديكي شهر فلوجه عراق هدف شليك نوعي سلاح قرار گرفت، موفق به فرود اضطراري شد.براساس اين خبر، حادثه مذكور هيچ تلفاتي در بر نداشته است.
* در درگيري ميان پليس عراق با تعدادي از بعثيان دو پليس عراق كشته شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد: در اين درگيري تعدادي از طرفداران صدام دستگير شدند و تعدادي سلاح نيز از آنها كشف شد.

كوتاه از سياست جهان
آشتي كويت با دبيركل اتحاديه عرب
002470.jpg

وزير اطلاع  رساني  كويت  پس  از ديدار با دبيركل  اتحاديه  عرب  تاكيد كرد، سوءتفاهم  بين  كويت  و عمرو موسي  از بين  رفته  است .
به گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، محمد ابوالحسن  گفت از مشاركت  عمرو موسي در نشست  شوراي  همكاري  خليج  فارس  در كويت  استقبال  خواهد شد.ابوالحسن  خاطرنشان  كرد: مخالفت  بعضي  از نمايندگان  مجلس  كويت  با سفر عمروموسي  به  اين  كشور نظر ملت  كويت  نيست .پيش  از اين  عمرو موسي  تهديد كرده  بود در پي  اتهامات  كويت  به  او درباره  حمايت  از رژيم  صدام  استعفا خواهد كرد.درهمين حال الجزيره در گزارش ديگري از احتمال ايجاد بحران بين كويت و اردن درپي مخالفت كويت با تمديد كمك نفتي به اردن در سال آينده، خبر داد.
استقبال بوش از گفت وگوهاي صلح سودان
رئيس  جمهور آمريكا در تماس  تلفني  با رئيس  جمهور سودان  و رهبر شورشيان  اين  كشور از ادامه  گفت وگوهاي  صلح  استقبال  كرد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، جورج  بوش  در اين  تماس  تلفني  به  عمر حسن البشير و جان  گارانگ  به  علت  از سرگيري  گفت وگوي  صلح  تبريك  گفت .
سخنگوي  كاخ  سفيد تاكيد كرد بوش  از دو طرف  درگير در سودان  خواسته  است  با جديت  براي  برقراري  صلح  و پايان  دادن  به  جنگ  داخلي  بيست  ساله  در اين  كشور تلاش  كنند.
انتقاد آمريكا از همه پرسي در تايوان
همزمان با سفر نخست وزير چين به آمريكا، دولت واشنگتن از همه پرسي كه تايوان قصد برگزاري آن را دارد و ممكن است اقدامي براي دستيابي به استقلال از چين تعبير شود انتقاد كرد.به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات دولت بوش اين انتقاد و مخالفت با برگزاري همه پرسي در تايوان را تغيير در سياست آمريكا درباره اين موضوع ندانستند اما گفتند كه قصد دارند درباره اين مسأله با صراحت بيشتري صحبت كنند. درهمين حال دولت بوش به پكن يادآوري كرده است كه انتقاد از تايوان نبايد چراغ سبزي براي استفاده از زور عليه تايپه تعبير شود.
002472.jpg

حمايت ال گور از نامزدي هوارد دين
ال گور معاون رياست جمهوري آمريكا در دوران بيل كلينتون كه در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۰ با اختلاف اندكي از جورج دبليو بوش شكست خورد، در انتخابات رياست جمهوري سال آينده آمريكا از هوارد دين به عنوان نامزد حزب دمكرات در مقابل بوش حمايت خواهد كرد. ال گور اين تصميم خود را روز سه شنبه در يك سخنراني اعلام كرد. حمايت گور از هوارد دين موجب تقويت او در مقابل ۸ نامزد ديگر حزب دمكرات كه درحال حاضر نامزد انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۴ آمريكا هستند مي شود.
نخست وزير جديد كانادا درپي روابط بهتر با آمريكاست
پل مارتين، كه از روز جمعه اين هفته پست نخست وزيري كانادا را از ژان كرتين تحويل مي گيرد، گسترش روابط با آمريكا به عنوان بزرگترين شريك تجاري كانادا را در اولويت برنامه خود قرارداده است. دو دهه قبل رونالد ريگان، رئيس جمهور وقت آمريكا و «برين مالروني» نخست وزير وقت كانادا روابط شخصي خوبي داشتند؛ به طوري در صحنه با هم آواز مي خواندند اما در سال هاي اخير روابط جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و ژان كرتين، نخست وزير كانادا چندان خوب نبوده است.

واشنگتن: انتخابات روسيه مخدوش است
انتقاد آمريكا و اروپا از انتخابات روسيه
كرملين: روش انتخاب بوش را فراموش نكنيد
آمريكا هم با انتقاد از شيوه برگزاري انتخابات پارلماني روسيه به گروه هاي نظارتي و حقوق بشري اروپا پيوست و به اين ترتيب شيريني پيروزي بزرگ ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين انتخابات به كام او تلخ شد.
سازمان امنيت و همكاري اروپا كه براي نظارت بر انتخابات پارلماني روسيه ناظراني به اين كشور فرستاده بود اعلام كرده است كه دولت روسيه از منابع خود و به ويژه از كنترل بر رسانه ها استفاده كرده و به اين ترتيب با استفاده از اين ابزارها در انتخابات پيروز شده است. اين سازمان اروپايي در بيانيه خود آورده است كه اين انتخابات «به طورگسترده اي مخدوش» بوده و گرايش هاي دولتي آن را مخدوش كرده است.
كميسيون انتخاباتي روسيه اعلام كرده است طبق آخرين نتايج شمارش آرا كه به شمارش ۹۸ درصد آرا مربوط مي شود، حزب «روسيه متحد» كه حزب كرملين است ۱/۳۷ درصد آرا را بدست آورده است و كمونيست ها با ۷/۱۲ درصد در مكان دوم قرار گرفته اند.
سازمان امنيت و همكاري اروپا كه براي نظارت بر اين انتخابات ۴۰۰ ناظر به روسيه فرستاده است،اعلام كرد كه اين انتخابات تعهد مسكو به معيارهاي غربي دمكراسي را زير سئوال برده است.
ديروز اسكات مك كلان سخنگوي كاخ سفيد با اعلام نگراني واشنگتن از اين انتخابات گفت: نتايج انتخابات در حقيقت چندان بازتاب ديدگاه هاي راي دهندگان روس نبوده است.
او گفت كه واشنگتن با سازمان امنيت و همكاري اروپا در اظهارنظرش نسبت به انتخابات پارلماني روسيه هم عقيده است.
خبرگزاري اينترفكس روسيه به نقل از منبعي در كرملين در پاسخ به اين موضع واشنگتن گزارش داد، سابقه انتخابات رياست جمهوري گذشته در آمريكا به واشنگتن حق چنين اظهارنظري را نمي دهد. آنها نبايد روش انتخاب بوش را فراموش كنند.
اشاره كرملين به انتخابات جنجالي سال ۲۰۰۰ در آمريكاست كه در نتيجه آن جورج بوش به كاخ سفيد راه يافت.
آسوشيتدپرس ديروز به نقل از مقامات دولت بوش نوشت كه آنها در ماه هاي منتهي به انتخابات به ويژه بعد از دستگيري ميخائيل خودوركوفسكي رئيس سابق شركت نفتي يوكاس درباره شيوه برگزاري اين انتخابات ابراز نگراني كرده بودند.

رئيس مؤسسه مطالعات درياي خزر:
ايران درصدد برقراري امنيت منطقه قفقاز است
عباس ملكي، رئيس موسسه مطالعات درياي خزر در يازدهمين همايش بين المللي آسياي ميانه و قفقاز اظهارداشت: ايران نمي خواهد مرزهاي كشورهاي منطقه تغيير كند.وي كه تحت عنوان «همكاري هاي محتمل ايران و اروپا در منطقه قفقاز» سخن مي گفت، افزود: ايران سعي مي كند تا با ايجاد ساختاري امنيتي از جهت گيري ضدايراني در منطقه جلوگيري كند، چنانكه مانورهاي تركيه، آذربايجان، رژيم صهيونيستي و ديدار اخير رامسفلد از جمهوري آذربايجان، بر حساسيت هاي ايران درقبال اين موضوع افزوده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، ملكي تاكيد كرد، ايران در منطقه قفقاز دو هدف اصلي را دنبال مي كند: نخست ايجاد ساختار امنيتي مطلوب در منطقه كه خود نيز هم در آن نقش داشته باشد و از سوي ديگر به دنبال معرفي برداشتي از اسلام است كه بيشتر به زندگي بهتر و رشد اقتصادي - اجتماعي منجر شود.
رئيس موسسه مطالعات درياي خزر درباره روابط ايران و اروپا نيز گفت: ۶۰ درصد روابط اقتصادي ايران متعلق به
اروپاست و آنها بر خلاف آمريكا به دنبال حل مسايل مختلف از راه گفت وگو با ايران هستند.
وي با اشاره به مذاكرات موفقيت آميز ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: همكاري هاي زيست محيطي، امور آوارگان، مبارزه با موادمخدر و همكاري علمي نيز بين دو طرف ايراني و اروپايي صورت گرفته و يا درحال اجراست.ملكي تصريح كرد: ايران و اروپا درباره مسايل مربوط به انرژي همكاري هاي خوبي دارند به طوري كه قرار است ايران به عنوان ناظر به سازمان انرژي چارتر بپيوندد.
رئيس موسسه مطالعات درياي خزر تاكيد كرد: در دوران جنگ سرد، اروپا به دلايل سياسي، خطوط لوله گاز شوروي را بر ايران ترجيح داد، اما اروپا اكنون مي تواند خطوط لوله انتقال نفت و گاز را از ايران عبور دهد و بايد گفت در حال  حاضر، انرژي يكي از مهمترين موضوعات همكاري ايران و اروپا مي تواند باشد.
ملكي تأكيد كرد: ايران از نوع تقسيم بندي كه اروپا براي منطقه آسياي مركزي و قفقاز درجهت همكاري هاي تكنيكي، آموزشي و سياسي قائل است، رنج مي برد، مناسب است ايران به عنوان زيرمجموعه آسياي مركزي و قفقاز محسوب شود تا بتواند در پروژه هاي اروپايي در اين منطقه مشاركت نمايد.وي درباره زمينه هاي همكاري ايران و اروپا در منطقه قفقاز نيز گفت: شناخت ايران از سازمان هاي غيردولتي واقعي كه نماينده اقشار مختلف مردم قفقاز مي باشد زياد است.
رئيس موسسه مطالعات درياي خزر در ادامه اظهارداشت: ايران در ميانجيگري منازعه ها بين اقوام مختلف در قفقاز همچون منازعه قره باغ نيز مي تواند نقش خوبي بازي كند.

انفجار در ميدان سرخ
بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در مسكو دست كم ۶ نفر كشته و چندين نفر زخمي شدند.
به گزارش بي بي سي اين انفجار در ميدان سرخ مسكو و در فاصله چند صد متري از كاخ كرملين محل كار رئيس جمهوري روسيه، به وقوع پيوست.
پليس مسكو هنوز درباره انگيزه اين انفجار نظر قطعي نداده است،اما شهردار مسكو آن را ناشي از عمليات انتحاري توسط يك بمب گذار زن اعلام كرده است.
در اين انفجار كه در نزديكي هتل ناسيونال كه از محل هاي پرازدحام مسكو است رخ داده دهها نفر مجروح شدند كه حال سه نفر از آنها وخيم گزارش شده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |