پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۰ - Dec 11, 2003
ورزش
Front Page

ليگ برتر در پايان دور رفت استقلال و پگاه در باتلاق
نوستالژي سرخ
002512.jpg

گروه ورزشي: ليگ برتر فوتبال ايران به نقطه آخر دوررفت خود رسيد. هفته اي كه معلوم نيست نحسي اش گريبان كدام تيم را خواهد گرفت. تاقبل از هفته سيزدهم، ذوب آهن حساب خود را از بقيه جدا كرد و قهرمان دور رفت شد اما اين پايان قصه فوتبال امسال ما نيست و مطمئناً سناريويي متفاوت با آنچه سال گذشته شكل گرفت بايد نوشت. اما تا پايان همين نيم فصل ليگ را مي توان طبقه بندي كرد ،كه البته در طبقات مختلف جابه جايي ها و اتفاقات زيادي رخ مي دهد. براي قهرماني به جز ذوب آهن قهرمان اصفهاني ليگ، تيم هاي استقلال تهران، فولاد، پاس و پرسپوليس هم مدعي اند.
در طبقه اشراف تيم ديگري توان حضور در اين منطقه ممنوعه را ندارد. اما پيش بيني براي اينكه در سررسيد قصه فوتبال ايران چه تيمي جشن قهرماني را مي  گيرد كاري محال است. راستي چه اتفاقي افتاد كه شاهزاده فصل قبل -سپاهان قهرمان اولين دوره ليگ برتر- از جمع مدعيان خارج شد. سپاهان حالا در طبقه بي تفاوتهاست. نه مي افتد نه اميدي به قهرماني دارد. از چنين تيمي در رقابتهاي آسيايي چه مي توان انتظار داشت. در اين مجموعه استقلال اهواز، برق شيراز و پگاه نيز قرار مي گيرند. براي گمنامان برق و جواناني كه آينده اين شهر را مي سازند ماندن در جمع حرفه ايها نهايت آرزوست اما استقلال اهواز و پگاه كه بيشترين هزينه را انجام دادند مي توانستند با اين بضاعت حتي براي قهرماني بجنگند اما مديران هر دو تيم از زواياي تيمداري، اصول فني را ناديده گرفتند تا خريد هاي آنچناني آنها هرز رود.
در زيرزمين ليگ كه در پايان دو تيم بايد تن به رقابتهاي حذفي براي زندگي دوباره بدهند تيم هاي ابومسلم، پيكان، فجر سپاسي، شموشك و سايپا حضور دارند. اينكه سايپا و پيكان چرا در سراشيبي سقوط قرار گرفته اند خود داستاني جداگانه دارد . سايپا در ابتداي راه مسير اصلي را گم كرد و حالا تاوان اشتباه خود را مي پردازد اماپيكان معلوم بود روزي كه غروي رفت بايد منتظر تغيير و تحول مي بوديم.
در هفته سيزدهم، يك اتفاق جالب هم شكل مي گيرد تا اين بار متفاوت از هميشه عدد ۱۳ زياد هم نحس نباشد. ليگ در روزهاي آخر هفته برگزار مي شود تا مردم در تعطيلات و اوقات فراغت از فوتبال لذت ببرند.
حالا اين مهم اتفاقي شد و يا اينكه مسئولان فوتبال متوجه اهميت موضوع شده اند تفاوتي ندارد.
در ۳ بازي امروز، پگاه ميزبان استقلال تهران است آيا در زمين باتلاقي رشت مي توان از تاكتيك و سيستم صحبت كرد؟ در جنگ ساقها در گل و شل هر تيمي كه توان فيزيكي بيشتري داشته باشد برنده خواهد شد. پيكان ميزبان شموشك است. شايد زمين غيراستاندارد پيكان براي تنها تيمي كه دردسرساز نيست شموشك باشد.
استقلال اهواز هم به ديدار پاس مي رود. مهاجمان  كند اهوازي در مقابل دفاع زنجيره اي پاس روز سختي خواهند داشت.
فردا -جمعه- چهاربازي برگزار مي شود. ابومسلم به ديدار صدرنشين ذوب آهن مي رود توقف ذوب آهن آرزوي تمام مدعيان است.
002514.jpg

سپاهان براي فرار از بحران بايد برق را قرباني كند. آيا سپاهان توان اين مهم را دارد؟
فجر سپاسي ميزبان سايپاست. دو تيم باتوان برابر و جوانان پرانگيزه به ميدان مي روند، اين بازي قطعاً زيبا مي شود.
و در نهايت ديدار پرسپوليس و فولاد كه حساسترين بازي هفته است. بگوويچ آنقدر كه فولاد را مي شناسد هنوز پرسپوليس و روحيات اين تيم را نشناخته و براي آشتي دوباره با هواداران بايد تيمي را قرباني كند كه خود ساخته است اين بازي يك نوع حس نوستالژيك دارد كه زياد هم خوشايند نيست: براي سرخها، فولاد، پرسپوليس، مديران دو تيم، مربيان و حتي كساني كه از دو تيم دور افتاده اند.
پرسپوليس براي دور شدن از تمام حوادث ناخوشايند بايد اين بازي را ببرد . شيوه بازي دو تيم اين موقعيت را از پرسپوليس خواهد گرفت يا با بدلكاري تاكتيكي بر فولاد غلبه مي كند.

چرا قنبري به سر وزن نرسيد!؟
002508.jpg
گروه ورزشي: پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني ايران اين روزها در شهر تهران در حال برگزار شدن است و مردان مدعي اين رشته از سراسر كشور در سالن شهداي هفتم تير پنجه در پنجه هم انداخته اند. اين دوره از مسابقه هاي قهرماني كشور به دليل آنكه فدراسيون كشتي براي نفرات اول تا چهارم آن مجوز حضور در جام تختي را صادر كرده است از اهميت ويژه اي برخوردار است و در حقيقت گام نخست براي شناخته شدن مدعيان عضويت در تيم ملي نيز مي تواند باشد.در ميان حوادث ريز و درشت اين دوره از رقابت ها غيبت كشتي گير كرمانشاهي فريدون قنبري قهرمان سابق جوانان جهان كه به دليل ۸۰۰ گرم اضافه وزن در پاي باسكول وزن كشي حذف شد موجب حيرت بسياري از دوستداران و علاقه مندان كشتي شد! تأسف عميق تر اينكه برادران محبي (حسن و حسين) كه متولي اصلي كشتي كرمانشاه هستند و در روزهاي اخير با زير سئوال بردن مديريت كشتي مرتبا برنامه هاي موجود را نقد مي كنند چگونه نتوانسته اند كشتي گيري همچون قنبري را كه يكي از اعضاي تيم كرمانشاه است، به سر وزن برسانند. از اين مهم تر اينكه قنبري يكي از سه كشتي گيري است كه قرار است در مسابقه هاي گزينشي المپيك در بلغارستان در وزن ۸۴ كيلوگرم براي تيم اعزامي ايران كشتي بگيرد.
فريدون قنبري:
موقع خوردن نهار از وزن كشي مطلع شدم
مربيان كرمانشاه هنگامي من را از زمان وزن كشي با خبر كردند كه مشغول خوردن نهار بودم و تقريبا چهار پنج كيلوگرم هم اضافه داشتم (محمدحسن محبي: فريدون قنبري از ده روز پيش قرار شد در مسابقه هاي قهرماني كشور شركت كند). براي كم كردن ۵ كيلوگرم اضافه وزن خود، به سونا رفتم و موفق شدم نزديك ۴ كيلوگرم كم كنم. اما متاسفانه وقت وزن كشي تمام شد و ۸۰۰ گرم اضافه وزنم دليل حضور نداشتن من در مسابقات شد.نكته: بهتر نيست برادران محبي كه اين روزها مدعي سرسخت اصلاحات در كشتي شده اند، اين عمل را ابتدا به ساكن از استان كرمانشاه شروع كنند تا تيم خوب اين استان در شروع مسابقه هاي قهرماني كشور اين چنين بهترين مهره خود را از دست ندهد.

رأي كنفدراسيون فوتبال آسيا:
ايران در سه بازي خانگي بايد بدون تماشاگر بازي كند
گروه ورزشي: كميته انضباطي كنفدراسيون فوتبال آسيا با صدور رأي نهايي مربوط به بازي اخير بين ايران و كره شمالي تيم ملي فوتبال ايران را با نتيجه ۳ بر صفر برنده اين ديدار معرفي كرد.
كميته انضباطي كنفدراسيون فوتبال آسيا همچنين با صدور رأي خود در مورد نتيجه بازي برگزار نشده بين كره شمالي و اردن كه قرار بود ۲۸ نوامبر گذشته برگزار شود اين بازي را نيز ۳ بر صفر به نفع اردن اعلام كرد.
پيونگ يانگ تسهيلات لازم را براي اعطاي ويزا به بازيكنان اردني فراهم نكرده بود.براساس اين رأي، ايران نيز سه بازي خانگي را بدون تماشاچي ميزباني خواهد كرد.

كادر مربيان تيم فوتبال اميد ايران مشخص شدند
محمد مايلي كهن به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال اميد كشورمان معرفي شد.
به گزارش واحد مركزي خبر بهرام افشارزاده دبيركل كميته ملي كشورمان گفت: فدراسيون فوتبال با اختيار كامل مايلي كهن را به عنوان سرمربي و احمدزاده و ابراهيم زاده را به عنوان مربيان تيم ملي و نادر فريادشيران را به عنوان مربي دروازه بانان معرفي كرد.
كميته ملي المپيك براي اعلام سرمربي تيم ملي فوتبال اميد تا ۱۵ آذر به فدراسيون فوتبال مهلت داده بود و در جلسه اي كه صبح شانزدهم آذر در كميته ملي المپيك برگزار شد طرفين به توافق نرسيدند و در پايان مسئوليت معرفي مربي تيم اميد به فدراسيون فوتبال واگذار شد. قرار است احمدزاده و ابراهيم زاده هرچه سريعتر از باشگاه هاي خود جدا شوند.

بازي هاي فوتبال غرب آسيا؛ ايران با سوريه و لبنان همگروه شد
گروه ورزشي: كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام كرد رقابت هاي فوتبال غرب آسيا قرار است در ۱۱ خردادماه تا ۹ تير سال ۸۳ به ميزباني كشورمان انجام شود. عراق مدافع عنوان قهرماني با تيم هاي اردن و فلسطين در گروه نخست قرار گرفت و تيم ايران در گروه دوم با سوريه و لبنان همگروه است. دومين دوره اين رقابت ها سال گذشته در سوريه برگزار شد و تيم زير ۲۳ سال كشورمان با مربيگري برانكو ايوانكوويچ به مقام سوم دست يافت. تيم عراق به  مقام نخست بازي هاي غرب آسيا در سال گذشته دست پيدا كرده است.

هفته سيزدهم ليگ برتر فوتبال ايران
پنجشنبه ۲۰/۹/۸۲
پگاه - استقلال تهران (۱۴ - عضدي رشت)
پيكان - شموشك (۱۴ - ايران خودرو)
استقلال اهواز - پاس (۱۴ - تختي اهواز)
جمعه ۲۱/۰۹/۸۲
سپاهان - برق (۱۴ - اصفهان)
ابومسلم - ذوب آهن (۱۴ - مشهد)
فجرسپاسي - سايپا (۱۴ - شيراز)
پرسپوليس - فولاد (۱۵/۱۶ - تهران)

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |