پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۰ - Dec 11, 2003
مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثلِ الْحَيَّهِ لَيِّن مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ جَوْفِهَا.
دنيا همچون مار است؛ سودن آن نرم و هموار و درون آن زهر مرگبار.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
باز با دلشدگان ناز و عتابي دارد
آنكه از سنبل او غاليه تابي دارد
چه توان كرد كه عمرست و شتابي دارد
از سر كشته خود مي گذرد همچون باد
۱۸ فيلم ايراني در جشنواره داكا
۱۸ فيلم  كوتاه ، مستند و انيميشن  در بخش  «مرور فيلمهاي  كوتاه  ايران» جشنواره  بين المللي  فيلم  «داكا» به  نمايش  در مي آيد.
هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كوتاه  و مستقل  داكا با شعار «بيان آزاد، سينماي  آزاد» از ۲۵ آذر تا ۵ دي ماه  در بنگلادش  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، فيلمهاي  «آب  و عاطفه» اثر ناهيد رضايي ، «ضدنور» كار وحيد نصيريان ، «بيوه مرد» از مهرداد اسكويي ، «خواجه  غلطان ولي» به  كارگرداني  مهرداد گودرزپور، «شاليزه» اثر اعظم  نجفيان ، «روزنامه» كار محمدعلي  صفورا، «ديوار زندگي» از جواد مزدآبادي ، «پنجره» به  كارگرداني  بهزاد رسول زاده  و «خاك  خوب» كارعلي  زماني  عصمتي ، از آثار حاضر در جشنواره  داكا هستند.«زنگو» به  كارگرداني  ناصر باكيده ، «تصنيف  قديمي و غمناك  عصر باراني آسمان» اثر مجيد برزگر، «جان  مرجان» از ماني  ميرصادقي ، «نبات» به كارگرداني  مرضيه  وفامهر، «چكمه ها در برف» از شمس الدين  آروند، «افسونگران هزارساله» اثر رضا دريانوش ، «رنگ  سفر» به  كارگرداني  نادر طريقت ، «پرس» از ايرج  سالاروند و «حيات  در حياط» كار حميد سميعي  ظفرقندي  از ديگر آثاري هستند كه  در جشنواره  داكا نمايش  داده  مي شوند.

با حضور صاحبنظران بررسي مي شود:
جايگاه شعر و داستان در مطبوعات كودك و نوجوان
جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان، روزهاي پنج شنبه وجمعه (امروز و فردا) در دو ميزگرد جداگانه، به بررسي جايگاه «شعر» و «داستان» در مطبوعات كودك و نوجوان مي پردازد.
به گزارش «ايسنا» در ميزگرد جايگاه شعر در مطبوعات كودك و نوجوان كه از ساعت ۱۵ امروز بيستم آذر برگزار خواهد شد «شكوه قاسم نيا»، «عرفان نظرآهاري» و «مصطفي رحماندوست» از شاعران كودكان و نوجوانان موضوع تصوير بزرگسالي در شعر امروز را مورد بحث قرار خواهند داد.همچنين در روز جمعه ۲۱ آذر، ميزگرد جايگاه داستان در مطبوعات كودك و نوجوان با حضور «محمدرضا بايرامي»، «حسين فتاحي»، «مصطفي رحماندوست» و «قاسمعلي فراست» برگزار خواهد شد.ششمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از روز ۱۶ آذر ماه آغاز شده است و تا روز يكشنبه ۲۳ آذرماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه خواهد داشت.

اجراي نمايش شاد در تماشاگه پول
«خانم قدا» نمايش شاد و موزيكال مخصوص كودكان است كه از امروز تا ۲۷ آذر در تماشاگه پول بر روي صحنه است. به گفته هومن مجابي، مدير گروه نمايش سپند اين نمايش صبح ها مخصوص مدارس و مهدكودك ها و عصرها در ساعت۳۰ /۱۷ براي ديدن عموم آزاد است.

قاب سبز بهترين فيلم جشنواره اسلواكي
فيلم  كوتاه  قاب  سبز، كار فرود عوض  پور و از توليدات  صدا و سيماي  مركز لرستان  جايزه  هفدهمين  جشنواره  فيلمهاي  تلويزيوني  اسلواكي  را به خود اختصاص  داد. اين  فيلم  كوتاه  به  عنوان  تنها فيلم  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  در جشنواره  پريكس  دانوب  اسلواكي  كه  آذر امسال  در شهر براتيسلاوا برگزار شد از ميان  ۳۲۰ فيلم  شركت  داده  شده، موفق  شد جايزه  اول  بخش  بين المللي  و جايزه  ويژه  بخش  كودك  و نوجوان  جشنواره  را بدست  آورد. اين  فيلم  تصويرگر داستان  پسر بچه اي  روستايي  است  كه  روز معلم  درصدد تهيه  هديه اي  براي  معلم  خويش  است  كه  با بي توجهي  والدين  روبه رو مي شود و در اين  راه  مشكلات  فراواني  متحمل  مي شود.
فيلم  قاب  سبز پيش  از اين  نيز در جشنواره  هاي  مختلف  از جمله  هفدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران، جشنواره هاي  فيلم  اوبرهاوزن ، اوپن  ايز و اشتوتگارت  آلمان، اوبارن  استراليا و شيكاگو آمريكا عنوانهايي  را كسب  كرده  بود.

كنسرت گروه هاي «همساز» و «پريشاد» در تالار وحدت
گروه هاي موسيقي «همساز» و «پريشاد» در روزهاي ۲۶ و ۲۷ آذرماه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند.
به گزارش خبرنگار همشهري از انجمن موسيقي ايران، گروه «همساز» كه مركب از سه تار نوازان و هم آوايان اين گروه به همراهي اركستر زهي هستند، به سرپرستي و آهنگسازي مسعود شعاري، نوازنده صاحب نام سه تار و رهبري اركستر زهي كيوان ميرهادي در ساعت ۲۱ روزهاي يادشده در تالار وحدت اجراي برنامه دارند. اين گروه را فاضل جمشيدي، خواننده اركستر ملي، نيز همراهي مي كند.همچنين گروه «پريشاد» به سرپرستي پروانه حاجي غلامحسين و خوانندگي پريچهر خلوتي و ناديا اعظمي در ساعت ۱۸ روزهاي يادشده و براي بانوان اجراي برنامه خواهد داشت.

مسابقه بزرگ عكس حضرت علي(ع) برگزار مي شود
مسابقه عكس علي (ع) از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه امسال با موضوع «نقش و نشان علي (ع) در فرهنگ مردم» به وسيله حوزه هنري اصفهان و با همكاري بنياد بين المللي غدير اصفهان برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، علاقمندان به شركت در اين مسابقه عكاسي مي توانند ۵ قطعه از آثار سياه و سفيد، رنگي، ديجيتالي و غير اسلايدي خود را كه از يك نگاتيو تهيه شده باشند و نگاتيو آن هم نزد عكاس موجود باشد به دبيرخانه اين جشنواره واقع در اصفهان، ابتداي خيابان آمادگاه، حوزه هنري اصفهان ارسال نمايند. سايز عكس ها نيز بايستي ۲۰ در ۳۰ و يا حداكثر ۳۰ در ۴۰ باشد و عكس هاي دست كاري شده به وسيله سيستم هاي كامپيوتري نيز پذيرفته نخواهند شد. در ضمن آثار ارسالي هم عودت داده نمي شود.
لازم به ذكر است كه طي اين مسابقه ۱۱۰ اثر برگزيده لوح سپاس دريافت مي كنند و به سه اثر برگزيده نيز جوايز نفيسي تعلق خواهد گرفت.

نمايشگاه خوشنويسي و تذهيب قرآن در مسجد بزرگ پاريس
نمايشگاه خوشنويسي و تذهيب قرآن به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در فرانسه در مسجد بزرگ پاريس در فرانسه برپا شد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اين نمايشگاه كه تا بيست و سوم آذرماه جاري ادامه خواهد داشت، تاكنون مورد استقبال بازديدكنندگان قرار گرفته است.

۱۳ فيلم جديد در شبكه ويدئويي
يك  كارشناس  فرهنگي  و هنري  از ورود ۱۳ فيلم  داخلي  و خارجي  به  شبكه  ويديويي  كشور خبر داد.
سليماني  در مصاحبه  با راديو تهران  گفت : فيلمهاي  سينمايي  اتاق  پسر ساخته  موراتي  كه  در بيست  و يكمين  جشنواره  فيلم  فجر شركت  كرده  بود و براساس  نظرسنجي  ها مورد استقبال  تماشاگران  قرار گرفت  به  تازگي  به  شبكه  ويديويي  كشور وارد شد. وي  همچنين  گفت : موسسه  رسانه هاي  تصويري  فيلمهاي  ايراني  فصل  پنجم ، بلنديهاي  صفر، مدرك  جرم  و چند فيلم  ديگر را در شبكه  ويديويي  كشور عرضه  كرده  است .
وي  افزود ۲۱ فيلم  كوتاه  مستند پروانه  نمايش  گرفتند كه  در سينماهاي  تهران  به  منظور گسترش  فيلم هاي  تجربي  و مستند به  نمايش  عمومي  گذاشته  مي شوند.

شاعران جوان فرصتي سبز مي يابند
فرهنگسراي جوان يكشنبه ۳۰ آذرماه شب شعري را با عنوان فرصت سبز برگزار مي كند. به گزارش خبرگزاري فارس واحد ادبي فرهنگسراي جوان در ادامه سلسله جلسات نقد و بررسي اشعار جوانان با حضور جوانان علاقه مند يكي ديگر از شب شعرهاي اين واحد را برگزار مي كند.
در اين شب شعر علاقه مندان مي توانند با قرائت متون ادبي و اشعار خود با نقاط ضعف و قوت شعري خود آشنا شوند.
شب شعر فرصت سبز ساعت ۱۵ در سالن فرهنگ با حضور شاعران معاصر و علاقه مندان به ادبيات برگزار خواهد شد.
علاقه مندان و دوستداران ادبيات جهت شركت در اين جلسه مي توانند به نشاني ميدان خراسان ، خيابان خاوران، فرهنگسراي جوان مراجعه كنند.

نگارستان
002526.jpg
عروسي
۱ - پيتر بروگل Pieter Bruegel
۲ - تولد: بروگل ۱۵۲۵ / وفات: بروكسل ۱۵۹۶
۳ - سبك نقاشي: رئاليسم
۴ - زندگينامه نقاشي: «بروگل»؛ موضوع نقاشي هايش را از زندگي روزمره انتخاب مي كرد. او در به تصويركشيدن حالات مردم و وقايع ساده زندگي تيزبين و استاد بود. به همين دليل به او لقب «بروگل رعيت» داده بودند! او در كارهايش ظرافت هاي خاصي به كار مي برد و از تنوع رنگ در كارهايش استفاده مي كرد. او در قرن ۱۶ و ۱۷؛ يكي از سرشناس ترين افراد هم از جهت سياسي و هم از جهت اجتماعي و هنري بود. او در «مجلس سنا»؛ سمت مهمي داشت.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: «عروسي رعيتي» / ۱۵۶۶ / رنگ روغن روي چوب / ۲/۱۶۲*۳/۱۱۴ سانتيمتر / نقاشي ازنظر فضا و موضوع و به تصويركشيدن حالات مدعوين غني و زيبا است. خصوصا حالت مرد «نوازنده» كه با نگاهي پرمعني و پراز تمنا به قرص هاي نان چشم دوخته است! حالات افراد ديگر نيز جالب است و زندگي رعيت ها را به خوبي به تصوير كشيده است. اين تصاوير با تمدن ايتالياي مدرن در آن زمان همخواني نداشت و به مذاق صاحبان قدرت خوش نمي آمد!
۶ - محل نگهداري تابلو: موزه كانستيس توريخ / وين .

بهارستان
ماهي از آينه ي چشمه ي باغي جوشيد
بي خبر از همه جا
گفت به باران باران!
نام باران همه جا مي باريد
منصور برمكي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
آذربايجان
يك سال از تشكيل دولت خود خوانده آذربايجان مي گذشت. دولت قوام موفق شده بود با استفاده از فشار بين المللي و علاقه اتحاد جماهير شوروي به كسب امتياز نفت شمال ايران، دولت شوروي را به خارج كردن نيروهايش از ايران راضي كند.
در توافق ميان دو دولت، ايران پذيرفته بود پس از خروج ارتش شوروي، نوعي خودمختاري براي آذربايجان قائل شود و اختلاف هايش را با حكومت پيشه وري از راه مذاكره و مسالمت حل و فصل كند.
اما مذاكره با مقامات فرقه دموكرات آذربايجان نتيجه نمي داد و موعد انتخابات مجلس پانزدهم نزديك مي شد. نيروهاي ارتش ايران كه پيش از آن در قزوين مستقر بودند روز ۲۸ آبان وارد زنجان شدند. احمد قوام، نخست وزير، سه روز بعد اعلاميه اي در مورد اعزام نيرو به آذربايجان صادر كرد. (گروهي از كارشناسان كه عقيده دارند تاريخ نويسان در مورد نقش قوام در حل بحران آذربايجان اغراق كرده اند، همين تأخير را نشانه اي مي دانند كه تصميم اعزام نيرو به آذربايجان را شاه گرفته بود نه قوام.)
گروهي از مديران نشريات و خبرنگاران پس از ورود نيروهاي ارتش به زنجان عازم اين شهر شدند. وزاري دارايي، دادگستري، فرهنگ و بهداري نيز چند روز بعد به زنجان رفتند. روز ۱۹ آذر -گويا به دستور نخست وزير- نيروهاي ارتش به سوي ميانه، قافلانكوه و تبريز راهي شدند. نيروهاي نظامي فرقه دموكرات در «زيرآب» با ارتش درگير شدند اما پس از چند ساعت زدوخورد شكست خوردند و همگي به اسارت درآمدند.
شهر ميانه روز ۲۰ آذر، روزي چون امروز، به تصرف ارتش درآمد. ژنرال غلام يحيي دانشيان و فدائيان دموكرات در حال گريز به سوي تبريز، اموال بانك ها و ادارات دولتي را با خود بردند اما اوضاع تبريز هم ناآرام بود. پيشه وري، رهبر فرقه دموكرات به همراه گروهي از وزيران و مقامات حكومتش در همين روز از مرز گذشتند و به شوروي گريختند. سرانجام نيروهاي ارتش ايران روز بعد به تبريز وارد شدند.
عاشوراي ۵۷
در چنين روزي در سال ۱۳۵۷ كه با روز عاشورا مصادف بود، راهپيمايي هاي بزرگي در تمام شهرهاي ايران بر پا شد. بيش از سه ميليون تهراني نيز به سوي ميدان آزادي تظاهرات كردند و آنجا قطعنامه اي در ۱۷ ماده صادر شد. در اين قطعنامه بر «برچيده شدن بساط شاه»، «برپايي حكومت عدل اسلامي»، «رهبري آيت الله العظمي خميني»، «آزادي واقعي»، «اجراي عدالت اجتماعي و تأمين حقوق مردم» و «جلوگيري از هر گونه سلطه گري» تأكيد شد.
اما حادثه مهم ديگر اين روز تهران، در سوي ديگر شهر رخ داد. يك افسر، دو درجه دار و دو سرباز وظيفه ساعت يك و نيم بعد از ظهر به سالن غذاخوري افسران و درجه داران پادگان لويزان حمله كردند و با مسلسل به سوي نيروهاي گارد شاهنشاهي و هوانيروز كه مشغول غذا خوردن بودند تيراندازي كردند.
گفته شد در اين حادثه ۲۷ افسر، ۴۱ درجه دار و ۴ سرباز (عمدتاً از نيروهاي گارد) كشته و عده زيادي مجروح شدند. حادثه لويزان و فرار سربازان از پادگان ها كه در روزهاي تاسوعا و عاشورا به اوج رسيده بود، سامان ارتش را بيش از پيش درهم ريخت.
پنج روز بعد ارتشبد ازهاري، نخست وزير دولت نظامي دچار حمله قلبي شد و تا دهم دي ماه كه شاپور بختيار فرمان نخست وزيري گرفت، كار نخست وزيري عملاً مختل بود.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
گرسنگي
- طفلك بيچاره! معلوم نيست از گرسنگي مرده يا از سرما!
- حتماً يكي از اين بچه هاي خيابونيه كه از دست مأمورهاي جمع آوري دررفته.
دومي جمله اش را با چنان لحني ادا كرد كه گويا در مورد موجودي غير از انسان حرف مي زند. گويا كسي داستان دخترك كبريت فروش را برايش تعريف نكرده بود.
ساقي نقدي

گشتي در دنياي خبرها
پلاك كمونيستي
لايپزيك: در سال ۱۹۹۰ پس از برچيده شدن ديوار برلين و اتحاد دو آلمان، كليه پلاك هاي وسايل نقليه تغيير كرد. اما ديروز پليس آلمان خودرو مردي را كه پلاك آن همان پلاك زمان دولت كمونيست آلمان شرقي بود متوقف كرد.
اين مرد ۳۲ ساله در توجيه اين تخلف پرسيد؟ مگر ديوار برلين فرو ريخته و دو آلمان با يكديگر متحد شده اند؟
نشان شجاعت براي سگ ارتش
لندن: يك سگ ۶ ساله در انگليس بالاترين نشان شجاعت حيوانات را دريافت كرد. اين سگ تربيت شده ارتش انگليس انبار مهمات عراقي ها را در يكي از شهرهاي جنوبي اين كشور كشف كرد. هنگامي كه سربازان ارتش انگليس وارد ساختمان ارتش عراق شدند نتوانستند انبار مهمات آنرا كشف كنند اما اين سگ موفق به كشف اين انبار شد. پيش از اين ۵۹ حيوان از جمله ۳۲ كبوتر، ۲۳ سگ، سه اسب و يك گربه اين جايزه را به خود اختصاص داده بودند.
ادويه سرطانزا
هنگ كنگ: دولت هنگ كنگ از رستوران هاي مك دونالد اين كشور خواست از مصرف يك نوع ادويه در سيب زميني هاي سرخ كرده خودداري كنند چون شيريني استفاده شده در اين ادويه مصنوعي است و براي سلامت مردم زيان دارد.
قرار است اين ادويه در آزمايشگاه مورد بررسي دقيق قرار گيرد تا مشخص شود آيا مواد مصنوعي تشكيل دهنده آن سرطانزا است يا خير.
در صورتي كه سرطانزابودن اين ادويه تاييد شود آنگاه دولت هنگ كنگ عليه مك دونالد شكايت خواهد كرد.
فرار با يك پا
رويودوژانيرو: ۲۶ زنداني كه دو نفر از آنها تنها يك پا داشتند از زندان شهر نيستلروي پا به فرار گذاشتند. اين زندانيان كه اسلحه در اختيار داشتند با طناب از ديوار زندان بالا رفتند و گريختند. البته پليس تاكنون ۱۰ نفر از زندانيان فراري را دستگير كرده است. هنوز مشخص نيست كه دو زنداني معلول كه تنها يك پا داشتند چگونه از ديوار زندان بالا رفته اند.
هروئين در گوش
برلين: ديروز مردي به اداره پليس برلين مراجعه كرد تا اطمينان حاصل كند آيا نامش در فهرست مجرمان فراري قرار دارد يا خير. هنگامي كه وي مشغول گفت و گو در اداره بود، يكي از ماموران متوجه يك غده كوچك داخل گوش چپ او شد. البته اين برآمدگي در گوش مرد غده چربي نبود بلكه يك گرم هروئين بود. به هر حال پليس متوجه شد كه مرد مراجعه كننده يك معتاد است كه هروئين مصرف خود را در گوش هايش جاسازي مي كند.
دردسرهاي شلوار بابانوئل
سيدني: يك مرد ۴۰ ساله در استراليا كه از لحاظ ذهني دچار مشكل بود تصميم گرفت از شعبه يك بانك سرقت كند. وي به همين دليل لباس بابانوئل را بر تن كرد و دو لوله پلاستيكي را با چسب به يكديگر متصل نمود تا شكل اسلحه را پيدا كند و با اين حربه مبلغ ۱۰ هزار دلار از شعبه بانك به سرقت برد. وي بلافاصله پس از سرقت لباس خود را در داخل شعبه تعويض كرد و پا به فرار گذاشت. اما او به دليل عجله زياد فراموش كرد شلوار بابانوئل را از پاي خود درآورد و به همين دليل پليس پس از چند دقيقه وي را دستگير كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۱ و ۵۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
موزه تماشاگه تاريخ: نمايشگاه آثار نقاشي مينياتور نرگس لباف / از ۲۱ تا ۲۵ آذر / خيابان ولي  عصر، بالاتر از ميرداماد، قباديان.
مركز فرهنگي صبا: نمايشگاه مروري بر آثار نگارگري معاصر ايران و نمايشگاه نقاشي بهزاد در خاطر و خيال من / از ۲۳ آذر تا ۲۲ دي / ميدان فلسطين، نبش سينما فلسطين، خيابان شهيد مظفر، پلاك ۵۳ / تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي حميدرضا خواجه محمدي و شاگردان / از ۲۰ تا ۲۵ آذر / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
خانه عكاسان: هفتاد و چهارمين دوره نمايشگاه هاي خانه عكاسان با آثاري از مجيد ناگهي، مارك ريبو،  عباس افضلي نميز / تا ۱۱ دي / انتهاي غربي سميه، حوزه هنري تبليغات اسلامي / تلفن: ۸۸۰۹۷۱۷
نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي معصومه (مهستي) عباچي جهت حمايت از بيماران كليوي / از ۲۰ تا ۲۵ آذر / خيابان جمهوري / بابي ساندز / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۲۰ تا ۲۵ آذر / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
گالري سيحون: نمايشگاه گروهي از نقاشان / تا ۲۰ آذر / خيابان خالد اسلامبولي، خيابان چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
گالري هفت ثمر: نمايشگاه آثار مجسمه و باتيك ليليت طريان / از ۲۱ تا ۲۶ آذر / مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
گالري ماني: نمايشگاه نقاشي فرشته ستايش از ۲۱ تا ۲۶ آذر / فرمانيه، كامرانيه جنوبي، خيابان دژم جو، پلاك ۴۳
مجموعه فرهنگي - تاريخي نياوران: نمايشگاه نقاشي ژاله دل زنده / تا ۲۲ آذر / ميدان باهنر، كاخ موزه نياوران / تلفن: ۳-۲۸۸۲۰۱۲

گل و گياه
تريليوم
002524.jpg
نام علمي: Trillium grandiflorum
خانواده: LILIACEAE
گياهي است دائمي با بلندي ۳۸ سانتي متر و گستردگي ۳۰ سانتي متر برگ هاي بيضي شكل به رنگ سبز تيره، به طول ۳۰ سانتي متر كه گل هاي سفيد آن در بهار و تابستان ظاهر شده و پس از چند روز به رنگ صورتي درمي آيند .
نيازها: به مكان سايه يا نيمه سايه، خاك مرطوب و خاك خنثي تا اسيدي نياز دارد و كاملاً مقاوم است.
ازدياد: به وسيله تقسيم در تابستان پس از خشك شدن شاخ و برگ و كاشت بذر در پاييز صورت مي گيرد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |